P pyro skrev:
Det var ett bra erbjudande. Det låter som en utmärkt lösning, då hinner jag ordna en skiva att göra hålen i också. Så den lånar jag gärna. Stort tack!
Då gör vi så!

//Ronnie
 
@pyro

Vill du låna mina parfdogs för att registrera mallen om du behöver flytta den för att få tillräckligt stor hålbild på din nya skiva?

//Ronnie
 
P
richardtenggren
Jag har designat en egen mall, går nog att lösa fler, den är dock obeprövad just nu :)
 
  • Egen designad mall för byggarbete med märkta funktioner, obeprövad, på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tammi1 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har designat en egen mall, går nog att lösa fler, den är dock obeprövad just nu :)
Har du dogs till den också?
Är den CNCad? Intressad! :ok:
 
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Har du dogs till den också?
Är den CNCad? Intressad! :ok:
Jag ska ta fram, dock mycket nu, men det funkar troligen med de dogs kiwitools säljer. Jag väntar på stål och kopierring innan jag kan testa :)
Den är CNC-fräst :)
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vad är den gjord i för material?
 
richardtenggren
B badtastex skrev:
Vad är den gjord i för material?
Om du syftar till min, så är den gjord i valchromat (genomfärgad MDF?).
 
P Pysslarn skrev:
@pyro

Vill du låna mina parfdogs för att registrera mallen om du behöver flytta den för att få tillräckligt stor hålbild på din nya skiva?

//Ronnie
Återigen tackar jag för det fantastiska erbjudandet, men tillsvidare tror jag att jag klarar mig utan. Jag fick ett mail från Axminister i eftermiddags om att de postat min order innehållande bland annat några parfdogs. Så om inte PostNord klantar sig allt för mycket så ska jag förhoppningsvis ha dem om två veckor. Skulle jag börja tvivla på att PostNord kommer klara sin uppgift så återkommer jag.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag ska ta fram, dock mycket nu, men det funkar troligen med de dogs kiwitools säljer. Jag väntar på stål och kopierring innan jag kan testa :)
Den är CNC-fräst :)
Är det inte en omväg? Varför inte cnc-fräsa arbetsskivan direkt?
 
Det här forumet är verkligen fantastiskt. Så många bra tips och erbjudande. Jag tror iden med att köra med kopierring i ett större hål i mallen egentligen är bättre än att mallfräsa direkt från en skiva med avseende på själva formen på hålet. För precis som Ola var inne på tidigare i tråden så måste man nog vara väldigt noga med att städa undan minsta damm som annars riskerar att göra hålen orunda. Men å andra sidan tycker jag det är synd att de mallar som är gjorda med 30mm hål är så små då jag tror att man tappar precision i raderna varje gång man flyttar mallen då det måste finnas ett visst glapp i passformen på tapparna för att de ska gå att flytta. Vilket som i praktiken lämnar störst felkälla har jag dock svårt att avgöra. Klart är iaf att det mest optimala hade varit en fullstor mall med 30mm hål.
 
richardtenggren
S sinuslinus skrev:
Är det inte en omväg? Varför inte cnc-fräsa arbetsskivan direkt?
Det hade ju så klart varit bäst, men kostnaden för denna är ju troligtvis mycket lägre. Jag tog fram designen för att kunna använda den till mitt bygge av arbetsbänk, klart att jag kunde köpt ett MFT-bord från Festool eller annan tillverkare istället, men kändes omotiverat och roligt att bygga själv.

Den bygger på 30 mm hål och kopierring för att köra med en 20 mm fräs.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Måste få fråga, vad har ni för verktyg / tillbehör till era mft bord? Festools tvingar och dogs har jag förstått men är huvudskälet festools sänksåg eller bord till en fräs?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det hade ju så klart varit bäst, men kostnaden för denna är ju troligtvis mycket lägre. Jag tog fram designen för att kunna använda den till mitt bygge av arbetsbänk, klart att jag kunde köpt ett MFT-bord från Festool eller annan tillverkare istället, men kändes omotiverat och roligt att bygga själv.

Den bygger på 30 mm hål och kopierring för att köra med en 20 mm fräs.
Hittade en 30mm kopierring i GMF1600 L-boxxen :geek:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har designat en egen mall, går nog att lösa fler, den är dock obeprövad just nu :)
Ser ju väldigt trevlig ut! Var det omständigt att ta fram den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.