V vectrex skrev:
Jag har inte sett dem någon annanstans tyvärr! Köpte mina ihop med lite stålborstar o annat när jag kittade upp mig inför sågrenoveringen!

Posta gärna lista över produkterna.
Ska vi kanske sätta uppen FAQ. Tråd för maskin renovering?
 
Nu har jag fått lite experthjälp med att svarva flänsen. Fruktansvärt vad komplicerat det kan vara. Vid första anblick verkar det enkelt men när man spänner upp den i svarven och har kullager på så blir det många felkällor totalt sett.
En fläns svarvas i en metallbearbetningsmaskin med spånor synliga och mätningsverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om någon är intresserad kan jag skriva en längre förklaring senare hur vi gick till väga men nu är i alla fall felet nere på 0,015 mm längst ut på flänsen! Det borde bli ca 5 hundradelar ute vid tänderna på en 305mm klinga (det är en stor fläns)! Bra nog tror jag!
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om någon är intresserad kan jag skriva en längre förklaring senare hur vi gick till väga men nu är i alla fall felet nere på 0,015 mm längst ut på flänsen
Åtminstone jag vill höra den längre versionen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Det där får du nog va nöjd med, 0.05 längst ut på klingan anses väl rätt bra.

...och givetvis vill vi ha den längre versionen:)
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Allright.

Nu när jag tänkt lite mer så är det inte riktigt så komplicerat ändå.

Hursomhelst, han (Per) monterade axeln in i chucken (en trebackschuck tror jag) med bakänden instucken. Ingen jättestor svarv så det blev en montering som rent teoretiskt borde vara mycket sämre än den Ola gjorde. Den var ju bara fastspänd i bakkant och ej med dubb i andra änden. Såhär:
En axel monterad i en svarvchuck med mätinstrument, svanvningen pågår med spånor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter detta mätte vi. Genom att mäta mot lagerytorna och vrida på chucken (alltså ej på lagren) och se hur stor runout det var. Vi vred axeln i chucken och spände om tills vi hittade ett ställe där runout var noll (eller nära noll, mindre än 0,01mm) mot de båda kullagren. När vi hittat detta ställe så visste vi att här står lagren still i relation till varandra, alltså på samma sätt som det borde bli när den är monterad i sågen.
Filmen nedan visar mätuppsättningen men här mäter vi mot lagren men snurrar lagren kring axeln, här mäts alltså bara lagrens spel vilket som ni ser är väldigt nära 0. Sedan mätte vi på samma sätt men snurrade istället hela axeln. Kan vara lite förvirrande kanske.


För att dubbelkolla så mätte vi här runout på flänsen i axiell led. Här fick vi den att vara 0,07mm med hög och lågpunkt på samma ställe som jag hade när den satt i sågen. Alltså exakt samma som det var när jag mätte i sågen.

Efter detta var det bara att svarva, vilket inte tog långt stund alls.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Lät ju som vad jag föreslog i inlägg #157, minus nyttjande av dubben :)
 
Bråkar med utskrift av spånstosen, trodde det var en lös sensor men den är kollad och fixad. Gått igenom skrivaren fram och baklänges, testat att printa andra saker i samma höjd/område utan att samma lager-förskjutning händer. Funderar nu på om det är något som får skrivaren att accelerera just där som orsakar det. Printhastigheten sänkt och timer ställd för att försöka tima precis när felet uppstår så jag kan se det (eller om sänkt hastighet kan få problemet att upphöra).
3D-utskrift med lager-förskjutning, gröna föremål med trådar och ojämnheter på en skrivbordsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Frustrator, Du undrade hur den är gjord. Modellen är en "loft" mellan en cirkulär och en rektangulär yta där cirkeln och rektangelns yta är vridna 60 grader mot varandra. Loften är gjord längs en cirkelbåge. Det bör inte finnas några sådana saker du ser i modellen.

Jag tänker att slice-steget kanske introducerat något fel. Kan man visualisera slice:n i något annat program?
 
Vet inte men rimligtvis kan man visualiserar slicern i ett annat program, det finns en visuell granskning av slicern gör som jag kollat igenom och där ser inget tokigt ut. Om ca 3h är printern uppe vid 'problem-stället' så då ska jag se om jag kan se vad som händer irl. En möjlighet är som sagt att det är accelerationen, när man kommit upp där själva rektangeln går över i den cirkulära öppningen så skriver skrivaren halvcirklar och sen en 'rak' bortre kant, kanske går den upp i hastighet där med ökad risk för felskrivning. Nu är den dock satt på max 40mm/s så ser vi
 
Suck, samma igen, och det hände precis när 2åringen gallskrek så att jag var tvungen att trösta honom. Fuskade den här gången och hade ritat på glasytan var basen stod, verkar som den blir flyttad precis när problemet uppstår. Frågan är isåfall varför den flyttas, troligen är det isåfall för att extrudern på något vis 'slår i' objektet..nytt försök ikväll när barnen lagt sig, just nu är de oregerliga och går inte att lämna en sekund..

Tänker att om jag roterar objektet 45 grader och skriver ut, får jag då samma fel fast roterat 45 så är det något i slicingen/modellen/utskriftsalgoritmen (har dock slicat om både med slic3r och cura utan att det blivit bättre). Får jag samma problem som nu fast utan rotation så borde det rimligen vara något mekaniskt trots allt.
Sorry vectrex för allt krångel, jag ger dock inte upp :) (ser det som träning :)) men helt ok för mig om du letar efter ngn annan som kan hjälpa dig istället för förstår om du vill komma igång med din vackra såg : D

Läste artiklen som du länkade till @vectrex tänkte sänka hastigheten på fläkten också när jag ändå roterar objektet eftersom det föreslås där. (Förhoppningsvis lugnar bråkstakarna ner sig så jag hinner under dagen, och kan skicka imorgon ;))
 
Redigerat:
Ja, 2åringar kan vara lite bångstyriga ;).

Mina är lite äldre så brukar vara lugnt att gå ut och snickra nån timme medans de pysslar med sitt. Ibland vill de t.o.m. vara med och snickra!
 
Hur bra sitter utskriften i bädden under utskrift? Sitter det lite halvdant behövs det inte mycket för att den ska "snäppa loss" efter ett tag. Jag hade själv en del problem med dels bågning, dels att det lossnade och det mesta av det kunde tillskrivas lite väl aggresiv fläktkylning.

Har även varit med om en design med ett större horisontellt hål som ställde till det. I ovankanten på hålet blir det till slut en "spets" som munstycket kan fastna i och dra loss biten från bädden. Grundproblemet i det fallet var ju dock dålig vidhäftning i bädden.
 
phl phl skrev:
Hur bra sitter utskriften i bädden under utskrift?
Allt enligt Murphys lag..den sitter bra när man kollar till den och släpper strax därefter :)

Första utskriften satt dåligt, andra såg jag inte att den skulle varit rubbad och den satt fast när jag kände. 3e släppte definitivt och när jag kollar noga på den nu ser man ett smältmärke från nozzle som att den slagit in i sidan.
Fick igång en utskrift trots halv storm här hemma (tur man jobbar som vanligt imorgon) och den här gången gick det bättre men inte bra, objektet släppte från bädden trots att det satt fast och hade kommit förbi det tidigare problemområdet (så jag serverade middag, big nonono..)
Grön 3D-utskrift som misslyckats på en verktygsbänk med verktyg och gammal låda i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt 3D-utskrivet objekt med synligt smältmärke och lösa trådar där utskriften misslyckats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg också att förutsättningarna ändrats lite från och med förra veckan..kollade tempen och det är bara 11grader inne hos skrivaren (brukar vara 18-20) troligen beror det på att vi dränerar så två av väggarna i min verkstad är för närvarande inte isolerade av jorden..
 
richardtenggren
Det där händer rätt ofta på jobbet, modellen lossnar från plattan och har man ”tur” blir resultatet som ditt, har man otur får man ett stort fågelbo ;)
På jobbet är nog största orsaken bristen på rengöring av plattorna man skriver ut på. Men även att modellerna ibland tenderar att slå sig om man skriver ut solida saker, så att de lossnar pga det, men det är ju inte fallet för dig.

På min privata skrivare har jag kört med blå maskeringstejp, fick det tipset i början och det har fungerat bra. Så är det ju viktigt att få bort fett, rengöra med sprit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.