T
Nu är det dags för gips på väggarna.
Även om det är ok med kartonggips så valde jag att köra på våtrumsskiva i hela rummet, och valet föll på Fermacell ofasade skivor med tillhörande skarvlim.
Fermacells egna skruv va omöjliga att hitta, så efter rekommendation blev det spånskiveskruv istället.

Dessa skivor är oerhört tunga, glad att jag valde 600mm-skivorna och inte 900 som jag övervägde först.

I hörnen, bakom gipsen satte jag plåtbleck, billig kostnad som låser väggarna sinsemellan och förhindrar ev skjuvning.
Våtrumsskivor installerade på en vägg med synliga skarvlimsrör, spånskruvar och förstärkt hörn med plåtbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med nyinstallerad Fermacell våtrumsskiva bredvid träskivor, med synliga röruttag och hörnplåtbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett omgipsat hörn av rummet med Fermacell våtrumsskivor, synliga skruvar och skarvlim, samt inbyggnadsdelar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frostat fönster omgivet av Fermacell våtrumsskivor och tydliga skruvhål på en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Med gipsningen klar så drog jag fog runt alla golvvinklar och vrår, runt alla avloppsrör och golvbrunn, för att förbereda för flytspacklingen.
Ett moment man inte nog kan understryka vikten av att va noggrann med, annars är det lätt hänt att spacklet hamnar någon annan stans :)

Ett förberett golv redo för flytspackling med fog runt avlopp och golvvinklar, och lagt armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsrenovering med nylagt armeringsnät och golvvärmeslinga runt en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsrenovering med nylagt armeringsnät och golvvärmeslinga runt en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid det här laget hade jag kontakt med firman som fick i uppdrag att flyta golvet.
Jag fick låna en hink primer av dem och blaskade på ett lager, senare samma dag la jag armeringsnätet och fäste det med märlor.

Förberett badrumsgolv med primer, markerade golvvinklar och en centralt placerad golvbrunn för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsat hörn av ett rum med fog längs golvvinklar och avloppsrör, förberett för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv förberett för flytspackling med primer, armeringsnät och markerade golvvärmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Direkt det va klart kom elektrikern som på beställning och la golvvärmeslingan.
Här har jag insett att vi missbedömde var grejerna skulle hamna lite grann, så där är en svalare fläck mitt på golvet där man ofta går, ni kan säkert lista ut var.
Prio var ju att ha varmt golv innanför dörren, inne i duschen, framför kommoden samt framför toastolen, då blev det en liten yta på 2 kvm som vart utan slinga som egentligen skulle behövt.
Så tänk igenom det där lite mer noggrant än vad vi gjorde innan ni lägger slingan ;)

Person installerar golvvärmeslinga på armeringsnät i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person installerar golvvärmeslingor på armeringsnät i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett badrumsgolv med installerad golvvärmeslinga och armeringsnät före spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Förberett golv med primer, armeringsnät och golvvärmeslinga inför spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Nu kommer vi till det första arbetsmoment där jag varken hade någon bekant som kunde hjälpa mig, eller där jag kände att jag vågade prova själv, flytspacklingen..

Kändes skönt att lämna detta till dessa grabbar som gjorde ett kanonjobb, på väldigt kort varsel dessutom, värt varenda krona! Som ni ser på utebilden är det fortfarande högsommar i början av augusti :)

De gjöt ena dan, och dagen efter kom de tillbaka och slipade till fallet och kompletterade i ett hörn där de inte fått på tillräckligt. klockrent fall över hela golvet!

Fick dessutom beröm för väl utfört grundarbete, det är jag inte sen att ta åt mig av :)

Två hantverkare arbetar med flytspackling i ett rum, en på knä sprider ut flytspackel medans en annan observerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som förbereder flytspackel med hjälp av en blandare utomhus under sommarmånad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare häller flytspackel på ett golv i ett rum med skivade väggar och synlig golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter kom de och slipade fallet.
Arbetare som spacklar golv i ett rum, synlig i profil och beklädd med skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygjutet och slipat flytspackel på badrumsgolv med avlopp i mitten och synliga spackelsvetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen flytspacklat golv med synlig golvbrunn och slangen, väggar och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ungefär här hade vi väl bestämt oss för vilket kakel vi ville ha.
Gran Sasso Grå på Bauhaus, 199kr/kvm för de stora och 1109kr/kvm för mosaiken (jikes, tur det e litet badrum!?!).
Men självklart hade de sålt slut på det på lokala Bauhaus i stan, så det fick bli en snabbvisit upp till Stockholm för att besöka vartenda Bauhaus där uppe.
I Barkarby/Järfälla fick vi tag på de 4 sista kartongerna mosaik, men de stora plattorna de hade va gulaktiga i bränningen.
Så det blev en tur till Länna där de hade en pall med en annan bränning som stämde mer rätt överens med mosaikbitarna (Det är altså samma kllinker i samma färg på golv ocxh väggar, men 4x4 mosaik på hela golvet och 30x60 plattor på väggarna.

Tror vi räkna ut att det var strax över 400 kg klinkers i skuffen, + div annat bös. Stackars fransosen gick nästan på genomslagsgummina på hemvägen. :D

Gran Sasso grå klinker och mosaik med prislappar på Bauhaus, 199 kr/kvm och 229 kr/kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baklucka på bil full med kartonger av grått klinker och mosaikplattor för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil överbelastad med klinkers, däck nära marken, tecken på tung last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två stora, grå kakelplattor står mot väggen ovanför ett område med matchande mindre mosaikkakel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Innertaket målades.
Först våtrumsgrund, sedan Beckers våtrumstäck.
är man petig ser man skarven i "rätt" ljus men det får va.

Målat innertak med våtrumsgrund och våtrumstäck, synliga skarvar och installationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat innertak med våtrumsgrund och våtrumstäck, synlig skarv och installationsuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörna av ett rum under målning med våtrumsgrund, täckt med plast och målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat innertak med infällda spotlights och synlig skarv mellan gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålat innertak med våtrumsgrund och -täck, osynlig skarv och uttag för armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
T
Sammy_j Sammy_j skrev:
Inser när jag kikar på dina bilder att vi har samma golvkonstruktion men väggarna och taket verkar också vara spontat, har du ovanvåning eller är det vind?
Vi har ingen ovanvåning.
Väggarna är spontade här också, precis som golvet med samma typ av lådor, fast 10 cm tjocka istället för 20.
Men taket är bara ett lager ribbor som syns på vissa bilder, spikade in i takstolarna, sedan ligger ett lager papp på det, och sedan fyllt med kutterspån som ligger löst uppe på vinden.

Här antar jag att om ni har övervåning så är ert tak till skillnad från vårt, samma lådor som golvet, eftersom de ju är golvet för övervåningen? :)
 
Vårt är från 71, här är det tretex i alla tak och väggar så vi har också vind ovanför badrummet men med tretex överallt :/

Dock i golvet så är det lådor :p
 
T
aha ok, ja det verkar skilja en del mellan vissa tidsepoker.
Någon gång på 70-talet gick man ju över till plywood i golvelementen också har jag förstått.

Tretex är det gödslat med i källaren hos oss dock, men det ska med tiden rivas ut helt :)
 
T Thullen skrev:
Tack för bilderna!

Jag grävde fram lite originalritningar, dels på vägg och golvelementen, samt den lilla skiss jag har på hur avloppet till badrummet ser ut i tvärsnitt...
Får man fråga hur du fick tag i dessa?
Jag skulle gärna få tag i en uppsättning själv :)
 
T
Hasse302 Hasse302 skrev:
Får man fråga hur du fick tag i dessa?
Jag skulle gärna få tag i en uppsättning själv :)
Du menar ritningarna? Jag fick dem med huset då tidigare ägare vart duktig och sparat typ all dokumentation sen det byggdes :)
 
T Thullen skrev:
Du menar ritningarna? Jag fick dem med huset då tidigare ägare vart duktig och sparat typ all dokumentation sen det byggdes :)
Själv gick jag till kommunhuset och de hade turligt nog originalritningarna! Fick hjälp med kopiering av en tjänsteman som tog sig god tid helt gratis! :) Värt att ringa :)
 
Kan förresten försöka bifoga mina om intresse finns:)
 
Jag äter allt det står mockfjärd på :)
 
Kul läsning, jag har själv totalrenoverat mitt mockfjärds hus från 54 som jag blev klar med förra sommaren
källare, golv, fasad, tak, el, vatten, avlopp, värme.
med facit på hand hade jag nog vänt på klacken och sprungit härifrån om jag visste vad som väntade

/Micke
 
E elbas skrev:
Kul läsning, jag har själv totalrenoverat mitt mockfjärds hus från 54 som jag blev klar med förra sommaren
källare, golv, fasad, tak, el, vatten, avlopp, värme.
med facit på hand hade jag nog vänt på klacken och sprungit härifrån om jag visste vad som väntade

/Micke
Då tar jag över facklan, så fort bygglovet går igenom :)
Hur omfattande blev renoveringen?
och vad blev slutnotan?
 
  • Gilla
Sigurdh90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.