harry73
ricebridge ricebridge skrev:
Det är här det börjar bli riktigt intressant. Jag har utgått ifrån att det är ett... ja, färdigbyggt hus så att säga, som ägaren klantat till sen. Men det verkar alltså som att ägaren även byggt kåken? @harry73 , hur ser du det?
Som sagt är det husets ålder i kombination med hur omfattande skadorna är.
Plåtdetaljer runt fönsterna och taket är inget som man rimligtvis borde ha tagit bort för att sedan inte montera tillbaka. Stuprör som saknas, marken runt huset som lutar mot huset. Då blir det plötsligt väldigt rimligt att badrummet inte heller gjordes om i efterhand, och då blir det skrämmande.

Har man tur är det ett fabrikshus där stommen är bra, men allt omkring är felmonterat. Har man otur har klåparen även ritat huset, och då kan allt hända.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur man öht kan ha fått slutbesked för det där fuskbygget? Inget är ju rätt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på garaget med vinklar och linjer ser det oxå märkligt ut. Är det verkligen nybyggt eller är det 60 år gammalt på en dålig plintgrund som satt sig?

Enligt ritningen är det en skjutdörr till en garderob intill duschen så träregeln man ser är nog väggens, man kan se lite vitt, gips eller kakel. Och en skjutdörr, inte vägg. Sen är det en alu-list till glaset och kollar man golvklinkern kan det stämma.

Kan det vara nått gammalt hus utan känt byggår som fått nytt byggår efter "omfattande renovering" ? Men sånt kanske inte förekommer längre?
 
Inte en hängränna på framsidan heller
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snygg stajling!
Flytande golv i hela huset, även i badrummen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kan det vara nått gammalt hus utan känt byggår som fått nytt byggår efter "omfattande renovering" ? Men sånt kanske inte förekommer längre?
Kollar man Hitta.se så ser man att det beviljats bygglov för ett nytt hus 2001, och kollar man Eniros historiska kartor så står det ett hus på tomten på 50-talet, men på ett helt annat ställe. Så man kan nog förutsätta att huset är uppfört 2002.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Den som har byggt detta har ju gjort så många grundläggande fel att personen inte kan ha en aning om vad och hur man skall göra.

Det är en ensamstående kvinna med två tonårsbarn som är skrivna på adressen. Skall vi i "arga snickaren"-anda gissa att det inte gick så bra att bo med en man som inte visste vad han gjorde? Och när han flyttade ut så började huset förfalla ytterligare?

Kvinnan kan ju ha byggt huset själv, men jag skulle snarare tro att hon inte ser en annan väg ut ur eländet hennes ex har skapat än att sälja, det är ju ingen idé att ens försöka lappa och laga på huset.

Jag tror inte ens att TV-programmen som hjälper familjer med deras husmardrömmar som denna skulle vilja ge sig på detta då det måste göras om från grunden.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Halvrenoverade hus till salu, ja, det har man ju sett förut... bara att lägga ihop två och två kring vad som föregått det - sönderrenoverade förhållanden...
 
D
Det känns mer tragiskt än en byggblooper faktiskt.
 
D Drömtroll skrev:
Det känns mer tragiskt än en byggblooper faktiskt.
Jo, stackarna. Känns som det borde var en egen tråd, kanske @Marlen Eskilsson kan bryta ut den.
 
  • Gilla
  • Älska
antett och 2 till
  • Laddar…
När jag byggde lillstugan (15 kvm friggebod) på landet för några år sedan så gick det snett när jag skulle mäta ut de tvärsgående golvbjälkarna längs bärlinorna. Jag ritade upp c/c 600 men uppenbarligen ritade jag kryss på fel sida av strecken, och sen skruvades bjälkarna in som det var ritat. Det hela uppdagades inte förrän skalet var rest med tak och panel på och jag skulle börja jobba invändigt. Jag funderade lite när jag var tvungen att skära till isoleringen i första facket i golvet, men ryckte på axlarna och körde på. Först när jag kom till sista facket och det saknades 45 mm trillade polletten ner. Ingen större skada skedd men jag kände mig bra dum.
 
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är här det börjar bli riktigt intressant. Jag har utgått ifrån att det är ett... ja, färdigbyggt hus så att säga, som ägaren klantat till sen. Men det verkar alltså som att ägaren även byggt kåken? @harry73 , hur ser du det?
Genom att läsa objektsbeskrivningen så ser man att ägaren bott där sen 2002 och huset byggdes 2002.

Det är alltså viktigt med läsförståelsen när man ska köpa hus. Både objektsbeskrivning och besiktningsprotokoll har skrivningar där man kan läsa ut mycket.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske inte riktigt passar on som blooper, men i alla fall som Darwin awards :crysmile:.

Man fastnade i blöt betong – räddningstjänsten fick rycka ut

[länk]
Brandmän i uniform på en förstörd plats med brandutrustningsväska i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ett objekt som liknar en karaktär från en film nedsänkt i brun vätska inne i en upplyst metallkapsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typ...
 
  • Gilla
PG Lindgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.