tommib
c_olsson skrev:
Anslutningsledningar (med stickpropp) har en kylande mantel som sprider ut värmen samtidigt som de håller ett visst minimiavstånd mellan kablarna. Fritt liggande kablar kan värma upp varandra rejält om de ligger helt intill varandra. Så därför kan man ha högre effekter genom klenare kablar i anslutningssladdar.
Det är väl snarare så att de är frihängande och därför har bättre kylning. I en anslutningskabel skulle jag våga påstå att ledarna är betydligt mer sammanpackade än FK i ett rör.


c_olsson skrev:
För övrigt så nämns det i artikeln spisspänning på 230V 3fas med nolla. Detta är ovanligt i Sverige, men vanliga i USA där 3-fas 240V är vanligt i hemmen för spisar mm.
Eh, nej. Idag när alla ska ha induktion så hittar du knappt några nya spisar med 400V. Allt med induktion är 230V. Det finns naturligtvis massa gamla spisar kvar och en del 400V-grejer säljs fortfarande, men induktion är i praktiken endast 230V. För att förtydliga så är det alltså 3N~ som avses, inte 1N~

c_olsson skrev:
Det nämns även anslutningar av gamla 400 volts spisar på 230V. I äldre spisar så brukar varje platta bestå av tre 400 volts element som kopplas in 1, 2 eller 3 på respektive 400 volt fas alternativt två eller tre element i serie när lägre effekter skall urhållas. Genom dessa omkopplingar i vredet kan man få ut ca 12 olika effektlägen. Ibland går det att koppla in dessa spisar på 230V 1 fas på bekostnad av de tre högsta effektlägerna i varje platta dvs maxeffekten blir ungefär som läge 8 vid 3-faskoppling.
Det vet jag inget om, men ska man ge sig på att koppla så bör man nog kontrollera driftström och liknande. Eller så tar man en 230V-spis. Det känns som en väldigt udda koppling att ta en 400V-spis och koppla på 230V enfas.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
RedTop skrev:
Mycket bra och informativ artikel! Men det är lite knapphändigt kring installation av 2-fas induktionshäll + lös enfas ugn, en kombination som är vanlig i dag. Från det jag läser i artikeln så sammanfattar jag i nedanstående bild. Är det korrekt uppfattat?

Uttaget till vänster är alltså till 1-fasugnen. Texten "ugn" föll bort i figuren.

[bild]

Disclaimer:
Nej, jag vet är att jag som lekman inte får göra den här typen av kopplingar, men eftersom jag är den vetgiriga typen vill jag gärna förstå hur man bör göra. Detta för att kunna ha en bra dialog med min elektriker.
Återkommer till den här kopplingen:
Vad är praxis när det gäller mikrovågsugn (som ofta placeras ovanpå en lös ugn)? Lägger man den på en egen grupp, eller kan man ansluta den på samma fas/grupp som den lösa ugnen (förutsatt att det totala effektuttaget inte blir för stort)?
 
RedTop skrev:
Återkommer till den här kopplingen:
Vad är praxis när det gäller mikrovågsugn (som ofta placeras ovanpå en lös ugn)? Lägger man den på en egen grupp, eller kan man ansluta den på samma fas/grupp som den lösa ugnen (förutsatt att det totala effektuttaget inte blir för stort)?
Det är bättre att ha en egen grupp till mikron. Den går så korta stunder så det skulle förmodligen fungera att ha ugnen och mikron på samma 16 A säkring, men det är en snyggare lösning att dela upp det på varsin.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G
fantastiskt informativt tusen tack
 
O
Får tacka för en en information som jag aldrig skådat nånsin förut.När det gällt elektriska apparater,så är detta överlägset den bästa. Stort tack!
 
Tack för återkopplingen, roligt att informationen var till nytta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Ett mönsterexempel på bra dokumentation!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är en teknisk beskrivning över hur olika spisar kan väljas och kopplas in, teknisk, det kanske, vid intresse, blir fler artiklar som tekniskt förklarar hur saker o ting inom el fungerar. Det innebär ju inte att man per automatik klarar av att dra åt en skruv - det har du helt rätt i, tack för att du öppnade ögonen för det. Får kanske skriva en artikel om det också. Föreskrifterna tillåter vissa arbeten utan behörighet, men det betyder ju inte att var och en klarar av det. Jag hoppas att folk själv kan bedöma sin förmåga, kunskaper, praktisk träning och tillgång till lämpliga verktyg, mätinstrument och elmateriel ifall de klarar att göra ett jobb enligt boken, för något annat än enligt boken finns ju inte på kartan! Elinstallationer ska utföras korrekt, inte nödvändigtvis av en behörig person.
"Min" elektriker har ett bra motto "Om du behöver fråga så ska du låta en elektriker göra det. Om du vet vad du gör till 100% så kan du på egen risk göra det".

Sen tycker jag att det är intressant att läsa om HUR det fungerar och man kan koppla. Men trefas skulle jag aldrig ge mig in på. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K
Imponerande!
Det var det mest genomlysande inlägg jag någonsin läst när det gäller varianter till inkoppling av spisar. Endast en uppgift ger anledning till kompletterande kommentar:

Punkt "1.4.4 Inkopplingsexempel":
"Trefas, 230 V, Y-kopplad (2)":
"Notera att ingen anslutning till L3 görs i dessa fall,
dvs märkskylten anger inte att någon bygel ska monteras,
se andra exempel. Det kan vara så att L3 matar extra värmespiraler
som endast gör att värmezonerna blir fortare varma.".

Det är troligare att faserna går till en trefas likriktarbrygga, ger hällen likspänning.
När L3 kopplas in blir strömmen lägre på L1 och L2.
 
C c_olsson skrev:
Anslutningsledningar (med stickpropp) har en kylande mantel som sprider ut värmen samtidigt som de håller ett visst minimiavstånd mellan kablarna. Fritt liggande kablar kan värma upp varandra rejält om de ligger helt intill varandra. Så därför kan man ha högre effekter genom klenare kablar i anslutningssladdar.

För övrigt så nämns det i artikeln spisspänning på 230V 3fas med nolla. Detta är ovanligt i Sverige, men vanliga i USA där 3-fas 240V är vanligt i hemmen för spisar mm.

Det nämns även anslutningar av gamla 400 volts spisar på 230V. I äldre spisar så brukar varje platta bestå av tre 400 volts element som kopplas in 1, 2 eller 3 på respektive 400 volt fas alternativt två eller tre element i serie när lägre effekter skall urhållas. Genom dessa omkopplingar i vredet kan man få ut ca 12 olika effektlägen. Ibland går det att koppla in dessa spisar på 230V 1 fas på bekostnad av de tre högsta effektlägerna i varje platta dvs maxeffekten blir ungefär som läge 8 vid 3-faskoppling.
Induktion kräver 230, annars bränner du kretskortet :) Så nolla är ett krav t.ex.


Ett fullkopplat perilexuttag i varje hem borde vara standard/krav, vist är ju inte billigt att fixa det i äldre hus/lägenheter. Men borde göras, gör det betydligt enklare att koppla in en spis och billigare (större utbud av spisar t.ex allt ifrån 400 till 230).
 
Kaj Luckmann skrev:
Det är troligare att faserna går till en trefas likriktarbrygga, ger hällen likspänning.
När L3 kopplas in blir strömmen lägre på L1 och L2.
Har du sett en sådan lösning på en spis någon gång? En lösning där man kan koppla in en, två eller tre faser och nolla till en likriktare och i samtliga fall få ut samma likspänning kan jag inte komma på att den kan lösas på annat sätt än som en halvvågslikriktare. Det tror jag att elbolagen skulle ha synpunkter på vid dessa effekter. På alla spisar jag har haft att göra med har den internt varit uppdelad så att exempelvis de främre plattorna ligger på en fas, de bakre på en och ugnen på den tredje. Så den har normalt aldrig en jämnt fördelad belastning över faserna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja möjligheten att hitta en sån spis är nog nära noll av flera skäl. Det fallet Kaj verkar vara inne på är nog samma som kommer ibland på forumet, dvs där tredje fasen bara ansluter till en tom plint av formskäl och samma kabel i alla leveranser.
 
T
Tack!!!
Äntligen förstår jag beteckningarna på mammas nya spis, varför det t.ex. står 230V elementspänning men ändå kräver 400V-uttag, varför elektrikern sa som han gjorde och mycket mer. Tack!. =)

En sak som jag inte får ihop i artikeln bara:

230 V~


Betyder att spisen vill ha 230 V tvåpoligt. Eftersom det är tvåpolig inkoppling (ej trepolig Y- eller D-koppling) så spelar det ingen roll ur spisens synvinkel om 230 V erhålls mellan två faser som i Norge eller mellan en fas och nolla som i Sverige.

Man skulle kunna beskriva samma sak med 400 V 1N~ men så gör man inte. Inte heller skriver man 230 V 2~ för då har man förbundit sig att spänningen måste komma från två olika faser, inte mellan fas och nolla.


Varför skulle "230 V~" kunna skrivas "400 V 1N~"? Felskrivning och egentligen "230 V 1N~"? Den beteckningen skulle jag förstå, men tar annars gärna en förklaring. =)

Med vänlig hälsning,
Thomas
 
tommib
Man kan skriva så eftersom man anger huvudspänning (400V) men att spisen ska kopplas med en fas och en nolla (vilket då ger fasspänningen 230V).

Huvudspänning = spänningen mellan två fasledare
Fasspänning = spänning mellan en fas och jord (som i praktiken är nollan i vårt distributionsnät).
 
Jag tror det blir enklast att utgå ifrån "400 V 3~" som betyder att vi har ett trefassystem utan nolla. Där blir det solklart att det är huvudspänningen mellan faserna som anges, 400 V.

Om man då jämför detta med "400 V 3N~" så har det tillkommit en nolla i systemet, men huvudspänningen är densamma 400 V. Underförstått finns här också en fasspänning på 230 V. Vilken av dessa spänningar som en spis använder vet vi egentligen inte, men vi vet att den kan/ska kopplas in till vårt trefassystem 230/400 V.

Sedan har vi den tvåpoliga varianten "400 V~" och "230 V~". Här vet vi ingenting om faser och nollor, det är två poler för antingen 400 V eller 230 V. Om det handlar om två faser eller en fas och nolla beror på i vilket land vi är.

Beteckningarna "400 V 1N~" och "230 V 1N~" ska du egentligen glömma då de bara förvillar, de finns inte utan är exempel på hur man inte ska skriva. Jag håller med dig om att "230 V 1N~" kan tolkas som 230 V tvåpoligt för det finns inget annat alternativ med bara en fas och nolla. Likaså "400 V 1N~" måste innebära 400 V tvåpoligt men vi har inget sådant system i Sverige med 400 V mellan fas och nolla. Detta skrivsätt står i motsats till hur man tolkar "N" i trefassystem, så man skulle kunna tolka "400 V 1N~" som att spisen vill ha 230 V tvåpoligt från en av faserna i ett trefassystem med fasspänningen 230 V.

Vet inte om detta blev tydligare... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.