T Tosse skrev:
Ta bort ställdonen. Allihopa.

Tryck med fingret på ventilen under. Du ska kunna trycka ned den någon mm och sen fjädrar den upp. det är en plast eller mässingspigg antagligen som du trycker rakt nedåt. Tryck en 5-10 gånger och låt den fjädra tillbaka för att motionera.

Låt ställdonen vara av ett dygn och se vad som händer. Om slangarna direkt under ställdonen blir varma så får du värme till golven. Returerna (slangarna som kommer upp till det andra fördelarblocket) kommer att vara svalare.

Om slangarna blir varma så provar du att sätta tillbaka ställdonen och sätter dina rumstermostater på max. Vänta några timmar och kolla så att ställdonen blir varma.

Om ställdonen blir varma funkar rumstermostaterna.

Nu kan du felsöka: slingor, ventiler, ställdon, rumstermostater beroende på vad du har upptäckt. Det gäller att jobba systematiskt och vänta ett bra tag mellan varje åtgärd så att man är säker på att det inte är någon tröghet som lurar en.
Supertack! Men kan det vara nåt fel där även om inflödet till ställdonen är kallt (röret vänster om ställdonen)?
 
Har du någon bypass som kopplar ihop de två fördelarblocken? Om inte och alla ventiler är stängda så kommer det ju inte fram något varmvatten

Annars låter det som att du har något annat stopp på vägen. Det är vatten som går i slangar, mer hokus polus än så är det inte... :)
 
  • Gilla
Tomas Hagsteöm
  • Laddar…
Det är svårt att få en överblick av bilderna. Var sitter pumpen i förhållande till fördelaren?
 
T Tosse skrev:
Har du någon bypass som kopplar ihop de två fördelarblocken? Om inte och alla ventiler är stängda så kommer det ju inte fram något varmvatten

Annars låter det som att du har något annat stopp på vägen. Det är vatten som går i slangar, mer hokus polus än så är det inte... :)
Det finns en bypass (se på höger sida på första bilden)
 
L
T Tosse skrev:
Har du någon bypass som kopplar ihop de två fördelarblocken? Om inte och alla ventiler är stängda så kommer det ju inte fram något varmvatten

Annars låter det som att du har något annat stopp på vägen. Det är vatten som går i slangar, mer hokus polus än så är det inte... :)
Han har en baypass på höger sida , blir det inte varmt där så är det stopp före fördelarna ,
antingen en pump som inte syns som står still eller så någon reglering strax innan fördelarna
som du sa svårt att se
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
L
Foto 2 Kan du ta en bild lite längre ifrån så allt kommer med i rörväg
Foto 1 är det samma fördelning som foto 2 eller har du två stycken , i så fall ,
en likadan som foto 2
 
L Liteavvarje skrev:
Han har en baypass på höger sida , blir det inte varmt där så är det stopp före fördelarna ,
antingen en pump som inte syns som står still eller så någon reglering strax innan fördelarna
som du sa svårt att se
Tack så mycket! Vi får undersöka vidare. Ett par sista frågor bara: Är det något man kan justera på vid pumpen? Vad kan man dra för slutsats av att röret med termostaten vid pumpen är varmt men inte de övriga? Det sitter en termometer på ovansidan, den visar 22 grader, vad säger den egentligen? Jag har för övrigt på fått reda på vem som installerat värmepump och golvvärme för 4 år sen. Han får ge mig en guidning helt enkelt. Supertack igen!
 
L Liteavvarje skrev:
Foto 2 Kan du ta en bild lite längre ifrån så allt kommer med i rörväg
Foto 1 är det samma fördelning som foto 2 eller har du två stycken , i så fall ,
en likadan som foto 2
Pumpdelen och ställdonsdelen sitter på helt olika ställen. Bifogar fotona igen lite längre ifrån! Bra om jag kunde få reda på vad alla rör/ventiler är för något
 
  • VVS-installation med mätare, rör, ventiler och ställdon för uppvärmningssystem i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningsskåp med rör, ventiler och ställdon för golvvärme märkta med siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag summerar: ställdonen är varma när jag vrider upp termostaterna, alla rör är kalla vid ställdonen, endast röret under termostaten är varmt vid pumpen. Jag har svårt o tro att nåt är sönder eftersom det var varmt på golven när huset visades för oss för ett år sedan. Sedan tillträdde vi inte förrän i maj så det har varit svårt att testa. Ser verkligen fram emot er input!
 
Glömde säga att piggarna under ställdonen står 5-6 mm upp
 
L
Behöver mer info
Vad värmer du med El-panna ,VP , Ved
Det ser lite knepigt ut med rören , plaströren som finns på båda fotona är dom lika tjocka
Om du lyfter på skivan på foto 1 metallslangarna är dom kopplade till andra rör under skivan
Kan du utröna vilka rör eller slangar som kommer från panna
Vilket rör är varmast
 
På bilden är ju alla öppna, om du ställer ner alla termostater, går den grön/vita pluggen på toppen ner då?
 
P Pumba skrev:
På bilden är ju alla öppna, om du ställer ner alla termostater, går den grön/vita pluggen på toppen ner då?
Nej verkar inte så men dem svalnar...
 
L Liteavvarje skrev:
Behöver mer info
Vad värmer du med El-panna ,VP , Ved
Det ser lite knepigt ut med rören , plaströren som finns på båda fotona är dom lika tjocka
Om du lyfter på skivan på foto 1 metallslangarna är dom kopplade till andra rör under skivan
Kan du utröna vilka rör eller slangar som kommer från panna
Vilket rör är varmast
Det är en bergvärmepump installerad 2013. Får kolla under skivan. Det verkar som om alla rör är lika tjocka...
 
J Jingel77 skrev:
Nej verkar inte så men dem svalnar...
Har du testat att plocka bort dem?
Det kan kännas lite som man riskerar att ta sönder nått men de var lätta att få av, bara trycka in knappen på sidan av dem och lyfta.
Jag har liknande problem men bara med vissa slingor, det är ställdonen som pajar för mig, 5st på 4 år nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.