Jag har, precis som KajRyde skrev ovan följt tråden med stort intresse.

Jag har skrivit ihop en guide på digitalk.se för den som står i valet och kvalet att välja plattform för att göra sitt hus mer intelligent.

Jag fick själv upp ögonen för intelligenta lösningar i hemmet när jag köpte mitt första hus för två år sedan. Jag har nog varit insnöad på varenda plattform men sedan bestämt mig för att vänta.

Länk:
http://www.digitalk.se/node/59
 
Tack Magnus för länken, jag har haft stor behållning av att läsa allt teknikgodis som finns samlat på denna site även om jag inte blev klokare av läsa guiden, jag har ju som jag nämnt tidigare dålig erfarenhet av trådlösa nät och vill ju helst ha ett snabbt nät i mitt hus, så jag har börjat dra Cat 6 nätverkskabel i nya rör från mina lampströmbrytare i 7 av mina rum till en centralt belägen plats i huset där jag låtit montera upp en ny elcentral. Ja kan ju nämna att jag redan är inne på andra 100 meters rullen och den lär väl ta slut också innan jag är klar. Men då har jag förhoppningsvis en bra infrastruktur att spinna vidare på, dvs jag har nu möjligt att koppla in 4 st olika givare/tryckknappar i varje rum via nätverkskabeln samt att jag även låtit dra en vanlig nätverkskabel för att kunna koppla in internet. Sedan kommer jag att få gå på eldragningen också, vad jag förstår så sitter ju alla ljusdimrar och av och på don centralt i centralen i ett IHC-system, så då blir det väl en himla massa elkabel som måste dras om till varje rum? Slipper man det med de här nya plattformarna? Som sagt var jag vill ju inte vänta allt för länge på att en ny plattform ska bli standard och att dra lite kabel är inget problem för mig, jag håller ändå på och renoverar.
Hitintills har jag lagt ner 60 timmar på eldragning/nätverksdragning och räknar väl med att lägga ner lika mycket till. Det kanske låter mycket men jag är nu uppe i 39 ljuskällor i tillbyggnaden samt att jag låtit montera 3 lampor uppe på vinden för att kunna se all eldragning som går härs och tvärs till alla rum... Som sagt jag har fortfarande inte köpt in någon styrelektronik, så jag är tacksam över alla synpunkter som jag kan tänkas få.
 
Jag har skrivit om guiden nästan helt nu då du inte blev klokare av den (säg till om några faktafel finns med). Har även lagt till vad jag tycker om traditionellt datanätverk.

Alltså jag är övertygad att någon av de nya plattformarna är det som gäller om några år. Nästan lika övertygad är jag att de plattformarna som säljs idag kommer ha stöd för att bryggas ihop med framtidens plattformar på mer eller mindra bra sätt. Läs t.ex.:

Schneider Electric som saluför IHC via Eljo blir toppmedlem i ZigBee Alliance
http://www.digitalk.se/node/5050

Standarderna ZigBee och BACnet utökas - får stöd för varandra
http://www.digitalk.se/node/4131

Tendrils mjukvara tillåter dig blanda ZigBee med andra tekniker
http://www.digitalk.se/node/120


 
Trevlig sida du har satt upp med mycket matnyttig information.

Jag håller dock inte riktigt med dig att man skall vänta med att sätta in ett intelligent system i sitt hus. Om man bygger nytt eller renoverar och vill ha ett sådant system så är det lika bra att använda något som finns idag.

Man vet inte när de nya teknikerna kommer att finnas på marknaden eller vilka som kommer att bli standard. Kommer de överens så de kan prata med varandra? Vissa tekniker finns på marknaden redan men vi vet inte om de kommer att bli stora eller försvinna om något år.

Jag tror, vis av erfarenhet, att det tar flera år innan vi kommer att se vilken teknik som man skall satsa på. De tekniker som finns idag kommer att finnas i många år framöver och även anpassas så de fungerar med ev. nya tekniker i framtiden.

Det är ju lite som att köpa en ny dator. Det finns alltid en modell som kommer att komma om ett tag och är bättre än den som jag kan köpa idag.

Ett alternativ är också att dra in lite extra rör för att kunna koppla in ett system i framtiden. Svårigheten med det är dock att det är lätt att missa att dra in tillräckligt med rör om man inte plannerar upp hur man vill ha sitt intelligent system med stor omsorg. Det är klart att man kan fixa till det mesta i efterhand men det är mycket enklare att göra det från början.

Nä, om man vill ha ett intelligent elsystem i sitt hus och renoverar eller bygger nytt idag så skall man inte vänta utan installera det samtidigt. Man vinner så mycket och förlorar så lite på det.
 
Constructum Domus skrev:
Trevlig sida du har satt upp med mycket matnyttig information.

Jag håller dock inte riktigt med dig att man skall vänta med att sätta in ett intelligent system i sitt hus. Om man bygger nytt eller renoverar och vill ha ett sådant system så är det lika bra att använda något som finns idag.
Tack för berömmet och synpunkterna !

Jag har nu tonat ner rådet att vänta och förklarat mer ingående i guiden.

 
TLovskog skrev:
Vilket lås har du tittat på? Ingen låssmed jag talat med ville rekommendera ett sådant lås för ytterdörren, p.g.a klimatet med köld, regn och annat otrevligt. Någon hävdade t.o.m lite ironiskt att hade man lågt blodtryck så ver det perfekt, eftersom man då kanske skulle kunnna sluta med medicineringen. Låset skulle vara tillräckligt frustrerande för att höja trycket.

Fast fräckt hade det varit, och det är ett tag sedan jag kollade av det hela.
Kolla hos Bewator (http://www.bewator.se) och deras Fingerprint Codoor FP5000. Klarar inte ytterdörrar men väl innerdörrar, så det går ju bra att sätta den i garaget eftersom det är en skyddad inneryta om man nu råkar ha garaget kopplat till huset d.v.s....


 
Hej,

Nja innerdörrar finns det gott om lösningar till. Det är just ytterdörren som är intressant, fast jag förstår att det finns få produkter i konsumentled för ytterdörrar.
 
OK, dags för att lägga in en liten 'twist' i tråden  :)

Med alla dessa nuvarande och på horizonten stigande lösningar för det intelligenta hemmet, vilken slutgiltig lösning är egentligen bäst ur slutanvändarens perspektiv?
Jag inser ju att detta skiljer radikalt, men om man bortser från enkelhet att installera, så ter det sig som att IHC är bäst, trots (eller kanske p.g.a.?) att det är känd och enkel teknik, p.g.a.;

1. Driftekonomi.
Utan att ha kollat upp någonting, så känns det som att denna lösning drar minst ström, och man kan ha koll på dess egenförbrukning på ett sätt som ingen(?) annan lösning bjuder på, eftersom det är en central installation. Jmf; EIB/Echelon/wireless m.m. som alla är nodbaserade system där varje enskild nod ligger och suger. Visserligen lite, men många bäckar små...

2. Säkerhet.
Visst måste det vara skönt att veta att ingen el distrubieras videre ut i huset när man är borta (förutom till kyl/frys/panna/servrar osv)? Minskar radikalt risken för brand osv.

3. Estetik.
Inga fula klumpar a'la X10 och kanske några av de kommande wireless lösningarna. Man kan välja gamla 30-tals brytare utan att det är någon fara o färde.

4. Driftsäkerhet.
Rimligen bör IHC ha topprestanda när det gäller driftsäkerhet; man slipper helt problematiken med ev. störningar osv som potentiellt kan finnas i ett bussystem eller kanske framför allt radiobaserat system. Eller värst av allt, X10.

5. Framtidssäkert.
Med ett centraliserat system kan man med lätthet decentralisera om man skulle vilja/behöva. Att gå motsatt väg ter sig inte lika lätt.

På några av punkterna ovan finns det nodbaserade system som klarar lika fint, tex kan man naturligtvis ansluta en gammal livsfarlig strömbrytare från 20 talet till en EIB eller echelon nod. Men totalt sätt...

Det skall sägas att jag inte har någon större koll, har precis börjat nysta i detta, eftersom jag vill installera någonting i min funkiskåk från -38.
Trots att jag är en tekniktönt, och håller på att utveckla bl.a. ZigBee produkter (som är ett mycket bra protokoll, som jag tror kommer att slå på stor front inom något år) i yrket, så vet jag inte om jag har lust att ha 100'tals (eller åtminstånde många tiotals?) noder utspridda i huset, därav mitt intresse för IHC.
Det kommer att bli en pina att installer ett system typ IHC i en befintlig kåk, jag vet, men kanske kan man ta det pö om pö, allt eftersom man renoverar ett rum. Någon som installerat IHC i efterskott här?

Motargument?

Micke
 
Jag inser ju att detta skiljer radikalt, men om man bortser från enkelhet att installera, så ter det sig som att IHC är bäst, trots (eller kanske p.g.a.?) att det är känd och enkel teknik, p.g.a.;
För de flesta är nog IHC den bästa lösningen om man inte kan vänta på generation-2-systemen (ZigBee, Z-wave eller Pyxos eller vad den nu blir). EIB känns i de flesta fallen lite "overkill", det är lite dyrare, klarar allt, finns i många utföranden.

För de som skaffar IHC, EIB eller någon annan "vanlig" plattform idag, och om 5 år märker att t.ex. ZigBee är det som gäller för intelligenta hus, så kommer det säkert finnas sätt att få protokollen att prata med varandra. Hur bra det rent praktiskt kommer att fungera vet jag dock inte.

1. Driftekonomi.
Utan att ha kollat upp någonting, så känns det som att denna lösning drar minst ström, och man kan ha koll på dess egenförbrukning på ett sätt som ingen(?) annan lösning bjuder på, eftersom det är en central installation.
Nu är inte jag säker på detta men det känns ändå som att t.ex. ZigBee kommer vara strömsnålare, troligtvis kommer många noder (strömbrytare, sensorer osv.) få sina batterier laddade via inbyggda solceller eller via energin som uppstår när man trycker på t.ex. strömbrytaren.

2. Säkerhet.
Visst måste det vara skönt att veta att ingen el distrubieras videre ut i huset när man är borta (förutom till kyl/frys/panna/servrar osv)? Minskar radikalt risken för brand osv.
Japp, det stämmer, man får detta "på köpet" när det gäller IHC. Ska man ha denna funktion när det gäller ZigBee antar jag att man måste ha en el-central som har ZigBee-stöd.

3. Estetik.
Inga fula klumpar a'la X10 och kanske några av de kommande wireless lösningarna.
Japp, när det gäller generation-2-systemen så är det väl något av följande som gäller om man tar en golvlampa som exempel:
1. Byter hela el-uttaget till ett ZigBee-uttag
1. Ful dosa som man sätter i ett traditionellt el-uttag
2. Köper en lampa som har stöd för ZigBee

4. Driftsäkerhet.
Rimligen bör IHC ha topprestanda när det gäller driftsäkerhet; man slipper helt problematiken med ev. störningar osv som potentiellt kan finnas i ett bussystem eller kanske framför allt radiobaserat system. Eller värst av allt, X10.
Japp det stämmer, men, om centralen till IHC går sönder ligger allt nere, men med ZigBee är man ju inte lika beroende av någon centralenhet.

5. Framtidssäkert.
Med ett centraliserat system kan man med lätthet decentralisera om man skulle vilja/behöva.
Fast med vissa generation-2-systemen kan man ju sätta upp det precis som man vill, i ZigBee finns ju (om jag har förstått det rätt) stöd för att koppla ihop flera ZigBee-nätverk och att få dessa att kommunicera med varandra så mycket man vill. Användbart t.ex. om jag och grannen har ZigBee och jag vill att vissa larm även ska gå till honom. Eller för företag som har flera avdelningar. Protokollen är heller inte beroende av att dessa nätverk inom räckvidd för varandra utan kan migreras ihop t.ex. över tcp/ip.


En sak man ofta glömmer bort i diskussionerna vilket system som är det rätta att välja är att historiskt sett så är det inte det system som är "bäst" som vinner, det är andra faktorer, vem som snabbast kommer ut på marknaden, pris, hur lätt det är att installera för en Svensson osv.

Jag tänker såhär. Jag vill inte att systemet jag väljer ska kännas föråldrat om 5 år, alltså det ska finnas en framtid för plattformen när det gäller intelligenta hem. Varken IHC, EIB, x10 känns därför rätt. Visst, om t.ex. IHC eller EIB visar upp en snygg koppling till ZigBee som inte kostar skjortan så har de kanske en viss framtid, men å andra sidan kan ju ju lika gärna vänta på ZigBee o köra det fullt ut istället för att mixa olika protokoll. Har inte heller någon lust att dra separat el till så många ställen.

Nybyggnationer:
I framtiden kommer det säkert också vara lika billigt att få ett generation-2 system när man bygger nytt än att inte ha något system alls, alltså man slipper dra tändtrådar till lamputtag, man slipper fråga kunden vilken lampa strömbrytaren ska släcka (kunden kan ställa in det själv), man slipper dra vp-rör till strömbrytare (strömbrytaren går på batterier och laddas från fingrets kraft alt via solen).

Befintliga hus:
En Svensson orkar inte dra nya el-kablar, eller installera en central, men däremot att börja med ZigBee i liten skala med t.ex. 1 st knapp för ringklocka, 2 st röksensorer, 1 st postlåde-sensor, några fuktsensorer, 1 rörelsesensor för garaget, 1 st väderstation och koppla dessa till 1 st "zigbee-högtalare" som finns i huset, och få högtalaren att säga "Ny post", "någon är i garaget", spela en mp3 när någon ringer på osv är nog troligare, speciellt den dagen Clas Ohlson och Biltema börjar göra en stor affär av detta. När Svensson märker att det var enkelt att installera ZigBee köper han fula dosor till el-uttagen samt sätter upp en pekskärm. Nästa gång han ser grannen måste han demonstrera sakerna, grannen blir impad och fixar samma saker till sitt hus men med ett coolt bevattningssystem som snackar med väderstationen och en massa sensorer nergrävda på tomten. Bevattningssystemet går bara igång om ingen finns på gräsmattan. Är klockan mer än 22 på kvällen ändras strålen till en skarp stråle som vattnar på alla djur/personer som beträder tomten förutom någon familjemedlem (identifieras via zigbee-mobiltelefoner eller ZigBee-nyckelring.
 
Är klockan mer än 22 på kvällen ändras strålen till en skarp stråle som vattnar på alla djur/personer
Glömde att skriva att det på bevattningssystemet finns en kamera så man på tv:n kan se om någon blir "bevattnad". Bevattningssystemet går även att styra med fjärrkontrollen till tv:n. Så vill man kan man spruta ner grannen när man styra den från tv-rummet och sedan spela dum, "nä jag har inte gjort något, det måste vara något fel på systemet"
 
1. Driftekonomi.
Utan att ha kollat upp någonting, så känns det som att denna lösning drar minst ström, och man kan ha koll på dess egenförbrukning på ett sätt som ingen(?) annan lösning bjuder på, eftersom det är en central installation.
Nu är inte jag säker på detta men det känns ändå som att t.ex. ZigBee kommer vara strömsnålare, troligtvis kommer många noder (strömbrytare, sensorer osv.) få sina batterier laddade via inbyggda solceller eller via energin som uppstår när man trycker på t.ex. strömbrytaren.
Detta kan säkert funka på tex vädersensorer osv. men för vanliga ljusknappar är jag rätt säker på att det blir knappceller, och att man får byta var 5-10:e år, alternativt (slit o släng samhället) att man kastar den o sätter dit en ny.
Knapptryckets energi är inte tillräckligt för att skicka ett ZigBee meddelande  idag. Isf. krävs ett mycket enklare/sämre protokoll. Problemet är att det är svårt att samla på sig den lilla energi som man kan krama ur knapptrycket. Men det är klart, någon gång i framtiden finns ju detta fungerande &så.

Sedan är de noder som direkt styr någonting (lampan tex) helt beroende av att drivas på 230V, eftersom dom normalt har sin radio igån hela tiden för at lyssna på meddelanden (antintingen till sig själva, eller att reläa vidare).


4. Driftsäkerhet.
Rimligen bör IHC ha topprestanda när det gäller driftsäkerhet
Japp det stämmer, men, om centralen till IHC går sönder ligger allt nere, men med ZigBee är man ju inte lika beroende av någon centralenhet.
Fast, som du själv är inne på, så krävs någon typ av central för ett ZigBee baserat system. Pajjar den centralen så är man lika illa ute. Visserligen är det lättare att byta en radiobaserad central, inte så mycket att koppla, vilket kan vara ett plus.  :)
Sedan är det nog så att en radiobaserad central kan göras bra mycket tåligare mot blixtnedslag och andra störningar. En IHC sitter ju rätt risigt till om man får en träff i närheten.

Fast med vissa generation-2-systemen kan man ju sätta upp det precis som man vill, i ZigBee finns ju (om jag har förstått det rätt) stöd för att koppla ihop flera ZigBee-nätverk och att få dessa att kommunicera med varandra så mycket man vill. Användbart t.ex. om jag och grannen har ZigBee och jag vill att vissa larm även ska gå till honom.
Tror inte att nuvarande ZigBee har något sådant stöd. Vad jag vet så kan man bara ha en PAN controller i varje nät. Men iofs kan man ju konstruera enheter som bryggar 2 nät.

Jag tänker såhär. Jag vill inte att systemet jag väljer ska kännas föråldrat om 5 år, alltså det ska finnas en framtid för plattformen när det gäller intelligenta hem. Varken IHC, EIB, x10 känns därför rätt. Visst, om t.ex. IHC eller EIB visar upp en snygg koppling till ZigBee som inte kostar skjortan så har de kanske en viss framtid, men å andra sidan kan ju ju lika gärna vänta på ZigBee o köra det fullt ut istället för att mixa olika protokoll. Har inte heller någon lust att dra separat el till så många ställen.
Absolut, detta är kärnan i allt; vem vill hålla på o byta detta i tid o otid! Helst ska ju systemet funka minimum 25 år, helst mer!
Vill personligen heller inte bygga in för mycket intelligens i samma system, elsystemet är ju förmodligen det viktigaste delystemet i ett hus. Det ska ju bara funka. Bättre att isf interfaca mot andra delsystem = mindre sårbarhet och högre flexibilitet.

Jag tvivlar inte på att tex ZigBee eller något annat radiobaserat system kommer att bli defacto standard framledes, ungefär som X10 har varit det hittills. Men det betyder ju sällan att det är den bästa lösningen ur alla perspektiv, snarare den lösningen som 'medelsvensson' tycker sig kunna satsa på prismässigt. Och ditt resonemang om hur detta kan komma att ske är helt rätt!

IHC är ju dessutom, efter vad jag förstår, en rätt lokal historia (norra europa?) som inte kommer att kunna matcha någon världsstandard som tex ZigBee, men å andra sidan är det en väl en hyffsat generell lösning som medger byte till andra liknande system utan allt för stor investering vid behov.

- Micke
 
vespaman skrev:
OK, dags för att lägga in en liten 'twist' i tråden :)

Med alla dessa nuvarande och på horizonten stigande lösningar för det intelligenta hemmet, vilken slutgiltig lösning är egentligen bäst ur slutanvändarens perspektiv?
Jag inser ju att detta skiljer radikalt, men om man bortser från enkelhet att installera, så ter det sig som att IHC är bäst, trots (eller kanske p.g.a.?) att det är känd och enkel teknik, p.g.a.;
Centraliserat / distribuerat (typiskt IHC vs. EIB)

Jag tycker den centralicerade lösningen är bättre i villor. Anledningen är hur EIB och liknande är uppbyggda och vad hemmaägare kan förväntas vilja ha. Så här resonerar jag.
I en industrifastighet är man "bara" intresserad av relativt enkla saker. Mer att effektivisera en traditionell installation. Man vill enkelt kunna lägga till / ta bort / flytta trappomkopplare, ljus-, närvaro-, skymnings-sensorer, timers etc, utan att vilja bygga om hela elsystemet.
I ett hem vill ofta ha funktioner som är mer eller mindre komplexa (beroende i flera led av klockor, sensorer och knappar, IF ... AND ... IF ... AND ... THEN ... ELSE ... OR THEN ELSE ... IF ... etc).
Eftersom EIB och andra liknande system har programmet "i nätet" och skickar meddelanden. Då måste varje nod ha tillräckligt utrymme för att hantera alla situationer. Komplexiteten borde därför växa exponentiellt med komplexiteten i kubik eller så.

Å andra sidan ...

1. Driftekonomi.
Utan att ha kollat upp någonting, så känns det som att denna lösning drar minst ström, och man kan ha koll på dess egenförbrukning på ett sätt som ingen(?) annan lösning bjuder på, eftersom det är en central installation. Jmf; EIB/Echelon/wireless m.m. som alla är nodbaserade system där varje enskild nod ligger och suger. Visserligen lite, men många bäckar små...
Inte helt säker på att det behöver bli så. Dels är centralen i IHC riktigt avancerad och drar därför mycket ström. Den senaste har väldigt mycket komponenter inklusive en PowerPC och en ARM7 processor. Det stora frågetecknet är dock de otroligt enkla och korkade knapparna (och andra sensorer). Betänk en 4 knappars tryckare med 4 LED. Varje LED är gjord för att dra 20-30mA. Har man då en knapp med 2 tända större delen av dygnet är det 40-60mA kontinuerligt. En "Aktiv" bussad trycknapp borde man kunna multiplexa dioderna och trixa med en massa sleep/nanoWatt etc. Varje knapptryckning sluter en slinga på 24mA (typiskt 0.5-2s). I ett bussat system så sover noden tills en knapp trycks (några uA), vaknar, spottar sitt meddeland och talar om att den går och lägger sig. Emellanåt vaknar den och kollar meddelanden eller liknande.

Så har jag förstått att EIB ex inte gör, men det är bara gammal teknik.

Det hela naturligtvis beroende på hur man använder LED etc. Har man ex en normalt sluten PIR dekare eller larmslinga så blir även där 24mA kontinuerligt 24/7/365.
2. Säkerhet.
Visst måste det vara skönt att veta att ingen el distrubieras videre ut i huset när man är borta (förutom till kyl/frys/panna/servrar osv)? Minskar radikalt risken för brand osv.
Stämmer. Dock är det ju inget som hindrar att uttaget i sig är styrt och då uppnår man samma sak.
3. Estetik.
Inga fula klumpar a'la X10 och kanske några av de kommande wireless lösningarna. Man kan välja gamla 30-tals brytare utan att det är någon fara o färde.
Jag anser ju att X10 aldrig skulle kommit över 80-talet. Det är 70 tals-teknik och är inte aktuellt nu eller i framtiden.
Samma gäller alla enkelriktade RF protokoll etc. Passar kanske för riktigt små installationer för specifika ändamål, men inte att bygga ett helt hussystem med.
4. Driftsäkerhet.
Rimligen bör IHC ha topprestanda när det gäller driftsäkerhet; man slipper helt problematiken med ev. störningar osv som potentiellt kan finnas i ett bussystem eller kanske framför allt radiobaserat system. Eller värst av allt, X10.
Förutom då den överraskande komplicerade centralen, så håller jag med dig. Å andra sidan dör en nod så dör en nod. Dör centralen är det becksvart och nada fungerar. Med tanke på teknikutvecklingen kan det också bli en dyr historia med komplett utbyte av allt. Inte kul att då ha noll funktion under de 3 veckorna eller liknande.
5. Framtidssäkert.
Med ett centraliserat system kan man med lätthet decentralisera om man skulle vilja/behöva. Att gå motsatt väg ter sig inte lika lätt.
Helt så tänker jag med. Ett centralt system kan man alltid descentralisera, men tvärt om är betydligt svårare.

Själv förordar jag nog ett centraltsystem för logiken, men med ett bussystem för själva sensorerna. Alternativet då via RF. Där tror jag mycket på ZigBee eller Z-Wave. Framförallt Z-Wave plockade några poäng sist när Intel gick in och stödde protokollet. Kan bli intressant.

Mitt eget GridNet är gjort på det viset (så det vore ju konstigt om jag inte förordade det sättet). Alla noderna innehåller lite logik för att avlasta centralen vad gäller dubbeltryck, långa tryck, om en LED och knapp "flippar" ihop eller ej, etc.

Visserligen är det inte färdigt än, men jag förväntar mig inte att det skall ändras.
 
1. Driftekonomi.
Utan att ha kollat upp någonting, så känns det som att denna lösning drar minst ström
Inte helt säker på att det behöver bli så. Dels är centralen i IHC riktigt avancerad och drar därför mycket ström. Den senaste har väldigt mycket komponenter inklusive en PowerPC och en ARM7 processor. Det stora frågetecknet är dock de otroligt enkla och korkade knapparna (och andra sensorer). Betänk en 4 knappars tryckare med 4 LED. Varje LED är gjord för att dra 20-30mA. Har man då en knapp med 2 tända större delen av dygnet är det 40-60mA kontinuerligt. En "Aktiv" bussad trycknapp borde man kunna multiplexa dioderna och trixa med en massa sleep/nanoWatt etc. Varje knapptryckning sluter en slinga på 24mA (typiskt 0.5-2s). I ett bussat system så sover noden tills en knapp trycks (några uA), vaknar, spottar sitt meddeland och talar om att den går och lägger sig. Emellanåt vaknar den och kollar meddelanden eller liknande.
Vet ju inte riktigt hur IHC funkar (är det en (samma) strömslinga som driver lysdiod och och agerar input för knapptryckning? Eller drivs LED:arna separat?). Om man skippar LED:en (kan man?) och använder momentana knappar, så eldar man inte för kråkorna antar jag?
Jag tänker iaf. så här; med ett centraliserat system kan man ödsla lite mer på system komponenter såsom bättre nätaggregat (switchade med högre verkningsgrad), och en ARM är ju strömsnål. PPC kanske inte i samma grad, men jag gissar genom att kika på dina bilder (var det inte du som hade splittat en central nyligen i någon annan tråd?) att burken förbrukar ungefär 1-2W om man bortser från ev. ineffektiva nätaggregat och strömslingorna du nämner.

Jag är dessutom hyffsat skeptisk till att den bussade noden drar några uA, det låter lite lite (men jag kan naturligtvis ha fel där), i annat fall är det väldesignade prylar! En nod som styr något klarar sig garanterat inte på några uA, kanske en sensor kan göra det dock?

Måste verkligen läsa på mer om IHC.  :)

2. Säkerhet.
Visst måste det vara skönt att veta att ingen el distrubieras videre ut i huset när man är borta (förutom till kyl/frys/panna/servrar osv)? Minskar radikalt risken för brand osv.
Stämmer. Dock är det ju inget som hindrar att uttaget i sig är styrt och då uppnår man samma sak.
Njae, är det inte så att många av de decentraliserade systemen (iaf om dom ska vara något att ha i en villainstallation enligt mig!!) tar sin spänning från 230V (utgångarna dvs). Isf. så är det högre risk att just noden i sig, som 24/7/365 ligger ansulten i sig kan vara en orsak till brand eller hur? Kanske EIB kör kommunikation och nodmatning på separat par, men det är isf inte en speciellt flexibel lösning i en villa, och ett framtida ZWave eller ZigBee system kommer iaf. att drivas direkt (via någon billig regulator) av 230. Dessutom, ju tidigare i ledet man stänger av, desto säkrare. Om råttan gnager av ledningen i väggen innan uttaget, så har man en ett hus kvar och en levande råtta med IHC, med EIB har man en (visserligen) död råtta i ett (ev.) nedbrunnet hus. Man är väl djurvän  ;)

Men annars håller jag med om att sensorerna som alternativ kan hanteras mha radio av något slag tex ZigBee. Fast det är det fina i kråksången med ett centraliserat system, iom att det är centraliserat så kan man ju i princip styra det med vad som helst över ethernet eller 485, bara man hackar protokollet. Således kan man byta input delen i systemet allt eftersom, nytt godis dyker upp och man är intresserad av att uppdatera/uppgradera.

Micke
 
Micke: Har samma syn på saken som dig, sedan är det nog svårt att dra gränsen när man skriver i forum vad som är möjligt med ZigBee, t.ex. att brygga ihop olika ZigBee-nät, jag vet att jag har läst att det ska gå att få ihop det på ett bra sätt med behörighet osv. Men om det ligger t i standarden eller om det är ett tillägg det vet jag inte (någon?) Jag tror inte det spelar så stor roll heller vad som går och inte går i de nya plattformarna, många tekniska svagheter som en plattform har gentemot någon annan plattform kommer byggas bort i nästa versionen efter.

Thomas: Jo, Z-wave har en stor chans att bli störst inom hem, redan många produkter till hyfsade priser, och speciellt nu när Intel är med. Men känns det inte lite tråkigt om Z-wave skulle vinna då det bara är för hemmet (som det ser ut idag) medans ZigBee satsar på både och. Vet du hur tillverkningen/utveckling av chippen till Z-wave går till, är det Zensys som har total koll på utveckling och tillverkning och sedan säljer chippen till alla medlemmar i Z-Wave Alliance eller får x antal toppmedlemmar tillverka chippen? Vem certifierar produkterna så de fungerar med varandra?

Jag fattar inte varför ingen i Sverige säljer Z-wave-prylar än??
 
Micke:
IHC Har en egen utgång 24V för varje LED statiskt. I knapparna så droppar man sedan det mesta av spänningen över seriemotståndet. Vad det gäller IHC tryckknappar så hittar man nog inget där man får mindre för pengarna. 450 spänn + moms för ... i princip ... ingenting.

IHC_Switch.jpg

varje ingång är separat och det vanliga är 24mA slinga, men finns i en snålare 3mA slinga. Med momentana switchar som vanligen är av (vilket alla knappar är) så är ju denna egenförbrukningen inget bekymmer.

Mitt antagande om uA etc gällde inte EIB, utan var mer en generel iaktagelse att så BORDE man kunna göra. Det kräver naturligtvis att man anstränger sig ordentligt med väntlägen och att det finns möjligen att schemalägga när saker och ting sover/lyssnar. Dock är EIB så gammalt att det då inte fanns möjlighet.

3W drar IHC controllern.


Vad det gäller brand i själva styrningen har du naturligtvis rätt. Jag trodde du avsåg brand i strömförbrukaren. Iofs kan ju naturligtvis utgångsmodulen i IHC på liknande sätt brinna. Fast det förefaller som väldigt osannolikt. Nedan 8x230V AC utgång IHC.

IHC_8Relays_Control.jpg

IHC_8Relays_Outputs.jpg

EIB matas från bussen 24V (alterntivt från separat 24V par).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.