T
Skulle säga att det är rätt stor skillnad på att få inbrott som varar i 4 minuter där dom tar det som ligger framme mot att ha dom i huset en eftermiddag och dom har vänt på varje låda, ätit det du har i kylen och kollat två säsonger av vänner på din sida i soffan. Samt är det större chans att dom lämnar något spår när dom har bråttom mot att dom har tid på sig att tänka innan dom drar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Ursäkta om det är offtopic men jag kan inte låta bli efter att ha läst de tio första inläggen...

Vad är poängen med ett hemmalarm? Att det skulle verka avskräckande är ju rent nys, i bästa fall gör det att tjuvarna inte stannar alltför länge i huset. Fast dom flesta verkar ju överens om att det värsta med inbrott är kränkningen och förlust av trygghetskänsla, och den effekten får man ju oavsett hur länge inbrottet pågår.
Så varför lägga mycket mer än vad en självrisk kostar på ett larm?
Dekaler ger troligen en viss avskräckande effekt, kanske väljer de grannhuset. Troligen är de inne kortare tid än utan larm. Du får (förhoppningsvis) en headsup om du har inbrott så du (eller din familj) slipper ovetandes komma hem till en uppbruten dörr och obehaget det kan innebära (speciellt de med barn som går hem själva från skolan). Är du långt hemifrån så kan en väktare säkerställa att ev uppbrutna fönster eller dörrar säkras och inte står vind för våg.

För egen del tycker jag INTE det är värt 500kr/månad, men väl de ca 100kr/månad det kostar utan "fria ryck", och hårdvaran kostar ~10.000 och har då i mitt fall även ett antal brandvarnare kopplade till larmcentral med möjlighet att via kamera bekräfta larm (som jag förstår är det ett krav att larmbolag kan kalla på brandkår). Det ger även en viss trygghet att kunna kolla status på dörren, när den låstes, när det larmades på etc.

Vad något sedan är värt för varje individ är ju så olika, för vissa är 500kr/månad "ingenting", för andra är det en stor utgift.

Visst kan man tex montera kameror hemma, hemautomation med sensorer etc. - jag skulle nog kunna tänka mig detta om vi hade någon vi kände väldigt bra precis i närheten som man alltid kunde "ringa" och kolla... Dvs att en granne eller släkting kan gå ut mitt i natten och kolla av och "säkra" huset när man är bortrest. Men har man inte det så tycker jag larmcentral är en bra grej...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Hur ska jag våga åka bort om jag inte kan lita på larmet?
D dicliff skrev:
Det är ju självklart att man inte ska leva en hel helg utan larm tyckte han!
Är det så illa? Vi har aldrig haft, och kommer inte att skaffa larm.

A Adam F skrev:
Vad är poängen med ett hemmalarm? Att det skulle verka avskräckande är ju rent nys
Sedan kan man ju för skojs skull försöka räkna vad det kostar och vad det ger.
Och räkna inte på fem eller tio år, utan på t.ex. 50 år. Alla lever vi ju snart tills vi är 100.
Vad skulle larmet kosta, och vilka värden skyddar man eventuellt med den kostnaden.
Dvs göra lite cost-benefit analys.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Har kanske inte varit så detaljerad med infon här i tråden. Ska försöka berätta i detalj.

För snart ett år sedan köpte jag ett Verisure larm av en trevlig säljare. Larmet har fungerat perfekt.
Jag kan kolla det mycket enkelt (och även larma på och av) från mobilen.
Det kostar 412 kr per månad.
Då ingår en timer till golv/bordslampa som också kan styras med mobilen.
Utöver det tillkom en installationskostnad på drygt 7000 kr som jag valde att ta på avbetalning (räntefritt) i tre år.
Det blir 212 kr per månad med möjlighet att betala fortare utan "straffavgift".
Den avbetalningen är nu avklarad på knappt ett år.

Så blev jag uppringd av den trevlige säljaren som berättade att han håller på och ringer alla sina gamla kunder för att berätta om Garda larm.
Han får komma och presentera det för mig och säger också att samtliga gamla kunder har nu köpt Garda.
Installationsavgiften för Garda är mycket högre,över 20000 men den fasta avgiften är i stället bara 399 kr per år så om jag tänker bo kvar minst 10 år kommer jag arr tjäna på det. Han vill lägga upp samma typ av lån fast på 7 år med en månadskostnad på 289 kr. Samma villkor, räntefritt,får betalas snabbare, osv.
Han ska också sköta uppsägningen med Verisure och jag ska inte behöva få dubbla månadsbetalningar under uppsägningstiden. Jag tänker att 289 i sju år är ju mindre än 412 för all framtid.
Jag väljer att lägga till en utomhuskamera, vilket jag saknat med Verisure och då kommer månadskostnaden på avbetalningen upp i 344 kr.
Men det är bara i sju år och fortfarande långt under 412 kr och då får jag en extra gadget som jag tycker att jag behöver.
Han försäkrar mig att supporten är lika bra hos båda företagen och att han och alla kunder som har bytt är nöjda med sitt gardalarm. Han ger mig en lathund över hur manöverpanelen fungerar och lover att installatören ska ha med sig en utförligare manual. Han ger mig också extra larmtaggar om jag bestämmer mig samma dag.
Två dagar senare, 11 jan, kommer en ung kille och ska installera larmet.
Han blev utkallad med kort varsel då den som skulle ha kommit var sjuk den dagen.
Han installerar de överenskomna inomhuskamerorna och dörrmagneterna och brandvarnarna och frågar var internet (fibern) går in i huset så han vet tills han ska göra slutinstallationen.
Det var första gången jag hörde talas om en slutinstallation. (Verisure hade gjort allt direkt.)
Killen sa att de brukar vilja låta kunden prova larmet ett par veckor före slutinstallationen och jag tyckte att det kanske lät logiskt och tänkte att de jobbar väl lite olika.
Jag skulle även få utomhuskameran vid slutinstallationen så den fick jag inte prova vilket jag var lite besviken över.
De skulle ringa inom två veckor och boka tid för denna.
Han hade ingen manual till mig utan bara en installationsmanual men lovade att kontoret skulle skicka en. Detta var en torsdag. Då ingen manual kommit på måndagen 15 jan, ringde jag säljaren och påpekade detta. Han ursäktade sig med att installatören var ganska nyanställd och inte hade reda på allting vilket jag godtog.
Han lovade be en installatör som var i närheten att svänga förbi med en vilket inte skedde.
På fredagen 19 jan, ringde jag säljaren igen och sa att ingen manual har kommit. Då lovade han att be kontoret skicka mig en. Följande tisdag 23 jan hade den fortfarande inte kommit så jag ringde säljaren igen.
Denna gång sa han att den fanns i paketet med garantibevis som installatören hade lämnat så jag tänkte att jag får väl leta lite bättre då, men där fanns bara installationsmanualen hur jag än letade.
Vid det här laget hade det gått nästan två veckor och ingen hade ringt för slutinstallationen så jag ringde kundtjänsten och frågade.
Då svarade en vänlig dam att de hade varit mycket upptagna men de kunde komma den 31 jan och utföra den. Jag accepterade det och där är jag nu, väntar på en slutinstallation som jag helst vill avbeställa pga allt detta krångel PLUS framför allt att larmet inte har fungerat på hela helgen.
Inte en enda gång har Verisure larm fallerat.
Hur ska jag våga åka bort om jag inte kan lita på larmet?
Säljaren hade ju sagt de har lika bra support men det stämmer inte.
Verisure har support 24/7 och garda endast under kontorstid. Stor skillnad.
Jo, men säljaren var ju trevlig...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det så illa? Vi har aldrig haft, och kommer inte att skaffa larm.



Sedan kan man ju för skojs skull försöka räkna vad det kostar och vad det ger.
Och räkna inte på fem eller tio år, utan på t.ex. 50 år. Alla lever vi ju snart tills vi är 100.
Vad skulle larmet kosta, och vilka värden skyddar man eventuellt med den kostnaden.
Dvs göra lite cost-benefit analys.
Du har alldeles rätt. Det är dyrt och kanske bara ger en falsk trygghetskänsla men för mig är den där trygghetskänslan viktig. Det ingår ju också brandlarm och överfallslarm och det känns värdefullt för mig som är pensionär och bor ensam ute i skogen med min hund. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D dicliff skrev:
det känns värdefullt för mig som är pensionär och bor ensam ute i skogen med min hund. :)
Du har alltså hund! Kan inte den skrämma bort rövarpacket? Vad är det för ras?
För varning mot brand tycker jag det räcker långt med vanliga brandlarm,
om man ändå är hemma för det mesta.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har alltså hund! Kan inte den skrämma bort rövarpacket? Vad är det för ras?
För varning mot brand tycker jag det räcker långt med vanliga brandlarm,
om man ändå är hemma för det mesta.
Hunden är en dobermann och jag åker ibland bort på några dagar och hälsar på släktingar.
Det är för det mesta väldigt lugnt här. Det som stör mest är när hunden skäller.
Tyvärr mest på rådjur och annat i skogen.
Det är så lugnt att förre ägaren till huset lät t.o.m. bilnycklarna sitta i bilen dag och natt.
MEN det blir oroligare runt om i världen och jag tycker nog att det är bättre att tänka efter före, så att säga.
Är heller inte så teknisk att jag vill ge mig på att installera ett larm själv. :)
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Uppdatering.
Skickade enligt goda råd här på forumet en uppsägning till en mejladress på Garda till en kille som jag pratade med igår. Se svaret jag fick:

"Hej !

Jag är på semester och är åter 30/7 2017.

Vid akuta ärenden kontakta kundservice per telefon 0771- 10 10 70"

Ska man skratta eller gråta? :rofl::crysmile::rolleyes::surprised:

Skickade som tur var till en annan mejladress också...
 
Angående autosvaret så är det en del som glömmer att avaktivera det, i en del versioner av bla MS Outlook så syns det inte tydligt för användaren att autosvaret är aktivt, men efter så lång tid så borde någon ha uppmärksamat personen ifråga. Det kan även vara att personen glömde ändra datum i svarstexten.
Det kan även vara en mix av bägge sakerna.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Jag är på semester och är åter 30/7 2017.
Jobbar tydligen hårt och tar korta semestrar :D
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Enligt uppgift från en initierad bekant så gör Verisure (Securitas) långt färre än 1% utryckningar på inkomna larm, kunden återkallar fellarm. Men 100% av kunderna betalar för fria utryckningar. Lägg sen till tiden det tar för utryckningsväktaren att nå objektet. Effekten blir att kunden tillåter sig att slarva och gärna betalar för upplevd trygghet. Jag är själv Verisure-kund, så jag vet hur det funkar. Det är upplevelsen som räknas. Kram.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, men är ju bara intressant för prylnörden. Vi vanliga dödliga kan nog gott leva med våra larm i både 10 och 20 år.
Det är klart du kan. Om du så vill blir det gratis med mjöl på golvet och bjällror i dörren ..

men när larmcentralen uppgraderar och jag hade prylar som inte längre gav full funktion tyckte jag halva priset för en större installation var en ok deal (2 kkr).
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
S
You get what you pay for. Så enkelt är det. Jag skulle inte vända på kronorna för att snåla på larmskyddet.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Suck!
Jag önskar att jag hade något som var värt att stjäla :(
Eller förresten, jag saknar inget sånt.
Och alla grannarna i byn vet hur taffligt vi har det, så hit kommer knappt sopåkaren längre.

Ibland när vi åker hem från köpcentrat tar vi kringelikrok-byvägen.
Och här och där står det sådana där Grannsamverkan-skyltar, ibland vid varje hus.
Så då vet vi vilka som har haft "påhälsning" :)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
M mhunter skrev:
Nix, har inget med det att göra. Störsändarna slår enkelt ut trafiken mellan detektorer och din huvudenhet, då kvittar det om du har redundans på kommunikationen ut eftersom nåt larm aldrig utlöses. Hänger du med?
Om larmet inte får kontakt med de trådlösa deckarna så skickar det sabotagelarm. Hänger du med?
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.