Motvikt är elegant men kräver rimligen mer utrymme än det du har. Annars skulle motvikten bli ohemult tung, vilket skapar andra problem.

Som du redan konstaterat skapar dina gasfjädrar stora krafter i horisontalplanet.

Tänk på att väggfästet för tv:n är avsett för belastning lodrätt.

Jag får anta att du tänkt klart på kabeldragningen.
 
Ett annat alternativ till motvikt skulle ju kunna vara ett rep och gummisnodd/fjäder (eller elmotor) som sitter uppe under det tomma(?) delen av det nedsänkta takbiten bakom själva luckan.
Tillsammans med gas-cylindrarna skulle ju det kunna bli en smidig lösning för att balansera upp tyngden precis efter öppning, men samtidigt låta gas-cylindrarna hjälpa till och hålla den i position i öppet läge.
Ett annat alternativ är ju också att dra repet via block vidare till väggen och fästa det där i ett knap eller liknande. Så kan du stå vid väggen och hissa ner tv:n. Skulle nog vara rätt smidigt och lätthanterligt.
 
  • Handritad skiss av en idé för ett nedsänkt tak med rep, gummisnodd och motor för en TV-lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss som föreställer en mekanism med rep, block och knap för att hantera en lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av mekanism med rep och fjäder för att balansera en lucka i ett nedsänkt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J
A Arvid skrev:
Ett annat alternativ till motvikt skulle ju kunna vara ett rep och gummisnodd/fjäder (eller elmotor) som sitter uppe under det tomma(?) delen av det nedsänkta takbiten bakom själva luckan.
Tillsammans med gas-cylindrarna skulle ju det kunna bli en smidig lösning för att balansera upp tyngden precis efter öppning, men samtidigt låta gas-cylindrarna hjälpa till och hålla den i position i öppet läge.
Ett annat alternativ är ju också att dra repet via block vidare till väggen och fästa det där i ett knap eller liknande. Så kan du stå vid väggen och hissa ner tv:n. Skulle nog vara rätt smidigt och lätthanterligt.
Intressant inlägg. Satt just innan och funderade på att föreslå exakt samma, men jag skrev aldrig något då det känns som om eftersom hävstången är för kort pga brist på luft ovanför luckan, och det innebär att dragkraften kommer behöva bli väldigt stor. TS ville inte heller göra för mycket ingrepp i inneratket. Men, det är en väldigt smart ide (tycker iallfall jag som hade samma :) ) Möjligen går det att genomföra om man ändrar infästningen på vajern/repet till längre ner på luckan, men då syns den samtidigt bättre. Iofs syns cylindrarna också...
 
Jag skulle personligen satsa på två linjära elmotorer. Den vanligaste drivspänningen på dessa är 12 V, så ett spänningsaggregat tillkommer plus ett par brytare för ändlägena.
 
Problemet med denna lösning är att du inte kan öppna mer än lodrätt, vilket ts specifikt anser vara av stor vikt dessvärre ..

A Arvid skrev:
Ett annat alternativ till motvikt skulle ju kunna vara ett rep och gummisnodd/fjäder (eller elmotor) som sitter uppe under det tomma(?) delen av det nedsänkta takbiten bakom själva luckan.
Tillsammans med gas-cylindrarna skulle ju det kunna bli en smidig lösning för att balansera upp tyngden precis efter öppning, men samtidigt låta gas-cylindrarna hjälpa till och hålla den i position i öppet läge.
Ett annat alternativ är ju också att dra repet via block vidare till väggen och fästa det där i ett knap eller liknande. Så kan du stå vid väggen och hissa ner tv:n. Skulle nog vara rätt smidigt och lätthanterligt.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Problemet med denna lösning är att du inte kan öppna mer än lodrätt, vilket ts specifikt anser vara av stor vikt dessvärre ..
Jodå, med hydraulcylindrarna som trycker upp den tror jag nog det skulle fungera fint även sista biten.

Alternativt så sätter man TV-apparaten så den kan luta framåt en bit, och låter repet gå till luckan och sen tillbaka till TVn, så när luckan är längst ner lutar TVn framåt istället för att luckan rör sig vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Möjligen går det att genomföra om man ändrar infästningen på vajern/repet till längre ner på luckan, men då syns den samtidigt bättre. Iofs syns cylindrarna också...
Gör man linan i samma färg som luckan kommer de knappt synas när luckan väl är i sitt helt uppfällda läge.
 
J
A Arvid skrev:
Gör man linan i samma färg som luckan kommer de knappt synas när luckan väl är i sitt helt uppfällda läge.
Absolut, men om man ska få lite moment behöver linan troligen fästas långt nere vid hörnen, och då måste man troligen ligga ganska rakt framför tvn för att inte störas. Alltså i nerfällt läge. Tror jag :)
 
Kreativiteten flödar ser jag, kul! Hade säkert gått att göra mycket kul med elmotor, men det blir ju några kronor dyrare och något krångligare att få ihop, alla fall för en som mig som inte har så stor erfarenhet av elmotorer. Har en känsla av att frugan inte är suger på en mer utdragen byggprocess i sovrummet än nödvändigt... =) Kolvarna får i det här fallet representera the sweet spot när det gäller kompromiss mellan slutresultat och projekttid.

Såg att det diskuterades lite om synlighet för olika lösningar. Jag räknade lite på infästningspunkterna till kolvarna innan jag beställde dem och kom fram till att infästningspunkten på luckan kommer gå ner till ca 1/3 av TVns höjd sett från ovankanten, och vinkeln ut från luckan i utfällt läge är så pass liten att kolvarna inte borde gå utanför TVns djup, eller i alla fall högst marginellt uppe vid hörnet. Även i det sistnämnda fallet kommer de inte skymma bildytan om inte betraktningsvinkeln är helt orealistisk.

Hann iväg en runda för att proviantera material idag och har påbörjat regelverket så smått. Som alltid med gamla hus (1828) så tar det längre tid än man tror pga att INGET är rakt, någonsin, punkt =). Jag fick utgå från den vänstra regeln på bilden i och med att den var lägst (85-90mm sticker den ner från taket). Där var jag så illa tvungen att låta regeln följa taket även om det var snett och dant, för att det inte skulle bygga ner för långt när gipset kommer på, vill ju inte att det nerbygda taket ska gå under regeln. Sen har jag fått använda distanser över den högra regeln och tvingat den lite här och där för att den ska gå parallellt med den första.

Lampan är bortmonterad och det ser minsann ut som om det sitter en riktig eldosa bakom, ta i trä! I de flesta rum är det bara ett par tåtar som sticker ut. Men detta innebär ju att man antagligen kan sätta ett eluttag uppe i luckan om man bara hittar lite matningsspänning, och i sådana fall kanske man inte behöver dra upp en endaste sladd till TVn, hade ju varit trevligt =).
 
  • Ett sovrum med en person på sängen, takbjälkar, en tavla ovanför sängen och en gammal taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar sticker ut från en eldosa i taket med gula ändhylsor, redo för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar installerade i snedtak med synlig takbalk och elledningar, samt en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i konstruktion med synliga träreglar och utstickande elledningar där en lampa varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
  • Handritad skiss av en mekanism för en motoriserad lucka med gasfjädrar och vajerstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lösningen med två linjära elmotorer är enklare att installera än hydraulkolvar med tillbehör. Kostnaden blir uppåt en tusenlapp.
 
J J-stedt skrev:
Lösningen med två linjära elmotorer är enklare att installera än hydraulkolvar med tillbehör. Kostnaden blir uppåt en tusenlapp.
Vad menar du med två linjära motorer? Vill du ha en som öppnar och en som stänger? Kommer du inte få vajrar i taket då??
 
Alltså det enda jag är ute efter är ett kontrollerat "nedsläpp" och att den håller sig i rätt betraktningsvinkel. Att trycka upp luckan i taken med gammal hederlig mankraft ser jag inte som ett större bekymmer, såvida det inte visar sig att kolvarna är så in i ångermanland överdimensionerade att det blir riktigt trögt att trycka upp den. Men i sådana fall byter jag nog bara till ett par klenare kolvar ;)

Kanske någon annan som känner sig manad att testa någon av de lite mer extravaganta lösningarna? =)
 
Redigerat:
M Markus P skrev:
Alltså det enda jag är ute efter är
Vad menar du? Hela meningen med projekt är ju att de skall spåra ur! Jag tycker du skall ha en motor som wi-fi-kopplas till en mobilapp!
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vad menar du? Hela meningen med projekt är ju att de skall spåra ur! Jag tycker du skall ha en motor som wi-fi-kopplas till en mobilapp!
Jo, vi som gillar att pula har ju en tendens att sväva iväg i våra projekt. Men där kommer ju frugorna in i bilden, vissa av dem vill ju att vi ska ägna oss lite åt dem också ;) Efter ett klätterlokalsprojekt, ett gigantiskt trädäcksprojekt (som jag inte ens hunnit dokumentera på forumet ännu) som tagit hela sommaren, plus diverse annat så får jag nog dra lite i handbromsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.