O Oxsar skrev:
Lite pdf topic.
Men jag satte renova-brytare för 5 år sedan. Nu har de börjat ge upp och brytaren(en kopparbit) gått av.
Skulle rekommendera THPG-brytarna istället vilket har mycket bättre kvalité (säljs t.ex. på byggffabriken). Ger även 10gånger bättre retrokänsla vid utanpåliggande.:)
Beror på hur man räknar. Efter 10år blir det billigare med THPG ;-).

Hitta detta forum där några elektriker går loss på att diskutera påslag. Känns som 32% är "rimligt"
http://www.fluxio.se/forum/35/27748.htm
 
Här har ni min senaste faktura på ELprylar jag köpte, om ni vill jämföra lite priser.
Firman är snälla och låter oss handla privat med deras rabatter (självklart med något påslag på priset)

Använder fabrikat schneider exxact på brytare/vu.
En faktura på elektriska komponenter med angivna priser och antal, inkluderande kablar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske kan ge ett hum om vad firmorna betalar själva för sina produkter!
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
K Kane skrev:
Aaah, kan det vara rotorsaken till att elektrikerna kan snurra upp konsumenterna på materialet?
Nää? Det funkar så i många branscher.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
H Henke87 skrev:
...
Varför får en arkitekt ta 1500:- i timmen eller en advokat 2000:- i timmen?
...
Det får en elektriker också göra om han eller hon så önskar.


H Henke87 skrev:
...
Inte fan går man in på Ica och gnäller varför man inte får se deras inköps priser och säger att man ska fan bara köpa den där osten med 10% påslag annars går man till konsumentombudsmannen.
...
ICA är en återförsäljare av varor. Även Elbutik.se är en återförsäljare av varor.
Av en elektriker vill man köpa arbete och kompetens, inte överprissatta artiklar som t.ex. återförsäljaren Elbutik.se klarar att sälja så mycket bättre. (Man kan anta att även de har som målsättning att företaget ska gå med vinst)


H Henke87 skrev:
...
Skit i att anlita ”oss” (elektriker) eller gör det själv istället. Ah just de. Det får man inte...
Vilket "ni" är väl medvetna om och vilket en del aktörer utnyttjar tämligen hänsynslöst.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Skärmdump av två Schneider Electric Exxact LED-dimmers med priser och artikelnummer.
Biggie Biggie skrev:
Här har ni min senaste faktura på ELprylar jag köpte, om ni vill jämföra lite priser.
Firman är snälla och låter oss handla privat med deras rabatter (självklart med något påslag på priset)

Använder fabrikat schneider exxact på brytare/vu.
[bild]
Kanske kan ge ett hum om vad firmorna betalar själva för sina produkter!
Min firma ger 195:- exkl moms för en Exxact led dimmer. Så nja. FK under en krona metern.
 
Redigerat:
H Henke87 skrev:
Min firma ger 195:- exkl moms för en Exxact led dimmer. Så nja. FK under en krona metern.
Ja olika firmor har olika avtal med olika leverantörer och grossister, men det vet du ju redan
 
Som småbarnsförälder pratar man mycket med bekanta om hur det ska bli för barnen i framtiden och hur samhället ser ut samt kanske kommer se ut.
Många gånger handlar samtalen om det här med egoism, självbeundrand, solidaritet, konsumsionssamhälle osv osv.

Många trådar här på BH vittnar om den tråkiga mentalitet vi föräldrar pratar om. Jag ska ha, jag är bäst, alla luras, rättigheter hit, rättigheter dit, du är dum, jag har rätt, i teorin hit, i teorin dit.
Ja, ni fattar poängen!

Det här med priser och påslag. Alltså, man kan inte får precis som man själv vill och behagar här i livet. Man måste kunna prata med folk och förstå varandra. Det är ett totalt ömsesidigt ansvar. Den som tror att alla luras, lurar bara sig själv i slutänden.
Den som har kontakt med en bra hantverkare och vårdar samarbetet skriver inte ut sitt missnöje i dessa forum. Det är tänkvärt!
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Som småbarnsförälder pratar man mycket med bekanta om hur det ska bli för barnen i framtiden och hur samhället ser ut samt kanske kommer se ut.
Många gånger handlar samtalen om det här med egoism, självbeundrand, solidaritet, konsumsionssamhälle osv osv.

Många trådar här på BH vittnar om den tråkiga mentalitet vi föräldrar pratar om. Jag ska ha, jag är bäst, alla luras, rättigheter hit, rättigheter dit, du är dum, jag har rätt, i teorin hit, i teorin dit.
Ja, ni fattar poängen!

Det här med priser och påslag. Alltså, man kan inte får precis som man själv vill och behagar här i livet. Man måste kunna prata med folk och förstå varandra. Det är ett totalt ömsesidigt ansvar. Den som tror att alla luras, lurar bara sig själv i slutänden.
Den som har kontakt med en bra hantverkare och vårdar samarbetet skriver inte ut sitt missnöje i dessa forum. Det är tänkvärt!
Håller med i stora delar förutom att TS skule beskriva ett missnöje.
N Nils82 skrev:
Som småbarnsförälder pratar man mycket med bekanta om hur det ska bli för barnen i framtiden och hur samhället ser ut samt kanske kommer se ut.
Många gånger handlar samtalen om det här med egoism, självbeundrand, solidaritet, konsumsionssamhälle osv osv.

Många trådar här på BH vittnar om den tråkiga mentalitet vi föräldrar pratar om. Jag ska ha, jag är bäst, alla luras, rättigheter hit, rättigheter dit, du är dum, jag har rätt, i teorin hit, i teorin dit.
Ja, ni fattar poängen!

Det här med priser och påslag. Alltså, man kan inte får precis som man själv vill och behagar här i livet. Man måste kunna prata med folk och förstå varandra. Det är ett totalt ömsesidigt ansvar. Den som tror att alla luras, lurar bara sig själv i slutänden.
Den som har kontakt med en bra hantverkare och vårdar samarbetet skriver inte ut sitt missnöje i dessa forum. Det är tänkvärt!
Nja kan inte riktigt hålla med. Bra affärer utgår ifrån att både köpare och säljare är nöjda.
Jag tycker helt klart att det finns fog för att diskutera påslag. Jag tycker det ok med påslag men förväntar mig då att installlatören sköter allt om det skulle ske fel så som garanti, felbeställning, struliga levrantörer m.m.
Blir det allt för höga påslag känner jag mig lurad och då är mitt förtroende för hantverkaren förlorat. Tycker bättre om att man är ärlig och kostnader hamnar rätt. Att lägga t.ex. timkostnader som material ogillar jag.

Brukar stämma ganska bra att om man tycker en bra hantverkare är dyr, då vet man inte vad en billig kostar.;-)
 
K Kane skrev:
Aaah, kan det vara rotorsaken till att elektrikerna kan snurra upp konsumenterna på materialet?
ja men nu drar du alla över en kam precis som jag nämnde tidigare. Det är inte elektrikerna eller vvsare som gör detta som samlat skrå utan några få individer. Knappast en hel grupp.
 
S Stefan1972 skrev:
ja men nu drar du alla över en kam precis som jag nämnde tidigare. Det är inte elektrikerna eller vvsare som gör detta som samlat skrå utan några få individer. Knappast en hel grupp.
Nej, jag skriver att de "kan". Inte att alla gör det.
 
H Henke87 skrev:
Nää? Det funkar så i många branscher.
Vilka, förutom VVS?
 
K Kane skrev:
Vilka, förutom VVS?
Hela konfektionsbranschen har 2,5-3 ggr inköpspriset på sina varor.
 
Instämmer.
Har en bekant i konfektionsbranschen. Kan de inte lägga på minst 175% netto köper de inte in plagget. Men vanligtvis lägger de på det dubbla.
 
Skillnaden i alla andra branscher är att det är helt ok med konkurrens och du som kund kan köpa prylarna vart som helst. Elbranschen skyddas ju av anala behörighetsregler och den enskilda elektrikern försvarar sina priser med nån sorts garanti som inte gäller någon annan stans.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Hela konfektionsbranschen har 2,5-3 ggr inköpspriset på sina varor.
Den jämförelsen är inte relevant. Där är det fråga om återförsäljarverksamet, något som t.ex. Elbutik.se också ägnar sig åt.

Här diskuteras elektriker som säljer hantverk och kompetens.
Om man även vill vara återförsäljare så får man finna sig i att också prisjämföras med andra återförsäljare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.