Kaminen åter på sin rätta plats igen.
Snart ska det eldas.
Modern kamin insvept i plast står på en svart platta i ett rum med laminatgolv, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Lärt mig använda ankarskruv, samt vad det är och ska vara bra för. Intressant lärdom.
 
Flyttat in i snickeriet så smått.

Kajakerna och det längre virket i sitt stick:
Två träkajaker upphängda på väggställningar ovanför en samling av långt trävirke, bredvid en grön dörr i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regeln i taket är fäste för en presenning som fungerar som dammskyddande draperi.

Modifierat några IKEA metod högskåp för att passa min något begränsade takhöjd.
Ett snickeri med en cirkelsåg som förbereds för att såga i en vit skiva på ett arbetsbord, med en bakgrund av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våga vägra sänksåg. En ny klinga i cirkelsågen vore dock på sin plats.

Resultatet blev i alla fall en bra förvaring för skruv och spik. Utdragslådorna i mitten blev väldigt bra för alla småskruvar.
Vit verkstadshylla med välorganiserade förvaringslådor för skruv och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Kajakerna och det längre virket i sitt stick:
[bild]
Är det Kavat-kajaker? Hur löste du i så fall låsningen av packluckorna? Jag håller själv på med en sån, har bara ett kortare uppehåll sen ett antal år tillbaka...
 
Nej, en Najad och en Njord. Men det var nära, det är ju Björn Thomasson som ritat dessa också.

Najaden har en mycket simpel lucklösning med en ovanpåliggande sarg och en lucka som går om lott. Låsningen sker med spännremmar. Gick fort att bygga och håller tätt. Nackdelen är att man blir väldigt blöt då det sjöar över fördäck och vågen slår i lucksargen så skvätter det upp i ansiktet. Denna lösningen fungerar på en kajak med någorlunda platt däck, som Najad har.
Öppen rektangulär lucka på ett trädäck vid sidan av en kanot, med spännremmar för låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En simpel kajaklucka av trä med överliggande sarg fastspänd med spännremmar på ett kajakdäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Njord har helt andra former, med en väldigt krökt profil på däcket som var rätt spännande att ribba. Njorden har därför en lite mer utvecklad modell av lucka. Här har jag limmat två tunna ringar av plywood under däcket. Risken är stor i det momentet att man rätar ut däcket, så jag fick göra en jigg som höll relingsmåttet rätt under limningen. Givetvis hade det varit bättre med flera lager tunn faner, men jag hade bara 4mm plywood hemma. Sedan fräste jag ett avrinningsspår runt hela luckan med små "avlopp" på sidorna. Luckan låses med vridlås med kilverkan. Fungerar också bra. Ser egentligen ingen nackdel med denna lösning utom att den är arbetskrävande vid bygget.

Närbild på en oval kajaklucka med plywoodring och vridlås på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träkajak med en simpel lucklösning och spännremmar på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Tack för bilderna, jag har funderat på att göra ungefär som du gjort på Njorden men inte blivit nöjd med mina funderingar på låsmekanism. Vridlås med kilverkan var smart, det ska jag fundera vidare på. Det kanske blir en sån lösning när jag återupptar bygget, det borde bli vilket år som helst nu.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Målade lite socklar och foder.

Nymålade socklar och foder i grå färg staplade för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Slipat tak och målat efter en lång black friday runda.
Orkade inte ta det för hand så lånade hem en giraff från firman.
 
  • Renoveringsverktyg med långt skaft, slipmaskin och dammsugare på skyddspapper under pågående takslipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och delvis målat innertak med synliga spacklade skarvar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Idag byggde jag en ljudfälla på inkommande luft till biorummet. Den mynnar ut i förrådet bakom där det finns friskluftsintag.

Träram med inbyggd ljudfälla för luftflöde i en vägg med isolering och synligt ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljudfälla i träkonstruktion isolerad med stenull och mattor, inkommande ventilationsrör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kunde jag tillslut stänga sista väggen så nu blir det andra lagret fermacellplattor på sista väggarna.

Vägg under konstruktion med synliga fibergipsskivor och genomföringar för luft vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fermacell förresten, det är vad Byggmax sålde tidigare och kallade för fibergips, med fermacell tryck och allt. De har sänkt priset med 20:- och kvaliten har blivit ngt helt annat och utan Fermacell tryck. Skivorna väger fortfarande som tidigare och verkar hålla i skruvar men finns ingen böjstyvhet i nuvarande skivor och hörnorna är inte plana. När jag lastade ur släpet lyfte jag en skiva i ändan och den knäcktes i mitten utan motstånd. Känns mer som tretexskivor i konsistens så jag är glad att jag bara behöver dessa för andra lagret där det borde göra jobbet, massa. Så, skall ni ha Fermacell skivor, kolla på Beijer (som dessutom varit billigare än Byggmax) eller Bauhaus som också säger Fermacell om sina skivor.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Idag byggde jag en ljudfälla på inkommande luft till biorummet. Den mynnar ut i förrådet bakom där det finns friskluftsintag.

[bild]

[bild]

Då kunde jag tillslut stänga sista väggen så nu blir det andra lagret fermacellplattor på sista väggarna.

[bild]

Fermacell förresten, det är vad Byggmax sålde tidigare och kallade för fibergips, med fermacell tryck och allt. De har sänkt priset med 20:- och kvaliten har blivit ngt helt annat och utan Fermacell tryck. Skivorna väger fortfarande som tidigare och verkar hålla i skruvar men finns ingen böjstyvhet i nuvarande skivor och hörnorna är inte plana. När jag lastade ur släpet lyfte jag en skiva i ändan och den knäcktes i mitten utan motstånd. Känns mer som tretexskivor i konsistens så jag är glad att jag bara behöver dessa för andra lagret där det borde göra jobbet, massa. Så, skall ni ha Fermacell skivor, kolla på Beijer (som dessutom varit billigare än Byggmax) eller Bauhaus som också säger Fermacell om sina skivor.
Du kämpar på rejält!
Imponerande! :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bilat upp betonggolv i hallen och gästtoaletten. Börjat bila loss avloppsrör, men betongbjälklaget är nog 300 mm tjockt så det tar sin tid.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Halva dagen idag gick åt till att avveckla partytältet/snickarboa. Skönt att ha det gjort innan snön kommer, förra året stod den kvar till lucia ... Dessutom gick det inte att få fram plåtarna till poolen så dessa kommer på plats imorgon. Andra halvan blev det skivskruvande i biorummet. Bara 3 skivor kvar att sätta på plats imorgon.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Monterat luftvärmepump, varmt o skönt i stugan utan att elmätaren galopperar
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Påbörjat bergvärmekonverteringen :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Idag byggde jag en ljudfälla på inkommande luft till biorummet. Den mynnar ut i förrådet bakom där det finns friskluftsintag.

[bild]

[bild]

Då kunde jag tillslut stänga sista väggen så nu blir det andra lagret fermacellplattor på sista väggarna.

[bild]

Fermacell förresten, det är vad Byggmax sålde tidigare och kallade för fibergips, med fermacell tryck och allt. De har sänkt priset med 20:- och kvaliten har blivit ngt helt annat och utan Fermacell tryck. Skivorna väger fortfarande som tidigare och verkar hålla i skruvar men finns ingen böjstyvhet i nuvarande skivor och hörnorna är inte plana. När jag lastade ur släpet lyfte jag en skiva i ändan och den knäcktes i mitten utan motstånd. Känns mer som tretexskivor i konsistens så jag är glad att jag bara behöver dessa för andra lagret där det borde göra jobbet, massa. Så, skall ni ha Fermacell skivor, kolla på Beijer (som dessutom varit billigare än Byggmax) eller Bauhaus som också säger Fermacell om sina skivor.
Kanon! Funkar ljudfällan bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.