L largab skrev:
Annan fråga avseende iskuberna som produceras: Min frys är ca 6 år gammal och hälften av iskuberna sitter oftast ihop 4 o 4, 6 o 6, etc vilket innebär att det är 50% chans att singelkuber kommer ut samt 50% risk att man måste dra ut lådan och slå isär klumparna som låser fast skruven ... går det justera bort ? Tex minska vattenmängden något ??? Eller byta till nyare typ av kub-form ??
Mvh

Jag har exakt samma problem. Allt fryser samman i en klump. Hittade du en lösning?
 
A
Man kan ju prova med att strypa vattenflödet till skåpet mha ballofixen
 
Kommer inte det då att sänka trycket även i kylskåpet där vi har vatten? Det är samma tillförsel till båda idag.
 
Finns det någon bra beskrivning kring hur denna ismaskin faktiskt fungerar? Jag har googlat runt en hel del nu och det enda jag hittar är att det är väldigt många som har problem...
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Man kan ju prova med att strypa vattenflödet till skåpet mha ballofixen
Jag har fortfarande kvar problemet. Strypa vattenflödet mha ballofixen....!?
Hur fungerar vattenpåfyllnaden till kuberna i dessa skåp?
X antal sekunder?
Volym mha Flödesgivare?
Till niva mha nivågivare?
Jag har 5.5 bar i tryck. Skåpet borde ju fungera mellan 2-10 bar typ, så det borde vara antingen en tryckregulator + X antal sekunder eller en volym som mäts med flödesgivare. I inget av fallen så fungerar det knappast att begränsa m ballofixen!?

Mvh
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
Hmm, jag funderade lite på vad det kan bero på. Är nog något på spåret...
Jag mätte höjden på kuberna. De som sitter ihop är 26.5 - 27.5 mm höga. De som är delade är ner mot 23.5.... Alltså så ligger inte iskubsformen i våg!!! Detta måste jag forska mer i imorgon. Ser 2 alternativ
1 skåpet lutar ( osannolikt att det lutar så mycket som 4 mm på kublådans längd.
2 kublådan lutar av någon anledning. Är denna justerbar??

JBL79, kan du mäta dina kubhöjder?

Mvh
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
A
Tid i huvudsak.
temperaturen på vattnet spelar oxå roll
Is formen kanske inte gått tillbaks helt efter tömning pga att växellådan kuggat över
Inloppsventilen fungerar som flödesbegränsare
 
  • Gilla
Nellsis
  • Laddar…
A
J JBL79 skrev:
Kommer inte det då att sänka trycket även i kylskåpet där vi har vatten? Det är samma tillförsel till båda idag.
Du får i såfall sätta dubbla balofixer
 
A
J JBL79 skrev:
Finns det någon bra beskrivning kring hur denna ismaskin faktiskt fungerar? Jag har googlat runt en hel del nu och det enda jag hittar är att det är väldigt många som har problem...
Ja det finns det
Men inget nytt utöver det som redan skrivits i alla trådar
 
L largab skrev:
Hmm, jag funderade lite på vad det kan bero på. Är nog något på spåret...
Jag mätte höjden på kuberna. De som sitter ihop är 26.5 - 27.5 mm höga. De som är delade är ner mot 23.5.... Alltså så ligger inte iskubsformen i våg!!! Detta måste jag forska mer i imorgon. Ser 2 alternativ
1 skåpet lutar ( osannolikt att det lutar så mycket som 4 mm på kublådans längd.
2 kublådan lutar av någon anledning. Är denna justerbar??

JBL79, kan du mäta dina kubhöjder?

Mvh
Kan mycket väl stämma som du säger! Svårt att säga gällande lutning för jag tycker allt är skraltigt och löst. Men visst är vissa bitar betydligt tjockare än andra! Ska kolla mer ikväll om jag får möjlighet.
 
M memike skrev:
Hej.

Har en frys med inbyggd ismaskin. Tömde i förra veckan ut isen ur behållaren för att rengöra. Efter det så har ismaskinen bara slutat att tillverka is?

Någon som varit ute för detta? Har kollat vattenslangen, inställningar osv i manualen och allt är ok. Ändå kommer inget vatten tilll kub behållaren. Någon som varit ute för detta och kan tipsa om vad felet kan vara.

Är av modell EUF2947GOX
Hej har du varit ut för att vid strömavbrott så blinkar displayen ?
 
A
nej
 
L largab skrev:
Jag har fortfarande kvar problemet. Strypa vattenflödet mha ballofixen....!?
Hur fungerar vattenpåfyllnaden till kuberna i dessa skåp?
X antal sekunder?
Volym mha Flödesgivare?
Till niva mha nivågivare?
Jag har 5.5 bar i tryck. Skåpet borde ju fungera mellan 2-10 bar typ, så det borde vara antingen en tryckregulator + X antal sekunder eller en volym som mäts med flödesgivare. I inget av fallen så fungerar det knappast att begränsa m ballofixen!?

Mvh
Hej hur länge tar det för att tillverka isen i behållaren innan dom åker ner i skruvbehållaren ?
 
A
Betor på temperaturen
 
L largab skrev:
Annan fråga avseende iskuberna som produceras: Min frys är ca 6 år gammal och hälften av iskuberna sitter oftast ihop 4 o 4, 6 o 6, etc vilket innebär att det är 50% chans att singelkuber kommer ut samt 50% risk att man måste dra ut lådan och slå isär klumparna som låser fast skruven ... går det justera bort ? Tex minska vattenmängden något ??? Eller byta till nyare typ av kub-form ??
Mvh
Har samma problem, hittade du någon lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.