Challe skrev:
Ok. Verkar ju smartare men han som jag snackade med sålde IVT och dom kanske inte har någon sådan. Jag håller med dig. Det borde vara bättre så. Många bäckar små...

Ska fråga några fler. Han var den första jag kollade med, tänkte kolla med någon som säljer NIBE också.

Challe
tror det bara är Nibe som har denna.
du kan koppla inte den till vilket fabrikat på värmepump som helst, men på en Nibe så passad den uppe på värmepumpen & har samma design
 
Vet precis vad ni menar för anläggning!
Har installerat en rad sådana och har bara goda erfarenheter om dem.....
Det bästa vi kan ha idag är ju bergvärme + luft..
 
Challe skrev:
Ok. Verkar ju smartare men han som jag snackade med sålde IVT och dom kanske inte har någon sådan. Jag håller med dig. Det borde vara bättre så. Många bäckar små...

Ska fråga några fler. Han var den första jag kollade med, tänkte kolla med någon som säljer NIBE också.

Challe
Jo. IVT har något liknande. Dvs en gizmo som skickar ned värme i borrhålet under de varma månaderna.
Hmm, sökte på nätet så "gizmon" heter: Greenline IVT Frånluftsmodul, VBX

//Lars


 
Hej Birch,

skulle rekommendera at inte köpa bergvärme, men installera en kamin istället. Moderne kaminer värmer up rejällt nu förtiden och kostnader är riktigt låg. Bergvärme kostar fortfarende mycket i drift och har problem met slitage och försämring av verkningsgraden över tiden.

:(
 
floris skrev:
Hej Birch,

skulle rekommendera at inte köpa bergvärme, men installera en kamin istället. Moderne kaminer värmer up rejällt nu förtiden och kostnader är riktigt låg. Bergvärme kostar fortfarende mycket i drift och har problem met slitage och försämring av verkningsgraden över tiden.

:(
Ja du kanske skulle läsa på lite.....

om man går på billigaste offerten finns risk för försämrad verkningsgrad

om man går igenom oferten med en kunnig (typ frågar lite på ett forum) så får man en bra anläggning.

jag skulle inte kuna ha den komfort jag har idag om jag inte hadde brgvärme & det är tveksamt om en kamin skulle kunat bli billigare i drift än min bergvärme!
 
CarMan skrev:
Ja du kanske skulle läsa på lite.....

om man går på billigaste offerten finns risk för försämrad verkningsgrad

om man går igenom oferten med en kunnig (typ frågar lite på ett forum) så får man en bra anläggning.

jag skulle inte kuna ha den komfort jag har idag om jag inte hadde brgvärme & det är tveksamt om en kamin skulle kunat bli billigare i drift än min bergvärme!
Om man nu skulle överdimensionerar sitt system som du säger , vad skulle då kosta (vad kostade ditt system . låna är ju billigt nu men om 10 år ?)?  
Större borrhål större radiatorer osv osv om man har 130+källare 130m2 och använder hela som boyta element är väl ganska dyra och byta då man har 25-27 st som behöver bytas kommer kalkylen gå ihop under näst kommande 25 åren . Hur snygg är en radiotor som man ska överdimensionerar till ett rum som är 35m2 ?
 
Isacsson skrev:
Om man nu skulle överdimensionerar sitt system som du säger , vad skulle då kosta (vad kostade ditt system . låna är ju billigt nu men om 10 år ?)?  
Större borrhål större radiatorer osv osv om man har 130+källare 130m2 och använder hela som boyta element är väl ganska dyra och byta då man har 25-27 st som behöver bytas kommer kalkylen gå ihop under näst kommande 25 åren . Hur snygg är en radiotor som man ska överdimensionerar till ett rum som är 35m2 ?

om man har vattenburet system så är det inget alternativ att byta alla radiatorer, då kommer det ta mycket lång tid innan investeringen är betald. men om man ska konvertera från direkt el eller bygga nytt kan det vara bra att käna till detta.

man kan därimor överdimensionera borrhålet,det är en liten kontnad, ca 260:-/m inklusive allt.
& att överdimensionera pumpen drar gärna medsig att man måsta ha en "volymförstorare" för att få ett bra system, men detat går att tjäna in, specielt om nu elpriset går upp.

men som sagt så är det bästa att höja verkningsgraden på pumpen & då är radiator uppgradering det som gäller. om man vill hålla priset nera kan man köpa beggnat & / eller bara köpa några nya & sena flyta runs dom man har så man kan få ett större i nått run som hade ett litet.
eller så kompleterar man med en eller ett par luftkonvektorer som sprider mycke värme med låg temp.

vad mitt system kostade är ointressant, då jag gjort allt jobb själv.
jag konvertera från direkt el & behövde då endå köpa radiatorer till hela huset, så då pass jag på att köpa stora radiatorer begagnat.

sen stor radiator behöver inte vara fulare än en liten, då den kan ha samma mått, men var tjockare = ha 2 paneler med konvektor plåt imellan.

jag betala 130 000:- för 180 m hål en nibe 1215-8,5 & 20 radiatorer & alla rör som gickåt, samt hyra av några maskiner.
sen sålde jag min "gammla" VVB & alla el radiatorer för samanlagt 10 000:-

jag har minskat min uppvärmneing skotnad (värme varmvaten) från 25 000kWh till 6 000kWh (trotsa att jag har minst en grad varmare inne idag) men då har jag också isolerat vinden.

 
CarMan skrev:
om man har vattenburet system så är det inget alternativ att byta alla radiatorer, då kommer det ta mycket lång tid innan investeringen är betald. men om man ska konvertera från direkt el eller bygga nytt kan det vara bra att käna till detta.

man kan därimor överdimensionera borrhålet,det är en liten kontnad, ca 260:-/m inklusive allt.
& att överdimensionera pumpen drar gärna medsig att man måsta ha en "volymförstorare" för att få ett bra system, men detat går att tjäna in, specielt om nu elpriset går upp.

men som sagt så är det bästa att höja verkningsgraden på pumpen & då är radiator uppgradering det som gäller. om man vill hålla priset nera kan man köpa beggnat & / eller bara köpa några nya & sena flyta runs dom man har så man kan få ett större i nått run som hade ett litet.
eller så kompleterar man med en eller ett par luftkonvektorer som sprider mycke värme med låg temp.

vad mitt system kostade är ointressant, då jag gjort allt jobb själv.
jag konvertera från direkt el & behövde då endå köpa radiatorer till hela huset, så då pass jag på att köpa stora radiatorer begagnat.

sen stor radiator behöver inte vara fulare än en liten, då den kan ha samma mått, men var tjockare = ha 2 paneler med konvektor plåt imellan.

jag betala 130 000:- för 180 m hål en nibe 1215-8,5 & 20 radiatorer & alla rör som gickåt, samt hyra av några maskiner.
sen sålde jag min "gammla" VVB & alla el radiatorer för samanlagt 10 000:-

jag har minskat min uppvärmneing skotnad (värme varmvaten) från 25 000kWh till 6 000kWh (trotsa att jag har minst en grad varmare inne idag) men då har jag också isolerat vinden.

ok tack
 
Hej
Jag är en installatör/projektledare på ett företag som bland annat sätter värmepumpar. Jag har med stort intresse läst igenom alla inlägg i denna tråd och ser det jag möter varje dag. Många som vet vad som är rätt(experter), många som är förvirrade (de som vill ha råd).

Mitt råd till de som är förvirrade är: tala med kommunens energirådgivare vad som är "rätt val" i din kommun/landsända. Känner du/kompisen/grannen någon installatör som du/ni kan lita på, använd honom.

Valet av tillverkare har enligt min ringa mening ingen större betydelse, alla använder i princip samma teknik och utvecklingen går framåt hela tiden (rätt idag fel imorgon) :-X

Storleken på pumpen, djupet på energibrunnen tar installatören fram genom din uppgift om energiförbrukning och matar in den i tillverkarens kalkylprogram. Eftersom jag arbetar på ett rikstäckande företag är vi inte uppbundna på något fabrikat (tillgång till allas kalkylprogram). Det finns vissa skillnader i programmen, bl.a. borrdjupet/uttaget w/m skiljer sig, från cirka 40w till 60w+ per m. Vi försöker alltid rekomendera max 45w/m. Därför är vi i de flesta fall dyrast vid en installation. Vi har förstås större omkostnader som gör sitt till ;)

Eftersom jag bor i södra landsändan sätter vi numera mest luft-vattenpumpar av olika fabrikat. Varför? se ovan.

Det som jag anser vara viktigt att tänka på:

1. Tilläggsisolera, men gör det på rätt sätt (fukt, mögel mm)
2. Alternativen: Bergvärme, luft-vatten, pellets, ved, solvärme. Beror delvis på vad du bor i vårt avlånga land och hur mycket arbete/kostnader du är beredd att lägga ner. Veden värmer många gånger ;)
3. Stirra inte dig blind på fabrikat, cop faktorer, temperaturer mm.
4. Är anbudet, priset "för" billigt, dra öronen bakåt. Det finns idag inga större marginaler i denna branschen.
5. Ta in anbud från 2 max 3 företag, se till att de har med allt (totalentreprenad) så det inte blir några överraskning som tex Njaa elektriker får du fixa själv eller radiator i pannrummet har jag inte med i offerten, det snackade vi ju bara löst om.
Orsaken till att du inte ska ta in mer än 2-3 anbud är att du blir bara förvirrad av att reda ut och jämföra de olika anbuden/offertena. Ett cirkapris vet du på förhand efter att ha diskuterat med grannar, energirådgivare, kompisar mm.
6. En sak som inte diskuterats i denna tråd, som är väl värd att tänka på, det har varit lågkonjuktur i rörbranschen en längre tid. Tillgång-efterfrågan gör att priserna förmodligen kommer att stiga sakta men säkert.

Hoppas jag gjort någon nytta med inlägget och tagit bort lite av mystiken kring detta "fenomen" värmepumpar. Nämnas kan att på 1980-talet satt många större fastighetsägare in samma trollformel i sina hus och............
Mvh Rogge
 
det var bra & väl valda ord !

Jag blir lite förvånad övar att du inte nämner hur viktigt det är att först ofrämst ta reda på om husets radiatorsystem lämparsig för värmepumps drift !
 
Roligt att du uppskattade mina synpunkter.

Din fråga besvarar jag med att i princip alla värmesystem är överdimensionerade.
Först dimensionerar konstruktören enligt skolboken och därefter lägger han på 100% för säkerhets skull sedan tar installatören vid och även han lägger på 100% för säkerhets skull. Ovanpå allt har tillverkaren satt ett gränsvärde för varje radiator som inte ligger i underkant.

Även om jag överdriver lite så är det nästan aldrig några problem. Möjligen 80-tals husen med radisolrör och ettrörssystem. 80-talet var minimalistisk i rörbranschen.
Mvh Rogge
 
rogge_vvs_pl skrev:
Roligt att du uppskattade mina synpunkter.

Din fråga besvarar jag med att i princip alla värmesystem är överdimensionerade.
Först dimensionerar konstruktören enligt skolboken och därefter lägger han på 100% för säkerhets skull sedan tar installatören vid och även han lägger på 100% för säkerhets skull. Ovanpå allt har tillverkaren satt ett gränsvärde för varje radiator som inte ligger i underkant.

Även om jag överdriver lite så är det nästan aldrig några problem. Möjligen 80-tals husen med radisolrör och ettrörssystem. 80-talet var minimalistisk i rörbranschen.
Mvh Rogge

Det hela beror ju på vad man anser vara överdimensionering! Som du nämde så är enrörsystem ett sustem som kräver högre tempratur, altså passar det sämre mot en värmepump, då verkningsgraden graftigt sjunker med högre temratur + att effekten hoss dom många komprisoser minskar så bara det kan göra att stöd el måste gå in.

att dinemsionera så att 55 grader krävs vid DUT Tycker jag ej är att överdimensionera. om man istället dimensionerar för 45 grader vid DUT så har man kraftig överdimensionering & bara en sån enkelsak gör att verkningsgraden & energitöckningen för värmepumpen ökar enormt.
tycker det är väldigt sällan som instalatorer kollar upp om husenas värmesysten är lämpade för värmepumpsdrift.
att det går att köra värmepump & att man får varmt är inte det samma som att vinsetn blir stor i slut ändan !

många av dom som är missnöjda med sin värmepump är sånna som har ett felaktigt värmesysetm & sen finns det dom som tagit billligaste offertn & p så sätt får fel pump/hål.
 
Det hela beror ju på vad man anser vara överdimensionering! Som du nämde så är enrörsystem ett sustem som kräver högre tempratur, altså passar det sämre mot en värmepump, då verkningsgraden graftigt sjunker med högre temratur + att effekten hoss dom många komprisoser minskar så bara det kan göra att stöd el måste gå in.
I teorin kräver ett enrörsystem högre temperatur, men som jag nämnde innan så är de flesta radiatorsystem överdimensionerade. Tittar man på radiatorerna i ett sådant system så är det inte 50w/m² (skolbok) utan kanske 150w/m² alltså kan du sänka framledningstempen utan att temperaturen i huset sjunker.
Sänkt framledningstemp bättre cop.

Carman jag hoppas du förstår att jag inte utger mig för att vara en "expert" på värmepumpar. Jag försöker bara dela med mig av min erfarenhet i rörbranschen. Det finns inte många rörinstallatörer som är experter på värmepumpar utan detta är en liten del i vårt förhållandevis stora ämnesområde.

Det rörinstallatören är expert på är rördragningen från punkt A till punkt B och rördragningen kan göras på ett kärnkraftverk eller i en villa. Från rördimension på 4mm till >4 meter, material i alla tänkbara varianter plast, koppar, betong, rostfritt, titan, stål etc. Fogningsmetoder som innebära (licens)svetsning, lödning, gängning, kopplingar, presssystem etc.

Den ansvarige på företaget (PL, AL, chef, ägare) måste också kunna göra de beräkningar som krävs för en fungerande installation. Detta eftersom vi arbetar för 0 kr/timmen (OBS kalkyl, projekteringsstadiet ;)) och en konstruktör för 900 kr/timmen och jag tror inte en som vill byta panna/värmepump eller sätta in golvvärme i sin villa är beredd att ta in en konsult för att beräkna vilken den superoptimala lösningen är just för sitt hus utan litar på att installatören har någon bra lösning och det har de oftast genom erfarenhet, kunskap och kontaktnät i branschen. Sedan är det inte säkert att det blir den superoptimala lösningen utan bara en lösning som fungerar bra. Jäklar vad jag drar iväg.......

Mvh Rogge

P.S. Kom ihåg!
Det som är bäst idag kanske inte är alls så bra imorgon :surprised:.
Och jag säger inga sanningar utan låter bara erfarenheten tala.
 
JAg förstår att man inte kan kuna allt om allt.

jag blir bara frvånad över att man yterst sällan bryrsigom vad kundens hus har för framledningstempratur vid DUT. jag har själv byggt mit radiatorsystem i mitt hus & har då lärtmig ett oannat + att jag nu efteråt ser hur det fungerar ihopp med min värmepump & om jag jämför mitt radiatorsystem med nån annan så ser jag hur mycke bättre COP jag får + att jag som har en Kolvkompressor får ökad effekt, vilket gör att men blir änuminde beroende av elpatronen.

Skrolkompressorn är ju populär, den är lite tystare, men kolvkompresorn ger ju högre effekt om man lyckas få ner framledningstempraturen.

jag har 42-43 grader vid DUT
 
jag blir bara frvånad över att man yterst sällan bryrsigom vad kundens hus har för framledningstempratur vid DUT.
En rätt framledningstemp vid DUT beror på klimatzon, hustyp/ålder och konstruktion av värmesystemet som du säkert vet. Eftersom vi som räknar på denna typ av arbeten har en viss erfarenhet vet vi med nästan 100% säkerhet vad det krävs för framledningstemp vid DUT. Vi tittar på radiatorer, hustyp, ålder mm och frågar vissa saker, därefter har vi relativt klart för oss vad krävs utan att ställa frågan om DUT eller något annat "fackbegrepp" som kan rendera i att kunden känner sig dum eller i underläge.

jag har själv byggt mit radiatorsystem i mitt hus & har då lärtmig ett oannat + att jag nu efteråt ser hur det fungerar ihopp med min värmepump & om jag jämför mitt radiatorsystem med nån annan så ser jag hur mycke bättre COP jag får + att jag som har en Kolvkompressor får ökad effekt, vilket gör att men blir änuminde beroende av elpatronen.

Skrolkompressorn är ju populär, den är lite tystare, men kolvkompresorn ger ju högre effekt om man lyckas få ner framledningstempraturen.
Om jag får gissa, du var värst på att trimma moppen oxo :)
Ha de gött Carman
Mvh
Rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.