FredrikR FredrikR skrev:
Sitter inte MD99 med fjädrar likt andra spottar?
Vet faktiskt inte hur det är med MD-99 men 991:an sitter med fjädrar.
putte22 putte22 skrev:
Nä fjädrarna är inte så stora/långa så att dom kommer på ovansidan av plattan. Dom trycker mot sidan av spotten inte att man spänner uppifrån.
Då är 991:an som jag köpte smidigare då det är gummerade fjädrar som spänner på ovansidan av plattan. För mig som har lågt i tak så är det bra med insjunken ljuskälla, ingen risk att bli bländad.

Hand håller en infälld ljuskälla med gummerade fjädrar på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har monstret åkt upp i taket och 5 högtalare skruvats upp. Atmoshögtalarna får bli imorgon. Målet är premiärfilm till helgen.

Projektor monterad i taket i ett hemmabiorum, infällda akustikplattor och ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Projektorrum med stor filmduk på väggen och högtalare på golvet i mörkt inrett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nog gett upp på duken, ska kolla med butiken imorgon om de kan hitta någon alternativ 2.35:1-duk på runt 120”.

Hur fäster man era dukar, med beslag i både över och underkant?

En annan fråga, hur löser ni förvaring av elektroniken? Letar efter någon öppen möbel som ska stå i bakre hörnet av rummet.
 
D dan-lind skrev:
Då har monstret åkt upp i taket och 5 högtalare skruvats upp. Atmoshögtalarna får bli imorgon. Målet är premiärfilm till helgen.

[bild] [bild]

Har nog gett upp på duken, ska kolla med butiken imorgon om de kan hitta någon alternativ 2.35:1-duk på runt 120”.

Hur fäster man era dukar, med beslag i både över och underkant?

En annan fråga, hur löser ni förvaring av elektroniken? Letar efter någon öppen möbel som ska stå i bakre hörnet av rummet.
Du borde måla bakväggen svart, kommer att förstöra din kontrast rejält som det ser ut nu.

Min Kingpin fästs bara i överkant.

Jag har som sagt väldigt begränsat utrymme i rummet så jag kommer att ha två, kanske tre, hyllor på bakväggen, delvis över sittplatserna. Du ser principen nedan från utprovningstilfället, mycket slangar blir det för högtalare, el och annat.

Hyllorna (svarta) monteras med Elfa skenor och konsoller och blir 1,5 - 2m breda för att få plats med:
Projektor
Surround förstärkare
Bass Bump förstärkare
Digitalbox
BluRay spelare
HTPC
Gamestation
diverse småkrafs som
Raspberryn för Plex Media Player
Harmony Elite hubben
En liten switch till enheterna (Projektor, Förstärkare och dylikt) som inte behöver fullt drag i LAN:et, har 5 st. Gb kopplingar dragna dit för media streaming.
och kanske ngt annat kul som dyker upp.

Hembioutrymme under uppbyggnad med exponerad isolering, kablar, projektor och elektroniska enheter på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Efter dryga 10år.. Finns det nu 230V volt i vägguttag samt belysning som inte drivs från skarvsladd. :crysmile:
Ett rum under renovering med osynlig takyta, två fönster och nylagt golv, samt eluttag och belysning på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen att hela rummet matas på skarvsladd är en annan femma.. Ny matning ska dras fram. :oops:
 
  • Gilla
dan-lind och 1 till
  • Laddar…
Säg vad inte en pappa och en 7åring samt 9åring fixar.. :love:
Golvrenovering pågår med verktyg, byggmaterial och osammanfogade möbeldelar utspridda i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och upp kom den också.
Stor projektorfilmduk monterad på vägg i ett mörkt rum med en stege på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om det går att låta bli att fortsätta ikväll när barnen har lagt sig :geek:
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Nä fjädrarna är inte så stora/långa så att dom kommer på ovansidan av plattan. Dom trycker mot sidan av spotten inte att man spänner uppifrån.
Funkar det att hålsåga i Sombra plattorna?
Eller är man tvingad att skära runda hål?
 
Hålen skär du.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Funkar det att hålsåga i Sombra plattorna?
Eller är man tvingad att skära runda hål?
Jag köpte en hålsåg 80mm till ok pris på Bauhaus. Funkade utmärkt. Finns även som 60mm för ditt ändamål.

https://www.bauhaus.se/halsag-1-4-sk-60mm.html
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Funkar det att hålsåga i Sombra plattorna?
Eller är man tvingad att skära runda hål?
Funkar
FredrikR FredrikR skrev:
Funkar det att hålsåga i Sombra plattorna?
Eller är man tvingad att skära runda hål?
Funkar fint att köra med Hålsåg för hand och maskin. Håll imot bara om du kör med maskin. För flänsen på hålsågen kan göra fina märken om inte spotten täcker
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D dan-lind skrev:
Jag köpte en hålsåg 80mm till ok pris på Bauhaus. Funkade utmärkt. Finns även som 60mm för ditt ändamål.

[länk]
Borlänge, staden med massa gubbdagis, utom Bauhaus och KRauta.. :oops:
Ska se om jag inte får låna nå liknande av kompis eller kollega. (y)
 
Its alive!
 
  • Bioskärmsvy som visar en ljus tidsdisplay som lyser i rött med publik silhuetter i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Premiären blev mycket riktigt som jag tänkt, SISTA Kent konserten på Tele2, som jag missade pga magsjuka.......

Inget att sitta i här nere än, så jag har kollat film trailers liggandes på en matta.. :crysmile:
 
  • Gilla
nmeden och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Premiären blev mycket riktigt som jag tänkt, SISTA Kent konserten på Tele2, som jag missade pga magsjuka.......

Inget att sitta i här nere än, så jag har kollat film trailers liggandes på en matta.. :crysmile:
Youtube 4K HDR kanalen innehåller trevliga snuttar om du kan streama i 4K. En Chromecast Ultra direkt i din förstärkare tar hand om det. Den skall även detekteras av Netflix för 4K om man har den tjänsten men den ville inte det när jag testade. Ägnade inte mer tid för det då blu-ray spelaren sköter det exemplariskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Youtube 4K HDR kanalen innehåller trevliga snuttar om du kan streama i 4K. En Chromecast Ultra direkt i din förstärkare tar hand om det. Den skall även detekteras av Netflix för 4K om man har den tjänsten men den ville inte det när jag testade. Ägnade inte mer tid för det då blu-ray spelaren sköter det exemplariskt.
Dryga 30Mbit ADSL här, fibern planerad till nästa år.
Kanske får bli en Ultra i födelsedagspresent i slutet av november. :cool:
Jag drog ingen nätverkskabel till projektorn, behöver jag det, har den några smarta funktioner likt en tv, typ mediaspelare?
Eller kommer jag sova lika gott med nät in i förstärkaren?

Har bara snabbtittat i manualen än..
Jag tror firmware uppdateringen failade oxo.. :rolleyes:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Dryga 30Mbit ADSL här, fibern planerad till nästa år.
Kanske får bli en Ultra i födelsedagspresent i slutet av november. :cool:
Jag drog ingen nätverkskabel till projektorn, behöver jag det, har den några smarta funktioner likt en tv, typ mediaspelare?
Eller kommer jag sova lika gott med nät in i förstärkaren?

Har bara snabbtittat i manualen än..
Jag tror firmware uppdateringen failade oxo.. :rolleyes:
För det du gör behöver inte projektorn LAN. Finns en app för att visa video via mobil men det är mer kontorsapp. Jag jagar efter hur man kan styra projen över LAN med Epson PJL då det inte blir bra med att slicka markörlommandon för att fara runt i menyerna då man inte vet var man startar. Detta vill jag ha till för tex linjesläcknkngen som inte finns som knapp eller i ett minne. Detta för att enkelt kunna ändra bildformat från 16:9 till 2,35:1, linsflytt neråt och släcka linjerna över och under aktiva bildytan. @dan-lind, antar att du gör detta med din projektor med då du har en 2,35:1 duk?

Nät in i förstärkaren kan vara bra att ha för bl.a. FW uppdatering. Vet inte vad annat din AVR har, min 2060 har NetRadio, MusicCast etc. och även att den lan styras via LAN antingen via APP eller Harmony Elite och dyligt. Dessa kräver inte mycket bandbredd så det går även att köra över wi-fi. För stream har jag två Chromacast i min, en gen 2 och en Ultra. Ultra för 4K och då Ultran tvingar projektorn att gå in in 4K enhancment behövdes det en icke 4K för att kunna projicera i 1080 vilket tex 3D media använder. För att få 4K på Ultran behöver den ha trådad LAN anslutning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.