HenFre HenFre skrev:
TACK för tipset.
Just nu kan jag inget göra. :) Jag var inne och tittade på SMS-setup:en hos Trygve. Nu släpper de inte tillbaka mig till HTTP. Förmodligen en bugg, men dagarna före jul är ju inte supporten alert någonstans!

Jag ska titta på det så snart det går loss igen. Men helst skulle jag vilja få igång en direktsändning via HTTP. Det är därför jag avhållit mig från SMS. Just larm är tidskritiskt och alla mellanhänder där det kan bli fördröjningar är inte så lockande. Jag började mitt testande med Mail vid rörelse. Sedan SMS och sedan via NMA. NMA har varit snabbast men någon bugg i Domoticz eller NMA gör att jag får felmeddelande att jag överskridit min kvot om antalet Push:ar. Eftersom jag betalar så är det 800 st. / h. Inte möjligt när jag inte fått en enda under samma timma. Jag har kanske överskridit 800 st. på de 7-8 månader jag använt NMA. Därför vill jag helst köra HTTP direkt om det går att lösa. Men stort tack för hjälpen såhär långt! Kommer nog med fler frågor. GOD JUL!
//Henry
Själv anväder jag endast 3 externa tjänster. Google för mail och push, ifttt för diverse inte bara för domoticz, och clickatell för sms funkar 100% se mitt inlägg tidgare. Hoppas du löser det. God jul alla byggahusare!!
 
Hej folket!
Har en fundering kring domoticz med z-stick som controller. Jag gick över till det för någon månad sen och bytte då från Vera Edge. Det jag inte fått grepp om riktigt är hur man ska lägga till sina Z-wave enheter på "rätt" sätt.
Jag har gjort det genom att gå runt med z-sticken till alla brytarna och klickat 3 ggr direkt efter att strömmen slagits på. Det funkar, z-sticken blinkar friskt och indikerar synkning. Sen sätter jag i sticken i min RPi3 med Domoticz och hoppas på det bästa typ. Ska de nya enheterna synkas in automatiskt så småningom eller ska jag trigga processen?

Jag har fått in flertalet av mina enheter, men jag vet inte riktigt hur. Jag har klickat lite på Include node både i Domo-menyn och i OpenZ-wave. Men jag vet inte vad det är som faktiskt gör att det synkas. Har precis lagt in 2 nya dimmers och tänkte att det kan vara dags att fråga folk som vet så att jag har lite bättre koll nästa gång =)
 
N nortish skrev:
Hej folket!
Har en fundering kring domoticz med z-stick som controller. Jag gick över till det för någon månad sen och bytte då från Vera Edge. Det jag inte fått grepp om riktigt är hur man ska lägga till sina Z-wave enheter på "rätt" sätt.
Jag har gjort det genom att gå runt med z-sticken till alla brytarna och klickat 3 ggr direkt efter att strömmen slagits på. Det funkar, z-sticken blinkar friskt och indikerar synkning. Sen sätter jag i sticken i min RPi3 med Domoticz och hoppas på det bästa typ. Ska de nya enheterna synkas in automatiskt så småningom eller ska jag trigga processen?

Jag har fått in flertalet av mina enheter, men jag vet inte riktigt hur. Jag har klickat lite på Include node både i Domo-menyn och i OpenZ-wave. Men jag vet inte vad det är som faktiskt gör att det synkas. Har precis lagt in 2 nya dimmers och tänkte att det kan vara dags att fråga folk som vet så att jag har lite bättre koll nästa gång =)
Jag gör exakt som du beskriver.
Bytte för 1½ år sedan från ZipaBox till Domoticz. Ville inte montera ner allt utan gick runt och inkluderade med Z-Wave stickan. Sedan satte jag den i RPIn. Det tog lite tid innan jag fick in allt och jag fick mer än jag ville ta vara på. Allt oanvänt tog jag sedan så småningom bort från "devices".
Men du behöver ha denna brytare satt till "On" en tid. Det kan ta lite tid innan allt dyker upp.

Skärmdump av inställningar i hemautomatiseringssystem, med knappar för att acceptera nya enheter och gömma sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Henry
 
N nortish skrev:
Hej folket!
Har en fundering kring domoticz med z-stick som controller. Jag gick över till det för någon månad sen och bytte då från Vera Edge. Det jag inte fått grepp om riktigt är hur man ska lägga till sina Z-wave enheter på "rätt" sätt.
Jag har gjort det genom att gå runt med z-sticken till alla brytarna och klickat 3 ggr direkt efter att strömmen slagits på. Det funkar, z-sticken blinkar friskt och indikerar synkning. Sen sätter jag i sticken i min RPi3 med Domoticz och hoppas på det bästa typ. Ska de nya enheterna synkas in automatiskt så småningom eller ska jag trigga processen?

Jag har fått in flertalet av mina enheter, men jag vet inte riktigt hur. Jag har klickat lite på Include node både i Domo-menyn och i OpenZ-wave. Men jag vet inte vad det är som faktiskt gör att det synkas. Har precis lagt in 2 nya dimmers och tänkte att det kan vara dags att fråga folk som vet så att jag har lite bättre koll nästa gång =)
Sedan är det klokt att gå in här:
Skärmdump av mjukvarugränssnitt för konfiguration av Z-Wave enheter och andra sensorer i ett hemautomationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fortsätta in på Z-Wave stickan till noder:
Skärmdump av Domoticz-programvara som visar en lista av Z-Wave noder och deras status inom ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markera en nod åt gången och konfigurera noden:
Skärmbild av konfigurationsinställningar för Z-Wave-enhet med justerbara ljusnivåer och tidsintervaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först därefter kan du vara säker på att allt du vill ha dyker upp efter tid.

//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Sedan är det klokt att gå in här:
Först därefter kan du vara säker på att allt du vill ha dyker upp efter tid.

//Henry
Tack för tipset! Då har jag en bra goto nästa gång. Jag tror att jag har kört någon form av omstart tidigare och att de då hoppat in. Nu har de två nya kommit in iaf och verkar fungera som de ska. Bara de två brandvarnarna man ska få in och förstå sig på då =)
 
  • Gilla
PierLar och 1 till
  • Laddar…
Någon som har en bra idé på hur man kvickast möjligt kan få Domoticz att reagera på ett strömavbrott och skicka en avisering.
Allt i mitt nätverk är strömförsörjt via UPSer men jag vet inte om man kan få RPI eller Domoticz att kommunicera med någon UPS.
//Henry
 
S Smatte skrev:
Kan det här vara något?
[länk]
Ja, det verkar vara exakt det jag behöver! Ska genast testa!
TACK för tipset!
//Henry
 
S Smatte skrev:
Kan det här vara något?
[länk]
Den delen var ju enkel att installera. Men problemet är att den ska kommunicera med någon form av "NUT server". Hur får jag igång en NUT server på RPIn?
Min UPS är en APC Back-UPS ES 700.
https://www.dustin.se/product/5010447903/back-ups-es-700
Har inte hittat någon programvara för RPI.
Några tips!
//Henry
 
Har inte testat denna själv. Du har ingen NAS som har stöd för UPS? I sidan jag länkade till refererade de till synology. På min freeNAS finns möjligheten att kommunicera med UPS, men inget jag testat ännu.
 
S Smatte skrev:
Har inte testat denna själv. Du har ingen NAS som har stöd för UPS? I sidan jag länkade till refererade de till synology. På min freeNAS finns möjligheten att kommunicera med UPS, men inget jag testat ännu.
Jag har 4 st. Netgear ReadyNAS. Har inte kollat dem, har lite med placeringen av dem att göra. Det är ett hem. Lite svårt att få till förbindelsen på ett snyggt sätt. Vill helst lösa det i RPIn om det går.
//Henry
 
Redigerat:
S Smatte skrev:
Har inte testat denna själv. Du har ingen NAS som har stöd för UPS? I sidan jag länkade till refererade de till synology. På min freeNAS finns möjligheten att kommunicera med UPS, men inget jag testat ännu.
Hittade just detta! Vad tror du om den?
http://wynandbooysen.com/raspberry-pi-ups-server-using-nut.html
//Henry
 
  • Gilla
Smatte
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Hittade just detta! Vad tror du om den?
[länk]
//Henry
Har du fått det att funka? Krävs det en egen Raspberry som NUT?
 
S Smatte skrev:
Har du fått det att funka? Krävs det en egen Raspberry som NUT?
Har inte hunnit jobba mer med det men jag återkommer när jag testat. Nej såvitt jag förstår kan de samexistera i samma RPI.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Nej såvitt jag förstår kan de samexistera i samma RPI.
//Henry
Samma som du kör Domoticz på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.