Lime113 Lime113 skrev:
Nej nej förstå mig rätt, jag har inget intresse av denna lösning det var Obo som var nyfiken (#220, #221). Anledningen att jag vill fjärrstyra är att samma grovdammsugare kommer användas på alla maskiner med avloppsrörsystemet och jag vill (och kan nog inte heller) sätta en grendosa med alla maskiner på dammsugarens utport.
Men då är väl den lösningen badtastex föreslår lämplig? Om du har en grovdamsugare med autostart så sätter du en fiktiv last (en lampa i detta fallet). Där också fjärrstyrda brytaren sitter. När du kopplar på denna brytaren (som då får en mindre last av enbart lampan) så startar den sedan din grovdamsugare som är kopplat till ditt rörsystem. Så länge lampan räcker till att starta grovdamsugaren bör detta funka. Eller har vi missförstått hur dina behov ser ut?

En 10A säkring klarar en ungefärlig last på 2300w, sedan kan man ha tröga säkringar så att man klarar en lite högre startström. Detta är också något du måste tänka på hur ditt elsystem i garaget är dimensionerat. Tänker om du kör såg och damsugare och kanske fler maskiner på samma fas.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Nej nej förstå mig rätt, jag har inget intresse av denna lösning det var Obo som var nyfiken (#220, #221). Anledningen att jag vill fjärrstyra är att samma grovdammsugare kommer användas på alla maskiner med avloppsrörsystemet och jag vill (och kan nog inte heller) sätta en grendosa med alla maskiner på dammsugarens utport.
Precis så kör jag nu i mitt mindre system (med 50mm avloppsrör och grovdammsugare) att alla verktyg är inkopplade till samma uttag via en ”grendosa”. Kap/gersågen är väl på gränsen i effekt men det har funkat utan blåsta säkringar. Det största problemet är att öppna rätt spånport.
 
Sätt ett uttag över en kontaktor bara. Sen kan man väl operera isär en sån där fjärrmottagare och dra manövern till kontaktorn därgenom
 
richardtenggren
B badtastex skrev:
Precis så kör jag nu i mitt mindre system (med 50mm avloppsrör och grovdammsugare) att alla verktyg är inkopplade till samma uttag via en ”grendosa”. Kap/gersågen är väl på gränsen i effekt men det har funkat utan blåsta säkringar. Det största problemet är att öppna rätt spånport.
Det går väl att lösa det också, om man nu vill det ;)
 
Dels står dammsugaren i fel sida av rummet. Sen har jag mina maskiner spridda så att få dem i samma uttag blir krångligt.

Men att köra fjärrbrytaren på utporten ser jag ingen fördel i :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Dels står dammsugaren i fel sida av rummet. Sen har jag mina maskiner spridda så att få dem i samma uttag blir krångligt.

Men att köra fjärrbrytaren på utporten ser jag ingen fördel i :)
Tror att fjärruttagen behöver ström från uttaget det sitter i för att kunna aktiveras. Vilket betyder att det inte fungerar att starta dammsugaren via ”dummylast” i autouttaget på det sättet.

Jag kör all belysning, utsug och spånsug på standardfjärrutag från CO, spånsugen på ett kompatibelt extrauttag med högre effekttålighet från samma system, och de fungerar fantastiskt bra.
 
nanowire nanowire skrev:
Tror att fjärruttagen behöver ström från uttaget det sitter i för att kunna aktiveras. Vilket betyder att det inte fungerar att starta dammsugaren via ”dummylast” i autouttaget på det sättet.

Jag kör all belysning, utsug och spånsug på standardfjärrutag från CO, spånsugen på ett kompatibelt extrauttag med högre effekttålighet från samma system, och de fungerar fantastiskt bra.
Du har rätt. Men tanken är nog att dammsugaren alltid är på i auto-läge och väntar på att glödlampan tänds.

Har du flera fjärrbrytare då? En fjärr eller flera? :)
 
nanowire nanowire skrev:
Tror att fjärruttagen behöver ström från uttaget det sitter i för att kunna aktiveras. Vilket betyder att det inte fungerar att starta dammsugaren via ”dummylast” i autouttaget på det sättet.

Jag kör all belysning, utsug och spånsug på standardfjärrutag från CO, spånsugen på ett kompatibelt extrauttag med högre effekttålighet från samma system, och de fungerar fantastiskt bra.
Fast i min dammsugare så är det alltid spänning i uttaget. Det är ju dammsugaren som har auto-start, inte uttaget? Så det borde funka....
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fast i min dammsugare så är det alltid spänning i uttaget. Det är ju dammsugaren som har auto-start, inte uttaget? Så det borde funka....
Jo, så är det så klart :oops:
 
Lime113 Lime113 skrev:
Du har rätt. Men tanken är nog att dammsugaren alltid är på i auto-läge och väntar på att glödlampan tänds.

Har du flera fjärrbrytare då? En fjärr eller flera? :)
Tre fjärrkontroller strategiskt utplacerade som alla kan styra de fyra grupperna medfjärrbrytare; A belysning, B belysning, C utsug och D dammsugare. Insåg precis att jag kopplat bort spånsugen, det fungerade men gav inget mervärde då jag bara har den till hyveln och lika gärna kan knäppa på den direkt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Jag köpte en uppsättning 13-kronorsfjärruttag idag (tre för 39kr). Jodå, det funkar att starta dammsugaren med en 60W och en 40W glödlampa kopplade till autostartuttaget, med fjärrmojänger och allt. Endast 60W funkar nästan, dammsugaren kan gå igång några sekunder om jag slår på och av lampan några gånger.
Så långt är jag riktigt nöjd, men jag vill ogärna ha en massa sladdar och lampor dinglande i dammsugaren. Det vore bra att ha en pytteliten dummylastplugg som drar ca 100W utan att bli för varm. Alla förslag på befintliga eller hembyggda sådana mottages tacksamt.

Erik E
 
Så länge du inte är rädd att överbelasta dina 13 kr fjärrbrytare så bör du väl kunna sätta dammsugaren i en fjärrbrytare istället för att ha fjärrbrytaren i dammsugaren? Eller är du just rädd för att slita ut dem?

Vill du inte ha en lampa så fungerar säkert en klockradio, spontant känns en mobilladdare för svag men lampa duger väl :)
 
En klockradio drar väll mindre effekt än en 40w glödlampa? Jag vet inte vart gränsen går men en slipmus är knappt så min dammsugare vill starta.
 
Haha om en 100 W slipmus knappt får igång dammsugaren så lär väl en 6 W mobilladdare knappt göra det :crysmile:

Edit: Min Kärcher triggas av 20 W snabbladdare men ej av 5 W laddare.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Så länge du inte är rädd att överbelasta dina 13 kr fjärrbrytare så bör du väl kunna sätta dammsugaren i en fjärrbrytare istället för att ha fjärrbrytaren i dammsugaren? Eller är du just rädd för att slita ut dem?
Ja, jag är mest rädd för att känna mig lat och oteknisk om jag bränner en fungerande kontakt i onödan. Jag gillar hållbara lösningar. Dessutom är det lite för långt mellan näsan och den eventuellt brända plasten. Dammsugarens uttag sitter i ett annat rum (10A säkring).

EE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.