Finns det en display som man kan styra IHC grejor med? eller måste man ha knappar ?
Tänkte om man kunde ha en Diplay sittande i hallen där man kunde styra allt ifrån? Eller kan man koppla in en Handdator?
 
Det finns system med riktigt snygga displayer som tex merten och peha. Vissa system kan anslutas till serieport osv. Mycket möjligheter och mycket pengar är nog min sammanfattning så långt.
 
Jag har nu "nästan" bestämt mig för att köra Peha's system. Det känns rimligt komplett och modernt. Det finns dock en sak som jag funderar över; dimmers. Finns det någon som har kört ett eib, ihc eller liknande system med "professionella" dimmerpackar? Det finns på pro-ljussidan relativt gott om typ 6x5A dimmerpackar med 0-10v styrning. För mig så känns det som en bra lösning i och med att de oftast är billigare per kanal och att man kan placera den värmealstrande delen utanför elcentralen. Någon som prövat detta eller har några åsikter?
 
Tjenare!
Tänkte bara nämna att jag nu fått leveransen att mitt "Intelligenta hem"
Nu väntar jag bara på att få montera och programera! Och det får jag nog göra i ca 6 månade till..!
Jag har köpt ett sytem som heter DigiDim som tillverkas av Helvar. Sytemet andvänder sig av en 24v Dali-bus.
Att jag valde just detta system är eftersom jag arbetat/programerat några anläggningar på jobbet.

Lovar att återkomma när det rör på sig.

//hjerpe
 
Hej,
jag har nu spenderat en timme med att läsa genom hela den här tråden. Från 2003 och framåt. Hur gick det för er som var med och köpte då? Är ni nöjda?

Själv håller vi på att bygga ett hus där vi kommer att köra EIB. INte en helt ny standard kanske, men EIB är nu en världsstandard, och det finns massor med leverantörer att välja bland. (Numera är förresten EIB omdöpt till Konnex (http://www.konnex.org/) ). Det finns dels twisted pair, dels powerline, dels radio media, alla kan bryggas till de andra.
Och något som man INTE vill är ju en leverantör som hade världens fräckaste lösning men som numera gått i konkurs... Inte när det är elen i hela huset, inklusive värmen...

Utöver detta kommer hela låssystemet att vara EIB baserat (Gira) med fingeravtrycksläsare (familjen) och kodläsare (tillfälliga gäster).

För mutlimedia ligger det ett parallellt WLAN på 54 Mbits/s (eller mer). Till detta bryggar jag EIB med EIBIp och kan styra hela huset från vilken dator som helst alltså. Eller i vilket fall så verkar det så när man läser broshyrerna... ;)
Se t.ex. en av leverantörerna http://www.hagergroup.se/files_download/tebis.pdf

Programmeringen gör man i en miljö som heter ETS: Men man kan också köra direkt från windows (com).

Så frågan är nu; vad har fungerat, och vad har inte fungerat för er som byggt EIB lösningar.

Själv siktar jag på en grundläggande del med tp (twisted pair) (värme mm) men en brygga (haber) till radio media och sedan tillägg och utökningar radiobaserat.


 
Hur ser din merkostnad ut för detta?
 
cirka 20% mer. Men jag räknar med att detta snabbt, med framtida förändringar i huset jämnas ut eftersom dessa blir fenomenalt mycket enklare att göra. Med radiokopplingen blir ju t.ex. en ny switch en fråga om en liten grej som man kistrar fast på väggen... Och så 15 minuters programmering.
Dessutom borde priserna för EIB komponenter sjunka nu då det finns ett flertal leverantörer att välja mellan för samma komponenter.
 
Fingeravtrycksläsare nämns i ett par trådar här. Visst är det lite coolt, men söker du lite på nätet visar det ju sig att det räcker med ditt fingeravtryck på ett glas eller en läskburk och en halvtimme utan förkunskaper för att lura praktiskt taget alla läsare på marknaden idag.

Man skall nog betrakta det mer som leksaker än som säkerhet. (Nu handlar ju större delen av den här tråden om leksaker i högre eller lägre klasser, så det kanske är helt relevant!!!) ;)

Man brukar ju kombinera något som man är, något som man har och/eller något som man kan för att få en säker lösning. Jag skulle säga att alla tre är perfekt för en högsäkerhetsanläggning, två av dessa för en villa eller ett företag och en av dessa som springskydd, eller när anläggningen är avlarmad.

Bara fingeravtryckssensor för att öppna dörren till multimiljonmillan? Inte min i alla fall...

Sen - som jag skrivit tidigare överallt - se till att installera motorlås eller liknande, inte elektromekaniskt krafs. Inte nog med att försäkringsbolaget kommer göra kraftiga avdrag (i bästa fall) vid en skada, men det fysiska brytskyddet är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Å andra sidan kan en sjuåring komma in i 90% av alla nyproducerade villor med en borrmall som finns på nätet eftersom nästan inga installerar borrskydd till sina låskistor, så det kanske är lika bra som det andra...

:)
 
Att ta sig IN i ett hus är ju alltid en baggis. En skruvmejsel räcker. Eller en sten.
Vet inte om jag tycler det är enklare att bluffa en fingeravtrycksläsare än att borra upp låset med en handburen borr?
 
fitzpatrick skrev:
Att ta sig IN i ett hus är ju alltid en baggis. En skruvmejsel räcker. Eller en sten.
Vet inte om jag tycler det är enklare att bluffa en fingeravtrycksläsare än att borra upp låset med en handburen borr?
Öhhh, var det inte ungefär det jag konstaterade med???

Det jag i alla fall försökte få fram är:
1. Man bör i alla fall inte stänga av larm med fingeravtrycksläsare
2. Man bör i alla fall ha ett riktigt lås - finger eller utan...
3. Man bör i alla fall vara medveten om att folk kan ta sig in ändå om de verkligen vill.

Men, man kan ju ändå försvåra lite grand så att de väljer grannen istället. De enklaste sätten är att ha ett riktigt lås, att ha åtminstone larmdekaler och ir-attrapper, men hellre ett riktigt (trådat) larm och att ha låsbara altandörrar mot baksidan av huset.
 
peoe skrev:
Fingeravtrycksläsare nämns i ett par trådar här. Visst är det lite coolt, men söker du lite på nätet visar det ju sig att det räcker med ditt fingeravtryck på ett glas eller en läskburk och en halvtimme utan förkunskaper för att lura praktiskt taget alla läsare på marknaden idag.
Att detta tillvägagångssätt skulle vara relevant för ett vanligt villainbrott betvivlar jag starkt. Har du själv provat detta förfarande du beskriver? Inte alls speciellt lätt i verkligheten, och, som sagt snarare ett problem om det finns ett högre skyddsvärde än en villa. Mitt resonemang baseras på om man väljer en fingerläsare från någon av de kända accesskontrolaktörerna på marknaden, inte hobbyprylar.

Dock; fingeravtryck är dock mindre attraktivt i dessa sammanhang p.g.a. vandalism, knöligare att administrera (och risken för att bli utelåst efter det att man (grov-)jobbat en dag i trädgården är överhängande), vårt (ibland) bistra klimat.

Å andra sidan kan en sjuåring komma in i 90% av alla nyproducerade villor med en borrmall som finns på nätet eftersom nästan inga installerar borrskydd till sina låskistor, så det kanske är lika bra som det andra...
:)

... fast vilken sjuåring som helst skulle nog hellre kasta en sten genom rutan till balkongen istället. (Förutsatt att det inte finns något trivsamt källarfönster att plocka istället). Visst larmet tjuter, men so what?


Personligen tycker jag att elektrisk låsning i någon form må det vara bättre elbläck eller magnetlås räcker för mig, motorlås på några dörrar kanske, men bara för att det "passar" bättre. Och:- den enda orsaken till att ha elektrisk låsning (för mig) är bekvämligheten (plus att jag jobbar med detta :) ).
 
elbleck inge bra, satsa i så fall på motorlås...

Larm med dimmridå e bäst... (dimmridå = typ snabb rökmaskin, pundar Bengt ser inte vad han ska sno)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.