Bästa svaret

Väldigt fint!
Nästan lite för fint för att vara förråd.
 
maah maah skrev:
Väldigt fint!
Nästan lite för fint för att vara förråd.
Om det ska stå en Mc där så kan det aldrig vara för fint ;-)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Att prova på nya saker är ju oftast kul! På alla andra tak har jag lagt tegel men som sagts i tidigare inlägg, detta skulle skilja sig från övriga på tomten.
Plåt fick det bli. Helst hade jag velat prova med riktig bandplåt men jag bestämde mig att det gick över gränsen för min äventyrslusta. Jag nöjer mig men Planjas Trend. Lite plåtarbete blev det allt ändå så jag är nöjd.

Började med att fräsa ned rännkroken i råsponten

Takrenovering med råspont, underlagspapp på plats och början av plåtarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter kroken så på med rännan innan jag satte takfotsplåten, testade att få dit rännan efter takfotsplåten men med de krok jag valt gick det inte att trä efteråt.

Närbild på grå takfotsplåt och ränna installerad under mörkblå takplåt på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan nog göra olika men jag ville ha symmetrisk så jag mätte upp så höger och vänster sida klipptes till samma bredd

Mätt och markerat, jag bockar i två steg så vatten inte skall kunna slinka övre mot trä, sannolikt helt onödigt

Grå takplåt uppmärkt för bockning ligger på gräsmattan, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten klippt till rätt bredd och uppvikt

Grå takplåt märkt för bockning, ligger på gräs, förberedd för montering på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats på taket

Nyinstallerad grå takfotsplåt längs takkanten med synliga fästskruvar på ett platt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte dit vindskiveplåtar på en gång

Nyinstallerat grått plåttak med synliga takfotsplåtar och rännkrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot pulpetkanten köpte jag specialplåtar i samma färg som gör att vatten inte kan blåsa in lika lätt, jag valde även att köpa lite för lång plåt så jag kunde vika upp den mot en trekants list

Nylagd plåttak med takfotsplåt och vindskiveplåtar på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt på plats

Nyinstallerat plåttak och takränna på en liten grå träbyggnad med röd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se en plåt även mot väggen som skydd, övre delen av taket har även den en "vindskiveplåt" lite annan vinkel etc men i princip samma. Jag köpte allt hos Plåtgrossisten som var väldigt smidiga att ha att göra med. Dom gjorde ett antal specialplåtar och alla blev rätt vilket är lite av en överraskning.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Under hösten har faktiskt utbygget blivit klart. Här kommer alltså upp summeringen, senaste inlägget så sattes smygar...

Det som var kvar var att bygga "karm" på dubbeldörrarna, taklist, golvlist och foder, slipa golvet sen på med en tröskel..

Så såg det ut runt dörrarna vill ha trä så man ser lite kvist etc, tycker det gör att man kan luras att tro att det är gammalt...
Delvis avslutat dörrutsmyckningsprojekt med träkarm och lister över en vit dubbeldörr, mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med en lite bräda från värmland

Tumstock mäter tjocklek på två sammanfogade träbrädor med synliga kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapar
Träbräda på arbetsbänk framför kapmaskin, förberedd för byggprojektets listning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar stycka i fall man kan använda ändarna

Två trästycken med sammanpassade urskurna karmändar i en verkstad, redo för installation i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlar

En nysågad ljus träbräda med synliga ådringar på en trähyvelbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ja en massa av samma som inte är så kul att se... upp med dem och rikta hyfsat sen måla

Nyinstallerad dubbeldörr med synligt dörrkarm och smyg i en nyrenoverad inredning, omgivet av väggar och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vita dörrkarmar med synlig kvist, intill en bevarad grå vägg och slipat golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade dörrkarmar och fodret på vit dörr, även taklist synlig, i nyrenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listning, bara bilder på foder..

Nyinstallerade dubbeldörrar med träkarm och synliga kvistar som ger en rustik känsla, med utsikt till en trädgård och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade träkarmar kring fönster och dörrar i ett utbyggt rum, ommålade väggar, oslipat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade dubbeldörrar med träkarmar syns, oklart målade med synliga kvistar för ett äldre utseende, klara för målning och listning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som målades

Nyinstallerade fönster med omålade karmar och lister i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vita fönster och fönsterbrädor i trä under renovering med skyddstejp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade foder och lister runt fönster med synliga trädetaljer och vitmålad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad dörrfoder och smyglister i trä, med skyddspapper vid kanten under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vita dubbeldörrar med foder och listverk mot grå vägg, renoveringsprojekt i hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat vit fönstersmyg och foder med trädetaljer i ett renoverat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nymålade vita dörrlister vid en dubbelgångjärnsdörr med renoveringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_W och 5 till
  • Laddar…
Fyllde visst bild kvoten så vi fortsätter här..

golvet som sagt var, det var äntligen dags att täcka av och luta / olja som jag gjort med övriga golv

Nyligen oljat furugolv i ett rum med tomma vägguttag och ej färdigställda golvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipat ljust trägolv med polermaskin i förgrunden i ett rum med gråa väggar och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen lutat och oljat trägolv med synliga träådringar och naturlig färgvariation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyoljad furugolv med naturlig träådring i ett hörn av rummet, utan golvlist ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LIte intressant att se vad som händer med färgen, när jag hade polermaskin hemma så passade jag på att även olja om köket, det golvet har legat i snart 10 år.. klar skillnad på färgen

Nyoljad trägolv med synliga ådringar och knutar vid en golvlist och en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst ja, golvlisten satte jag förstås efter oljningen

Renoverat rum med nyligen oljat furugolv och gråmålade väggar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen oljat trägolv och gråmålade väggar med ljusa fönster i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyoljat furugolv i ett tomt rum med gråa väggar och vita fönsterkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen lutat och oljat trägolv i ett rum med grå väggar och vita fönster, golvet har synligt förbättrad färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyoljat furugolv i ett rum med väggar i två färger och vita fönster och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det bara tröskel kvar, inte helt rakt så handhyveln fick vara med och korrigera lite, fick göra en liten fals då det gamla golvet är något högre och tröskeln ligger egentligen bara på en sida om dörrarna. Tyckete inte jag hade råd att lägga om rummet innanför

Trägolv vid en dörrtröskel där golvet är nyoljat och en golvlist ligger ovanpå det slipade ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen handhyvlad trätröskel som håller på att formas, med klämmor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med hyvel, såg, handske och träbit, använd för anpassning av golvtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel mellan två rum med en färgskillnad på golvet och en nyinstallerad golvlist vid dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat trägolv efter oljning med synlig färgskillnad och nyinstallerad vit golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyoljad tröskel och golv med golvlist intill vit dörr, skillnad i träets färgton synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_W och 14 till
  • Laddar…
Tidstypiskt och vackert!
 
Har läst tråden från start och måste bara säga snyggt jobbat med allt! Imponerade känsla för detaljer.
 
Ni som följt denna långdragna tråd vet att det går saktare och saktare var efter åren går... Nu är ju rummet klart och tanken var ju att ha det som matsal när det egentligen inte behövs för något annat.

I en matsal brukar man ha ett bord, tidigare så byggde jag ett till köket för att få det se lite gammalt och slitet ut. Även till detta rum ville jag gärna ha något annat än det som möbelbutikerna erbjuder.

För en massa år sedan så hittade jag en del fina Al plank som jag köpte av grannen i värmland. Tänkte nog redan då att det kan bli ett bord en vacker dag.

Planken fick åka med hem till stan efter förra semestern. Här upplagda i väntan på lust..
Råa träplankor upplagda i en hög i ett verkstadsutrymme i väntan på att bli ett matsalsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o helt plötsligt en dag kom lite lust :) Eftersom jag inte riktigt visste vad jag ville bygga så tänkte jag att ben bör det ju vara i alla fall så plockade fram lite korta bitar

Träplankor upplagda i en verkstad med måttstock, början på hantverksprojekt för att bygga ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktade lite

Alplank upplagda på verkstadsbord i väntan på att bli ett handgjort matsalsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktade lite mer och planade dem

Alplank staplade på ett arbetsbord i en verkstad med gersåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag ännu tänkt mig 4 vanliga ben till ett bord så fortsätter mot det målet

Alplank som hålls ihop med träklämmor på en arbetsbänk i en verkstad, i processen att skapa ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så ändrar jag mig och börjar delvis om klyver det jag limmat

Alplankor upplagda på ett arbetsbord bredvid kapsåg, i väntan på att bli ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bestämmer mig för att bygga bockar istället för vanliga ben och börjar tillverka bitar som skall vara 100x100, 60x40 och 100x60

Träplankor i olika storlekar upplagda på en hyvelbänk i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankor av alträ upplagda i en verkstad, förberedda för att byggas om till ett handgjort bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alplankor upplagda på golv, förarbetade för att konstruera ett unikt matsalsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planade och riktade träplankor och träbitar på golvet, förberedda för att byggas om till ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlade träplankor och fyrkantiga träblock på en verkstadsbänk, i processen att skapa ett unikt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu börjar det bli lite att pussla med, de två bitarna som skall "ligga" mot golvet

Al-plankor upplagda i verkstad som förarbete till ett handbyggt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den avancerade ritningen på stående delar

Handritad skiss på trä med måttangivelser för delar i ett hemmagjort bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och övre delen av bocken delar jag i två delar, vet inte riktigt varför men så blir det

Alplank som bearbetats för att skapa bockben till ett egentillverkat bord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byter från klyvklinga till kap

Verktyg och material på ett sågbord i en verkstad, förberedelse för att bygga möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så kan man kapa

Ett träplank är upplagt på en bordscirkelsåg i ett verkstadsrum, i förberedelse för att byggas om till bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fortsättning följer..
 
  • Gilla
kalle55 och 8 till
  • Laddar…
Vanligen så är det en "slå" mellan de två bockarna på ett bockbord. Nackdelen med det är väl att den är i vägen för att att sträcka ut benen under bordet.
För att slippa slån så tänkte jag göra överliggaren mycket bredare än normalt, 200mm så borde den ändå bli stabil. mellan över och underliggare har jag sett ett antal olika lösningar. Att bara ha en bred "bräda" i mitten ville jag inte. För att få lite bredd är tanken att ha två "ben" och sen ett kryss, först tänkte jag krysset för stabilitet men insåg att det inte behövdes av det skälet men det såg snyggt ut på skissen.

Jag vill tappa ihop benen med över/underliggare, börjar med att ställa in fräsen

Träbit fastspänd vid fräsning, med synlig fräsklipp och pelarborr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Roterar biten

Träbit med utfrästa tappar, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två till vare sida

Träplankor med utskurna tappar, staplade ovanpå varandra i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med urfrästa tappar staplade i en verkstad, redo för ihopsättning av ett bockbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör om proceduren på kortsidorna

Trästycke fastspänt på ett arbetsbord med fräsutrustning i användning för att skapa tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätappar för en bredare överliggare på ett bord, svarvat för att ihopfoga ben och bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder sen sågen för att rensa ren tappen

Trädel fastklämd med tvingar på ett arbetsbord under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke i tving på arbetsbänk under bearbetning för montering av möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så, fyra tappade plus lite andra bitar

Träbitar utskurna för att skapa tappade benkorsningar till ett bord, placerade på en träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar ju använda byggen av olika slag som ursäkt för att köpa verktyg, jag har några gånger behövt "pelarborr" funktion. Egentligen så är ju en riktig typ Arboga vad man borde leta efter men det tar tid och den tar plats. En kompromiss är en Bosch leksak, Pelarborrmaskin PBD 40.
Denna gång tänkte jag använda den som "långhålsborr", borrar ändarna först

Pelarborrmaskin som borrerar hål i ett trästycke för ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen mellan tätare och tätare

Pelarborrmaskin som borrar ett hål i en träbit på ett arbetsbord i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pelarborrmaskin som borrar i ett trästycke som är fastklämt på ett arbetsbord, i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sista tar jag med stämjärn

Trästycke med utfräst oval fördjupning och markerade tapphål i en snickeriprojektprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar till bockbord med utfrästa tapphål för ihopsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar väl inte riktigt än, har hört något om fyrkanter i runda hål ;-)

mm, lite mer jobb krävs
 
  • Trästycke som bearbetas med fräs i ett välorganiserat snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbitar med utskurna tappar och hål för montering i snickeriprojekt, placerade på plastbackar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Haget och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg blev alltså att runda av tapparna

Avrundad tapp på träbalk provmonterad i motsvarande hål med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med rundad tapp bredvid hål för provmontering och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prov montera lite för att se hur pass det stämmer

Trätapp rundad i hörn av träelement under provmontering, skåra för kil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avrundad trätapp provmonterad i motsvarande utskårat spår på träplanka i snickeriverkstad, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion provmonterad i snickarverkstad med tappar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar funka i princip, lite orolig dock att det med tiden ska bli instabilt, gillar inte rangliga grejer...
Bestämmer mig för att skåra tappen och kila ut den vid limning för att få ett ordentligt tajt förband

Träkonstruktion med rundade tappar insatta i skårade block för att testa stabiliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkomponent provmonterad med rundade tappar för att visa planerat tätt tappförband, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prov monterar även detta

Trädetalj med avrundad tapp och urfräst skåra vid provmontering för stabilt förband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


verkar funka som tänkt
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Underliggaren är ju tänkt att få som fötter, det betyder att jag på något sätt skall göra ett urtag under.
Funderar först på att borra med nya "fina pelarborren" men det visar sig då att leksaker är leksaker, inte stabilt nog för detta.

En pelarborr i verkstad fäst vid ett trästycke med skruvstäd och tvingar, omgiven av virke och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det glider och drar inte rakt, annars var tanken att med sänksåg såga mellan hålen men får tänka nytt...
Jag har en kutter till fräsen (eller som egentligen är till en fyrkuttershyvel) som skulle kunna användas, den saknar dock spånbegränsning. Med åren blir man lite mer försiktig men det bör ju gå att hantera utan allt för stor risk tänker jag (nu är det säkert någon som kommer påpeka att risken inte var så liten).

Tanken är att man dels hindrar kuttern från att ta mer än 1mm i taget via anhållet, dels säkrar startpunkten med ett fast anhåll bakom och viker in träämnet mot kutter.

i bakkant av fräsen finns lite gängade hål som jag bygger ett fäste till

Verkstadsutrustning med pelarborr, fräs och arbetsstycken för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bultar fast det

Träbit fäst på verkstadsmaskin, beredd för bearbetning med fräs och kutterskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och förlänger ut bakom fräsen

Verkstadslokal med en träfräs i förgrunden och ett pågående byggprojekt med träföremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långträbit monterad i en verkstadsanordning för bearbetning, med fästen och skyddsinstruktioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen sätter jag ett stopp på "rätt" avstånd för att skära in ca 100 mm från änden av foten och börjar med 1/2mm sen 1mm i taget tills det ser ut som jag tänkt

Ett trästycke på en arbetsbänk bredvid en kutter, förberett för att skära urtag för fötter på en underliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka vid bearbetning med en fräskutter på en arbetsbänk inom snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka nära fräskutter under bearbetning, suddig bakgrund som visar verktygets delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit i en träfräs med mått och inställningar synliga, redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke i arbete vid en fräs i en verkstad, med synliga verktyg och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det var av tur eller försiktighet jag har alla delar kvar ska jag låta vara osagt men det gick bra i alla fall.
 
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
då var det äntligen dags att börja sätta ihop vissa delar, eftersom jag inte hade en helt klar bild över vad slutet skulle bli är det kul att se var det tar vägen...

Trädelar på arbetsbänk med förborrade hål och märkningar, under bearbetning för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av träkonstruktion limmas i verkstad med klämmor och skydd mot tryckskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu hade jag inte bestämt mig om det skulle vara ett stöd i mellan eller ej och alltid lättare att bara limma några få fogar i taget så jag byggde en extra överdel som bara är med under limningen

Träkonstruktion med limmade fogar i skruvstäd under byggprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med en överdel fastspänd med skruvtving under limning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycken fixerade med skruvtvingar på arbetsbänk under sammanfogning med limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte skydda från tryckskador men nog blev det ett tryck på ena sidan, lätta att gömma men ändå..
Sen var det bara att börja med kryssen

sågade ena änden lite för vass så jag kunde stryka av den i rätt vinkel, sen märka av i överkant

Träkonstruktion under limning i en verkstad med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


båda sågade

Träkonstruktion med kryssformat stöd på en verktygsbänk i en verkstad under tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu skulle man haft ett sånt där fint MFT bord som "alla" verkar ha byggt sig

Arbetsbänk med trästycken fastklämda i en jig för limning, överfräs och skyddande röd trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med utskjutna ändar förberedda för sammanfogning, fastklämda på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


får gå ändå

Träkonstruktion under sammanfogning med limknektar som håller korsformade stöd och delar av en överdel i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen tänkte jag åtminstone plugga krysset

Träkonstruktion med tre svarta pluggar och ett borrat hål på ett ljust träbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detailj av snickeriprojekt med trädetaljer som limmas ihop, inklusive tryckskydd mellan fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träkonstruktion med överlappande kryssformat stöd under sammanfogning i en verkstad, med verktyg och träplankor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iSnobben och 4 till
  • Laddar…
då var det bara att limma även överliggaren och kryssen

Träben klämt i skruvstycken med limmade delar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slog ned kilarna så det blev riktigt tajt

Träbänk under konstruktion med limmade kryssben och överliggare i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädetalj med inslaget kil i limmad fog, använd i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist limmades den översta biten dit

Delar av ett träben med överliggare och korsade stöd limmas i en verkstad, klämmor håller ihop konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så benen klara (trodde jag just nu alltså) bara att börja kapa upp material till skivan. Jag limmar i 330-380 centimeters bredder så det skall gå i hyveln, max 410, sen får det inte heller bli mer än 1010mm för den sista limningen i plano pressen som bara tar ca 1030 mm och man vill ju ha lite klämskydd också

Långt trästycke på arbetsbänk förberett för kapning och limning i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor förberedda för limning, uppstaplade på ett betonggolv i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke färdigt för limning matas genom en stationär hyvelmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hyvelbänk används för att förbereda ett trästycke i ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trave av träplankor upplagda i ett snickeri, förberedda för kapning och limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor av olika storlekar förberedda för limning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar förberedda för limning i en verkstad, lagda på en betonggolv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så, då skall det bara hyvlas....

Trähyvel med en nyhyvlad träbit som ligger framför och spån på golvet i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen limmas dessa till tre smalare skivor

Träplankor förberedda att klyvas och limmas, med sågutrustning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som kexas och limmas till slutgiltig? bredd

Verktyg och trämaterial i en verkstad, inklusive ännu ej sammansatta träplank för en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor fastklämda för limning, står i verkstad med spännband och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


renkapa kortsidan

Träbitar klämda i en arbetsbänk bredvid en stållinjal och en röd blyertspenna, redo för vidare snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


allt för den dagen...
 
  • Gilla
Danne_W och 9 till
  • Laddar…
då skulle man kunna tro att det bara var att slipa av en sista gång för att sen bjuda in grannarna på middag..
alltid bra att torrköra lite, så ställer upp bockarna och slänger (skivan är d..j tung) på skivan efter att ha konkat upp allt

Ej färdigställd trämatbord med bockben och två stolar i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provar med benen på lite olika avstånd från kanten

Obehandlad träskiva upplagd på två träbockar i ett rum, försök till att mäta rätt benavstånd på ett hemgjort bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mm, kommer fram till att det blir tajt att sitta på änden med mindre än 250 mm in från änden.

Obehandlat träbord på bockar och en stol i ett rum under konstruktion, diskussion om bordets storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen kommer beställaren! och säger att det är nog lite lång.... och lite smalt ...................
 
Nu är ju 1010 mm det bredaste som man kan limma i min fina planovägg. Dags att bli listig, hur kan man göra för att limma på ytterligare 300 mm som nu är beställt?

Börjar förstås med att limma ihop en 300mm skiva till, sen börjar jag fundera på vad vi kallade "porta power" när jag var ung och skruvade på maskiner, det var som en omvänd domkraft.

Där jag har mina verktyg idag hade jag tidigare ett pelletsförråd, det är väl ca 2 meter brett. De flesta av mina snabbtvingar är vändbara så varför inte prova, sagt och gjort.

Verktygsbänk med stora träskivor fixerade med snabbtvingar och riktstöd vid en limningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


började rigga upp skivan efter att ha rensat rent på bänken och monterat bort skruvstädet

Verkstad med en snickarbänk där en stor träskiva hålls på plats vid limning med flera snabbtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


förberedde med kex och riktstöd under skivan för att inte få den allt för kupig

Träskiva monterad på arbetsbänk med snabbtvingar för ihoplimning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk med skivor som hålls ihop med flera snabbtvingar för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kröp omkring på skivan med en slägghammare och försökte efter bästa förmåga knacka skarven så tät som det bara gick

Stor träskiva limmas på arbetsbänk med flera snabbtvingar för att förlänga ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och glad i hågen kunde jag konstatera att det nog fungerade (t.o.m. väggen stod kvar)
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.