Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är ju ett par stycken som frågat LK nu och det är bara du som har fått svaret att det är ok med naken PEX + dold förläggning + tappvatten. Då funderar man ju på hur du har formulerat frågan och om leverantören verkligen fattar vad du menar. I din tidigare tråd i ämnet refererade du ju exempelvis till den generella anvisningen för PEX som bevis på att det är tillåtet med naken PEX, men där i alla fall min tolkning är att det är synlig installation de avser när skyddsrör inte används.
Vi kan ju alla spekulera om frågan ställts, men om det var glasklart och inte bara säljsnack på en del håll, så skulle ett officiellt meddelande /uttalande finnas framme redan innan denna diskussion drog igång.
 
Mailde återigen och ställde frågan om det fanns en skrivelse där det stod klart att naken pex var inte var godkänd i tex väggar (skrev också att en hävdade att det var ok för att det inte stod att det inte var ok) och fick svaret:


Att hävda att allt som inte är uttryckligen förbjudet är ok att göra är inte rätt. Om man installerar enligt leverantörernas godkända anvisningar har man gjort rätt. Allt annat tar man själv ansvar för när det gäller funktion och garantier.

Lämnar nu den här tråden om inte karlmb svara på min fråga i tidigare inlägg
 
Vem mailade du? Säkert vatten eller LK?

Tycker tyvärr svaret kan (kommer) att misstolkas. Om man bara siktar in sig på att följa monteringsanvisningar, utan att sätta anvisningarna i ett sammanhang så kan det bli ungefär som diskussionen i den här tråden.

Man kan ju ex. följa monteringsanvisningar för PVC avloppsrör till punkt och pricka, men det blir ändå inte så bra att köra tappvatten i dem.

Och det är ju ungefär där vi står i den här tråden, det finns anvisningar för hur man installerar naken pex. Men om det inte sätts i sitt samband så kan det tolkas att det blir bra som avloppsrör. Eller för tappvatten...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
LK mailade jag

Nej man kan ju välja att misstolka saker och vända å vrida så det passar sina egna åsikter.

Anvisningarna för naken pex är för utanpåliggande montage och det är helt ok, har inte hittat någonstans där det står hur man monterar / installerar naken pex dolt i vägg.

Vill gärna ha reda på vart han vill komma med sitt resonemang...

Lite sunt förnuft borde man väl också ha...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fråga: vart vill du komma? Är det att det är godkänt enligt säker vatten att installera naken pex i vägg eller att man KAN installera naken pex i vägg (oavsett vad branschregler säger) vill gärna att du svarar på frågan så att jag vet ur du tänker, finns kanske svar på frågan tidigare i tråden men det har jag missat i så fall
Att det är godkänt enligt säker vatten att installera naken PEX, naken koppar, prisol och en massa andra saker så länge man följer anvisningar från tillverkare (om det finns), samt reglerna i Säker vatten, BBR mfl. I den andra tråden framgår det.
 
nino nino skrev:
LK mailade jag

Nej man kan ju välja att misstolka saker och vända å vrida så det passar sina egna åsikter.

Anvisningarna för naken pex är för utanpåliggande montage och det är helt ok, har inte hittat någonstans där det står hur man monterar / installerar naken pex dolt i vägg.

Vill gärna ha reda på vart han vill komma med sitt resonemang...

Lite sunt förnuft borde man väl också ha...
Det är just det sunda förnuftet som verkar ha åkt ut här när man inte inser det uppenbara att nakenPEX är lika godkänt som tex naken koppar (som vad jag vet saknar en specifik monteringsanvisning för inbyggda tappvattenledningar i våtrum).
Istället upprepas snurrigheter som att eftersom LK skriver att deras RiR-system är godkänt enligt säker vatten (enligt de själva), så kan man dra slutsatsen att deras andra produkter som inte har motsvarande skrivning i monteringsanvisningen, eller helt saknar sådan, per automatik ej är godkända enligt säker vatten.
 
Fast i BBR står det ju att det ska vara utbytbart?

Har aldrig sett nakna kallvattens kopparrör i något badrum jag rivit, alla har haft isolering... varför? jo pga kondens

Därför ska man ha ytterrör på pex, prisol har ju sin plastmantel som kondensskydd

Men alla godkända produkter har ju just skrivningen säker vatten annars är dom inte godkända
 
nino nino skrev:
Fast i BBR står det ju att det ska vara utbytbart?

Har aldrig sett nakna kallvattens kopparrör i något badrum jag rivit, alla har haft isolering... varför? jo pga kondens

Därför ska man ha ytterrör på pex, prisol har ju sin plastmantel som kondensskydd

Men alla godkända produkter har ju just skrivningen säker vatten annars är dom inte godkända
Står inte i BBR att det måste vara utbytbart.
Herregud kan vi inte hålla oss till fakta? ?
Finns risk för kondens så ska nakna rör isoleras.
Den där skrivningen "Säker vatten", hur kopplar du det till att vissa rör inte får läggas i våtrumsväggar?
Eller att produkter från tex utlandet saknar någon text med just de orden.
Påstår du på allvar att de inte får användas alls då?
 
H
K karlmb skrev:
Står inte i BBR att det måste vara utbytbart.
Herregud kan vi inte hålla oss till fakta? ?
Finns risk för kondens så ska nakna rör isoleras.
Den där skrivningen "Säker vatten", hur kopplar du det till att vissa rör inte får läggas i våtrumsväggar?
Eller att produkter från tex utlandet saknar någon text med just de orden.
Påstår du på allvar att de inte får användas alls då?
va du stoppar i väggen skiter många i. men sker då ett vattenläckage. då är det du som sitter på pottkanten och väger.
 
henke_benke skrev:
va du stoppar i väggen skiter många i. men sker då ett vattenläckage. då är det du som sitter på pottkanten och väger.
Fullständigt gripet ur luften.
Du bara fabulerar. Läs mina tidigare inlägg i ämnet.
 
H
K karlmb skrev:
Fullständigt gripet ur luften.
Du bara fabulerar. Läs mina tidigare inlägg i ämnet.
så när en hemmafixare pillar me el och vvs hemma. så är det någon annans problem?
 
henke_benke skrev:
så när en hemmafixare pillar me el och vvs hemma. så är det någon annans problem?
Var skrev jag det?
 
Du måste svara på frågan: ska installationen följa säker vatten eller inte?
 
H
K karlmb skrev:
Var skrev jag det?
du tycker ju att jag fabulerar detta
va du stoppar i väggen skiter många i. men sker då ett vattenläckage. då är det du som sitter på pottkanten och väger.
å det betyder inte just du karlmb
 
nino nino skrev:
Du måste svara på frågan: ska installationen följa säker vatten eller inte?
:-D ja. det är väl det vi diskuterar, eller är du här av ngn annan anledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.