Om du bestämmer dig för lackering är mitt råd att du slipar din relativ oskadade stol med K240 papper direkt, förslagsvis Festool Granat som är bra för att slipa lack. Verkar helt onödigt att börja med grövre papper.
 
hscn hscn skrev:
Om du bestämmer dig för lackering är mitt råd att du slipar din relativ oskadade stol med K240 papper direkt, förslagsvis Festool Granat som är bra för att slipa lack. Verkar helt onödigt att börja med grövre papper.
Räcker det med 240 eller behöver jag gå ner ännu finare?
 
frycke99 frycke99 skrev:
Hur många varv har du lackat?
Jag har lackat efter vad som stått på burken plus någon extra strykning för bättre slitskydd. Har väl blivit tre eller fyra gånger skulle jag tro. Jag har dålig erfarenhet av att lacka på befintliga lacker med dagens vattenbaserade lacker, så jag brukar ta det säkra före det osäkra och slipa trärent.
 
frycke99 frycke99 skrev:
Räcker det med 240 eller behöver jag gå ner ännu finare?
Räcker bra med 240, är någon del omlackad tidigare kan du börja med K120.
En Festool med "rätt"papper har mycket bra avverkning. Stor risk att man orsakar slipskador med onödigt grovt papper.
 
hscn hscn skrev:
Räcker bra med 240, är någon del omlackad tidigare kan du börja med K120.
En Festool med "rätt"papper har mycket bra avverkning. Stor risk att man orsakar slipskador med onödigt grovt papper.
Den är inte omlackad sedan tidigare, så jag ska helt enkelt köra med 240 tills jag fått bort allt lack och sedan lacka om?. Är det något speciellt lack som ska användas eller finns det i närmaste bygghandel?
 

Bästa svaret

frycke99 frycke99 skrev:
Den är inte omlackad sedan tidigare, så jag ska helt enkelt köra med 240 tills jag fått bort allt lack och sedan lacka om?. Är det något speciellt lack som ska användas eller finns det i närmaste bygghandel?
Använd 240, tycker du att det går för långsamt kan du använda 120 först (kan vara tjockare lacklager på t.e.x. bordsskivan).
Moderna vattenbaserade lacker är inte mitt område. Renoverar ett äldre hus och en del äldre möbler, använder bara traditionella färger/lacker som linoljefärg, äggoljetempera, slamfärg, cellulosalack, fernissa et.c. Tror inte det passar på en relativt modern barnstol.

Ex.
List penselmålad med lioljefärg
Vägg övre äggoljetempera stänkmålad
Vägg nedre äggoljetempera
Närbild av hörn med traditionellt målade ytor; linoljefärg på listen och stänkmålad äggoljetempera på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linnéa Malgerud och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips jag fått. Blir att börja slipa lite till helgen, kommer lägga upp lite bilder senare med resultatet
 
Ett tips innan du lackar/betsar:
Min fru målade om en gammal tripp-trapp till vår dotter.
Då passade vi på att smalna av ryggbrädorna så att moderna tillbehör passar på stolen.
Du kan mäta på en stol i en butik och sedan ta bort underst på ryggbrädorna.
 
  • Gilla
Steffano och 4 till
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Ett tips innan du lackar/betsar:
Min fru målade om en gammal tripp-trapp till vår dotter.
Då passade vi på att smalna av ryggbrädorna så att moderna tillbehör passar på stolen.
Du kan mäta på en stol i en butik och sedan ta bort underst på ryggbrädorna.
Tack för tipset! Tänkte inte på det
 
Sådär nu har jag slipat lite, började med själva fotstöd delen. Är det någon som vet om det är bok rakt igenom på stolen? Om ni tittar på bilden så är ju den del jag slipat väldigt olik den med sittdelen. Eller kan det vara så att jag slipade bort lacken och något lager av fanér?
 
  • Delvis slipad stoldel bredvid den oslipade ytan, skillnad i träets färg och textur synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frycke99 frycke99 skrev:
Sådär nu har jag slipat lite, började med själva fotstöd delen. Är det någon som vet om det är bok rakt igenom på stolen? Om ni tittar på bilden så är ju den del jag slipat väldigt olik den med sittdelen. Eller kan det vara så att jag slipade bort lacken och något lager av fanér?
I mitten längs upp och längst ner har du helt klart slipat för mycket, du är igenom faneren och har kommit till ett lager av annat träslag förmodligen björk (björkplywood). Annars tror jag att det ser ut som det ska, men jag tror du slipat onödigt mycket. Ta det försiktigt i fortsättningen. När utseendet blivit ljusare (som på mitten av fotsteget) är du klar. Mörknar lite när du lackar. Tror inte din miss med fotsteget kommer att synas så mycket efter lackering, slipa inte mer.
Du måste vara väldigt försiktig när du slipar längs kanterna, se till att inte en stor del av papperet ligger utanför ytan du slipar, då riskerar du att trycka för ojämnt och/eller för hårt och gå igenom faneren.
 
Redigerat:
Anade nästan det. Men då vet jag hur det skall se ut
 
Det här är baksidan på fotsteget. Vart lite tveksam hur jag skall fortskrida. Mörkare fläcken som syns är ju plywooden. Antar att det är lim rester man kan ana också. Som jag förstått det nu är den ljusare ytan som det skall se ut dvs lacken är borta och faneren är kvar. Det var ju det jag inte riktigt fattade på bilden jag la upp igår. Ska jag stanna här strunta i den mörkare fläcken och lacka? Går ju att vända denna sida ned mot golvet sen och syns ju inte detta. Eller vad tycker du hscn?
 
  • Baksidan av ett renoverat fotsteg med ljus yta, synliga limrester och mörkare plywoodfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
frycke99 frycke99 skrev:
Det här är baksidan på fotsteget. Vart lite tveksam hur jag skall fortskrida. Mörkare fläcken som syns är ju plywooden. Antar att det är lim rester man kan ana också. Som jag förstått det nu är den ljusare ytan som det skall se ut dvs lacken är borta och faneren är kvar. Det var ju det jag inte riktigt fattade på bilden jag la upp igår. Ska jag stanna här strunta i den mörkare fläcken och lacka? Går ju att vända denna sida ned mot golvet sen och syns ju inte detta. Eller vad tycker du hscn?
Lite svårt att se men det verkar som du har kommit till rätt nivå, genom lacken och fått trärent, överst längs kanten i mitten av bild och på några ställen till längs kanten. Skulle slipa mer på mitten av hela stycket och vara väldigt försiktig med att slipa kanterna. Den mörka delen ser inte slipad ut? Är plattan lite ojämn?
 
  • Gilla
Andtor
  • Laddar…
Den mörka delen misstänker jag är Björk plywooden som du nämnde i ett inlägg ovan. Du ser ju limmresterna som går som en våg. För det är just det som händer när jag råkade slipa för mycket, man börjar se limmresterna mellan faneret och plywooden
 
  • Gilla
Jurriz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.