F fremar skrev:
Någon som är bra på lua osv, körde detta script för att styra motorvärmaren förra vintern. Under våren slutade det fungera och jag lyckas inte få det att rulla igen nu. [länk]
Verkar onödigt komplicerat. Borde väl räcka med ett enkelt skript som startar värmen utifrån temperatur. Med dzVents blir det inte många rader bara du har en utomhusgivare för temperatur på Z-Wave.
Men jag vet ju inte vad du har för krav.
//Henry
 
Var rätt bra med att kunna lägga in i kalendern vilken tid man åker olika dagar och sen fixade det scriptet så du bilen var varm till den tiden.
 
Problem med scenarier. Har inte behövt det tidigare men har några LUA-skript som skulle vara naturligare att ha som Scenarier så jag har skapat tre stycken:

Skärmdump av användargränssnitt i Domoticz där tre scenarier visas; "Släck undervåning", "Släck övervåning", och "Släck Huset".

Det enklaste ser ut såhär:
Skärmdump av användargränssnitt i Domoticz som visar ett tomt scenario med namnet "Släck Huset".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skapat dessa börjar jag få detta i loggen:
Loggutdrag med felmeddelanden "Cannot find the device" relaterade till Z-Wave Stick och LUA-skript för hemautomation.

Någon som kan tipsa om vad jag gör för fel?

//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Problem med scenarier. Har inte behövt det tidigare men har några LUA-skript som skulle vara naturligare att ha som Scenarier så jag har skapat tre stycken:

[bild]

Det enklaste ser ut såhär:
[bild]

När jag skapat dessa börjar jag få detta i loggen:
[bild]

Någon som kan tipsa om vad jag gör för fel?

//Henry
Jag har inga scener men ett par grupper och de funkar bra för mig. Jag har för mig att det vara lite bökigt just med scener och lua. Ändra till grupp kanske du kan få till funktionen som du behöver..
// Pierre
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
PierLar PierLar skrev:
Jag har inga scener men ett par grupper och de funkar bra för mig. Jag har för mig att det vara lite bökigt just med scener och lua. Ändra till grupp kanske du kan få till funktionen som du behöver..
// Pierre
Har gjort föreslagen ändring men det blev ingen förändring i loggen.
Men det är ingen blandning mellan scenarier och LUA jag gjort.
Jag har avaktiverat några skript och ersatt dem med scenarier som går direkt på brytarna. Men det ger detta meddelande även när scenariet bar har en enda brytare att slå av.
Verkar funka men jag gillar aldrig när det kommer meddelanden jag inte förstår.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Har gjort föreslagen ändring men det blev ingen förändring i loggen.
Men det är ingen blandning mellan scenarier och LUA jag gjort.
Jag har avaktiverat några skript och ersatt dem med scenarier som går direkt på brytarna. Men det ger detta meddelande även när scenariet bar har en enda brytare att slå av.
Verkar funka men jag gillar aldrig när det kommer meddelanden jag inte förstår.
//Henry
Enligt din logg så fattas enheten 'släck undervåning 1' som ett lua skript använder. Du kan kanske ha bytt namn eller tagit bort den enheten.

// Pierre
 
PierLar PierLar skrev:
Enligt din logg så fattas enheten 'släck undervåning 1' som ett lua skript använder. Du kan kanske ha bytt namn eller tagit bort den enheten.

// Pierre
Nu krokade du av mig fullständigt! :)

Här har du ett nytt exempel. Jag skapar ett scenario som jag kallar "Banan":
Skärmdump av scenariot "Banan" i Domoticz med knappar för Logg, Redigera och Timers.

I det lägger jag in en lampa som ska tändas "Arbetsrum NB Fönster":
Skärmdump av användargränssnitt för ett smart hem-system, visar scenariot 'Banan' för att styra 'Arbetsrum NB Fönster'-lampan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klickar jag på knappen "Banan" så tänder sig lampan "Arbetsrum NB Fönster".

Problemet är att då börjar loggen rapportera:
Skärmdump av loggmeddelanden med feltexten "Cannot find the device. Skipping: Banan 1".

Jag förstår inget?!?!?

Har aldrig haft något LUA-skript som heter "Banan" eller "Banan 1".
Har heller inget LUA-skript som heter "Arbetsrum NB Fönster".

Jag har uppfattat ett Scenarie/Grupp som något jag kan skapa fristående från all LUA och som gör de åtgärder som jag räknat upp i tabellen "Enheter" när jag klickar på scenariet. eller när jag använder en kopplad fjärrkontroll jag kopplat i avsnittet "Aktiveringsenheter".

Ett scenarie trodde jag kunde användas utan att blanda in LUA?

//Henry
 
Redigerat:
Det är inte som så att Scenariot genererar ett LUA-script i bakgrunden?
 
Fel meddelandet ser ut att komma från dzVents. Har du gamla dzVents 1.x.x kvar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte som så att Scenariot genererar ett LUA-script i bakgrunden?
Det vet jag inte. Har inte studerat Domoticz på den nivån. Men kodgenerering generellt är rätt komplicerat så det tvivlar jag på.
Borde bara vara så att det för varje scenario uppstår en info post i en, eller flera, databastabeller och att man där läser av vad som ska utföras.
//Henry
 
PierLar PierLar skrev:
Fel meddelandet ser ut att komma från dzVents. Har du gamla dzVents 1.x.x kvar?
Ja, det ligger kvar men har inga LUA-skript.
Men det är ologiskt, tycker jag, att ett scenario skulle aktivera gamla dzVents. Men fel är fel och kan inte hanteras med logik. Måste vara ett fel? Får väl ta mig lite tid och skriva en fråga i Domoticz community.
//Henry
/
 
HenFre HenFre skrev:
Ja, det ligger kvar men har inga LUA-skript.
Men det är ologiskt, tycker jag, att ett scenario skulle aktivera gamla dzVents. Men fel är fel och kan inte hanteras med logik. Måste vara ett fel? Får väl ta mig lite tid och skriva en fråga i Domoticz community.
//Henry
/
Fel meddelandet: "lua: cannot find the device" kommer från dzVents1.x.x mitt tips är att plocka bort gamla dzVents från lua mappen.
så här sin min lua mapp ut (Jag har inga egna lua skript)

Skärmdump av filhanterare med Lua-skriptmapp i ett Domoticz projekt utan egna skript.

// Pierre

Edit: dzVents kollar igenom alla enheter för att kunna användas i dzVents. Gamla dzVents hänger inte med på domoticz uppdateringar. Det räcker inte med att plocka bort egna scripten för dzVents framework körs ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
PierLar PierLar skrev:
Fel meddelandet: "lua: cannot find the device" kommer från dzVents1.x.x mitt tips är att plocka bort gamla dzVents från lua mappen.
så här sin min lua mapp ut (Jag har inga egna lua skript)

[bild]

// Pierre

Edit: dzVents kollar igenom alla enheter för att kunna användas i dzVents. Gamla dzVents hänger inte med på domoticz uppdateringar. Det räcker inte med att plocka bort egna scripten för dzVents framework körs ändå.
Fullständigt korrekt iakttagelse. Problemet försvann med dzVents 1.x.x.
Tack för hjälpen!
//Henry
 
  • Gilla
PierLar
  • Laddar…
F fremar skrev:
Någon som är bra på lua osv, körde detta script för att styra motorvärmaren förra vintern. Under våren slutade det fungera och jag lyckas inte få det att rulla igen nu. [länk]
Vad händer då?
Vad säger loggen?
Kör också med det scriptet, fick igång det för nån vecka sen, och det var lite strul innan det hoppade igång, men sedan har det fungerat finfint.
Editerade lite rader, bland annat för att få igång min utomhusgivare till scriptet, som rapporterade både temp och fukt, men efter det har det gått bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.