B Byggdjuret skrev:
Nu vill jag inte vara negativ, men måste inte även rör till elementen ha synliga kopplingar och skarvar? Eller bakom en inspektionslucka? om man ska följa säkervatten vill säga vilket FB brukar föredra...

Men jag är imponerad! Ett otroligt arbete! Jag gillar att du väljer att rädda huset och låter det fortsätta leva!
Ett hus måste få kärlek, annars blir det som när ni köpte huset. Huset hade tappat sugen och hade börjat ge upp! Sen kommer ni och öser på huset massa kärlek! Då kommer det kämpa på och fortsätta leva! Och tacka er med massa roliga? hyss och bus
Värmesystem har inte samma krav som tappvatten . Dessutom är det ett gammalt hus med andra regler än för nybyggnation.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nu har ju TS fortsatt dra värmeledningen med gängade stålrör tätade med lin. Då kan ni ge upp det evinnerliga bjäbbandet kring skarvar säker vatten osv oavsett kryphålet med begränsad volym som kan gå in här. Rätt utfört finns knappast någon praktisk gräns för hur länge det systemet kommer kunna vara i bruk.
 
  • Gilla
kalle55 och 6 till
  • Laddar…
Martin_B
B Byggdjuret skrev:
måste inte även rör till elementen ha synliga kopplingar och skarvar?
Nej det går bra att bygga in det. Just p.g.a att det är en begränsad mängd vatten i värmesystemet.
Har man lintätade järnrör så håller det, förutsatt att man har gjort ett bra arbete vid skarvning!
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Det kvittar om det är ett gamalt eller nytt hus bygger man ett nytt värmesystem (eller våtrum) så är det nya regler som gäller. Vid reparationer eller mindre ändringar kan man strunta i uppdaterade regler.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Martin_B
Men presskopplingar kan de minsann få sätta på tillvatten med ca. 4 bars tryck, rätt ner i bjälklagen, bara för att där har suttit en skarv förut.
Man kan ju fråga hur länge de gummitätningarna håller :D

T.o.m en mjuklödning håller väl bättre egentligen, om det är rätt utfört dvs.?
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nej det går bra att bygga in det. Just p.g.a att det är en begränsad mängd vatten i värmesystemet.
Har man lintätade järnrör så håller det, förutsatt att man har gjort ett bra arbete vid skarvning!
Du har haft rätt.
Men nu så är det samma regler som för tappvatten
Kopplingstyp har ingen betydelse om jag förstått rätt
 
GK100 GK100 skrev:
Nu har ju TS fortsatt dra värmeledningen med gängade stålrör tätade med lin. Då kan ni ge upp det evinnerliga bjäbbandet kring skarvar säker vatten osv oavsett kryphålet med begränsad volym som kan gå in här. Rätt utfört finns knappast någon praktisk gräns för hur länge det systemet kommer kunna vara i bruk.
Visst är det så. Men regler är som de är just regler. Jag är övertygad om att kopplingar kommer att fortsätta hålla tätt.
Och att det är en begränsad mängd vatten.

Problemet lär väl vara fb Isf
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Värmesystem har inte samma krav som tappvatten . Dessutom är det ett gammalt hus med andra regler än för nybyggnation.
Du har fel på båda punkter tyvärr.
Eftersom installation är ny så gäller nya regler.
Tappvatten och värmesystem har samma regler
 
Martin_B
B Byggdjuret skrev:
Du har haft rätt.
Men nu så är det samma regler som för tappvatten
Kopplingstyp har ingen betydelse om jag förstått rätt
Jo men det kan väl inte gälla befintliga byggnader?
Säg att man har bjälklaget öppet och måste ansluta en ny VB-slinga till befintlig VB.

Får man inte skarva på sig där? Möjligtvis ta bort en befintlig skarv som går till en radiator, och skarva på till golvvärmefördelare?

Måste man i så fall riva upp hela bjälklaget och hela vägen tills röret åter kommer "ut ur" bjälklaget, för att kunna skarva på utanför bjälklaget så det blir synligt?

Låter märkligt och överdrivet nojigt av de som skriver dessa regler.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Regler är regler just det, i många fall likt detta helt betydelselöst. Det verkliga utförandet med konkret kunskap och faktaunderbyggnad betyder däremot allt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
B Byggdjuret skrev:
Du har haft rätt.
Men nu så är det samma regler som för tappvatten
Kopplingstyp har ingen betydelse om jag förstått rätt
Var hittar man information om detta? Gärna en länk.
 
B Byggdjuret skrev:
Du har fel på båda punkter tyvärr.
Eftersom installation är ny så gäller nya regler.
Tappvatten och värmesystem har samma regler
Ja, reglerna gäller vid installation av en ny anläggning även om huset är gammalt,
Nej, det är olika regler för tappvatten och värmesystem.
 
I princip samma ja, men den här texten finns bara under punkten Tappvattenledningar:

3.2.1 Tappvattenledningar
Installationer som är dolt placerade och inte inspekterbara,
till exempel i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast
inredning, ska utföras utan fogar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.