Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja visst är det en skön go känsla på kvällen efter arbetsdagen.

Det där med att ingen har anlitat en för att man är bra, duktig, prisvärd eller att de gillar en, utan bara för att lagen tvingade de att anlita mig.
Då öppnar jag en öl, en Westvleteren XII, och inser vad bra man har det här i livet.
Vi gick med 15 miljoner i vinst förra året. Så det är en jätte go känsla. Men 15 miljoner i vinst är inte mycket beroende på vad man jämför med. Finns bloggare,youtubeare, klädbutiker och alla som säljer krimskrams på nätet som har mycket högre vinst på mindre personal och omsättning.

Vad tjänar en besiktningsman ? Man får inte göra det själv. Knepigt dem inte bara tar 100:- för att slutbesiktiga ditt hus eller varför advokaten inte tar 500:- efter ett par hundra timmars jobb.
 
S Stefan1972 skrev:
Då kan jag ju berätta att det knappast stannar vid 15%.......En bilverkstad som tex köper ganska mycket från mekonomen ligger säkerligen på runt 20-30% i rabatter och dessutom årsbonus på det. En grossist som säljer till verkstäder har omkring 40-50% rabatt.
Att det är billigare med reservdelar i tyskland tex beror som jag förstått det på att de inte arbetar som vi utan har högre timpenning och alla köper reservdelar för typ lika priser. De har ju å andra sidan inte riktigt samma kultur som vi har att hålla gamla bilar rullande i evigheter så privatmarknaden ser antagligen inte riktigt likadan ut.
Så du menar att tyska märkesverkstäder plockar mer än motsvarande 1500:- timman plus moms?
 
H Henke87 skrev:
Vad tjänar en besiktningsman ? Man får inte göra det själv. Knepigt dem inte bara tar 100:- för att slutbesiktiga ditt hus eller varför advokaten inte tar 500:- efter ett par hundra timmars jobb.
Vem som helst kan i princip kalla sig besiktningsman utan att någon som helst fackkunskap och det finns inget som hindrar en att verka som besiktningsman oavsett om man besitter nödvändig kunskap eller inte.

Övrigt är rent trams, dels för elektriker lever i en något skyddad verkstad vilket inte är fallet för besiktningsmän eller jurister, och dels för att kritiken inte riktar sig mot de timpriser elektriker debiterar utan mot de priser som tas på materiel. I övrigt är det väl ingen som påstått att en elektriker ska ha 500:- för ett par hundra timmar jobb.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E elmont skrev:
En av mina grannar driver en mindre (ca 5-6 anställda) bilverkstad och enligt honom ligger påslaget på reservdelar på minst 80% och till ca 150% samtidigt debiterar dom 750:- / timmen på dom jobb som dom inte lämnar fast pris på. Men dom vill helst lämna fast pris då det nästan alltid innebär bättre marginaler.
L Leifur skrev:
Så du menar att tyska märkesverkstäder plockar mer än motsvarande 1500:- timman plus moms?
Nej jag har aldrig nämnt nå siffror, jag har bara sagt att marknaderna är helt annorlunda.
 
Spara på den mentala hälsan genom att titta på totalkostnaden av ett jobb istället för att haka upp sig på påslag eller andra poster.
"Sista raden" räknas!
 
E elmont skrev:
Jag tror att "problemet" har sin grund i dom offentliga upphandlingarna på löpande jobb hos tex kommunerna, landsting och större företag. Under alla år som jag har varit med om har timpriset styrt vem som fått göra jobben och det har fått till resultat att företagen hållit en mycket låg timdebiterering (även under självkostnad) för att sedan ta rejält betalt för matr. för att få lönsamhet i företaget. Det är ett "system" som använts minst från 60 talet och framåt. Någon gång runt sekelskiftet blev det lite mer "parametrar" som lades till vid upphandlingarna men i stort är det lika "som det alltid har varit". Och eftersom privata kunder är en relativt liten del av den totala jobbutbudet så har man aldrig bemödat sig med att ha nått annat "system" för privatkunder.
Ja, håller med. Offentliga upphandlingar och LOU ställer väldigt höga krav på beställaren vilket ofta saknas. Det saknas också alt för ofta förvaltning av avtalen. Man skriver in flera och fler krav men det är sällan det finns resurser att kontrollera att dessa följas. Detta vinner oärliga anbudsgivare på eftersom det i störst inte finns några risker med att fuska. (Det är relativt få avtal som bryts pga ej uppfyllda krav.)

Men tycker inte detta skulle påverka den privata sektorn. De "bra" elektrikerna borde ju söka sig dit.
 
Eftersom den "pivata" sektorn med småkunder är nått av det minst lönsamma man kan hålla på med och dessutom är det ofta svårt för "svensson" att riktigt förstå vad h*n köper. Först ska det vara ett "budjetpris" sedan vill dom ha "allt" och när man förklarar att lågbudget innebär en lite lägre standard så är man en skurk.
 
S
E elmont skrev:
Eftersom den "pivata" sektorn med småkunder är nått av det minst lönsamma man kan hålla på med och dessutom är det ofta svårt för "svensson" att riktigt förstå vad h*n köper. Först ska det vara ett "budjetpris" sedan vill dom ha "allt" och när man förklarar att lågbudget innebär en lite lägre standard så är man en skurk.
Så om jag vill ha Exxact uttag/strömbrytare, vet jag att elfirman köper dessa på Selga eller Ahlsell för 60-70 kronor styck, max. Då vill inte jag betala mer än 80-90 kronor för dessa. Redan där har elektrikern 30% vinst per pryl och kunden kommer känna sig nöjd med dessa priser.
 
richardtenggren
Det verkar vara svårt att ta in att ingen anser att elektriker ska arbeta gratis, uta problemet som alla försöker belysa är att det lämnas ut ett timpris vid prisförfrågan, som i slutändan inte är korrekt.

På fakturan tillkommer det framkörnings-/bilavgift, även fast man fortfarande betalar för timkostnaden för restiden.
Sedan tillkommer ytterligare en dold del av den faktiska timkostnaden, som då läggs på materialkostnaden, som tydligen krävs för att få det att gå ihop.
Alltså är den timkostnad som lämnas ut i början felaktig. Då det tillkommer extra tillägg, som gärna utelämnas från att nämnas vid det initiala besöket, då kostnad efterfrågas, en liknande affärsidé som Ryanairs.

Alltså är det tydlighet som efterfrågas, eftersom det är sista raden som är betydande även för elektrikern, så kan det inte vara så farligt med en rimlig initial timkostnad.
Då antar jag även att fakturorna skulle ifrågasättas mer sällan, då kunden initialt blir mer medveten om den slutgiltiga kostnaden.
 
  • Gilla
Grillgården9 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom den "pivata" sektorn med småkunder är nått av det minst lönsamma man kan hålla på med och dessutom är det ofta svårt för "svensson" att riktigt förstå vad h*n köper. Först ska det vara ett "budjetpris" sedan vill dom ha "allt" och när man förklarar att lågbudget innebär en lite lägre standard så är man en skurk.
Är det inte just detta som är bristen. Att man har svårt att argumentera för sin profession och istället tar den enkla vägen och viker sig på timpriset för att sedan lura av kunden pengar på för höga materialkostnader som inte finns.

Kortsiktigt funkar det men långsiktigt drar det ned förtroendet för branschen vilket denna tråd är ett tecken på.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.