Gått från kaos till ordning i borr och dylikt, byggde en låda och organiserade lite i verkstaden.
 
  • Träorganisatör med olika borrbitar och verktyg metodiskt uppställda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
katos och 11 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Snart färdigställt bordet till borrstativet.

Och lyckas få utslag när jag lite för snabbt fräste spåren för t-tracksen geni
[bild] [bild]
Snyggt jobbat, en liknande lösning skulle jag vilja göra till mitt borrmaskinsstativ. Men jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa, för mig blir det blir ganska lätt så att övre delen av stativet vrider sig runt axeln. Det ser ut som våra stativ är väldigt lika varandra, har du också det problemet?
 
Dheri Dheri skrev:
Snyggt jobbat, en liknande lösning skulle jag vilja göra till mitt borrmaskinsstativ. Men jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa, för mig blir det blir ganska lätt så att övre delen av stativet vrider sig runt axeln. Det ser ut som våra stativ är väldigt lika varandra, har du också det problemet?
Vet inte från börja så va det lite glappt men har du tillgång till någon som kan svetsa så kan du enkelt råda bot på det. Jag har lagt på och gjort styrpiggen som löper i spåret på baksidan sen filat ned det. Så nu känns det tillräckligt tight.

Är ju ett klart uppsving jämför med hamdhållet men är ju ingen Arboga.

Det som stör mig mest är hur mycket min gamla borrmaskin väsnas...
 
FredrikR FredrikR skrev:
Yarisen ville också ha "spikdäck"..
Nya domkraften räckte in bra så däckskiftningen effektiviserades något iom domkraft-uppgraderingen som skedde i höstas.
[bild]
#f1style :cool:

Sen tog jag tag i en "surdeg" eller ja..
Slangvindan har blivit liggande i 10år!! Men nu kom den upp.
[bild]

Jag insåg varför jag dragit mig för att bulta fast den.. Fick typ lirka in slangen efter att däcken pumpats.

Tips på vindor som funkar som det är tänkt mottages tacksamt (y)

Någon som har denna: [länk] och vill komma med utlåtande?
[bild]
Jag har den vindan från Jula och den gör vad den ska, varken mer eller mindre och utan strul. Ett bra köp tycker jag.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
För egen del blev det en liten mysstund i verkstan med lite småpilla, bl.a. fick jag äntligen bytt ut den provisoriska svetstången som fungerat som handtag till anhållet på justersågen.
Svarvat trähandtag monterat på justersåg och verktyg, närbild på trähandtag och burk med träolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarvade till en bit från beskäringen av krikonträdet, torrsprickorna spacklade med "woodfiller" i körsbärston. Man tager vad man haver! :)
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Jag har den vindan från Jula och den gör vad den ska, varken mer eller mindre och utan strul. Ett bra köp tycker jag.
Funkar "styrningen" som det är tänkt, eller kärvar den så man lär ta om osv..?
 
ullberg
Även jag har den från jula, min har suttit utomhus (men hyggligt under tak så den slipper den värsta nederbörden) i ca 5 år, lite solblekt vid det här laget men funkar fortfarande bra , inkl styrningen. Jag brukar låta slangen löpa genom handen så jag kan bromsa den värsta farten, går väldigt fort annars och låter inte helt hälsosamt när stoppet smäller i vindan, men i övrigt gör jag ingen styrning för att den ska rulla upp sig snällt. Kan inte påminna mig att det en enda gång trasslat och jag behövt ta om...

Det där väldigt solida/gedigna intrycket saknas dock så för professionellt bruk kan jag gissa att den inte håller speciellt länge men för mitt hobbybruk har det funkat väldigt bra, mycket bättre än jag trodde när jag köpte den.

/U
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Funkar "styrningen" som det är tänkt, eller kärvar den så man lär ta om osv..?
Jag tycker den funkar bra, har aldrig strulat vid inrullning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
36 skivor Valchromat uppkapade i väntan på infräsning av beslag och kantfräsning. Fräsjiggar tillverkade enligt tips från @OlaC och @Findus.

Verkstadsutrymme med uppkapade Valchromat-skivor staplade, verktygstavla och blå skåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 6 till
  • Laddar…
Trevligt! Vad ska det bli?
 
Ska bli en kundanpassad lösning vad gäller akustikteglering av kontorslandskap. Bullerskärmar som sedan ska kläs med ljudabsorberande material.
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Själv har har jag haft en kall dag ute.
Vinter stängt poolen. Blev lite av ett äventyr.

Hade vist lånat ut dränkpumpen så fick rivs bord poolpumpen från sin ordinarie plats och få ihop ett riktigt tattarmeck men gjorde jobbet.

Undertiden så var det dags att tömma 60m 50mm pemslang. På med dammsugaren inne i garaget gick ganska bra.

Men blev lite otålig gjorde en adapter till kompressorn koppla på i andra änden.
Sen kom vi till till ett tänkte inte På det ögonblick.
Fan adaptern funka bra jag blåste på kompressorn ladda efter luft men helt plutslig blir allts tyst.

Min flodvågen från tryck luften hade brädd fyllt dammsugaren vattnet har stått som en kvavast upp i verkstad taket.

Men det va bara att tömma och vrida på jordfelsbrytaren.

Nu byggfläkt i verkstan men Plåtar på och alla rör tomma!

Trädäck med verktyg och en lång blå Pem-slang som sträcker sig över ytan, i ett bakgårdsbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterstängd pool med täckplåtar och tända lyktor runt trädäcket i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
Ordning och reda på gång:) @Frustrator ;)

Välorganiserad hög med ordnade vita kakelplattor redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 2 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Ordning och reda på gång:)@Frustrator ;)
Är det småbitar som ska skickas till jac? ;)

Det är liksom din, axel_n mfls verkstäder som är skälet till att jag insett att jag måste fixa min..+att jag slog i höger stortå 14ggr sist jag var där nere
..
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Själv har har jag haft en kall dag ute.
Vinter stängt poolen. Blev lite av ett äventyr.

Hade vist lånat ut dränkpumpen så fick rivs bord poolpumpen från sin ordinarie plats och få ihop ett riktigt tattarmeck men gjorde jobbet.

Undertiden så var det dags att tömma 60m 50mm pemslang. På med dammsugaren inne i garaget gick ganska bra.

Men blev lite otålig gjorde en adapter till kompressorn koppla på i andra änden.
Sen kom vi till till ett tänkte inte På det ögonblick.
Fan adaptern funka bra jag blåste på kompressorn ladda efter luft men helt plutslig blir allts tyst.

Min flodvågen från tryck luften hade brädd fyllt dammsugaren vattnet har stått som en kvavast upp i verkstad taket.

Men det va bara att tömma och vrida på jordfelsbrytaren.

Nu byggfläkt i verkstan men Plåtar på och alla rör tomma!

[bild] [bild]
Visst är det underbart att man skjuter på det tills det är isbjörnar ute på gatorna.. ;)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.