jag hörde att man från nyår kan ansöka om bidrag för bergvärme i din kommun ..precis som med solenergi förr om åren och det kunde röra sig om många tusenlappar beroende på hur djupt man fick borra.. ;D
 
så det gäller att känna till en hel del om värmepumpar och berg. helst vara geolog för att inte riskera att bli blåst då?
förmodligen så lär en del vpköpare bli blåsta...
jag råkade själv ut för en säljare som påstod att jag hade enrörslågtempradiatorer, när jag påpekade att älvsbyhus nog visste vad dom satt in för radiatorer så kontrade han med mellantempradiatorer :surprised:
sen så sa han att det behövdes 2 fläktkonvektorer, eftersom jag fortfarande var tveksam så sa han att det nog skulle räcka med en fläktkonvektor....
eftersom jag fortfarande var tveksam så sa han att han hade ett agregat liggande i garaget som han sålde billigare eftersom en kund köpt ett större, men då måste jag skynda mej att köpa det....
slutklämmen var att enligt hans beräkningar så räknade han med 1:-/kWh, å de var för ca 5 år sen!! allt för att kunna räkna hem investeringen.
han frågade inget om vad det var för markförhållanden, torrt/fuktigt...
gav inte mej något som helst seriöst intryck- men duktig på att snacka bort folk som inte har någon kunskap.

några år senare när jag funderade på bergvärme och pratade med ett annat företag så frågade han mej om vissa saker angående värmesystem och förbrukning samt hur jag skulle testa värmesystemet. sen återkom han efter någon vecka för att höra hur testen gått. med slutsats av det så avrådde han mej från vp!! det är en seriös säljare som jag kan rekommendera andra jämfört med den första....
 
vist finns det många som är oseriösa, presis som när du ska köpa dator eller bil m.m.

tur att alla som säljer pelletsanläggningar är hel ärliga & bara vill kundens bästa, att tjäna pengar är bara en bisysla för dom ;)
 
så är det nu inte finns som du säger oseriösa o seriösa överallt, berättar bara om det jag råkat ut för. sen är det kanske lite lättare att kunna förstå det där med att elda en träbit än att pumpa ner nåt i berget och upp kommer värme! å C.O.P hit å dit...........
 
pellefant skrev:
så är det nu inte finns som du säger oseriösa o seriösa överallt, berättar bara om det jag råkat ut för. sen är det kanske lite lättare att kunna förstå det där med att elda en träbit än att pumpa ner nåt i berget och upp kommer värme! å C.O.P hit å dit...........

det är ju en mycke enkel prinsip & mman tar det rent generelt, inget hokuspokus alls.

när man komprimerar nått så bildas värme. tänkdig en cycklepump, håll för tummen så luften komprimeras ordentligt & pumpa någragånger så märker du att pumpen blir varm, det samma gäller med en bilmotor, man komprimerar luften & varm luft ihopp med bränsla brinner, skulle luften inte vara varm så brinner det inte.

i värmepumpen så komprimerar men en gas.

om vi komprimerar luft eller gas spalar ingen roll, om vi komprimerar nått så blir det varmt, det förklara jag just, men när man släpper på trycket så har vi återställt allt, så luften/gasen är inte varm längre, det vart +-0.

men tänk dig nu att vi komprimerar gasen & när den är komprimarad så kör vi den i en värmeväxlare, för att flyta över värmen till ditt radiatorsystem.

sen släpper man på trycket, & vips så fattas ju den värmen som vi förflytta via värmeväxlaren (kondensor), gasen kommer alltså avv vara kallare än vad den var innan vi komprimera den.
skulle vi nu komprimera den kalla gasen skulle den bara bli så jummen som den var när den lämna värmeväxlaren & det har vi ju ingen nytta av, alltså måste vi värma gasen igen.

eftersom gasen nu är några minusgrader så kan nollgradit vatten från markan, berget eller sjön vara tillräckligt för att värma gasen, deta sker via en annan värmeväxlare (förångare)
nu är vi tilbaka från början igen & kan komprimera gasen för att utvinna värme igen.


Det är exakt sama prinsip som andvänds i ditt kylskop / ac i bilen...
med enda skilnaden att man där tar tilvara på den kalla värmeväxlaren & låter huset inne luft kyla den varma gasen via alla rör på baksidan av kylskopet, & i bilens fal så har den en "kylare" monterad längst fram som fartvinten & en hjälpfläckt kyler.


hur ofta rsar era kylar/frysar hemma?
det är ioförsig hyfsat vanligt att man får reparera ac systemet i bilen, men det är sälan kompressorras, ofta är det pågrund utav yttre åverkan eller så är det den extremt ogynsamma arbetsmiljön som gör att nått rör eller skarv blir otät.
 
birch skrev:
ja försöka duger... :)

Men är det inga andra som läser detta som har tips på vilken värmepump eller leverantör i Sholmstrakten man ska välja...vad valde ni???

Birch
Tjena
Har du funderat på jordvärme eller har du för liten tomt,jag valde jordvärme betydligt mycket billigare än bergvärme

Van the man
 
Van morrisson skrev:
[quote author=birch link=1070843922/0#6 date=1071090218]ja försöka duger... :)

Men är det inga andra som läser detta som har tips på vilken värmepump eller leverantör i Sholmstrakten man ska välja...vad valde ni???

Birch
Tjena
Har du funderat på jordvärme eller har du för liten tomt,jag valde jordvärme betydligt mycket billigare än bergvärme

Van the man[/quote]


Jordvärme ger samma effekt & vinst som bergärme.
Jordvärme ger inte dåliga gräsmattor (bara dom gamla med direktförångare)
jordvärme är betydligt billigare än bergvärme (specielt vin nybyggnation, då man kan samordna detta med andra markarbeten som behövergöras)
 
Beträffande jordvärme så är det som med råttan i pizzan, det man inte vet nått om skall man inte diskutera .
Dom månaderna växtligheten ev skulle behöva värmen från marken tar man inte ut speciellt mycket energi .
Har en jordgubbsodling över mina slangar och det är inga som helst problem.
Slangdragningen kostar 28:per meter +M det tar en dag ca att fräsa ner slangarna med minimalt påverkan på marken.
Mitt värmebehov är ca 450 m2 .

Mvh
Van the man
 
Måste smyga in med ett inlägg här!
Har inte läst alla inlägg men förmodar att vissa som funderar på vilket system de skall välja har hus på ca 115-160kvm.
inna jag gav mig in i djungeln av säljare så kollade jag runt lite på olika forum.
Jag ville ha ett bra system som skulle ge bra vinst med än gång och jag ville inte betala av till dödagar.
Mitt hus byggt 1964 tegel boyta ca 120kvm skall inreda källaren ca 40kvm. eltotti 160kvm

Jag resonerade så här! LV eller BV?
LV en besparing på 60% på värme och varmvatten. BV besparing ca 70%. Beräknad förbrukning ca 27K kw. - 5k i hushållsel. 22k. För enkelheten räknade jag på 1kr/kw. 22k*0,40 ny kostnad 8,800/år
BV 22k*0,30=6,600 i ny kostnad. Skillnad LV-BV 2,200kr/år
Prisdiffen mellan de båda mellan ca 50k (om BV kostar 130k) + att jag slipper räntan på 50k. 2,200/år känar jag men det tar ca 25år inna jag ätit upp de 50k extra i lån!
Enl han på IVT och dom på CTC så skall man nog ha en förbrukning på iaf mellan 30-40 tusen kw/h/år för att det skall löna sig, vad tycker ni om detta?

Så det blev en Optima 700 och en 290a/w och är mycket nöjd än så länge.
 
__OJ__ skrev:
Måste smyga in med ett inlägg här!
Har inte läst alla inlägg men förmodar att vissa som funderar på vilket system de skall välja har hus på ca 115-160kvm.
inna jag gav mig in i djungeln av säljare så kollade jag runt lite på olika forum.
Jag ville ha ett bra system som skulle ge bra vinst med än gång och jag ville inte betala av till dödagar.
Mitt hus byggt 1964 tegel boyta ca 120kvm skall inreda källaren ca 40kvm. eltotti 160kvm

Jag resonerade så här!  LV eller BV?
LV en besparing på 60% på värme och varmvatten. BV besparing ca 70%. Beräknad förbrukning ca 27K kw. - 5k i hushållsel. 22k. För enkelheten räknade jag på 1kr/kw. 22k*0,40 ny kostnad 8,800/år
BV 22k*0,30=6,600 i ny kostnad. Skillnad LV-BV 2,200kr/år
Prisdiffen mellan de båda mellan ca 50k (om BV kostar 130k) + att jag slipper räntan på 50k. 2,200/år känar jag men det tar ca 25år inna jag ätit upp de 50k extra i lån!
Enl han på IVT och dom på CTC så skall man nog ha en förbrukning på iaf mellan 30-40 tusen kw/h/år  för att det skall löna sig, vad tycker ni om detta?

Så det blev en Optima 700 och en 290a/w och är mycket nöjd än så länge.
När man talar luft/vatten värmepump så är det viktigt att säga var i landet man bor, då det är mycket olämpligt med en sån i störe denal av vårt land, men i södet funkar dom.
en luft vatten kräver en större huvudsäkring & den ger som minst effekt när det är som kallast
el priset kommer inte att stanna på 1:-/kWh så skilnaden blir dubbelt så stor när priset hamnar på 2:-/kWh
 
Hej carman!
Bor i Göteborg och dagarna under ett år där det är kallare än -10 är ganska lätträknade då elpatronen stöttar.
Givetvis så blir förtjänsten större ju dyrare elen blir, ocg billigare lär den ju inte bli. Men likväl så kan elen gå upp till 2kr/kw då halverar vi tiden 12,5 år bv min LV är avbetald på mellan 6-7 år. Men som du säger så är det väl inget allternativ om man bor i Boden.
 
__OJ__ skrev:
Hej carman!
Bor i Göteborg och dagarna under ett år där det är kallare än -10 är ganska lätträknade då elpatronen stöttar.
Givetvis så blir förtjänsten större ju dyrare elen blir, ocg billigare lär den ju inte bli. Men likväl så kan elen gå upp till 2kr/kw då halverar vi tiden 12,5 år bv min LV är avbetald på mellan 6-7 år. Men som du säger så är det väl inget allternativ om man bor i Boden.
Göteborg är tillräckligt långt söder ut för att en Luft/vatten ska bli lönsam, desutom så har man ju ännu mildare vid kusten så det är ett bra val.

det är ju inte alla som har råd att tänka långsiktigt hellar, man måste ju leva också.
(men det är ju skönt att trygga sin framtid också)
 
Oj oj oj, detta verkar vara en snårig djungel alltså!! Ska nu börja kika runt på bergvärme och märker att man bör läsa på noga innan man bestämmer sig. Det handlar ju trots allt om mycket pengar!

Vad anses, bör bortplockning av befintlig oljepanna ingå i priset?

Varför är olja så förbannat dyrt, är ju helt klart den bästa värmen!
 
petersson79 skrev:
Oj oj oj, detta verkar vara en snårig djungel alltså!! Ska nu börja kika runt på bergvärme och märker att man bör läsa på noga innan man bestämmer sig. Det handlar ju trots allt om mycket pengar!

Vad anses, bör bortplockning av befintlig oljepanna ingå i priset?

Varför är olja så förbannat dyrt, är ju helt klart den bästa värmen!
det viktiga är att du lämnar rätt uppgifter om förbrukning. om du kommer att höja ine tempen så måste det ju vara med i beräkningen nu redan innan du lämnar oferter & se till att dom räknar å just dinn inne temp.
säg också att du inte vill ha en medeltemp unter 0 grader in på borran.
bed dom också kolla dit radiatorsystem så dom kan avgöra om du måste komplitera eller ej. sen måsta ju alla som räknar på det få samma siffror
 
Dryga på vilket sätt?

MathiasS skrev:
Nu minns jag, Huddinge Energi fick tummen ner för att dom var så förbaskat dryga. Andra i bekantskapskretsen hade samma intryck. Det var Holmbergs rör som hängde med ett tag..... Jan Rydh heter han som vet något där...:) Faktiskt var dom nog billigast på slutet, men jag hade pratat så mycket med Eco att det kändes rätt att gå dit. Frost var inte allra billigast men han vet vad han pratar om - en gammal räv som nog började jobba med VP's samtidigt som jag föddes....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.