BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det ska vara 1,5 mm glipa per breddmeter golv, på båda sidor.
4 m brett golv ger 6 mm på var sida etc
Som jag minns det från Tarketts anvisning var det 1,5 mm/breddmeter dock minst 10 mm.
 
Hej!

Idag efter kurs med jobbet har jag fortsatt montera ihop skåp. Sedan kom farsan förbi och då fick vi monterat upp en monteringsskena och hängt upp några skåp:)


Ihopmonterat vitt skåp utan dörrar med en instruktionsbok ovanpå, bredvid en vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vit omonterat köksskåp står på ett brunt golv nära en arbetsbänk och en vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterade vita skåp och monteringsskena på en vägg under installation i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av vita skåpstommar och en monteringsskena i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsskena upphängd på vägg med oslipad spackel och anteckningar, redo för skåpsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmonterade vita skåpstommar i ett omålade rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterade vita skåpsmoduler med öppen baksida i ett rum under renovering, klara för montering på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omonterade vit skåpsmoduler stående på ett golv med skyddspapper, delvis uppsatta på en vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon eftermiddag :)

//Fredrik
 
Får du plats att sätta en täcksida till vänster om kyl/frys? Tror det skulle vara snyggt att få dem inramade samt slippa se skåpstommens sida.
 
S
simpa81 simpa81 skrev:
Får du plats att sätta en täcksida till vänster om kyl/frys? Tror det skulle vara snyggt att få dem inramade samt slippa se skåpstommens sida.
Precis, det brukar vara standard och köra en täcksida.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Precis, det brukar vara standard och köra en täcksida.
Ja precis, där blir det en täckskiva.:)

Det är bara högskåpet samt överskåpen som är på rätt plats, det andra är inte riktigt på sin slutgiltiga plats. Underskåpet är bara ditställt:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag fortsatt att montera ihop skåp, sedan fick jag hjälp av farsan så vi fick upp resterande skenor. Vi riktade också om den vi satte igår lite. :)

Omonterade vita skåpsmoduler på golv i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under renovering med markerade områden för skåp och synliga skenor för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under renovering med monterade skensystem och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag försöka åka in till Ikea igen och komplettera lite saker samt köpa lite fler plugg :)

//Fredrik
 
Blir tjusigt :) det är sjukt kul att bygga kök!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Idag har jag monterat ihop överskåp och satt upp dom. Fick kapa ur två skåp för ventilationsröret till fläkten. Jag hade mätt så det gick klart med 220cm skåp under den men glömde visst bort att benen tillkom med 8cm:rolleyes: Tog sin lilla tid med nu är det klart iaf(y)

Fick också köpt tvättmaskinssockel när jag var inne en snabbis och kompletterade med lite saker på Ikea. :)

Renoverad vägg med kapade överskåp för ventilationsrör, synligt stödskena och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt överskåp som kapats för ventilationsrör, stående på en kartonggolv med måttstock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat överskåp med urkapade öppningar för ventilationsrör, stående på ett golv i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåp med utsågat hål för ventilation och ett ventileringsrör liggande på skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåp anpassat för ventilation med urkapning, bredvid oanvänd eluttag på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överskåp monterade med en urkapat utrymme för ett ventilationsrör genom två av skåpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade vita överskåp med utsågat utrymme för ventilation, oslipad vägg undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vita överskåp monterade på en vägg i olika höjder med urkapning för ventilation samt en synlig vägg utan kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade överskåp i kök med utsågning för ventilationsrör, mot vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartonger för tvättmaskinssocklar på ett golv mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit tvättmaskin på sockel intill toalett i ett kaklat badrum, ventilationsslang synlig ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskin ovanpå en grå tvättmaskinssockel intill ett vitt badrumsskåp och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag! :)

//Fredrik
 
Hej!

Idag är samtliga skåp ihopmonterade, behöver kapa ur lite i bakkant på de två skåpen i mitten för vatten & avlopp så därför är dom inte riktigt på plats.

Ihopmonterade skåpsstommar i en pågående renovering med synliga väggavsnitt förberedda för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmonterade köksskåp med ej helt färdigställd installation för vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmonterade vita köksskåp och verktyg på ett golv med avlägsningsarbete för vatten och avlopp i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmonterade vita köksskåp utan bänkskiva, två ej helt på plats för rörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag på väg in för att hämta bänkskiva, ska bli spännande att hantera och framförallt få upp i lägenheten på två trappor upp när den är av massiv ek och 4m lång..:rolleyes:

//Fredrik
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar att du lagt ner lite energi på att få hålet i bakkant snyggt.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Ser kul ut hur ska du göra med glipan höger om skåpen? Har nyss satt överskåp i mitt kök o funderar på om ja ska sätta något där eller låta bli. Har även som du lite glipa upp till taket men de låter jag nog vara så.
 
P preben1 skrev:
Ser kul ut hur ska du göra med glipan höger om skåpen? Har nyss satt överskåp i mitt kök o funderar på om ja ska sätta något där eller låta bli. Har även som du lite glipa upp till taket men de låter jag nog vara så.
Jag har köpt material för att såga till täckskivor både till höger om skåpen samt mellan skåp och tak. Så det blir nog så:)

//Fredrik
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du läst på om hur man säkrar kök mot vattenskador, särskilt när det gäller tappvatten och avlopp?
[länk]
Jag tror att jag har ganska bra koll på det men kommer antagligen läsa igenom det igen när det närmar sig.

//Fredrik
 
Hej!

Igår fick jag hämtat bänkskiva på Bahahus, lät dom kapa den så det blev något lättare att hantera, och idag bar jag in dem. La dit en av bitarna och det blir nog bra, är 40mm massiv ek:)

Nyinstallerad 40mm tjock massiv ekbänkskiva på vit köksstomme, renovering pågår med väggar delvis avtäckta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 40mm tjock massiv ek bänkskiva ligger på en vit skåpstomme i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.