Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu ska du inte vara sån... ;) Många läser, så även jag. Jag har varit medlem i 13 år längre än du varit.

Byggahus har vuxit enormt - till det positiva tycker jag. Dina inlägg, och varje annat inlägg, bidrar till en kunskapsbank och alla frågor och svar och lästa inlägg bidrar till att fler människor får hjälp och råd vid köp, renovering, ut- och tillbyggnad mm. Ditt bidrag är värdefullt. (Personligen hade jag gjort andra val, estetiskt sätt, men det är min smak, roligt att se andras val.)

Lycka till med renoveringen! ❤️ Och fortsätt göra inlägg med bilder på utförande och frågor om råd.
Haha jag det är klart, jag va en smula ironisk men samtidigt inte! Du är ju en av dom 10 och det uppskattas iaf!:)
Men samtidigt desto mer diskussioner desto mer kan folk lära sig och ha användning för, jag är själv inte den bästa på att alltid lämna avtryck i alla trådar!
Och att just jag gärna hade viljat ha mer respons är ju för att jag vet att det finns sånna som du här, varit med i över 13år och sett endel, och en annnan är osäker när det kommer till bygg eftersom att jag är riktigt färsking :)))

Och att smaken är som baken är fullt respektabelt, förstår att inte alla gillar stilen jag väljer! Även kommentar om sånt kan va kul och skapa diskutioner och nytänk!

Tack för kärleken iaf, du är lätt min favvo katt
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Funderade ju på om jag skulle ta ner den där jävla skivan i taket med stråvasstapet...
Den sitter dock på en bra tretexskiva som jag kan tänkas isolera ganska bra, kändes onödigt att ta bort den då.

Dock.... va denna skiva skevt monterad och hade springor upp till spontet, även spontet hade springor upp till bjälklagsisoleringen.
IMG_0364.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en grön stråvasstapet med glipor mellan takskiva och spont, exponerande isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så kunde det se ut på värsta ställena....

Jag helt enkelt skar upp isoleringen som blev över från väggen i passande bitar och tryckte upp. Typ till samma nivå som stråvasstapeten.
Isoleringsskivor skurna i bitar på trägolv med en kniv för passning i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckte in där det behövdes...
IMG_0367.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0368.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen diff tejpa... lite mek att tejpa som ett "L"
Men det blev helt ok.
IMG_0369.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen då även takdosan, samma sak
IMG_0375.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0376.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen bara börja gipsa....glöm inte ta bort den jobbiga spackelkanten i mot väggen hehe
Gipsplattor för takmontering med synliga springor och en tejpbandrulle på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0372.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipskruven jag hade kvar från köket va ju nu givetvis för korta, eftersom att jag lämnar skivan under..... fixar längre imorgon, men hade ett par onödigt långa skruv men stor skalle så jag kunde sätta upp ett par skivor :)


Och jaaaa shit happen, takdosan haha, lite spackel fixar allt :)
 
  • IMG_0374.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0377.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering med synlig isolering, ojämn stråvasstapet på tak, spånskivor och takdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0382.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Eftersom jag snålade med skruv som ej är ämnade för gipsning så kär jag en "better safe than sorry" tills jag byter imorgon...
IMG_0378.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här va några bilder till
Gipsskiva säkrad med stötta i ett rum under renovering, med synlig isolering och takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskiva fastsatt med icke lämpliga skruvar och en synlig skarv med isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0379.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Jag följer och läser också även om det var ett tag sen jag kommenterade.
Det var det här med orken då...
Passa på medans ni är "unga och fria" vill jag skriva till alla läsare! När man är i medelåldern och har barn i skolålder (som jag) så förändras så mycket. Cykellysena är trasiga, läxorna ska tjatas om för 194 gången samma dag. Dubbelt så mycket tvätt, mat samt idrott och hobbies som skall skjutsas och fixas.
Då är man ingen superhjälte längre på kvällarna och undrar var man gjorde av all tid förr.
Du Biggie använder den flitigt som sagt :ok:
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Haha, känner igen det där hoppsan. Har en fin rund "lagning" mitt på väggen, precis som du har i taket. Skivan låg på fel håll på sågbordet när hålet gjordes - hoppsan.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Haha, känner igen det där hoppsan. Har en fin rund "lagning" mitt på väggen, precis som du har i taket. Skivan låg på fel håll på sågbordet när hålet gjordes - hoppsan.
Haha 15cm fel, vet inte vad som hände hahaha...

Jag fegar ju med fiberduk på alla ytskikt också så det är verkligen skitsamma

Edit : med det menar jag att jag inte är en fena på att spackla ännu precis, så hade säkert lyst igenom vid färdigmålat tak:rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fråga, jag vill sätta in freshventil i alla sovrum, hur gör jag lättast, tänker tegelfasaden....
 
Biggie Biggie skrev:
Fråga, jag vill sätta in freshventil i alla sovrum, hur gör jag lättast, tänker tegelfasaden....
Också nyfiken gällande ventil ska montera i mitt hus med dekortegel fasad och trästomme.

Grymt tråd Btw!
Försöker göra samma resa som er fast med små kids. Har precis fått godkända bygglov tog bara 7mån... Men lyckades smälla upp en pool och lite skit umder sommaren. Men nu flyttar projekten in.

Keep going!
 
Hedens Hedens skrev:
Också nyfiken gällande ventil ska montera i mitt hus med dekortegel fasad och trästomme.

Grymt tråd Btw!
Försöker göra samma resa som er fast med små kids. Har precis fått godkända bygglov tog bara 7mån... Men lyckades smälla upp en pool och lite skit umder sommaren. Men nu flyttar projekten in.

Keep going!
Kul! Och ja åter igen all respekt för att barn och allt runt om kring käkar upp en hel del tid :/ väldigt imponerad av dom som får det att funka! Pool vill jag också ha i framtiden! Kanske va det ett smart drag av dig också? Kasta ungarna i poolen så att du kan snickra?:rofl:

Ja ang håltagning i fasaden då, måste väl finnas ett vettigt sätt att få det gjort utan att ringa hit en håltagare, ska se om jag kan snacka med lite folk på jobbet, återkommer om jag hör nått vettigt :)
 
Biggie Biggie skrev:
Fråga, jag vill sätta in freshventil i alla sovrum, hur gör jag lättast, tänker tegelfasaden....
Jag kapade av en sten utifrån genom att borra flera små hål brevid varandra och i fogen. Sen borrade jag genom väggen i centrum, sist med hålsåg inifrån.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…

Bästa svaret

S
Runt hål borrat genom en tegelvägg med synliga råa kanter och en dunkel utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns hålsåg för tegel för typ 1000 kr eller så borrar man en massa mindre hål.
Jag borrade inifrån och ut och sen teglet utifrån.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
En kollega betalade 500kr svart för att en kompis genom jobbet kom med rätt utrustning och hjälpte honom ta upp 3 hål. Enda infon jag fått fram här.

Jag kör nog på ditt sätt sinuslinus, köpte du denna hålsåg för 1000kr? Svårt att tro du fick det så jävla snyggt utav att köra budget varianten med många små hål :p
 
S
Kört budgetvarianten på tre ställen. (y)

Det jobbiga var att komma igen plankväggen eftersom hålsågen bottnar efter ett tag. Stämjärn och klubba behövs också...
 
R roli skrev:
Har nu upptäckt och läst hela tråden. En fundering på ett lite äldre inlägg, vad gör den "strumpmetoden"? Ett dränrör skall ju ta emot vatten utifrån ("sprickor" och slitsar behövs) och föra det vidare till lämplig plats.
"Strumpmetoden" för mig är när man skall täta ett läckande avloppsrör som man inte vill gräva upp. Men det finns kanske något liknande för dränrör, som då inte är helt tätt??
.
Hej Roli, har för mig att det diskuterades längre bak i tråden, men då det är en föredömligt lång tråd så kan det bli lite väl mycket tråd-arkeologi att leta upp. Det korta svaret är att det är samma princip som vid skarvförskjutna/trasiga/läckande avloppsrör, men att endast den trasiga/skarvförskjutna biten relineas. Där kommer mycket riktigt inte in dränvatten, men då det endast blir ett kort stycke spelar det ingen roll, övriga delar av röret tar upp det vatten som behövs, och nu spiller detta vatten inte ut igen utan förs vidare till dagvatten.

(Disclaimer: detta är ett generellt svar, allt beror naturligtvis på omständigheterna för det specifika skadan och röret, men detta är, enligt mig, rätt ände att börja i. Med modern kamerateknik och relining finns det inte längre någon anledning att "alltid" gräva upp och lägga nytt, även om det var vad man förr fick göra. Modern teknik förändrar spelplanen!)

Och en "Big-up!" till Bigge för denna tråd! :D(y)
 
Biggie Biggie skrev:
Fråga, jag vill sätta in freshventil i alla sovrum, hur gör jag lättast, tänker tegelfasaden....
Kanon att du tänker på detta, i och med (om jag inte minns fel) tidigare ägare bytt till moderna (täta) fönster. Många missar att detta förändrar självdraget, och inomhusluften blir både sämre och andelen fukt från utandningsluften ökar. Risken är då att fukten går in i väggar och tak, som ofta saknar fuktspärr då det är äldre hus, och snart bildar mögelproblem.

Det är en faktor som många inte kalkylerar in i kostnaden för ett fönsterbyte. Som sagt, snyggt att du fångat detta och arbetar proaktivt där många andra inte känner till problemet, eller t.o.m stoppar huvudet i sanden. (y)

Att få det gjort av en firma brukar inte vara så dyrt om det endast är trä + tegel i väggen. Men kolla så att du inte har betong i väggarna, då kan det springa iväg i pris och bök då det kan behövas en starkare borr, t.o.m med vattenkylning. (Men det tror jag inte du behöver)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.