useless useless skrev:
Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara en stor risk med propan i ett slutet system med tanke på hanteringen i var och varannan grill, sommarstuga, husvagn etc.
Antar att där så släpper du ut det kontrollerat medans om du får in det i vakumpumpen eller vad det nu kan vara så kan det bli en okontrollerad brand dvs du kan ej stänga av den, sen kan det ha något att göra med att propan tränger undan syret vet dock inte hur stor skillnad det är mellan köldmediumena på den punkten
 
T toyboy skrev:
Gasolflaskan i sig är ofarlig men öppna den lägg den ned och tänd på och se vad som händer.
Vad tror du alla kylskåp o frysar är fyllda med nuförtiden?
 
K karlmb skrev:
Vad tror du alla kylskåp o frysar är fyllda med nuförtiden?
Det är hermetiskt slutna system
 
Jag förstår fortfarande inte vad den stora risken skulle vara? Visst, man måste alltid vara försiktig med brandfarliga saker, men det är ju tillåtet med gasflaskor hemma med tvivelaktiga gummislangar och du får ha dunkar med bensin ståendes i huset.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Gissningsvis kan dom neka en reklamation om man inte följer manualen. Men om man påpekar att man har följt manualen och att det har varit kylmontör som har installerat den men att man inte kommer ihåg vem det var och inte har några papper på det, så vad ska dom göra? Om det är inom 6 månader från att man mottog produkten så är det näringsidkaren som måste bevisa att det inte har varit någon kylmontör på plats och installerat anläggningen och är det efter 6 månader så är det konsumenten som måste bevisa detta. Jula får oavsett stå för kostnaden om det inte går att bevisa att konsumenten ljuger.
Jag kan aldrig tänka mig att Jula vill lägga ner någon tid alls på detta, kostar alldeles för mycket pengar och omöjligt att vinna.
 
useless useless skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad den stora risken skulle vara? Visst, man måste alltid vara försiktig med brandfarliga saker, men det är ju tillåtet med gasflaskor hemma med tvivelaktiga gummislangar och du får ha dunkar med bensin ståendes i huset.
Så du menar att bara för att hanteringen av brandfarliga ämnen privat är undermålig så ska hanteringen göras undermålig överallt ?
 
A
R290 har ju funnits i luft/vatten så vad är problemet? används dessutom flitigt i kommersiella frysar.
CO2 är oxå en fantastisk gas SANYOs luft/vatten går o går fast de måste vara 10 år vid det här laget.
troligen kommer R32 att fasas ut innan den slår igenom
 
T toyboy skrev:
Det är hermetiskt slutna system
Likväl kan de läcka.
Farligheten består i hur pass mycket som kan läcka ut, och var.
Räknar man på det så vill det till en rätt rejäl LVP för att mängden ska bli ett problem ens i ett litet rum, om allt mot förmodan skulle läcka ut på en gång på insidan.
(I 99,99% av alla läckage är det ju läck under en länge tid, kanske flera månader och då ventileras det ut utan någon risk ens med cigaretten direkt inne i maskinen)
Att vi alls har de "moderna" köldmedierna är en kommersiell anledning där man sedan 50-talet framgångsrikt lyckats lobba in icke brännbara köldmedier som freon.
 
K karlmb skrev:
Likväl kan de läcka.
Farligheten består i hur pass mycket som kan läcka ut, och var.
Räknar man på det så vill det till en rätt rejäl LVP för att mängden ska bli ett problem ens i ett litet rum, om allt mot förmodan skulle läcka ut på en gång på insidan.
(I 99,99% av alla läckage är det ju läck under en länge tid, kanske flera månader och då ventileras det ut utan någon risk ens med cigaretten direkt inne i maskinen)
Att vi alls har de "moderna" köldmedierna är en kommersiell anledning där man sedan 50-talet framgångsrikt lyckats lobba in icke brännbara köldmedier som freon.
källa på det?
att det är en ekonomisk sida på det är jag helt övertygad om men det har inget med certifiering att utan vinstintresse typ dyrare tillverkning transport, förvaring osv
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
R290 har ju funnits i luft/vatten så vad är problemet? används dessutom flitigt i kommersiella frysar.
CO2 är oxå en fantastisk gas SANYOs luft/vatten går o går fast de måste vara 10 år vid det här laget.
troligen kommer R32 att fasas ut innan den slår igenom
CO2 är bra under optimala förhållanden tyvärr inte i svenska värmesystem.
Sanyo systemens funktion bygger på att du får till väldigt stora delta på tillopp och retur och då tappar du effekt på radiatorerna som då inte räcker till.
 
T toyboy skrev:
källa på det?
att det är en ekonomisk sida på det är jag helt övertygad om men det har inget med certifiering att utan vinstintresse typ dyrare tillverkning transport, förvaring osv
Det är allmänt känt att de som har patent på köldmedierna, med DuPont i spetsen, länge har lobbat för att deras substanser ska användas.
Senaste exemplet är när man bestämde att R-1234yf skulle ersätta andra 'farliga' gaser i bilars luftkonditionering. Istället för att satsa på ett miljöneutralt medel så valde man en dyr gas som dessutom är extremt giftig om/när den förbränns.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479717305911
https://en.wikipedia.org/wiki/2,3,3,3-Tetrafluoropropene
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är allmänt känt att de som har patent på köldmedierna, med DuPont i spetsen, länge har lobbat för att deras substanser ska användas.
Senaste exemplet är när man bestämde att R-1234yf skulle ersätta andra 'farliga' gaser i bilars luftkonditionering. Istället för att satsa på ett miljöneutralt medel så valde man en dyr gas som dessutom är extremt giftig om/när den förbränns.

[länk]
[länk]
Jag förstår dina synpunkter men samtidigt går det inte att komma ifrån att mega företag som Daikin och Carrier tar det köldmedium som passar deras ekonomi och produkter bäst dom skiter fullständigt i vilken tillverkaren är. Om dom såg möjligheter med propan så skulle dom gå all in.
Dupont ser givetvis till att så mycket som möjligt lobba för sitt
 
G gusvo085 skrev:
Den låg de hänvisas till är ju enbart ett beställningsjobb från kylbranschen för att säkra jobb. Självklart så är det bara att strunta i....
Kanske har det något med mijö och risk för utsläpp att göra?
 
A
T toyboy skrev:
CO2 är bra under optimala förhållanden tyvärr inte i svenska värmesystem.
Sanyo systemens funktion bygger på att du får till väldigt stora delta på tillopp och retur och då tappar du effekt på radiatorerna som då inte räcker till.
inget som märks praktiskt de system jag driftar fungerar mycket fint
 
T toyboy skrev:
Jag förstår dina synpunkter men samtidigt går det inte att komma ifrån att mega företag som Daikin och Carrier tar det köldmedium som passar deras ekonomi och produkter bäst dom skiter fullständigt i vilken tillverkaren är. Om dom såg möjligheter med propan så skulle dom gå all in.
Dupont ser givetvis till att så mycket som möjligt lobba för sitt
I valet av köldmedium finns förstås även frågan om vad myndigheter och regler säger i de olika länder man tänkt sig sälja vp i..
Är det då hårt lobbat för brandrisk så blir det mer risky att satsa på något brännbart köldmedium. Det ju precis så vi har kommit dit vi är idag. Det finns också fortfarande många komponenter som man vill använda, som inte är klassade för naturliga köldmedier, ibland bara av historiska skäl, tex kompressorer och expansionsventiler. Det kommer med tiden fler men så ser det ut idag.

Det är egentligen samma sak vi ser inom inredningsbranchen, en närmast sjuklig skräck för produkter som kan antändas (iofs ibland motiverat av hur skadliga brandgaserna är med många moderna (plast)material), har lett till ett nytt (oanat??) problem med kemikalier som ska stoppa antändning. Nu får vi reda upp allt det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.