harry73
Jag är hemsk ledsen för din skull men det finns inte så mycket du kan göra som kommer att hjälpa. Valla in kan funka, men då behöver du dränering bakom vallen dock inte för nära. Och du behöver en pump som pumpar vattnet tillbaka till diket. Lite som en länspump i en otät träbåt.
Att höja tomten skulle också hjälpa men fler alternativ har du knappast.
 
Vad gäller det för regler när det gäller skydd för barn osv? Vissa delar är säkert över en meter djupa och fyllda med vatten, om jag skulle fixa pool på tomten så skulle jag behöva bygga staket runt det.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Ska se om jag har orken att ta tag i detta igen. Känns som att med klimatet som riskerar att bli i Sverige framöver så är jag i verkligen risk om inte jag lyckas med att föreningen dränerar marken.
Talade med någon hade lite koll gällande skog, diken osv och det måste finnas en plan för tex dränering utav sjön som blir högre. Kollar man på olika kartor så verkar det vara dåligt utfört. Jag kollade på deras satellitbilder och det ser ut som dräneringen är helt snustorr så något verkar vara skev där.
Jag bifogar en bild på området där jag ritat hur krondiket går och hur den leds till skön och man ser även dräneringen utav den som är ritad på kartan.
Jag laddar även upp en satellitbild på en del utav dräneringen som man ser är helt torr.

Vem ska man tala med för att se att det är rätt utfört? Pratade med geolog och han tyckte jag skulle prata med någon som kunde diken och dränering. Men vägföreningen hade en geolog och det är pga hans beslut som vägföreningen tacklar av sig problemet.
 
  • Karta över ett område med markerade dräneringsdiken och omgivande sjö som ser torr ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild över ett skogsmarkområde med markerade fastighetsgränser och en torr dräneringsled.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser ju på filmen att det första röret under vägen ligger för högt, vattennivån kan ju aldrig bli lägre än underkant på det röret om man inte pumpar. Sedan ser man ju på filmen att det står stilla vatten även efter cykelbanan, om jag förstod filmen rätt? Därmed är det den nivån som är den lägsta du kan uppnå.

Vägföreningen kan inte ansvara för trummorna under vägen, vilket du verkar vara med på. Pump är nog grejen, då är du garderad för framtida höjning av sjöns yta. Isåfall givetvis stänga igen vägtrumman. Vi har det på flera ställen på Hammarö, där åkrar ligger under älvens och därmed Vänerns yta. Stänger man av pumparna blir åkern snabbt en Vänervik istället. Finns ett medborgarförslag på att ta bort pumphuset, bygga en bro där och göra småbåtshamn av denna åker:

Cykelbana längs med grönområde och parkerade bilar vid en sjö, potentiell plats för småbåtshamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä precis. Jag har fått som svar ifrån föreningen tidigare att "sjön är så hög" men då tänker jag mig att det verkar vara ett problem med att sjön är för hög och inte dräneras som den ska och då påverkar mig för som några sagt så skulle vattenflöden inte öka bara för att trumman sänks men däremot om sjöns nivå skulle sjunka något så skulle allt röra sig bättre.
 
Sjöns nivå kan du inte påverka.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Sjöns nivå kan du inte påverka.
Inte jag men markägare som i detta fall är vägföreningen. Om du ser på bilderna jag lagt upp så har dom en dränering för sjön men den verkar inte fungera särskilt bra då den är för hög (även föreningen har sagt det)
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med dränering av sjön? En vägförening har inga som helst rättigheter att påverka vattennivån i en sjö om de inte äger en damm med vattendom. Jag har tydligen missat inlägget som visar sjöns utlopp, vilket inlägg är det i?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med dränering av sjön? En vägförening har inga som helst rättigheter att påverka vattennivån i en sjö om de inte äger en damm med vattendom. Jag har tydligen missat inlägget som visar sjöns utlopp, vilket inlägg är det i?
Om du kollar #153 så ser du 2 bilder på området varav ena visar en detaljplan där man ser sjön och ett dike som är tänkt för dränering till "havet"
 
Exakt vad på kartbilden är det som ska föreställa diket som dränerar till havet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt vad på kartbilden är det som ska föreställa diket som dränerar till havet?
Har satt ut lite pilar för att se hur diket går.
 
  • Kartbild med pilar som visar riktning på diket genom bostadsområden och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Kommunen har hittat detta dike/bäck i sitt detaljplanearbete 2011:


Textdokument med beskrivning av avvattningsdiken i S4-området och bäcken från Kroksjön.


Text i dokument som beskriver vikten av att bevara en bäck/dike och att mark inte får bebyggas.

Tyvärr behöll man enskilt huvudmannaskap för de allmänna platserna så det finns inga kommunala resurser att underhålla den avvattnande bäcken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen har hittat detta dike/bäck i sitt detaljplanearbete 2011:


[bild]


[bild]

Tyvärr behöll man enskilt huvudmannaskap för de allmänna platserna så det finns inga kommunala resurser att underhålla den avvattnande bäcken.
Pratade med kommunen och de äger ingen mark däromkring, de har sålt av allt.
 
Känns ju som att utflödet är stoppat väldigt tidigt för annars skulle det vara väldigt stora vattensamlingar någonstans påvägen ner mot havet.
 
Genom att studera din film och det kartmaterial du har lagt upp så är saken ganska klar.
För att bli av med vattnet får du
  1. Sänka nivån på sjön, detta görs genom att diket som är utloppet från sjön sänks, breddas och rensas
  2. Sänka trummorna under Trafikverkets väg samt sänka dikesbotten från cykelbanan och fram till sjön
Förutom det helt gargantuösa i att börja rota i detta rent tekniskt så har du en omöjlig uppförsbacke i att sänka nivån på sjön, detta kommer länsstyrelsen aldrig att tillåta.
För din sinnes frids skull, höj nivån på din tomt på de värst utsatta delarna. Det låter helt ärligt enklare att köra dit tillräckligt antal lastbilar med fyllnadsmaterial och sprida ut det än att sänka sjön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.