H
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var roligt! Kanske en och annan hustru eller älskarinna?
Byggmästarfyllning är blandat. har man tur hittar man gamla verktyg
 
henke_benke skrev:
Byggmästarfyllning är blandat. har man tur hittar man gamla verktyg
Och en jäkla massa krossade ölflaskor, vad jag har sett i alla fall.
Och ett och annat råttskelett :worried:
 
Fulkemisten
henke_benke skrev:
Byggmästarfyllning är blandat. har man tur hittar man gamla verktyg
Ja. Det finns lika många recept på denna fyllning som det finns byggmästare. Samtidigt är den enda och ultimata regeln lätt att följa - ALLT ska med!
H heimlaga skrev:
Jag skulle misstänka något av dessa:
-Mögel i källare som har inretts till bostadsrum, 40-talskällare svettas nästan alltid fukt inåt så inreder man bostadsrum i en sådan är risken för mögel mycket stor. När man dessutom har rivit bort värmepannan som ursprungligen ventilerade bort fukten ur källaren blir det ännu värre.
-Formaldehyd. Mamma har formaldehydallergi och vissa symptom låter bekanta.
-Mögel i våtutrymmen. Det vimlar av slarvrenoverade läckande badrum i den tidens hus.

I ert fall skulle jag undersöka om huset är isolerat med spån och om det är välbyggt efter sin tids standard. Om så är fallet skulle jag stanna och renovera. Bland annat riva ur all inredning ur källaren. Ett spånisolerat trähus på betongkällare från den tiden är enligt min åsikt kanske rentav lättare att göra allergisäkert än ett modernt hus.
Det här tror jag egentligen också mer på än min egen teori om byggmästarfyllning.
 
Kutterspånsfyllning i golvbjälklag är ju annars bra, det borde det väl vara i det här huset om det är riktigt gjort eftersom det är ett 40-talshus.
 
Skaffa 5-10 st fredskallor i krukor och placera i ett av rummen. Om besvären går över när man är i det rummet så beror det på någon förorening som fredskallorna klarar att absorbera. De höjer också luftfuktigheten till bättre nivåer.

Sen vilken förening det är som orsakar problemen kan vara svårare att lista ut. I tråden finns många förslag som man kan kolla upp.

Man bör också notera att ökad ventilation på vintern sänker luftfuktigheten inomhus, därför behöver man kompensera med ökat luftfuktning.
 
H
K Kurtivan skrev:
Kutterspånsfyllning i golvbjälklag är ju annars bra, det borde det väl vara i det här huset om det är riktigt gjort eftersom det är ett 40-talshus.
kutterspån är ingen höjdare om skall göra enligt dagens byggnadsregler. husen är för täta.
 
Hur har det gått för er? Mår du bättre?
 
N Novisen79 skrev:
I början räckte det med att jag lämnade hemmet. Men nu har jag märkt att huvudvärken kan hålla i sig både ute och på andra platser. Reagerade med torra ögon när jag t ex var mataffären.
Ögonen blir alltmer torra framåt kvällen.
Tycker att det känns lite i bröstet också.

Min man känner ingenting.
Hej. Känner igen mig helt i hur du känner. Vet inte vad jag ska göra här hemma. Känns som huset gör oss sjuka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.