T
Jag sänkte hela bjälklaget 3 cm när jag reglade upp nytt.
Jag har använt 45x220 och lagt så nya golvet kom precis i nivå med det gamla, och har sedan flytspacklat 2,5 cm på det.
Golvet i hallen som är utanför badrummet kommer framöver också få klinkers och därmed höjas en del, så tröskeln till badrummet är upphöjd med en bit golvspån.
På så sätt hamnar färdigt golv i badrummet i lagom nivå mot dörrtröskeln, med uppvik på tätskiktsfolie mm.

Det jag offrat är 3 cm takhöjd i tvättstugan, men det kan jag leva med.

Ps: jag tog inte bara bort delar av bjölklaget, jag tog bort precis allt som var i badrummet.
Elementen var precis så stora som badrummet var så det var enkelt att plocka bort alltihop, sen vilar nya bjälklaget på källarväggarna och för att få till det va jag tvungen att få bort allt det gamla :)
 
Blev det några bilder på projektet? :)
 
T
Jodå det finns massor av bilder, får väl ta å skapa en tråd om det hela nu när det e klart :)
Måste gå igenom allt bara :p
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jag sitter färdig med popcorn, börjar min renovering vilken vecka som helst nu :p
 
  • Gilla
Tune11 och 1 till
  • Laddar…
T
Jag fortsätter i den här tråden eftersom vi ändå har ämnet igång, så blir det inte fler mockfjärdstrådar i onödan att hålla ordning på :D

Eftersom det var det enda badrummet i huset vi skulle renovera så va första steget att fixa ett "permanent temporärt" badrum i tvättstugan i källaren, som ligger rakt under badrummet som ska rivas.
Avloppstammen från badrummet kapades och muffen knackades försiktigt ur så jag kunde ansluta ett avloppsrör med gummimuff till en ny toastol med P-lås.
Att rensa ur gamla gjutjärnsmuffen var för övrigt en spännande upplevelse som tog runt 4 timmar med tigersåg, kil och hammare och en jäkla massa svett, och samtidigt livrädd för att råka spräcka muffen :)
När sedan även den gamla handikapp-duschkabinen (som för övrigt är snuskigt dyr ny för vad man får :) ) och handfat mm flyttat ner till tvättstugan, och inkopplat efter lite rördragningar så var det dags att gå loss på badrummet där uppe.

Temporärt badrum i tvättstuga med nyinstallerad toalett och synliga avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på avkapad avloppsstam med borttagen muff, verktyg och spillror på ett renoveringsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av badrum, bild på gammal avloppsmuff i gjutjärn som rengörs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett temporärt badrum i en källare med en ny toastol ansluten till avloppsrör utrustad med gummimuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temporärt badrum i källartvättstuga med toalett, handfat, spegelskåp och duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
T
Först mäklarens bild på hur badrummet såg ut innan vi började riva:
Badrum före renovering med mönstrad tapet, vit toalett, handfat och duschhörna med genomskinliga gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fantastisk tapet inte sant?

Och nu dags att riva ut det gamla.
Har försökt att dokumentera hur allt är uppbyggt original, så det blir ganska bild-tungt det här, vilket jag själv hade uppskattat att få se innan ;)

Ett delvis rivet badrum med mönstrad tapet, synliga rörgenomföringar och en rivaesäck på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum under rivning med synlig golvavlopp, vattenrör och delvis rivet blommigt tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av badrum under renovering med bar vägg, kopparör, och rester av blommig tapet och linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum före renovering med retro tapet och gammal linoleummatta, delvis rivet golvmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett gammalt badrum med blommig tapet, synliga vattenrör och rörgenomföring i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock har jag visst glömt fota när vi drog ner masoniten från väggarna.
Men men, under tapeten satt iallafall ett lager masonit uppspikat med minst sju miljarder småspik!
Innertaket är furupanel, och under den satt plastbeklädd masonit, någon form av "fuktspärr" antar jag. Den har funkat iallafall för allt trä är kärnfriskt och inte en tillstymmelse till fuktgenomslag någonstans.

Hörnet av ett rum under renovering med synlig furupanel och rör som går genom väggen, och en del av taket borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avtäckt furupanel i taket och en synlig vattenrörinstallation med svart rör som böjer 90 grader in i väggen, samt rester av gammal tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i badrum under rivning med exponerad furupanel och rivna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här gick det också lite fort att riva, men på första bilden här ser man hur vattenrören kommer upp från golvet, viker av 90 grader in i väggen, för att komma ut en bit upp.
Här stog ett badkar i original, och jag antar att man gjort såhär för att inte rören skulle sitta i vägen för badkaret.
Badrum före renovering med gammal tapet, delvis rivna väggar och synliga vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet badrumsgolv med synliga vattenrör och gammal linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsfas av ett badrum med synliga furupaneler, kopparrör och rester av en masonitvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen dags för den gamla linoleummattan eller vad det nu är.
Limmad är den iallafall och sitter som berget, i efterhand har jag insett att limmet KAN innehålla asbest, men det va inget vi hade i tanken vid tillfället.
Person som river upp gammal linoleummatta i ett hörn av ett rum med synlig furupanel och uppvikt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som river upp en gammal linoleummatta från ett trägolv i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett avrivet badrum med blottade furupanelväggar och en kvarvarande linoleummatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum under renovering med synliga vattenrör, avlägsnad tapet och gammal linoleummatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så här långt kom vi på någon timme utan allt för stressat arbete.
Högen utanför växer stadigt iallafall!
En hög med rivningsmaterial inklusive träpaneler, tapet och en toalett på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gammalt badrum med mönstrad tapet och furupanel i taket före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som river ner träpanel från badrumsvägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
T
Visst nämnde jag dessa spikar...
Bara att dra ut alla dessa tog minst lika lång tid som att riva hela badrummet.
Närbild på trävägg med partiellt utdragna spikar som visar renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klohammare som drar ut en spik från trävägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Nu jäklar får jag starta popcorn maskinen!
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
T
Ett bekymmer med Elementhusen är värmesystemet, vars ettrörsystem går längsmed ytterväggarna.

Eftersom vi ska ha elburen golvvärme var jag tvungen att bygga runt det här systemet, förbi badrummet.

Köket ligger vägg i vägg med badrummet, och det är även här som matningen till och från pannrummet sitter.
Så tack vare det kunde jag gänga bort returledningen i tvättstugan under, och ta bort alla rördelar i badrummet, mellan hall och badrum, och dra ett nytt kopparrör från hallens radiator, ner genom golvet till förådet rakt under, genom väggen i källaren mellan förrådet och tvättstugan, och haka på röret på gamla returledningen som sitter i tvättstugans tak.
Knöligt att förklara på bild, men nu är där iallafall en "långvarigt temporär" förbikoppling av ettrörsystemet, och badrummet är därmed helt fritt från värmerör :)

Före:
Rören som går upp i köket, det högra är returen som går via badrummet.
Vitmålade rörledningar längs taket som del av ett ettrörssystem för värme i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmesystem med ettrörsledningar längs väggen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
hallen:
Kopparrör som omgår ett gammalt ettrörssystem vid en radiator, med golv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förådet rakt nedanför:
Kopparledning med mässingsdetaljer genom vägg, del av temporär förbikoppling av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och i tvättstugan:
Rörsystem med ett kopparrör, isolerade rör och rördelar i ett tak, visar en omdirigering av värmeledningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kopparrör med kopplingsdetalj monterat längs ett vitt tak i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Jag är riktigt glad att vi tog ett beslut att riva hela 1 rörsystemet och bygga om det till 2 rörs rör i rör system. Samtidigt nya radiatorer överallt, har dock varit kallt i badrummet så vi inte kunnat ansluta det fråns vi nu skall renovera det :p
 
T
Dags att ta bort den gamla avluftningen.
Gjutjärnsrör som är helt kärnfriskt och därmed tjockt, svårsågat och tungt så in i h-vete.

Ett redigt sågblad till tigersågen är ett måste!

Här ser man också hur original självdragsventilation funkar i de här husen.
Avloppsventilationen går upp inne i ett grövre rör (runt 160mm vill jag minnas) med små stödklackar på några ställen så det blir en luftspalt mellan rören, denna luftspalt är då självdragsventiulationen.
Jag nyttjar fortfarande denna pipa att dra avloppsventilationen i,men eftersom jag kommer sätta in en PAX-fläkt i egen kanal en bit ifrån detta, kommer detta utrymme fyllas med isolering runt det nya röret för avloppsventilationen.

Gammalt gjutjärnsrör för avloppsventilation i ett trähus som visar självdragsventilationsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal avluftningsinstallation med tjockt gjutjärnsrör i ett hörn, intill trävägg, redo att bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt gjutjärnsrör för avluftning i en hörna av ett träklätt rum, med synlig luftspalt för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt gjutjärnsavloppsrör i golv med synlig självdragsluftspalt, omgivet av träväggar och -golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt gjutjärnsrör för avloppsventilation skymtar genom ett hål i ett trägolv, belyst ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag är riktigt glad att vi tog ett beslut att riva hela 1 rörsystemet och bygga om det till 2 rörs rör i rör system. Samtidigt nya radiatorer överallt, har dock varit kallt i badrummet så vi inte kunnat ansluta det fråns vi nu skall renovera det :p
Det står näst på tur att bytas här med, främst för att jag vill få bort de hiskligt fula plåt-listerna längs ytterväggarna, men även då vi vill byta till effektivare radiatorer nu när vi har bergvärme :)

Du får väldigt gärna dela med dig av bilder på hur ni dragit det nya 2-rörsystemet :)
 
T
ett sista inlägg för ikväll när vi börjar rivandet av golvet :)

Eftersom det är Elementhus benämner jag härmed lådorna som element, och inte segment eller något annat passande.
Jag har noga inspekterat via källaren hur golvelementen ligger, och kommit fram till att elementen är precis lika stora som badrummet.
Väggarna står rakt över skarvarna mellan golvelementen, så när golvet i badrummet revs står innerväggen (icke bärande för övrigt) på det mötande golvelementet.
Alla golvelements ändar vilar på en bärande källarvägg.

När detta väl var utlistat var det bara sätta tigersågen i golvet och gå lös.
Döm dock om min förvåning när dessa golvelement var fyllda med glasull, och inte kutterspån, men notera att det är enbart dessa 6 golvelement som var på detta vis, resterande element i huset är fyllda med kutterspån.
Skönt dock då det blev mindre att städa bort :)

Viktigt också att notera är att ytterväggarna står ju på golvelementen.
Så längsmed ytterväggen har jag behållit gaveln på golvelementen, och bara sågat bort själva golvytan eller vad man ska säga, det kommer synas bättre på nån bild längre fram när jag "finkapat" bort lite mer.

Upprivet golv med synlig glasullsisolering och träspån, under renoveringsarbetet i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete av badrumsgolv med synliga avloppsrör och isolering i ett elementhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upprivet golv visar träbjälkar och glasullsisolering mellan golvelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptaget golv i ett renoveringsprojekt som visar golvelement fyllda med glasull och avlägsnade ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet golvelement under rivning visar glasullsisoleringen mellan träbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upprivet golv som exponerar träbjälklag med isolering av glasull mellan bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand i skyddshandske håller ett stycke av ett söndersågat golvelement fyllt med glasull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av ett badrumsgolv som visar golvelement fyllda med glasull och avlägsnade golvytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av golv i badrum med synligt golvelement och isolering av glasull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person river ut en del av ett trägolv och exponerar isolering i ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av golv i elementhus, exponerade golvelement fyllda med glasull ovanför kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivning av trägolv i badrum med synlig glasullsisolering och underliggande bärande källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivarbete av ett trägolv med synliga golvelement fyllda med isoleringsmaterial i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppifrån-vy av ett upprivet trägolv med exponerade golvelement under renoveringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivarbete i badrum med synliga golvbjälkar, rör och avtäckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning av badrumsgolv i ett elementhus, visande golvbjälklaget och golvelementets undersida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av ett rivet golv med synlig glasullsisolering och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning av golv i hus med synlig glasullsisolering mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivning av golv med synlig glasullisolering och två brunrörda rör som sticker fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på uppbrutet golv med synlig glasullsisolering, rör och nedre våningens tak/takplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Jag räknade inte riktigt med hur jäkla tung den här enheten skulle vara dock.
Jag tog envist ner den själv, men det va att ta en lite för stor tugga tror jag, vågen som går upp till 150 kg visade stort ERROR när jag vägde den efteråt, det kändes i ryggen också några dar efteråt kan jag hälsa :)

Tung enhet av rör som tas ner, med tigersåg och verktyg bredvid, framför en blommig tapet och en grå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det bara fram med tigersågen igen med långt blad, samt vinkelslipen med rasp-skiva för att jämna av det som blev kvar av elementen.
Under innerväggen motsatt från ytterväggen kunde jag plocka bort golvelementen helt och hållet (eftersom innerväggen står på nästa golvelement på andra sidan väggen), kvar är den trälist som ligger på källarväggen och håller elementen på plats.
Denna tänker jag nyttja till att lägga en ny tvärbjälke på senare.

Här ser du även hur jag behöll gavlarna på elementen vid ytterväggen, dessa stagas också upp med en ny tvärbjälke senare.
Avlägsnade golvelement med synliga träbjälkar och rester av isolering efter renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av golvbjälklag med synliga träelement, avkapade rör och stagning vid vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet av ett rum under renovering, med blottade träbjälkar och en tom väggöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tumstock som mäter avståndet mellan trälist och vägg med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med borttagna golvelement och exponerade träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlägsnade golv- och väggelement med synlig trästruktur och kopparrör framför en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppskuren trävägg med golvbjälkar synliga efter renovering, klar för uppsättning av ny tvärbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även säkrast att skruva upp en regel innanför dörren, OCH låsa badrumsdörren utifall någon skulle få för sig att gå på muggen mitt i natten :)
Renoveringsprojekt med träbjälkar bevarade vid yttervägg, öppen vägg och utsikt mot inredd hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Det här är ju mer spännande än nästa avsnitt av bron på SVT!

Jag skall fixa några bilder på hur vi löste stambyten för radiatorerna :)
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.