Mitt lås larmade, att avstånd för stort och misslyckad låsning - fast den låste men larmade om man "ryckte" i dörren... Men det är nog så att dörren krympt i kylan, avståndet var nog på gränsen innan. La in brickor under slutblecket så slutade den klaga, finns ju ett speciellt mellanlägg för detta. Men vi har som backup nu nycklar till en annan dörr med oss. Frågan är om man borde ha ett extra 7-tillhållarlås om den skulle vägra låsa helt när man har bråttom iväg på morgonen? Man kan ge sig på att det är den dagen hela familjen ska iväg med flyget på semester som detta då inträffar... :)
 
Monterade mitt för ett halvår sen. Allt funkat kanon från dag 1.Fram tills i förrgår.
Plötsligt gick det inte att låsa eller öppna utifrån.Panelen helt död.
Ah, batteritorsk tänkte jag, men ikke, samma döda panel.
Efter att ha läset denna tråd hittade jag nån annan som hade samma fel, att låspinnen,som låser inifrån,var för lång,Kapade till den,gick lättare att låsa inifrån, panelen på utsidan funkade klockrent....i 30 minuter.. Så nu är den lika död igen.
Avståndet mellan bleck o kista är så tajt den kan bli.
Har testat resetta den,men hjälpte inte.
Nu är goda råd dyra, har jag fått ett måndagsexemplar tro?
Nå tips mina vänner?
mvh

Edit, nu,timmen senare gick jag ut och testade.Funkade klockrent igen.
Jäk*a märkligt är det..
 
Redigerat:
E Earplugged skrev:
Montering/installation är enkel då låset är tänkt att passa rakt av, dilemmat är att den egna dörren kan ha några år på nacken och kanske inte helt följer standard och att låset då inte fungerar riktigt som det är tänkt om man inte är lite vaken och har lite koll.
Viktigt att man monterar med lite känsla så man inte pressar in kistan, klämmer några kablar och att man får till rätt avstånd mellan lås och bleck.
Har man bara en rak, rätt monterad dörr av senare modell så är det busenkelt... :)
Köpte ett V2N i helgen skulle montera nu på kvällskvisten. Allt gick som en dans och passade perfekt. Låset startar som det ska och parar med Verisure utan problem men när jag ska låsa får jag bara en ilsken signal till svar. Hur jag än gör går det inte att låsa och det är ju inte optimalt när det börjar närma sig läggdags. Efter 3h felsökning, Googling och justering av dörrspringa och all möjlig sån skit så upptäcktes det till slut att kabeln mellan låskistan och inneenheten saknades. Det vara bara att packa ihop och återmontera sitt gamla lås igen. Bitter? Jag? Näää.... Som kuriosa kan nämnas att den låg en (1) styck security torx-skruv i förpackningen som inte var beskriven någonstans i manualen. Känns som Ikea på 80-talet när det var rena lotteriet vad som låg i beslagspåsarna. Dags att börja läsa packlistan innan man börjar montera nästa gång.
 
ja tyvärr känns inte kvalitén speciellt imponerande, och designen är ful som stryk... men elektroniska lås är jäkligt bekväma...

men jag har förstått att assas andra lås för hemmarknaden numera är skit även de, tidigare har ju assa gjort grejjor som hållit i årtionden...
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Köpte ett V2N i helgen skulle montera nu på kvällskvisten. Allt gick som en dans och passade perfekt. Låset startar som det ska och parar med Verisure utan problem men när jag ska låsa får jag bara en ilsken signal till svar. Hur jag än gör går det inte att låsa och det är ju inte optimalt när det börjar närma sig läggdags. Efter 3h felsökning, Googling och justering av dörrspringa och all möjlig sån skit så upptäcktes det till slut att kabeln mellan låskistan och inneenheten saknades. Det vara bara att packa ihop och återmontera sitt gamla lås igen. Bitter? Jag? Näää.... Som kuriosa kan nämnas att den låg en (1) styck security torx-skruv i förpackningen som inte var beskriven någonstans i manualen. Känns som Ikea på 80-talet när det var rena lotteriet vad som låg i beslagspåsarna. Dags att börja läsa packlistan innan man börjar montera nästa gång.
Surt..
Jag är dock inte med på vilken kabel som saknas? Verisure modulen sitter ju i låset (innedelen) och den kabeln satt väl fast i låskistan?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Surt..
Jag är dock inte med på vilken kabel som saknas? Verisure modulen sitter ju i låset (innedelen) och den kabeln satt väl fast i låskistan?
Verisuremodulen sitter vid batterifacket på innedelen. Den enda kabel som var med är den som sitter fast på utedelen men det krävs ju även kommunikation mellan låskistan och innedelen och det var den kabeln som fattades.
 
Har du köpt låset på bauhaus så är det vanligt att man måste hämta ut vissa delar från förbutiken bara för att de låsen på hyllan ej skall vara stöldbegärliga.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Verisuremodulen sitter vid batterifacket på innedelen. Den enda kabel som var med är den som sitter fast på utedelen men det krävs ju även kommunikation mellan låskistan och innedelen och det var den kabeln som fattades.
Ah, jag mindes det som att den var fast på låskistan.. :(
Låter nästan som du fått ett lås som varit hemma hos någon och vänt.
Jag har för mig jag hade lite mer smått och gott över efter montering.

Hoppas det löser sig fort.
 
M Mr9 skrev:
Har du köpt låset på bauhaus så är det vanligt att man måste hämta ut vissa delar från förbutiken bara för att de låsen på hyllan ej skall vara stöldbegärliga.
Mycket riktigt var det en liten påse med taggar och kabeln i som de glömt skicka med från butiken. Fantastiskt irriterande. Kabeln och taggarna finns ju att köpa löst så det borde inte göra några underverk för stöldbegärligheten tycker man. På't igen ikväll då... :poop:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ah, jag mindes det som att den var fast på låskistan.. :(
Låter nästan som du fått ett lås som varit hemma hos någon och vänt.
Jag har för mig jag hade lite mer smått och gott över efter montering.

Hoppas det löser sig fort.
Allt var plomberat så det var inte någon retur
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Mycket riktigt var det en liten påse med taggar och kabeln i som de glömt skicka med från butiken. Fantastiskt irriterande
Kan ju oxå vara att du inte läst på förpackningen att vissa delar ej fanns i förpackning och att de skulle hämtas ut separat. I ditt iver och glädjerus åkte du bara hem och slet upp kartongen och började montera, bruksanvisning är ju inget för en besserwisser. Men hade du varit uppmärksam så hade du sluppit skylla på andra när det var ditt fel. :rofl::rofl::crysmile: ( ta det rätt)
 
M Mr9 skrev:
Kan ju oxå vara att du inte läst på förpackningen att vissa delar ej fanns i förpackning och att de skulle hämtas ut separat. I ditt iver och glädjerus åkte du bara hem och slet upp kartongen och började montera, bruksanvisning är ju inget för en besserwisser. Men hade du varit uppmärksam så hade du sluppit skylla på andra när det var ditt fel. :rofl::rofl::crysmile: ( ta det rätt)
Jag insåg ju direkt när jag kommit hem att de glömt ge mig taggarna (eftersom det stod på förpackningen att de förvaras separat) men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi att de skulle ha komponenter gömda i den påsen. Och jag såg från början att det stod något om att en kabel skulle ingå men eftersom det satt fast en kabel på utedelen (som inte var avbildad på utedelen i manualen) så tänkte jag att de bara förändrat produkten så att det är förmonterat. Naivt? Ja.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Kan nu meddela att låset fungerar som det ska. Samtidigt kan jag passa på att höja ett varningens finger för att välja att låta sitt befintliga ASSA-slutbleck sitta kvar. Det gjorde nämligen jag.

Låset levereras ett ASSA slutbleck 1487-2 (40 mm brett) men detta är gjort för klenare karmar än vår karm så jag lätt vårt 1487-4 (45 mm sitta kvar) sitta kvar. Låset vägrade att låsa när det gamla blecket var monterat men med det nya funkade det. Mycket märkligt eftersom det är exakt samma hål för låshakar. Inga ledtrådar till vad som var fel, bara ett irriterande jävla pip och inte en tillstymmelse till statusmeddelande i Verisure-appen. Det hade gjort så stor skillnad om man hade få vetat orsaken (eller åtminsone en enkel felkod) till varför fanskapet vägrar låsa.

Hur som helst - det sig att den böjbara tungan på det gamla bläcket är liiite inböjt för att ha en tight passform mot fallregeln på den gamla låskistan. Vi snackar alltså ett par mm på sin höjd och den lilla skillnaden verkar ha gjort att den tvådelade fallregeln längst ned på den nya låskistan inte blev fullt utfälld. Jag böjde tillbaka tungan lite och vips funkar det. Inte ett ord stod heller om detta i den sparsmakade felsökningsguiden så därför skriver jag det här ifall någon annan springer på samma problem. Det enda som står i deras guide är det där tjatet om max 5 mm springa.

Slutligen vill jag spy lite galla över Verisureappen. Den känns rätt oslipad och lite ogenomtänkt. T.ex. saknar schemaläggningsfunktion för när en kod/tagg ska funka en inbyggd koll för att se så att schemat skapar giltiga kombinationer av datum och veckodagar. Jag testade att skriva att koden bara skulle vara giltig idag (en tisdag) men jag satte att den bara skulle gälla onsdagar på dagsregeln. Således har jag lyckats skapa ett schema som aldrig kommer ha en fungerande kod. Ingen stor sak men det visar ju bara på hur mycket krut Verisure lagt på detaljerna. Inget probblem så länge man gör rätt men känner jag min deghjärna så kommer den att skapa en icke fungerande regel någon gång. Idiotsäkert, bitte!
 
nikasp
Inte dryg men jag känner mig mer säker på att mitt gamla val* av Glue istället för Yale var rätt. Tycker att risken att man inte kan låsa eller öppna dörren är för risky med Yale. Eller snarare den liten risken men stora konsekvenser/jobbigt att inte komma in eller kunna låsa om det jävlas. Glue-låset funkar perfekt och man behåller alla gamla möjligheter att med vred låsa inifrån och kan låsa med sin gamla vanliga nyckel utifrån.

*) Klurade länge och väl mellan Glue och Yale men hade sen turen att vinna ett Glue här på BH.
 
Slutligen vill jag spy lite galla över Verisureappen. Den känns rätt oslipad och lite ogenomtänkt. T.ex. saknar schemaläggningsfunktion för när en kod/tagg ska funka en inbyggd koll för att se så att schemat skapar giltiga kombinationer av datum och veckodagar. Jag testade att skriva att koden bara skulle vara giltig idag (en tisdag) men jag satte att den bara skulle gälla onsdagar på dagsregeln. Således har jag lyckats skapa ett schema som aldrig kommer ha en fungerande kod. Ingen stor sak men det visar ju bara på hur mycket krut Verisure lagt på detaljerna. Inget probblem så länge man gör rätt men känner jag min deghjärna så kommer den att skapa en icke fungerande regel någon gång. Idiotsäkert, bitte![/QUOTE]
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Slutligen
Men man ställer ju in dagreglen före datum. Exempel vill jag ställa in att städerskan skall komma in på fredagar men det skall börja gälla först nästa fredag därav kalendern. En gång ställde jag väckarklockan på fel tid inte spydde jag galla över Apple då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.