Tomture61
Istället för att hålla på med dyr tejp så funkar plywood ypperligt.
Man kapar upp remsor , 45-50 mm breda av tex 7-10 mm plywood.
Tror nog plasten man tätar med blir till smulor före plywooden ( om 50 år)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Istället för att hålla på med dyr tejp så funkar plywood ypperligt.
Man kapar upp remsor , 45-50 mm breda av tex 7-10 mm plywood.
Tror nog plasten man tätar med blir till smulor före plywooden ( om 50 år)
Ahh... bra tips. Kanske kan använda på ngt ställe.
 
  • Gilla
Ricky C
  • Laddar…
Tomture61
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ahh... bra tips. Kanske kan använda på ngt ställe.
Nu har jag ej byggt hus från Ä-hus , men alla mina reglar i mellanbjälklaget (220 x 45) är tätade på detta sätt , satte enbart tejp på åvansidan på reglarna , obs att jag ej hade golvspån före inplastningen av ö-våningen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Byggs det fortarande ettrörsslingor? Jag har det i min påbyggda övervåning från 90-talet och anser att det är ett brott.
Både Älvsbyhus och Smålandsvillan kör med ettrörssystem idag. Nedervåningen består av 2 ettrörsslingor. Fungerar ganska bra men jag kommer efter mycket funderande att köra tvårörssystem på övervåningen. LK 20 mm pex rir som matning till fördelare i fördelarskåp på övervåningen och därifrån 2 rör ut till respektive radiator med 16mm pex. Monterar strypventil på returen från övervåningen för att kunna justera in övervåningens flöde om det behövs för att balansera flödet mellan våningarna.
 
E Erik_Johansson skrev:
Både Älvsbyhus och Smålandsvillan kör med ettrörssystem idag. Nedervåningen består av 2 ettrörsslingor. Fungerar ganska bra men jag kommer efter mycket funderande att köra tvårörssystem på övervåningen. LK 20 mm pex rir som matning till fördelare i fördelarskåp på övervåningen och därifrån 2 rör ut till respektive radiator med 16mm pex. Monterar strypventil på returen från övervåningen för att kunna justera in övervåningens flöde om det behövs för att balansera flödet mellan våningarna.
Ahh. Kan det vara därför jag har kännbart olika temp på vissa element i huset? :)
 
Visst går det att blanda ettrörs och tvårörs i samma hus. I vissa fall kommer det också att fungera. Men själva idén är korkat.
Jag skulle ju hellre spendera pengar för ett fungerande tvårörssystem än för att plasta in en massa golv och stödben.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst går det att blanda ettrörs och tvårörs i samma hus. I vissa fall kommer det också att fungera. Men själva idén är korkat.
Jag skulle ju hellre spendera pengar för ett fungerande tvårörssystem än för att plasta in en massa golv och stödben.
Tror inte svaret var riktat åt mig. Men det bästa är kanske att satsa åt båda hållen ;)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst går det att blanda ettrörs och tvårörs i samma hus. I vissa fall kommer det också att fungera. Men själva idén är korkat.
Jag skulle ju hellre spendera pengar för ett fungerande tvårörssystem än för att plasta in en massa golv och stödben.
Antar att det var riktat till mig. Jag har pratat med flera VVSare (både leverantören LK samt flera rörmokare) och alla hävdar att det inte finns några som helst problem att köra tvårörssystem på övervåningen även om det är 2 ettrörsslingor på övervåningen. Bortsett såklart från problemet att tryckfallet troligen kommer att bli väsentligt mindre över tvårörssystemet och att jag därför behöver en möjlighet att strypa flödet för att balansera flödet mellan våningarna.

Jag kan inte heller se någon anledning till att det inte skulle fungera ypperligt när allt är injusterat. Eller är det någon faktor jag och de jag pratat med missar? Som jag ser det så vet ju inte vattnet vilken typ av system det är utan det som avgör om det fungerar eller ej är huruvida man får rätt flöde genom respektive delsystem (och i förlängningen varje radiator). Och om man skapar sig möjlighet att justera in det så kommer det att fungera bra oavsett. Tryck som driver flöden är allt det handlar om.

Så korkad idé var kanske att ta i då flera av varandra oberoende experter rekommenderar det framför alternativet att dra ettrörssystem även på övervåningen. Känns snarast som en generalisering och/eller gammal tumregel eller "forumsanning" myntad av någon/några som inte har riktig koll på fysiken bakom hur det fungerar. Sen vore det såklart enklare om det vore tvårörssystem i hela huset. Men nu är det ju inte så det ser ut i Älvsbyhusen så då får man vara beredd på en del injustering innan man är i mål.

För jag håller verkligen med dig om att ett väl fungerande tvårörssystem är väl investerade pengar. Men jag tror ingen kapar upp golvet på bottenvåningen och bygger om där när de inreder sin övervåning. Dvs det blir ju en blandning mellan ettrörs och tvårörs, men man blandar ju inte inom respektive system (det ska man ju verkligen inte göra!) utan fördelningen sker ju direkt vid värmepumpen.
 
Redigerat:
Off-Topic. Är ni nöjda med Älvsbyhuset annars?

Vanligt här nere i Sthlm att man ser just "oinredd" ovanvåning på hus till salu där det är väldigt konstiga materialval och budgetlösningar. Men jag kan ju inte se vad som är ägarens fel och tillverkarens :)
 
Appendix Appendix skrev:
Off-Topic. Är ni nöjda med Älvsbyhuset annars?

Vanligt här nere i Sthlm att man ser just "oinredd" ovanvåning på hus till salu där det är väldigt konstiga materialval och budgetlösningar. Men jag kan ju inte se vad som är ägarens fel och tillverkarens :)
Det finns en del som går att läsa sig till direkt på hemsidan men en del saker går inte att läsa sig till. Vi är nöjda men jag har lite saker att nämna.

- spånskiva i väggarna samt oisolerade innerväggar känns inte optimalt då man hör ganska bra genom väggarna.

- materialvalen i toaletterna är bra. Det är våtrumsskivor som ser fina ut samt en golvmatta. Helt ok men inget överdådigt men helt klart är det schysst. Toalettstol, blandare och annat är av hög kvalite. Ifö har vi.

- frånluftsvärmepumpen är jäkligt effektiv. Gillar den. Nibe f750.

- schneider exxact strömbrytare känns bra. Lätt att få tag på delar.

-trappen är i mjuk furu. Kommer se förskräcklig ut om 5år är min gissning.

- golven måste bytas om 5-7år garanterat. Ingen superkvalitet där inte om man har smått som är oförsiktiga :)

Det är inget överdådigt på ngt sätt men förutom att den byggs på krypgrund som ju kanske anses vars en riskkonstruktion så känns det bra. Dock är det skönt att komma åt undersidan på huset. Vi har en avfuktare i krypgrunden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Erik_Johansson skrev:
Antar att det var riktat till mig.
Förlåt för det. Det var inte riktat mot dig alls utan mot ett-rörsyste så sådant och i synnerhet mot idén att kombinera det med tvårörssystem.
Men visst går det att justera in.
Jag har en sådan kombination hemma sedan huset fick en Åtvidabergövervåning. Vid början av varje uppvärmningssäsong tar det många dagar till flöden har stabiliserat sig något. Men riktigt bra blir det aldrig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt för det. Det var inte riktat mot dig alls utan mot ett-rörsyste så sådant och i synnerhet mot idén att kombinera det med tvårörssystem.
Men visst går det att justera in.
Jag har en sådan kombination hemma sedan huset fick en Åtvidabergövervåning. Vid början av varje uppvärmningssäsong tar det många dagar till flöden har stabiliserat sig något. Men riktigt bra blir det aldrig.
Ingen fara!

Jag menade mest att de eventuella problem som folk har inte beror på kombinationen av ettrörssystem och tvårörssystem som sådan, utan hur den är gjord i det specifika fallet. Och att det inte vore ett dugg bättre att köra ettrörssystem i hela huset utan det faktum att det befintliga ettrörssystemet på nedervåningen, när allt är injusterat kommer att fungera precis som tidigare. Och det nya tvårörssystemet kommer att fungera så bra som konstruktören (i detta fall undertecknad) har dimensionerat och justerat in det. Båda matas från en gemensam fördelning direkt vid värmepumpen och respektive system vet ju inte om det sitter parallellt med ett ettrörs- eller tvårörssystem. Sålänge trycket och därmed flödet till varje delsystem är rätt så kommer det att fungera lika bra oavsett.

Sen finns det många felaktiga/kreativa sätt man läst om att folk kopplat. Men då är det ju inga systemspecifika problem. Precis som att ett riktigt väldimensionerat ettrörssystem givetvis fungerar alldeles utmärkt även det. Dock förblir det mindre flexibelt och kräver betydligt mer arbete för att få det riktigt bra.

Men nu väntar jag spänt på mer byggbilder. :)
 
Är det ok att vi lämnar vvsen tills det är dags :))
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jajamen! Lätt att spinna iväg när det gäller roliga saker. ;)
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt för det. Det var inte riktat mot dig alls utan mot ett-rörsyste så sådant och i synnerhet mot idén att kombinera det med tvårörssystem.
Men visst går det att justera in.
Jag har en sådan kombination hemma sedan huset fick en Åtvidabergövervåning. Vid början av varje uppvärmningssäsong tar det många dagar till flöden har stabiliserat sig något. Men riktigt bra blir det aldrig.
Jag har ett-rörsystem och den som kom på det borde ha offentligt spöstraff
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.