efter att ha flyttat in i augusti 2017 så är det dags att ta tag i övervåningen. Den ska inredas med en snäv budget på ca 100000kr för materialet. Arbetet gör jag själv och är beräknat i några olika etapper med flera delmål i varje etapp. Det första steget är att isolera övervåningen samt spika en läkt på insidan av väggarna för att användas som installationsutrymme. Detta är etapp1 och beräknas ta ca 100 timmar.

Steg1: blir att demontera en del av golvspånskivan ca 420mm bakåt från främre delen av stödväggen. Man ska enligt ritning bygga en spånlåda och detta är en del av den. Det visar sig vara en enkel match för sänksågen och en fein och jag har provat göra två fack idag. Nu är jag osäker på hur mycket golvspån man törs lämna, åsikter om detta? Känns rent eländigt att demontera ”allt” pga att det är limmat och spikat. Utan att komprimera isoleringen för mycket så känner jag så gott det går under skivan så man inte är på några ventrör eller dyligt.

Renoveringsprojekt övervåning med isolering, spånskiva och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av övervåning med borttagna delar av golvspån och synlig isolering mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med isolering och delvis demonterat golv, verktyg och såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Spånlådan hade jag personligen struntat i.
Du ska nog ta bort spånresterna så gott det går du lär väl ändå lyfta bort isoleringen och plasta ihop övervåningen med undervåningen?
Har kommit lika långt som dig på min övervåning (fast plastat upp ) så detta ska bli kul att följa
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Spånlådan hade jag personligen struntat i.
Du ska nog ta bort spånresterna så gott det går du lär väl ändå lyfta bort isoleringen och plasta ihop övervåningen med undervåningen?
Har kommit lika långt som dig på min övervåning (fast plastat upp ) så detta ska bli kul att följa
Hej.
Ja de lärda tvistar ju om spånlådan men då den finns med på ritningarna och den bara verkar ta ca 10-15h att göra så tänker jag att det kan vara värt det.

Som jag förstått det så sitter ångspärren under isoleringen. Du menar att man tar bort isoleringen och tar fram plasten? Har du ngt matnyttigt om detta?
 
Jag gjorde så hemma att jag tog bort isoleringen och tejpade ner och ihop med undervåningen ( vi gör lika på jobbet när vi bygger A-hus) annars blir det ju ett plastat "tomrum" runt mellanbjälklaget, vissa säger att isoleringen under kattvinden räcker och vissa inte, pratade om detta i fredags i byggboden med 6 andra snickare och jag fick..... 6 olika svar.....
 
  • Gilla
RickardE
  • Laddar…
Softish 4 Softish 4 skrev:
Jag gjorde så hemma att jag tog bort isoleringen och tejpade ner och ihop med undervåningen ( vi gör lika på jobbet när vi bygger A-hus) annars blir det ju ett plastat "tomrum" runt mellanbjälklaget, vissa säger att isoleringen under kattvinden räcker och vissa inte, pratade om detta i fredags i byggboden med 6 andra snickare och jag fick..... 6 olika svar.....
Ahha. Fan du är min hjälte. Hade garanterat missat detta annars!
 
  • Gilla
LordAlgar och 1 till
  • Laddar…
Jag är ju novis men jag fattar inte varför du sågade dessa hål i golvet? Jag hade in min enfald bara byggt de nya rummen på befintligt golv.
 
Du får nog lägga till lite timmar på det är lite pill och tar tid i facken men skippa lådan så är du nog +-0...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är ju novis men jag fattar inte varför du sågade dessa hål i golvet? Jag hade in min enfald bara byggt de nya rummen på befintligt golv.
Det ska byggas en spånlåda enl. Ritning för att undvika kalldrag samt så ska våningarna plastas ihop. Så det måste demonteras om det ska göras enl. Ritning.

Teknisk ritning som visar en sektion med en spånlåda för att förhindra kalldrag, mätt till 420 mm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Du får nog lägga till lite timmar på det är lite pill och tar tid i facken men skippa lådan så är du nog +-0...
Tänker du att man plastar ihop, tillbaka med isoleringen och struntar i att bygga lådan? Bara lite försynt lägga tillbaka spånskiveluckorna?
 
  • Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du med att våningarna ska plastas ihop?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Tänker du att man plastar ihop, tillbaka med isoleringen och struntar i att bygga lådan? Bara lite försynt lägga tillbaka spånskiveluckorna?
Jag hade nog tagit bort spångolvet i kattvinden om det går smidigt alt sågat upp som du gjort för att kunna plasta ner till undervåningen smidigt
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad menar du med att våningarna ska plastas ihop?
Observera på att jag själv är n00b ;) men ångspärr/plasta ihop ska man tydligen göra och det verkar vettigt. Detta fick jag lära mig för 20minuter sedan så ;)))

Annars kan fukt komma ut i väggarna genom golvet som ju saknar ångspärr? En snickarpolare har också snackat om vikten av detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Softish 4 Softish 4 skrev:
Jag hade nog tagit bort spångolvet i kattvinden om det går smidigt alt sågat upp som du gjort för att kunna plasta ner till undervåningen smidigt
Det känns inte så lätt att helt demontera golvspånet... blir nog att fortsatt såga fack :)

Men du gjorde inte så? :))
 
Nä jag drog den innan jag la på spångolvet typ en 10cm upp för att kunna isolera lättare sen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Softish 4 Softish 4 skrev:
Nä jag drog den innan jag la på spångolvet typ en 10cm upp för att kunna isolera lättare sen.
Ahha ok. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.