Hej,
Jag har en Cylinda TK 40 torktumlare som har börjat gnissla. Byte rem men gnisslet kvarstår. Det jag snabbt kunde konstatera efter bytet är att remmen slits ganska mycket på kanten.
Orsak? Är spännrullen slut? Ska lagret i spännrullen sitta fast eller ska det sitta lite löst? I min rulle sitter det löst vilket jag tycker verkar konstigt. Tyvärr är en rulle med arm ganska dyr vilket gör det tveksamt om det är lönt att byta.
Hoppas på något klokt svar.
>thomas
Jag har en Cylinda TK 40 torktumlare som har börjat gnissla. Byte rem men gnisslet kvarstår. Det jag snabbt kunde konstatera efter bytet är att remmen slits ganska mycket på kanten.
Orsak? Är spännrullen slut? Ska lagret i spännrullen sitta fast eller ska det sitta lite löst? I min rulle sitter det löst vilket jag tycker verkar konstigt. Tyvärr är en rulle med arm ganska dyr vilket gör det tveksamt om det är lönt att byta.
Hoppas på något klokt svar.
>thomas
Tack för era svar! Det är alltid lika imponerande med att det finns människor som ni som investerar tid i att hjälpa andra!
Limmad igår ihop lagret med rullen med hjälp av lite långsamt härdande epoxi. Det var ganska tydligt att rullen inte gav rätt stöd inte minst med tanke på allt gummi som låg runt motor och rullen.
Jag misstänker att du kan ha rätt electroluxaren att ljudet kommer från ett stödhjul eller annat. Jag får återkomma om det.
Om min limning nu inte fungerar. Vart hittar man ett hjul till vettigt pris? Jag har endast lyckats hitta ett hjul på någon mindre kvalitativ sida på nätet som jag gärna undviker. Reservex.se har hjul plus axel men kanske lite mycket att investera 1200kr för en så pass gammal maskin.
Limmad igår ihop lagret med rullen med hjälp av lite långsamt härdande epoxi. Det var ganska tydligt att rullen inte gav rätt stöd inte minst med tanke på allt gummi som låg runt motor och rullen.
Jag misstänker att du kan ha rätt electroluxaren att ljudet kommer från ett stödhjul eller annat. Jag får återkomma om det.
Om min limning nu inte fungerar. Vart hittar man ett hjul till vettigt pris? Jag har endast lyckats hitta ett hjul på någon mindre kvalitativ sida på nätet som jag gärna undviker. Reservex.se har hjul plus axel men kanske lite mycket att investera 1200kr för en så pass gammal maskin.
som du ser har de bytt ut hjulet mot ett utan kanter
även spännarmen kan slitas inte minst i glidlagret till motorn
jag tror att på lång sikt är byte av komplett spännare att föredra
detta är ju en synnerligen robust maskin och kan vara väl värda pengar
men leta efter gnisslet först det kan nämligen komma från motorns axel
och då blir det helt andra pengar...
även spännarmen kan slitas inte minst i glidlagret till motorn
jag tror att på lång sikt är byte av komplett spännare att föredra
detta är ju en synnerligen robust maskin och kan vara väl värda pengar
men leta efter gnisslet först det kan nämligen komma från motorns axel
och då blir det helt andra pengar...
Jag såg att det var ett annat hjul på spängskissen/maskinen mot tillgängliga reserdelar. Blev lite osäker i om med det.
Jag får prova det limmade hjulet för att se om jag därefter kan lokalisera ljudet. Därefter beslut om nytt hjul och axel. Men 1200:- för ett nylonhjul, lager och en mindre arm är skrattretande. Missförstå mig inte, jag förstår att det kostar att hålla i reservdelar, men 1200:-?
Jag får prova det limmade hjulet för att se om jag därefter kan lokalisera ljudet. Därefter beslut om nytt hjul och axel. Men 1200:- för ett nylonhjul, lager och en mindre arm är skrattretande. Missförstå mig inte, jag förstår att det kostar att hålla i reservdelar, men 1200:-?
Hej,
Har också en TK40 sedan 11 år. Upptäckte idag att den slutat snurra truman, tog av topplåten o ser att drivremen saknas, den har antagligen gått av o trillat ned på botten. Kan ju i bästa fall bara vara remmen som behöver bytas men också att det är något fel spännarm/hjul. MEN hur ska gå vidare med att dela maskinen? Är det bakplåten som skruvas av eller sidorna? Och vad ska man tänka på när man skruvar av baksidan/Sidan?
/Lasse
Har också en TK40 sedan 11 år. Upptäckte idag att den slutat snurra truman, tog av topplåten o ser att drivremen saknas, den har antagligen gått av o trillat ned på botten. Kan ju i bästa fall bara vara remmen som behöver bytas men också att det är något fel spännarm/hjul. MEN hur ska gå vidare med att dela maskinen? Är det bakplåten som skruvas av eller sidorna? Och vad ska man tänka på när man skruvar av baksidan/Sidan?
/Lasse
Man jobbar bakifrån.
sidorna går ej att demontera
jag har lagt upp i nån tråd hur man gör.
men...
sidorna går ej att demontera
jag har lagt upp i nån tråd hur man gör.
men...
- ta bort topplocket
- ta bort muttern på trumaxeln
- lossa alla skruvar runt bak-plåten
- haka av bakplåten el lsaddarna kan man ha kvar eller dela
- ta fram damsugaren
- lossa fläktrör och kåpa (höger nere)
- lossa fläkten 10mm hylsa
- ta bort inre fläktkåpan
- du behöver inte ta ur trumman men om du vill rengöra med dammsugaren så gör det nu
- nu ser du allt du behöver, dammsug!
- kolla trummans stödhjul i framkant så att gummiytan är hel samt att de löper jämt o tyst
- rengör filtpackningarna i framkant och insidan av bakplåten
- kolla att spännhjulet löper fritt och inte glappar eller kärvar
- beställ det du vill byta
- montera i omvänd ordning
- testkör och njut av din "nya" torktumlare.
Stort tack electroluxaren! har nu delat maskinen och konstaterar att spännrullen glappar, dvs glapp mellan lagret och spännrullen.
Kan detta vara orsaken till att remmen gått av?
Det låg inte mycket gummidamm någonstans.
Lite av varje, vet du var du sett spännrullen för ca 200:-?
1200 är för mycket att lägga på en 11 år gammal maskin (som jag kanske inte får ihop igen )
Hälsningar
Lasse
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan detta vara orsaken till att remmen gått av?
Det låg inte mycket gummidamm någonstans.
Lite av varje, vet du var du sett spännrullen för ca 200:-?
1200 är för mycket att lägga på en 11 år gammal maskin (som jag kanske inte får ihop igen )
Hälsningar
Lasse
Redigerat:
Lite återkoppling på hur det gott med den trasiga remmen. Beställde en ny rem på Ginza.se (129kr ) som kom i fredags så igår lördag satte jag in den o monterade ihop maskinen. Det gick ganska bra, tror jag satte spännrullen rätt.
Såg att det var en kabel/kontakt som hängde löst vid ett relä(?) som sitter på baksidan samt en kabel/kontakt som hängde löst framme vid manöverpanelen. Det var ju korta ledningar så de lossnade antagligen när jag tog av baksidan trots att jag tog loss relähållaren från baksidan. Nåväl eftersom det var ett ledigt stift på reläet o ett vid manöverpanelen så kopplade jag in dem där o satte i kontakten till 230 nätet.
Inga på problem när jag satte igång den, men när jag tryckte på start så snurrade inte trumman, det lät ett vibrerande ljud från reläet. Efter ett par försök med samma resultat så slog jag till reläet lite försiktigt, tänkte att det hängt sig, Då sa det poff och kom lite rök från manöverpanelen samt gick en säkring o en huvudsäkring. Sen beställde jag en ny tumlare.
Lärdomen verkar vara att kolla hur ledningarna sitter innan man delar på grejerna....
I vilket fall som helst stort tack till electroluxaren för en utmärkt beskrivning på hur man bytar rem!
Såg att det var en kabel/kontakt som hängde löst vid ett relä(?) som sitter på baksidan samt en kabel/kontakt som hängde löst framme vid manöverpanelen. Det var ju korta ledningar så de lossnade antagligen när jag tog av baksidan trots att jag tog loss relähållaren från baksidan. Nåväl eftersom det var ett ledigt stift på reläet o ett vid manöverpanelen så kopplade jag in dem där o satte i kontakten till 230 nätet.
Inga på problem när jag satte igång den, men när jag tryckte på start så snurrade inte trumman, det lät ett vibrerande ljud från reläet. Efter ett par försök med samma resultat så slog jag till reläet lite försiktigt, tänkte att det hängt sig, Då sa det poff och kom lite rök från manöverpanelen samt gick en säkring o en huvudsäkring. Sen beställde jag en ny tumlare.
Lärdomen verkar vara att kolla hur ledningarna sitter innan man delar på grejerna....
I vilket fall som helst stort tack till electroluxaren för en utmärkt beskrivning på hur man bytar rem!
Liknande trådar
-
Varför låter cylindafläkten efter strömavbrott?
Vitvaror -
Cylinda torktumlare
Vitvaror -
Tvättmaskin Cylinda FT-22 startar inte program
Vitvaror -
Hur får man rätsida på programknappen för programval på en Cylinda diskmaskin DM297. Knappen är fast på ett ECO program. Knappen fjädrar inte ut.
Hemma hos -
Fyller bara Cylinda 11003 via tvättmedelsfacket?
Vitvaror