E
M merbanan skrev:
[bild] [bild]
Om uttaget ser ut som ovan med lite extra stora hål så antar jag att man behöver en matchande stor stickpropp. Vad kan man tänkas klara av att belasta en sådan kabel med?

Fynd från miljöstugan.
När jag var liten brukade man borra/fila i insuget/förgasaren för att få lite mer effekt... kanske nån trodde att man kunde få några fler Watt ur kabeln med samma metod ?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vadå tror. Det är ju så man gör om inte effekten räcker till :crysmile:
 
M merbanan skrev:
[bild] [bild]
Om uttaget ser ut som ovan med lite extra stora hål så antar jag att man behöver en matchande stor stickpropp. Vad kan man tänkas klara av att belasta en sådan kabel med?

Fynd från miljöstugan.
Käre vänner. Har de skjutit den med älgstudsare eller??
 
P
Hittade den här fina skarven bakom en av panelerna på toaletten. Långt ifrån värsta men knappast ok. Elledningar och rör bakom panel i toalett med synlig skarv och öppen kabelkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Svårt att se hur det är infäst, men visst har man kostat på sig riktiga stutsar i nedre kopplingsdosan och brytaren ?
 
P
tänkte mera på sockerbitsskarven som doldes bakom panelen
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Nej, det där med risken för spik och skruv genom sockel/list och därmed kabel är ju ett högst övertygande argument, tänkte inte på det.
Hur ofta sätter man skruv så långt ner på en vägg? Sen ska golvlisterna märkas att det är ström i dessa. följer med klisterlappar att sätta på (vist dessa kan ju försvinna också).

Har satt in sånna lister själv, har inte dragit el i dessa. Men funderar även sätta in i vardagsrummet, för gömma högtalarkabel
 
  • Hörn av ett rum med mönstrad tapet, golvlist och ett eluttag ovanför golvet intill listerna, utan synlig el i listerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Hur ofta sätter man skruv så långt ner på en vägg?
Du har inga barn va...?
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du har inga barn va...?
Jag har. Och jag fattar inte... Menar du att man behöver skruva fast grejjor långt ner på golvet för barn? Eller att de skruvar i väggarna?

Jag har inte upplevt något av de när ungarna var i den åldern.
 
Det är väl skillnad på egna barn och andras ungar iofs... men golvlister ligger lite väl mycket i lagom arbetshöjd för den lille snickaren som vill hjälpa pappa, tycker jag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är väl skillnad på egna barn och andras ungar iofs... men golvlister ligger lite väl mycket i lagom arbetshöjd för den lille snickaren som vill hjälpa pappa, tycker jag.
OK, så du menar att ungarna skulle klara av att öppna listerna? Utan verktyg? Eller bryta loss dem från väggen?
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
En spik på fel ställe räcker. En enda.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En spik på fel ställe räcker. En enda.
Jo, men det problemet har man ju i vilket fall. Om ungarna klarar av att slå en spik i en vägg så kan den bli spänningsförande. Oavsett om ledarna ligger i golvlist eller inte.

Jag har stött på en och annan spänningssatt spik i mina dagar, och ingen av dem var islagen i en kabelförande list. Någon var däremot slagen igenom listen in i röret bakom.

Jag skulle vara betydligt mer rädd för barn med spikar i närheten av uttagen, än i närheten av en dylik list.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Mikael_L
Använd
ricebridge ricebridge skrev:
En spik på fel ställe räcker. En enda.
Dra EKLK/EXLQ/EQLQ i listen och anslut biledaren till jord så får man en väldigt bra skydd mot strömförande spik vid genomspikning. Särskilt om man även har JFB i anläggningen.
 
Vilka konstiga "problem" en del har. Jag har haft egna små barn och har nu ett antal barnbarn men ALDRIG har jag eller hört talas om att barnen spikar i tex golvlister. Jag tror att det är ett av många påhittade problem som teoretiskt skulle kunna häda men som i praktiken i princip aldrig händer.
Och skulle det vara någon som frekvent drabbas av problemet tror jag att denne bör söka hjälp för att lära sig att "uppfostra" sina små telningar.
 
  • Gilla
LJC och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.