L
J Jingel77 skrev:
Det är en bergvärmepump installerad 2013. Får kolla under skivan. Det verkar som om alla rör är lika tjocka...
Ok då ställer VP tempen ut till GV och du har du en pump som sitter i VP , den kan ha fastnat under sommaren , och ett filter finns
Öppna framsidan på VP samt tala om vad den heter så blir det nog bra det här
 
  • Gilla
JoyceH
  • Laddar…
Att vattnet kommer fram till termostaten under pumpen men inte vidare? Termostaten agerar på en ventil, du bör kunna ta loss termostaten och motionera piggen under, sannolikt en mässingspigg.

Termometern är en vanlig termometer, den visar att röret är 22 grader där den sitter.
 
Om du har värme på andra ställen i kåken kan du nog känna dig säker på att pannan funkar.
 
Bilder under plattan, säg till om ni vill ha detaljer! En sak som slår mig, röret bredvid det med termostaten har en skruv, det är ljummet tills röret blir tjockare, där blir det varmt. Vad händer om man öppnar skruven? Alla rör under förutom det tjocka med skumgummi längst till höger ät varma.
 
  • Värmerör och termostat i ett skåp, med skumgummiisolerat rör längst till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med termostat, isolerat rör och skruv, flera rör i olika storlekar och isolering syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med termostat och varma samt kalla rör, några isolerade med skumgummi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Ok då ställer VP tempen ut till GV och du har du en pump som sitter i VP , den kan ha fastnat under sommaren , och ett filter finns
Öppna framsidan på VP samt tala om vad den heter så blir det nog bra det här
Ok men eftersom kag jag har värme på andra ställen, kan det då vara nåt i värmepumpen
 
L
Kolla piggen på den termostaten på bilderna är lika funktion fast mekanisk , som dom du har på fördelarna , lätt att ta bort , det sitter en blank mutter på baksidan lossa den
 
L
J Jingel77 skrev:
Ok men eftersom kag jag har värme på andra ställen, kan det då vara nåt i värmepumpen
Ingenting är fel i VP än så länge , vi måste gå i steg från 1 till ???
 
J Jingel77 skrev:
Ok men eftersom kag jag har värme på andra ställen, kan det då vara nåt i värmepumpen
L Liteavvarje skrev:
Kolla piggen på den termostaten på bilderna är lika funktion fast mekanisk , som dom du har på fördelarna , lätt att ta bort , det sitter en blank mutter på baksidan lossa den
Ok, gjort! Har motionerat den. Möjligt att den satt lite intryckt men det blir inte varmt ovanpå ändå...
 
L
J Jingel77 skrev:
Ok, gjort! Har motionerat den. Möjligt att den satt lite intryckt men det blir inte varmt ovanpå ändå...
Ökade värmen på rören , kanske du inte tänkte på det , men det tar ett tag innan det känns
Alla rör ska vara varma , med lite differans
Vad heter VP
Hur känns röda
Hur känns blå
Hur känns grön
Hur känns pumpen , samma temp som röret under det
 
  • Mässingsrör med termometer och ventiler markerade med röda, blåa, gröna färgkoder och pump med gul pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jingel77 skrev:
Ok, gjort! Har motionerat den. Möjligt att den satt lite intryckt men det blir inte varmt ovanpå ändå...
En annan sak som kanske kan vara viktig: när vi renoverade så bytte vår elektriker transformatorerna. Inte samma fabrikat som tidigare. Kan det ha betydelse? Å andra sidan så verkar ju dem prata med donen eftersom dem blir varma när jag vrider på och plupparna åker ner när kag vrider av.
 
Jag har Wirsbo Push 24 golvvärme central med sådana där ställdon (vita/gröna), tröttnade på allt strul som var med dessa och kostnader för nya så jag tog till slut bort alla.

Hade liknande problem med kallt golv trots att alla ventiler stod fullt öppna i fördelaren, detta pga den automatiska avluftaren som satt i centralen slutat fungera så cirkpumpen bluddrade bara till slut. Kolla om du har en automatisk avluftare på högsta punkten i fördelaren, kanske luft som spökar till det för dig också ?

Jag rensade avluftaren från avlagringar , monterade tillbaka den och luftade sedan hela systemet. Sedan dess har jag inte haft nåt problem med min golvvärme.
 
L Liteavvarje skrev:
Ökade värmen på rören , kanske du inte tänkte på det , men det tar ett tag innan det känns
Alla rör ska vara varma , med lite differans
Vad heter VP
Hur känns röda
Hur känns blå
Hur känns grön
Hur känns pumpen , samma temp som röret under det
Vp heter Thermia Diplomat (bifogar bild). Verkar även sitta en cirkulationspump i vp-rummet, bifogar förstoring på den.
 
  • Värmepumpsinstallation med en Thermia Diplomat och en röd cirkulationspump i ett vp-rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump med synlig grön indikatorlampa och anpassningsbart vred i en installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Ökade värmen på rören , kanske du inte tänkte på det , men det tar ett tag innan det känns
Alla rör ska vara varma , med lite differans
Vad heter VP
Hur känns röda
Hur känns blå
Hur känns grön
Hur känns pumpen , samma temp som röret under det
Röd, blå och grön är svala på gränsen till kalla. Den röda under termostaten är varm. Pumpen känns ungefär samma
 
F fusion skrev:
Jag har Wirsbo Push 24 golvvärme central med sådana där ställdon (vita/gröna), tröttnade på allt strul som var med dessa och kostnader för nya så jag tog till slut bort alla.

Hade liknande problem med kallt golv trots att alla ventiler stod fullt öppna i fördelaren, detta pga den automatiska avluftaren som satt i centralen slutat fungera så cirkpumpen bluddrade bara till slut. Kolla om du har en automatisk avluftare på högsta punkten i fördelaren, kanske luft som spökar till det för dig också ?

Jag rensade avluftaren från avlagringar , monterade tillbaka den och luftade sedan hela systemet. Sedan dess har jag inte haft nåt problem med min golvvärme.
Oj, hur ser en avluftare ut?
 
L
Det kan bli lite plottrikt med svar och annat men du får soretera

Bilden med färger , ovanför pumpen på röret sitter det en avluftningsventil ser ut som ett T
stäng av pumpen och skruva på den , kommer det bara vatten så finns det ingen luft

Då är det så att den röda under pumpen får värma från pumpen , det finns inget vatten som cirkulerar På bild 2
Är rör och pump på sista bilderna varma , då cirkulerar det där
Men fortfarande är det stopp någonstans , kan du försöka följa lte rör och få en uppfattning om hur dom går
Lämpligt är då att börja vid VP och känna på rören var är det varmt eller kallt
Har du manualen för den ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.