nzsc
Nu befinner jag mig i slutskedet av mitt projekt. Därmed har jag begärt in offerter från ett antal olika firmor som ska utföra arbetet med att riva en bärande betongvägg och avväxla den enligt konstruktionsritningen.

Arbetet med konstruktören är klart. KA är utsedd. Bygganmälan är godkänd. Nu återstår det att hitta firma som ska utföra arbetet med rivningen samt avväxlingen. Väggen är av normal betong, alltså inte lättbetong, och dimensioner är 3960x2500x140 mm. Således handlar det om 1,386 kubikmeter betong, vilket innebär en ungefärlig vikt av 3326 kg.

Inledningsvis har jag fokuserat på rivnings- och håltagningsföretag. Jag har än så länge inte fått särskilt många offerter, endast två st egentligen, men priserna skiljer sig åt rejält.

Firma 1, som är håltagningsfirma, har inkommit med följande anbud:
+ 10 000 kr för materialkostnad (balkar, stålplatta, cement) inkl. bortforsling av material
+ 33 000 kr för manskap
- 9 900 kr skattereduktion (ROT-avdrag)
Totalt: 33 100 kr

Firma 2, som också är håltagningsfirma, har inkommit med följande anbud:
+ 62 500 kr för materialkostnad (balkar, expandrar, ändplåtar, kilar, hilti hit hy150, expanderbruk, hyra av stämp och bockryggar, container, tippavgifter, reseersättning, skyddningsmaterial, parkering, slitagekostnad för klingor och borrar
+ 37 500 kr för arbetskostnad (85 timmar x 437,50 kr + 312,50 kr för administrationsavgift)
- 11 250 kr skattereduktion (ROT-avdrag)
Totalt: 88 750 kr

Firma 3, som även de är håltagningsfirma, har uppskattat priset till:
100 000 kr för enbart rivning samt bortforsling av material

Firma 4, som är rivningsfirma har uppskattat priset till:
45 000 kr för enbart rivning samt bortforsling av material.

Som ni märker skiljer sig priserna åt rejält. Frågan är således vad ett rimligt pris är för den här typen av jobbet? Kan tänka mig att några vänliga själar här på forumet har erfarenhet av rivning och avväxling av betongvägg och vet således vad en rimlig prisnivå är för det här jobbet.
 
  • Konstruktionsritning för rivning och avväxling av bärande betongvägg med dimensioner och förstärkningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är entréplan och utan massa ytskikt som ska täckas/sparas så låter två man en vecka rimligt.
Parkett och betonghåltagning är tex ingen enkel kombination..

Jag hade sågat ur hela väggen och placerat stålet där gamla väggen är.
 
nzsc
Det är inte entréplan, däremot är det inte några problem med parketten. Den ska nämligen rivas ut och nytt ska in. Ja, alltså väggen kommer behöva stämpas upp på bägge sidor eftersom den är bärande. Därefter kommer väggen behöva sågas ut, förmodligen i storlek av 500x500 mm. Detta p.g.a. vikten, så att man någorlunda enkelt kan bära ut bitarna. Stålramen kommer att placeras på samma ställe.

Det jag däremot ifrågasätter framförallt är ju materialkostnader som firma 2 har beräknat. 62 500 kr enbart för material känns långt, långt, långt ifrån rimligt enligt min uppfattning. Alla 3 HEA-balkar går loss på ca 5500-6000 kr. Resten, så som expandrar, bruk, stålplattor, hilti hit, m.m. kan omöjligen överstiga 4000-4500 kr, vilket gör att materialkostnaden bör landa på ca 10000 kr som firma 1 har beräknat.

En annan grej som jag ifrågasätter är ju den beräknade tiden som firma 2 har uppskattat, 85 timmar. Det är enligt min uppfattning 2 dagars jobb för 2 man, således 32-40 timmars arbete. Hur i hela friden får man det till mer än det dubbla? Det låter ju inte rimligt...
 
  • Gilla
Engan84
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
förmodligen i storlek av 500x500
Jag hade gjort 6st bitar av väggen till höger om dörren, och 9st bitar till vänster om dörren. Biten ovan dörren en egen bit.
Då hamnar bitarna på ~120-140kg.

nzsc nzsc skrev:
slitagekostnad för klingor och borrar
Det är här stora kostnaden ligger.
En väggsåg, som man använder för detta jobb, går loss på en 300,000:-
Den är sopslut efter 250 timmar..

nzsc nzsc skrev:
2 dagars jobb för 2 man
Om du gör detta jobb på den tiden (utan dynamit...) så är det bara gratulera..
Du kan utan tvekan konkurrera ut alla betonghåltagningsfirmor i Sverige och bli miljonär på kuppen..

nzsc nzsc skrev:
Stålramen kommer att placeras på samma ställe.
På ritningen så har en ram av väggen sparats som stålet står framför..

//Professionell Betonghåltagare.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Med föreslagen lösning behövs ingen stämpning, antar att det var en tanke från konstruktören? Eller hur gick diskussionerna med konstruktören?
 
  • Gilla
Lveronica
  • Laddar…
nzsc
@Jarlingar Missförstå mig rätt, kostnaden i sig är ingenting jag försöker "pruta på" eller försöker komma ifrån. Kostar det, säg, 100 000 kr, ja då kostar det så mycket. Antingen fortsätter man eller så avstår man från jobbet. Men om det kostar, säg, 30 000 kr, och man får ett anbud på 3x så mycket, ja då är det ju något som inte stämmer.

Eftersom jag inte har erfarenhet av vare sig bärande konstruktioner eller betonghåltagningsarbeten, så har jag därmed inte någon uppfattning heller för vad som är rimligt pris eller inte. Men utifrån att ha pratat med några som utfört mer eller mindre samma typ av jobb, har jag bildat mig en uppfattning om att det bör landa i runda slängar någonstans kring 25 000 - 50 000 kr.

Du som arbetar professionellt med betonghåltagning, kan du försöka förklara för mig ungefärlig kostnad för denna typ av projekt? Försöker som sagt få en någorlunda korrekt uppfattning kring vad som är ett rimligt pris. Ge mig med andra ord en vägledning i rätt riktning. Ingen jobbar på exakt samma sätt, så jag förstår att priserna inte kan bli exakt samma heller. Men det skiljer trots allt orimligt mycket mellan dessa två anbud.

@bossespecial Jag vet faktiskt inte hur konstruktören har tänkt sig. Jag har framfört önskemål om att ta bort hela väggen och därmed ersätta den med stålram för att på så sätt få en så stor öppning som möjligt. Första förslaget var att lämna ca 300 mm av den bärande väggen till vänster och ca 600 mm till höger (mot fasadväggen), såga ut i övre kanten och sätta en överliggare. Men öppningen skulle i sådant fall blivit bra mycket mindre. Därav gick vi på denna lösning, nämligen att riva hela väggen i sig, och ersätta den med stålram enl. K-ritningen. Men menar du på att man först enl. ritningen ska såga ur för stålbalkarna, därefter placera pelare på varsin sida och överliggaren på dessa, för att slutligen riva resten av bärande väggen (det streckade området innanför den röda linjen)?

Förresten, vad är den röda linjen (svart egentligen) på den ursprungliga ritningen? Vad visar den?
 
  • Arkitektonisk ritning av en bärande vägg med märkta mått och instruktioner för stålbalksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt ritningen placeras balk och pelare precis bredvid väggen och att man tar bort betongen utefter stålbalk och pelare. Om du tittar där balk och pelare möts ser du en liten radie, följer du den konturen ser du hur mycket betongvägg som är tänkt att va kvar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
nzsc
Oj! Om jag förstått dig korrekt, vilket jag hoppas att jag inte har, så menar du följande:
  1. Vänstra pelare, HEA120, placeras i hörnet mot väggen som ska rivas samt innerväggen och bultas fast.
  2. Högra pelare, HEA120, placeras i hörnet mot väggen som ska rivas samt fasadväggen och bultas fast.
  3. Överliggaren, HEA180, placeras ovanpå de båda pelarna, mot väggen som ska rivas samt taket.
  4. Väggen som ska rivas är 3960x2500 mm, men i själva verket rivs 3600x2250 mm.
Detta leder till att öppningen blir 3600x2250 mm, precis som det är tänkt. Men att det dessutom innebär att konstruktionen på djupet blir balkens bredd + den kvarvarande väggens tjocklek, alltså 120 mm + 140 mm => 260 mm respektive 180 mm + 140 mm => 320 mm. Stämmer det?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jo det är så det är gjort på ritningen.
Det röda är det som tas bort.

Det enda jag egentligen kan säga om kostnaden är att det här jobbet, på anbud, blir två man en vecka om det ska utföras på ett bra sätt.
Sen vad slitagekostnad osv blir kan jag inte sia om.

Den billigaste firman kanske har tänkt bila ner hela väggen...
 
nzsc
Shit! Då har jag betydligt större problem än vad jag först trott :rofl:
Jag ber om överseende från er båda, jag är varken konstruktör eller håltagare, och eftersom jag saknar kunskap/erfarenhet från båda dessa områden försöker jag alltid lära mig något nytt.

Men för att förtydliga ritningen, ni menar alltså att det blir så här enl. konstruktörens ursprungliga ritning?
 
  • Schematisk ritning som visar plan för rivning av en bärande vägg mellan kök och vardagsrum med HEA-balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning som visar en väggsektion med indikationer på en HEA 180 pelare, och text som beskriver olika delar av konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nzsc
Så här har jag föreställt mig det hela, och trott nämligen att det är så det kommer att bli :rofl:
 
  • Skiss av en planlösning som visar köket och vardagsrummet med en bärande vägg tänkt att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en planlösning med markerade väggar för kök och vardagsrum, inklusive bärverk och brandvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp!
Så blir det.

Var därför jag skrev att jag skulle sågat bort hela väggen..

Och det kräver precis som du är inne på att väggen stämpas på båda sidor först.

Sen verkar konstruktören sakna praktisk erfarenhet...

Dubben under pelarna tex. Där slår man i två expander istället för å krångla..
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Tack för upplysningen! Det hade jag inte en susning om, för jag antog att hela väggen skulle ryka för att stålramen skulle hamna på exakt samma ställe där den bärande väggen tidigare stått.

Jag förstår liksom inte varför konstruktören i det här fallet väljer att kvarlämna en ram av betong från den tidigare väggen? Blir ju att man sågar ur väggen och lämnar kvar "ett fotbolsmål" + lägger därtill ytterligare "ett fotbollsmål" av stålbalkar. Har svårt att tro att stålramen av HEA180 + 2 st HEA120 inte skulle klara av ensamt att bära upp vikten :thinking:
Nackdelen blir ju naturligtvis en djupare klack/utbyggnad med den här lösningen.

Du har en poäng angående infästningen i golvbjälklaget. Har nämligen hört talas om det tidigare. Har för mig att det var just @bossespecial som påpekat detta eller så var det någon annan håltagare som jag varit i kontakt med.
 
Stålet reser 2 man på mindre än dag med reservation mot gjutning. I min värld så kilar man på 3 ställen och punktar kilarna. Istället för att motgjuta.
Alternativt att man undergjuter pelarna och pressar på så vis upp balken. Men kilar går klart fortast.

Gjorde liknande montage tidigare och då gjorde vi 6st avväxlingar per dag Men då bara med 1 pelare.

Håltagningen har jag ingen större praktisk erfarenhet av men tycker att 2 erfarna borde hinna på 2 dagar utan problem. Har torrsågat ner en lika stor vägg på 8h så tycker att det borde hinnas på 2 dagar med ordentliga grejer.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
När vi öppnade fasadväggenför en terassdörr sågade håltagningsfirman hålet och en murare satte in stålbalken. Men visst, då behöver du två kontakter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.