H Husgubbe skrev:
Om huset upplevs fel eller är fel? och ni kommer inte underfull med orsaken inom en överkomlig tid? Och det låter som du ångrat köpet och troligen kommer få svårt att trivas vad ni än gör, är det då kanske inte värt besväret att försöka hitta ett annat bättre hus för hälsans skull?
Då behöver vi sälja ett hus som det kanske är ngt fel på, och kanske gå back och få flytta till en annan plats/ort. Barnen har precis kommit in i det i nya skolan.
Skulle krävas ngt stort för att rycka upp dom.

Men jag förstår hur du tänker.
 
N Novisen79 skrev:
Då behöver vi sälja ett hus som det kanske är ngt fel på, och kanske gå back och få flytta till en annan plats/ort. Barnen har precis kommit in i det i nya skolan.
Skulle krävas ngt stort för att rycka upp dom.

Men jag förstår hur du tänker.
Allt ni kollat hitills säger att det inte är fel, så i andra köpares ögon köper de ett bra hus som ni höjt standarden på.. det enda som kan påverka priset i någon negativ riktning är att ni inte bott så länge - så de kanske undrar varför ni flyttar redan. Men om besiktningen inte "sagt" nått väldigt konstigt, så bör det inte vara några problem för er att sälja igen! Om det är vad ni vill.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ge inte upp så fort!

När man köpa hus så är det viktigaste läget. Tomten, omgivningen, utsikter, närhet/distans till skola affär nöje mm. Detta går inte att ändra.
Om ni stormtrivs med läget, stanna!
Huset går alltid att ändra på. Blod, sweat and tears. Och pengar. Och det är tyvärr ofta en bristvara.
Jag tror du behöver någon framgång i huset som gör att du kan förlika dig eller tom tycka om huset. Kanske välja ett enda rum som ni renovera komplett. Ut med allt slitet gammalt, även golv ned till spontat, väggar strippas från tretex och annat gammalt, och bygga upp det med nya bra material, ljusa tapeter/färg, nymålade fönster. Kostar några tusenlappar men inte mer än ett par expertutlåtanden.
Det kommer att bli trevligt!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag tycker att dina symtom och upplevelser låter som mina jag får av formaldehyd. Det började för några år sedan när vi byggde en bokhylla av mdf och det blev en del sågande inomhus med en massa fint damm. Troligen hade snickaren köpt billiga skivor utomlands med för höga halter av formaldehyd (inte tillåtet i Sverige). Jag utsattes för stora mängder damm under en längre tid och blev tydligen överkänslig mot formaldehyd.

Efter det kan jag inte ha på mig nyköpta kläder utan att tvätta dem, annars kommer obehaget. Vi köpte nya täcken till friggeboden i släktens sommarstuga för några år sedan, samband med att vi renoverade den. Jag sov inte en blund när vi var där och mådde pyton, kunde inte förstå var. Trodde det var ventilationen. Så tog vi tag i det förrförra året och tog upp ventilationhål. Det blev lite bättre, men inte bra. Så när jag bytte lakan fick jag för mig att lukta på täckena - en enormt stickande lukt. Dem hade vi aldrig tvättat, men gjorde det då direkt. Efter det sover jag som en bebis när vi är där.

Jag känner av hårfärg och nagellack. Nya stoppade möbler måste tvättas med ångtvätt, sedan går det bort.

Det är möjligt att det är samma känsla man får om man reagerar på mögel. Eller så kanske du kan fundera på om det finns textilier eller annat där som behandlats med flamskyddsmedel och annat som du reagerar på.

I vilket fall som helst så tror jag inte att du inbillar dig. En del är känsliga för kemikalier/mögel andra inte.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker att dina symtom och upplevelser låter som mina jag får av formaldehyd. Det började för några år sedan när vi byggde en bokhylla av mdf och det blev en del sågande inomhus med en massa fint damm. Troligen hade snickaren köpt billiga skivor utomlands med för höga halter av formaldehyd (inte tillåtet i Sverige).

Efter det kan jag inte ha på mig nyköpta kläder utan att tvätta dem, annars kommer obehaget. Vi köpte nya täcken till friggeboden i släktens sommarstuga för några år sedan, samband med att vi renoverade den. Jag sov inte en blund när vi var där och mådde pyton, kunde inte förstå var. Trodde det var ventilationen. Så tog vi tag i det förrförra året och tog upp ventilationhål. Det blev lite bättre, men inte bra. Så när jag bytte lakan fick jag för mig att lukta på täckena - en enormt stickande lukt. Dem hade vi aldrig tvättat, men gjorde det då direkt. Efter det sover jag som en bebis när vi är där.

Jag känner av hårfärg och nagellack. Nya stoppade möbler måste tvättas med ångtvätt, sedan går det bort.

Det är möjligt att det är samma känsla man får om man reagerar på mögel. Eller så kanske du kan fundera på om det finns textilier eller annat där som behandlats med flamskyddsmedel och annat som du reagerar på.

I vilket fall som helst så tror jag inte att du inbillar dig. En del är känsliga för kemikalier/mögel andra inte.
Nu öppnar du en stor ask. Jag ser inte riktigt slutsatsen eller rådet till TS utan att man kan lida av överkänslighet mot allt och alla.
TS ska inte itutas ännu fler möjliga hot utan det gäller att systematiskt utesluta vissa saker. Det är svårt när känslorna spelar med men det finns ingen annan väg.
 
Jag tyckte Marlens inlägg var klokt. Det måste faktiskt inte vara själva huset , som är roten till problemen. Thomas har dock rätt i att det gäller att utesluta en sak i taget och gå systematiskt tillväga.
 
  • Gilla
Svartkatta och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har vänner där ena parten fick ångest över husköpet och blev så stressad att hon andades grunt och sov dåligt och blev sjuk. Dom löste det med att hon fick välja ut 4 st husvisningar som så nära som möjligt stämde överens med deras bostadskrav, inte nödvändigtvis läge, och sedan gick dom på visningarna och hon fick reflektera över om dom husen var bättre eller sämre än deras hus. Hon kom fram till att oavsett vad dom hade för utmaningar med sitt hus var det på det hela taget bättre än dom hus dom sett på visningarna.
Om man inte ens hittar ett hus att gå på visning på är det ju också positivt och skulle man hitta ett bättre hus, tja då har man ju ett val i en situation som känns tvingande och utan val. Mina vänner har fortsatt att använda sig av denna metoden i flera år när det känns som om "gräset är grönare", men dom bor fortfarande kvar i det första huset dom köpte.:)

Givetvis ska ni få till ventilationen tillfredställande och det finns andra smidigare och billigare lösningar än FTX- ventilation...
 
Ja ni, här har luftfuktigheten legat på runt 28 i vardagsrum och sovrum. Det kan man väl kalla för "torrt"? Lite mindre huvudvärk. Kanske för att jag slappnar av mer kring allt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ge inte upp så fort!

När man köpa hus så är det viktigaste läget. Tomten, omgivningen, utsikter, närhet/distans till skola affär nöje mm. Detta går inte att ändra.
Om ni stormtrivs med läget, stanna!
Huset går alltid att ändra på. Blod, sweat and tears. Och pengar. Och det är tyvärr ofta en bristvara.
Jag tror du behöver någon framgång i huset som gör att du kan förlika dig eller tom tycka om huset. Kanske välja ett enda rum som ni renovera komplett. Ut med allt slitet gammalt, även golv ned till spontat, väggar strippas från tretex och annat gammalt, och bygga upp det med nya bra material, ljusa tapeter/färg, nymålade fönster. Kostar några tusenlappar men inte mer än ett par expertutlåtanden.
Det kommer att bli trevligt!
Ja du har nog rätt. Läget känns precis lagom för oss, vi trivs här. Tomten var främsta anledningen till att vi köpte.
Planen är ju att riva kök inom närmsta framtiden. Då ska vi riva upp golv, ta bort gammal isolering- ja allt. Kommer kännas tillfredställande ;).
Sen spånar vi om tillbyggnad o andra spännande saker.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fulkemisten
N Novisen79 skrev:
Planen är ju att riva kök inom närmsta framtiden. Då ska vi riva upp golv, ta bort gammal isolering- ja allt. Kommer kännas tillfredställande ;).
Det där är nog en bra idé, fullfölj särskilt det där med att bryta upp golvet. Jag har tänkt på att ni kanske har så kallad byggmästarfyllning i mellanbjälklagen. Den kan ge ifrån sig sällsamma och svårdefinierade lukter.
Vad är det då? Jo, på exempelvis 40-talet så var det ett sätt att bli av med allt skräp på byggen, man fyllde helt enkelt upp hålrum med gammal skit. Det är således ett fint ord för en blandning av förslagsvis sten, betong, glas, tegel, grus, slipdamm, såg/hyvelspån, plankstumpar, plåtbitar, takpapp, snörstumpar, uttjänta målarpenslar, gamla skor osv, osv...
Jag hade min byggmästarfyllning utvändigt så den dök upp när vi dränerade, men den kan alltså lika gärna ligga i kåken och då kan det lukta ibland.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där är nog en bra idé, fullfölj särskilt det där med att bryta upp golvet. Jag har tänkt på att ni kanske har så kallad byggmästarfyllning i mellanbjälklagen. Den kan ge ifrån sig sällsamma och svårdefinierade lukter.
Vad är det då? Jo, på exempelvis 40-talet så var det ett sätt att bli av med allt skräp på byggen, man fyllde helt enkelt upp hålrum med gammal skit. Det är således ett fint ord för en blandning av förslagsvis sten, betong, glas, tegel, grus, slipdamm, såg/hyvelspån, plankstumpar, plåtbitar, takpapp, snörstumpar, uttjänta målarpenslar, gamla skor osv, osv...
Jag hade min byggmästarfyllning utvändigt så den dök upp när vi dränerade, men den kan alltså lika gärna ligga i kåken och då kan det lukta ibland.
Ja vi har ju sett att det ligger sågspån o annat smått o gott under golvet. Har du tips på bra, miljövänlig o hyfsat billig isolering?
 
Fulkemisten
Är det bara kutterspån ni har så är det nog lugnt. Vad är "smått och gott"? Byggmästarfyllning brukar få en att tänka "men vad i hela..." och ser verkligen ut som vad det är - skottad skit direkt från backen.
Om det tydligt är till stor del massor av spån så skulle jag låta bli det. Trä är ju ofarligt och naturligt och miljövänligast är väl att inte byta alls. Man ska vara lite försiktig med att byta material i äldre hus fast jag har svårt att tro att det spelar någon roll just i mellanbjälklagen. Jag hade nog rakt av bytt mot vanlig glasull om man behöver byta.
Bra ändå är nog att om ni ändå ska göra om köket och byta golv så ta upp undergolvet och skotta runt i isoleringen så att ni ser vad det handlar om för blandning.
 
Jag skulle misstänka något av dessa:
-Mögel i källare som har inretts till bostadsrum, 40-talskällare svettas nästan alltid fukt inåt så inreder man bostadsrum i en sådan är risken för mögel mycket stor. När man dessutom har rivit bort värmepannan som ursprungligen ventilerade bort fukten ur källaren blir det ännu värre.
-Formaldehyd. Mamma har formaldehydallergi och vissa symptom låter bekanta.
-Mögel i våtutrymmen. Det vimlar av slarvrenoverade läckande badrum i den tidens hus.

I ert fall skulle jag undersöka om huset är isolerat med spån och om det är välbyggt efter sin tids standard. Om så är fallet skulle jag stanna och renovera. Bland annat riva ur all inredning ur källaren. Ett spånisolerat trähus på betongkällare från den tiden är enligt min åsikt kanske rentav lättare att göra allergisäkert än ett modernt hus.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
förslagsvis sten, betong, glas, tegel, grus, slipdamm, såg/hyvelspån, plankstumpar, plåtbitar, takpapp, snörstumpar, uttjänta målarpenslar, gamla skor osv, osv...
Det var roligt! Kanske en och annan hustru eller älskarinna?
 
Och ta barnen ut ur källaren!!!
 
  • Gilla
Fred_HL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.