Kanoon!
Ska försöka få iväg klingorna i morrn.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ska försöka få iväg klingorna i morrn
Ingen brådska... Jag räknar med att jag är klar med hyveln till midsommar...2021 ;)
 
Svarvade till ett par små bussningar i aluminium till ett nytt matarverk till 3D-skrivaren. De sista plastdelarna håller på att skrivas ut just nu.
 
Idag har jag använt ett skruvstycke för att knyckla 32 m rundstång. Har jag tur så kanske jag till och med hinner rasta svetsen imorgon. Tanken är att försöka att få detta ting att börja likna ett bordsben till ett runt bord. Har en känsla av att det kan bli besvärligt :thinking:

Knycklad rundstång formad som ett framtida bordsben, fastsatt vid rund plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Turee och 2 till
  • Laddar…
C cocktail skrev:
Sorterade om i några verktygslådor, l-boxxen ser tråkigt ensam ut där längst nere!
Det är lätt fixat ;)
 
E etjo skrev:
Idag har jag använt ett skruvstycke för att knyckla 32 m rundstång. Har jag tur så kanske jag till och med hinner rasta svetsen imorgon. Tanken är att försöka att få detta ting att börja likna ett bordsben till ett runt bord. Har en känsla av att det kan bli besvärligt :thinking:

[bild]
Ser intressant ut, gillar de koralliknande formerna. Kommer att bli mycket bra tror jag.
Väntar med spänning på fortsättningen.
//Ronnie
 
  • Gilla
etjo
  • Laddar…
Byggt på nya anhållet till fräsbordet, nästa moment blir att fixa microjusteringen.
Nytt tillbehör till fräsbord med inställbara skenor och mikrojusteringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt anhåll för fräsbord i trä med svarta justeringsrattar, placerat på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
S
E etjo skrev:
Idag har jag använt ett skruvstycke för att knyckla 32 m rundstång. Har jag tur så kanske jag till och med hinner rasta svetsen imorgon. Tanken är att försöka att få detta ting att börja likna ett bordsben till ett runt bord. Har en känsla av att det kan bli besvärligt :thinking:

[bild]

Risk för svajigt bord i och med att det inte blir vridstyvt. Gjorde ett liknade bord för 10 år sen men av tjockare material.

Ser bra ut på bild.
 
Har du bara lite lutning på "pinnarna" på bordet tror jag att det kommer bli ordentligt stabilt!
 
S sinuslinus skrev:
Risk för svajigt bord i och med att det inte blir vridstyvt. Gjorde ett liknade bord för 10 år sen men av tjockare material.

Ser bra ut på bild.
Mmm, har tänkt en hel del på det... Kan bli så att jag får förstärka upp det ifall det blir svajigt.

Ska även förtydliga designen lite, plattan som ligger på golvet är foten till bordet och inte bordsskivan. Tanken är att svetsa ihop alla rundstänger där dom mötes med en 10- 15 cm mellan svetsarna. När allt metallarbete är klart hade jag tänkt att varmgalva det hela. Idén är att det ska efterlikna en ekstam i strukturen, samtidigt som att det blir lite av en fackverkskonstruktion av det hela. Bordsskivan som ska ligga på, har jag lagt fiskbensparkett på. Förhoppningsvis så blir det en liten Ek, det var i alla fall tanken. :D

Rund träplatta med fiskbensparkettmönster på ett verkstadsgolv, tänkt som bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Kap-ger-sågen har fått smälta lite plast.. En bild av ett rörigt hörn i ett utrymme med synliga spillrester och en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå plastmatta i ett rums hörn med smält plast och skärspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nice! Är det din nya snickarbod?
 
A axel_n skrev:
Nice! Är det din nya snickarbod?
Precis!


Sambon tror jag ska jobba fortare om jag tvingas stå ute och jobba..
Är nere i det där hörnet jag förtorkat mina stockar innan jag tagit in dem för sågning. (I brist på tid att ta hand om dem direkt) men tydligen ska det nu användas som in och utgång bara för att vi saknar trappa till huvudingången som är 120cm upp..
 
Här har det fixats fräsbord igen. Anhåll kvar att bygga.

Förstärkte upp med tvärstag precis utanför fräsplattans kant.

Träram för fräsbord med tvärstag och synlig fräsplatta samt diverse verktyg under konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett hemmagjort fräsbord med trästomme och tvärstag nära fräsplattans kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn med klämma och skruvar nära kant, detalj av fräsbord under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd träram för fräsbord med tvärstag och verktyg i bakgrunden på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsbord med utsågat hål och tvärstag, gula och svarta verktyg, och fästelement på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå fräsplatta med rött insatsring på arbetsbänk med hål och spår, förstärkt med tvärstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedens och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Här har det fixats fräsbord igen. Anhåll kvar att bygga.

Förstärkte upp med tvärstag precis utanför fräsplattans kant.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kommer du ihåg vilken radie hörnen på Kregplattan?
Har en platta liggandes fortfarande i förpackningen sedan säkert 2år.. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.