FredrikR FredrikR skrev:
Kommer du ihåg vilken radie hörnen på Kregplattan?
Har en platta liggandes fortfarande i förpackningen sedan säkert 2år.. :rolleyes:
Jag hade sparat en mall jag gjorde för flera år sen. Men om jag inte minns fel är det 3/4” radie, alltså 19,05mm.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Grön bandsåg framför bokhylla, använd för att välja färg till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag använt lillsågen för första gången.

Den gröna sidan användes när vi skulle välja färg till ett skåp som ska byggas till sovrummet. När jag pekade på Incan sa Jenny "Japp, det får bli bandsågsgrönt."

Jag visste att den där sågen var ett bra köp! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
RmK_71 och 10 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag visste att den där sågen var ett bra köp! :)
//Ronnie
Perfekt när ett verktyg kan utföra flera saker!
:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
"Japp, det får bli bandsågsgrönt.”

Hiskelig tur att det inte var en Ryobi!
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Hiskelig tur att det inte var en Ryobi!
Eller Scheppach... :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det blir väl grön hammarlack på skåpet?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Det blir väl grön hammarlack på skåpet?
Ja, faktiskt, om det funkar på mdf.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ja, faktiskt, om det funkar på mdf.

//Ronnie
Det funkar! Men hammarlack tar väldigt (6-8 veckor) lång tid innan det genomhärdat!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det funkar! Men hammarlack tar väldigt (6-8 veckor) lång tid innan det genomhärdat!
Ajdå, visste jag inte. Well well, har inte så brådis själv. Får bara sälja in verkligheten till Jenny men hon är säkert på.

//Ronnie
 
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
Pysslat ihop en liten mft box.
Hemmagjord MFT-bänk med hål och verktyg som borr, skiftnycklar och hörlurar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Funderat en hel del på det här med material till inserts (ilägg på svenska) efter att @badtastex frågade om mitt jag gjorde precis. Det jag använt är 20mm tjock björkplywood med 0,8mm högtryckslaminat på båda sidor. Bra, men lite för tjock och väldigt dyr då man måste köpa storskiva (3000kr). Blir dock billigt per insert då man borde kunna få ut 50-100 bordssågsinserts av en skiva. Bästa vore kanske en 15mm tjock skiva av samma typ. Någon som vill vara med och dela på en skiva?

Vad tror ni om 10 eller 15mm tjock aluminiumplåt? Finns att köpa till rimliga priser här. För svårt att bearbeta med träverktyg? Ca pris, 100kr per insert.

Ett annat alternativ är kompaktlaminat. Samma som många fräsbordsilägg är gjorda av. Väldigt kraftigt material men vet inte hur svåra de är att bearbeta. Såg att @Daniel_N skrev att det gick oerhört hårt åt eggarna.
Här kan man köpa en rätt rejäl bit, bör man kunna få ut 5-10 inserts av. Fortfarande 200-400kr per insert dock.

Ett fjärde alternativ är att använda sig av vanlig björkplywood som man laminerar med tunn aluminiumplåt själv. Kanske bästa?

@mattiasp du har ju stenkoll på materiallära, vad tror du? Andra förslag?
 
Laminatgolv funkar bra.
Fredricssons trä har Corian (komposit) som jag tycker verkar intressant. Är intresserad att dela om fler är intresserade.
 
@vectrex : laminatgolv är ingen dum idé. Aluminium är för bökigt att bearbeta med snickerimaskiner, det vill gärna kladda fast på eggar, speciellt i de kvaliteter som är lätta att få tag i som skivor. Det kräver kylning/smörjning, vilket inte är så trevligt i snickerimaskiner. Man måste också ta hänsyn till att spånorna inte får hamna i maskinens motor. Dessutom färgar det av sig i vissa fall. Ett annat förslag är att göra insatsen i björkplyfa och laminera själv med tunt laminat. Sånt laminat är dyrt, men Sliparebacken kanske kan sälja spill i ospecificerat mönster? Fråga @Daniel_N
 
@Björn Melander, är inte laminatgolv för tunt och således för dålig böjstyvhet i?
Corian verkar intressant men verkar vansinnigt dyrt. Ser priser på 4-5000kr per meter (66cm i djup) för enklaste 12mm tjocka.

Ja laminera själv vore ju nåt, laminat är ju inte dyrt i förhållande till den lilla ytan som behövs. Synd att standardskivorna är så grymt stora.
 
Laminat med limmad plyfa under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.