H
H hul skrev:
men vill du inte förstå, de är ingen mänsklig rättighet att ha ett badkar från första början.
man kan ta bort badkar när man bygger och istället ha en liten dusch.
'tror många skulle skippa badkar och få 300 mindre i hyra
helt omöjligt för dig att ha ett kreativttänkande?
 
H
henke_benke skrev:
helt omöjligt för dig att ha ett kreativttänkande?
förklara?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
H hul skrev:
förklara?
man kan säga att en kreativttänkare är sorts problemlösare.
där du ser problem ser jag bara möjligheter.
 
H
henke_benke skrev:
man kan säga att en kreativttänkare är sorts problemlösare.
där du ser problem ser jag bara möjligheter.
fortfarande ingen förklaring på vad och när
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
H hul skrev:
fortfarande ingen förklaring på vad och när
fundera lite över hur ditt hem skulle se ut om du gjorde som du vill utan tillgänlighetskraven
 
H hul skrev:
jo jag förstår precis.
men säg att ett badkar tar upp 2kvm ungefär och man då ersätter de från början med 1 dusch som knappt tar upp 1 kvm.
då har man tjänat 1 kvm vilket blir en otrolig besparing på ett lägenhetsprojekt
Ett "normalbadkar" är 1600 x 700 mm = 1,12 m2.
En "normaldusch" är 900 x 900 mm = 0,81 m2.
Skillnad = 0,31 m2.
Grattis, du kan sänka hyran med ? kr/månad!

Det viktigaste för tillgängligheten är dock att man bygger utan trappsteg för att ta sig in i bostaden,
och man ser till att sov, kök och hygienutrymmen finns i ett plan, och att dörrarna har karmbredd minst 900 mm.

Om man sedan är smart avstår man även från trösklar, vilket kanske till och med medför en kostnadsbesparing :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag tycker inte kraven lägger till speciellt mycket yta. 120cm korridor vill man ju ändå ha, känns väldigt trång annars. Samma gäller för hygienrum 1,7x1,9m är inte speciellt stort. Hur litet skulle det vara utan tillgänglighet?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett "normalbadkar" är 1600 x 700 mm = 1,12 m2.
En "normaldusch" är 900 x 900 mm = 0,81 m2.
Skillnad = 0,31 m2.
Grattis, du kan sänka hyran med ? kr/månad!

Det viktigaste för tillgängligheten är dock att man bygger utan trappsteg för att ta sig in i bostaden,
och man ser till att sov, kök och hygienutrymmen finns i ett plan, och att dörrarna har karmbredd minst 900 mm.

Om man sedan är smart avstår man även från trösklar, vilket kanske till och med medför en kostnadsbesparing :)
uppenbart inte i byggbrannschen.

kostnaderna ligger ju klart inte i att undvika trappteg och ha tillräckligt bredda karmar.
utan de är ju att man måste öka kvm per lägenheten så enormt för att klara tillägnlighetskraven..
och är finns enorma pengar att spara att påstå något att är helt fel och sänker all er trovärdighet
 
H
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker inte kraven lägger till speciellt mycket yta. 120cm korridor vill man ju ändå ha, känns väldigt trång annars. Samma gäller för hygienrum 1,7x1,9m är inte speciellt stort. Hur litet skulle det vara utan tillgänglighet?
handlar inte vad man vill ha.
jag skulle kunna tänka mig en lägenhet med terrass på 100 kvm och eget spa men jag vill inte betala vad de skulle kosta extra.

om man kunde dra ner några kvm och tjäna över 10 000kr/år så hade nog rätt många valt de.
 
H
ungefärliga mått i tillgänlighetsanpassade badrum å wc

minsta badrum med badkar 2200*1700
minsta badrum utan badkar 2200*1200
minsta WC 1300*1200
å dessa mått vill du hul göra mindre? det blir inga roliga badrum.
 
H
H hul skrev:
handlar inte vad man vill ha.
jag skulle kunna tänka mig en lägenhet med terrass på 100 kvm och eget spa men jag vill inte betala vad de skulle kosta extra.

om man kunde dra ner några kvm och tjäna över 10 000kr/år så hade nog rätt många valt de.
så du vill inte 120cm korridor som underlättar när du flyttar in?
 
H
henke_benke skrev:
ungefärliga mått i tillgänlighetsanpassade badrum å wc

minsta badrum med badkar 2200*1700
minsta badrum utan badkar 2200*1200
minsta WC 1300*1200
å dessa mått vill du hul göra mindre? det blir inga roliga badrum.
tror ganska många hade valt en "tråkigt" badrum" som är liten kontra att inte ha en bostad alls för man inte har råd eller får tag i en för de byggs för få
 
H
henke_benke skrev:
så du vill inte 120cm korridor som underlättar när du flyttar in?
men vad är de du inte förstår, självklart vill folk ha stora öppna ytor men de handlar inte om vad folk vill ha utan har råd med.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
H hul skrev:
tror ganska många hade valt en "tråkigt" badrum" som är liten kontra att inte ha en bostad alls för man inte har råd eller får tag i en för de byggs för få
dom där måtten som jag ger dig är ett mycket sparsamt badrum.
 
H
H hul skrev:
men vad är de du inte förstår, självklart vill folk ha stora öppna ytor men de handlar inte om vad folk vill ha utan har råd med.
men fortfarande har inte folk råd att flytta in i ett nytthus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.