Hej,

Ny här på forumet! =)

Tänkte fräscha upp min gamla Stokke Stol från -84 till min son på 3 månader
Min första tanke var att slipa av lacken och helt enkelt lacka om den. Funkar det att göra så?
Den skall alltså inte målas, vet inte riktigt om det är furu eller björk?
Det kanske någon här har koll på, den är alltså "natur färgad" eller vad man ska kalla det.

Möbelvård är inte riktigt min grej. Dock har jag en Festool ETSC 125 som jag tänkte skulle få jobba lite.
Tar emot tips om hur jag skall gå till väga, grovlek på slippapper osv. För jag har bokstavligt talat 0 koll.

Daniel
 
Att rugga upp lacken och lacka om borde inte vara något problem. Det kan vara svårt att slipa lack då det lätt kladdar igen slippappren, det brukar funka att köra på lite lägra hastighet.

Testa på någon del om det räcker att rugga upp eller om en omslipning krävs. Benen är rätt stökiga att slipa med alla hack för sitt och fotplattorna.
 
Okey, hur vet jag om det räcker med en uppruggning eller om jag måste slipa om den?
Och vilken korn grovlek skall jag börja med på slippappret?
 
Kan du ta lägga upp några foton?
 
Så här ser den ut, hade just monterat isär alla delar. Skicket är rätt OK, för att vara rätt gammal.
 
  • Isärmonterade delar av en gammal trästol ligger utspridda på ett grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att slipa rent och dra på ny lack. Har gjort så på tre stolar i betydligt sämre skick än den du har. Blir som nya. Det är ganska tunn och lättslipad lack på dessa. Bara böjträryggen som är trist att slipa.

Har kört 80 papper i bandslipen när jag slipat om dom, följt av 120 papper för hand.

Kolla limningen i vinkeln på benen/foten också. Den brukar kunna behöva limmas om.
 
Din stol är gjord av bok, ser fin ut. pröva att rengöra med möbelpolish. Polishen ger också ytan lite bättre finish. Är tveksam till att omlackering är nödvändig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad är föredra? Omlackering eller möbelpolish? Uppnår man ett bättre resultat med en omlackering, fast det kräver mera jobb?
 
frycke99 frycke99 skrev:
Vad är föredra? Omlackering eller möbelpolish? Uppnår man ett bättre resultat med en omlackering, fast det kräver mera jobb?
Bäst resultat med ommålning om man behärskar tekniken. Med möbelpolish kan man inte misslyckas.
 
Är det en hel vetenskap att stryka på lack? Görs det med pensel eller?
 
I
frycke99 frycke99 skrev:
Är det en hel vetenskap att stryka på lack? Görs det med pensel eller?
Ingen vetenskap men kräver lite övning om finishen ska bli bra oavsett om man använder pensel eller sprayburk. Polish kostar inte mycket och kräver låg arbetsinsats. Duger inte resultatet kan man slipa och lackera efter försöket
 
B
Målat om två äldre Stokke-stolar på olika vis.
Första slipade jag ner med maskin och en del för hand. Målade med hjälp av en ovalpensel och en mindre roller (100).

Den andre använde jag mig av en häftgrund för att slipa allt slipande. Efter häftgrunden lade jag på färg. Detta skulle jag inte rekommendera då det blev alldeles för tjockt i spåren för skivorna.

Själva slipandet gick förvånansvärt lätt, blev som ny. Lycka till!
 
Tack för alla synpunkter! Men om jag nu ska köra på slipa om spåret, så använder jag först ett grovt typ 80 papper för få bort lacken och sedan ett finare 120 papper, och sen lack som stryks på med pensel/roller? Hur många varv bör jag lacka?
 
Jag har inte slipat rent spåren för sitsen och fotplattan, utan bara mattat ner just dom. Resten har jag slipat rent. När jag lackat så har jag varit noga att stryka tunt i spåren så det går at få in skivorna där.
 
PNO PNO skrev:
Jag har inte slipat rent spåren för sitsen och fotplattan, utan bara mattat ner just dom. Resten har jag slipat rent. När jag lackat så har jag varit noga att stryka tunt i spåren så det går at få in skivorna där.
Hur många varv har du lackat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.