nino nino skrev:
1 : [länk] här finns lista på godkända leverantörer och sökbar lista på godkända produkter

2: ja det är svårt att få en 100% felskrivning, men om man förklarar för kunden varför det är fel, vad som kan inträffa vid en skada och konsekvenser av det och man får en underskrift så har man kommit en lång bit påväg, iaf enligt mitt försäkringsbolag.

jag kontaktade dom när jag skulle göra ett badrum (ansluten via bkr) och det var byggt med vanlig kartonggips (på den tiden det inte var ok) då fick jag ovanstående svar och även höra att hade jag det på papper så skulle dom kategori processa mot mig vid ev skada
Vad bra, då hittade jag den här produkten bland andra: https://www.rskdatabasen.se/kategor...stem-ror/ror/pal-universalror-a16-1878236-123
Skönt, då kan jag använda den i våtrumsväggar!
 
Går utmärkt att använda i våtrumsväggen om du har ytterrör eller utan och synligt montage men använd då raka längder inte på rulle, den är svår att få fin
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
H
Bernieberg Bernieberg skrev:
Grattis till dig. Själv hittade jag denna till min nya våtrumsvägg:

[länk]
en trädgårdsslang?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Grattis till dig. Själv hittade jag denna till min nya våtrumsvägg:

[länk]
Nu följde jag instruktionen att klicka på rsk-listan enligt ovan. Din trädgårdsslang har inget med detta att göra. Men lycka till!
Så, var hittar jag listan med godkända produkter för inbyggnad i våtrumsväggar?
För någonstans finns den, eller?
 
H
K karlmb skrev:
Nu följde jag instruktionen att klicka på rsk-listan enligt ovan. Din trädgårdsslang har inget med detta att göra. Men lycka till!
Så, var hittar jag listan med godkända produkter för inbyggnad i våtrumsväggar?
För någonstans finns den, eller?
du hade ju hittat rör. nu har du inte rör igen?
 
henke_benke skrev:
du hade ju hittat rör. nu har du inte rör igen?
Jodå, men eftersom de ligger i samma databas som trädgårdsslang så tyckte nån att det inte var godkänt verkade det? Hur ska ni ha det?Var är den där databasen med godkända produkter?
 
K karlmb skrev:
Nu följde jag instruktionen att klicka på rsk-listan enligt ovan. Din trädgårdsslang har inget med detta att göra. Men lycka till!
Så, var hittar jag listan med godkända produkter för inbyggnad i våtrumsväggar?
För någonstans finns den, eller?
Det finns ingen lista specifikt för vad som är godkänt att bygga in i våtrumsväggen.

Utan man får läsa vad som gäller för den produkten man vill använda, om den tex är godkänd för inbyggnad.
Om du bemödat dig att läsa monteringsanvisningen för rören du länkat så ser du att man ska använda systemets produkter så då får man leta vidare, så det är inte helt lätt.
Kopierat från monteringsanvisningen :

LK PE-x rör-i-rör-system, med ingående komponenter enligt Installationslösningar NT VVS 129,
är provat och godkänt enligt NT VVS 129 samt
Sintef Testmetod för skyddsrör. Läs mer här:
http://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/lk-universal/
 
nino nino skrev:
Det finns ingen lista specifikt för vad som är godkänt att bygga in i våtrumsväggen.

Utan man får läsa vad som gäller för den produkten man vill använda, om den tex är godkänd för inbyggnad.
Om du bemödat dig att läsa monteringsanvisningen för rören du länkat så ser du att man ska använda systemets produkter så då får man leta vidare, så det är inte helt lätt.
Kopierat från monteringsanvisningen :

LK PE-x rör-i-rör-system, med ingående komponenter enligt Installationslösningar NT VVS 129,
är provat och godkänt enligt NT VVS 129 samt
Sintef Testmetod för skyddsrör. Läs mer här:
[länk]
Precis. Och det står ingenstans i dokumentationen för nakna PEX att de inte är godkända för inbyggnad i våtrumsväggar. Kan vi avsluta denna fråga då?
 
K karlmb skrev:
Precis. Och det står ingenstans i dokumentationen för nakna PEX att de inte är godkända för inbyggnad i våtrumsväggar. Kan vi avsluta denna fråga då?
Så då har jag mailat LK och frågat om man kan förlägga LK PAL universalrör utan skyddsrör dolt i vägg till tex dusch wc

Återkommer
 
K karlmb skrev:
Precis. Och det står ingenstans i dokumentationen för nakna PEX att de inte är godkända för inbyggnad i våtrumsväggar. Kan vi avsluta denna fråga då?
Inte heller för mitt förslag hittar jag någon dokumentation om att den slangen inte är godkänd för inbyggnad i våtrumsvägg. Så ja, vi kan avsluta frågan.
 
H
K karlmb skrev:
Jodå, men eftersom de ligger i samma databas som trädgårdsslang så tyckte nån att det inte var godkänt verkade det? Hur ska ni ha det?Var är den där databasen med godkända produkter?
en rsk databas har egentligen bara information om den produkten genom ett rsk-nr.
runt 80% av alla vvs produkter finns i databasen.
 
H
nino nino skrev:
Det finns ingen lista specifikt för vad som är godkänt att bygga in i våtrumsväggen.

Utan man får läsa vad som gäller för den produkten man vill använda, om den tex är godkänd för inbyggnad.
Om du bemödat dig att läsa monteringsanvisningen för rören du länkat så ser du att man ska använda systemets produkter så då får man leta vidare, så det är inte helt lätt.
Kopierat från monteringsanvisningen :

LK PE-x rör-i-rör-system, med ingående komponenter enligt Installationslösningar NT VVS 129,
är provat och godkänt enligt NT VVS 129 samt
Sintef Testmetod för skyddsrör. Läs mer här:
[länk]
http://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/lk-universal/= sidan hittades inte
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Inte heller för mitt förslag hittar jag någon dokumentation om att den slangen inte är godkänd för inbyggnad i våtrumsvägg. Så ja, vi kan avsluta frågan.
Knappast med det argumentet.

Try to face it:
Det finns ingen lista.
Det finns krav och regler i säker vatten BBR mm.
Det finns div andra godkännanden för många produkter, Sitac mm.
Utifrån allt detta är det inget som säger att man måste använda RiR eller något annat specifikt fö tappvattenledningar i våtrumsväggar eller andra ställen.
Punkt.

Idiotiska referenser till trädgårdsslangar eller att den o den bara är här för att trolla avslöjar de verkliga trollen.
 
henke_benke skrev:
[länk] sidan hittades inte
Har läst den förut och den handlar om hur deras RiR är testad.
Inte om att naken PEX är uteslutet för inbyggnad i våtrumsväggar. LKs eller någon annan produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.