Gah, vad hände i köket? Jag fick nästan allergiska utslag och migrän av köksbilderna. Stilpolisen delar ut ett gult kort ;)
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gah, vad hände i köket? Jag fick nästan allergiska utslag och migrän av köksbilderna. Stilpolisen delar ut ett gult kort ;)
Det gula kortet för de gulaktiga luckorna i köket? Nästa ägare borde åtminstone ändra till svarta luckor även på överskåpen.
 
BirgitS
Vilken vacker trädgård de har mot gatan, en massa olika gröna nyanser, och olika former och bladstrukturer! (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bergkamp Bergkamp skrev:
30-tals funkis. En del fina detaljer, en del mindre fina (eller i alla fall inte med min smak överensstämmande :rofl:).
[länk]
Fantastiskt hus! Men hur kan det komma sig att även i yrket utbildade människor har så svårt att skilja på fastighet och fastighetstillbehör.
Denna fastighet uppfördes mellan 1935 och 1936
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
HAAAAAAAAA HAhahahahahaha
Du är bara för go :crysmile:

Du får gärna utveckla varför du inte tror det? :D
Min dotter frilägger och fixar en sån bild på ett par minuter, och hon är som hon säger långt ifrån bäst i klassen på det, killarna på media är mycket duktigare. Med rätt verktyg och erfarenhet tar det 15-20 sekunder per bild att frilägga kopparrör, citroner etc och justera färgerna.

Och det syns som sagt på de extremt kalla, grå tonerna och på en hel del annat att bilderna är bearbetade.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Nästan alla mäklarbilder är redigerade och tagna av personer som sysslar med just fotografering/redigering.. jag känner flera som jobbar med just det - hyrs in enbart för den tjänsten. Mer krut läggs på vissa hus (viss prisklass)..

Men med tagens teknik kan vem som helst piffa upp bilderna, om man vill :)

Ibland ser bilderna för knasiga ut (perspektiv, färger osv).. och jag själv tycker det är ganska onödigt att styla både bilder och hemmet inför försäljning. Ska de fota nått vettigt.. fotografera vattenkopplingar, mögelhärdar, takkonstruktioner, tätskikt/renoveringsbild, krypgrunder..

Allt som är fint, helt och rent är ju "oviktigt" i sammanhanget när man ska köpa ett hus för flera miljoner - byta matta/måla om i alla rum.. är mycket lättare än att byta tak/dränera om/dra ny el osv :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
jag själv tycker det är ganska onödigt att styla både bilder och hemmet inför försäljning
Vi sålde vårt förra hus under en regnig november.
Fotografen var där och fotade alldeles efter en rejäl regnskur. Så på exteriörbilderna blänker t.ex. garagets platta plåttak av vätan, medan himlen ovanför är oskyldigt blå :)

Jag tror de skickade bilderna till Indien och fick blå himmel på alla bilder klart till nästa morgon.
Vi jobbar ju i olika skift :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror de skickade bilderna till Indien och fick blå himmel på alla bilder klart till nästa morgon.
Den förklaringen fick jag när jag frågade vår mäklare om det märkliga, att på alla bilder är himlen blå, med små vita moln. Även justeringar av ljus görs där.
I alla fall bra att fisheyeobjektiv har försvunnit. Jag kommer ihåg en bild på en rund diskbänk som gjorde mig nyfiken, tills jag såg husritningen och insåg att här hade fotografen använt fisheyeobjektiv för att få fram denna märkliga konstruktion.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror de skickade bilderna till Indien och fick blå himmel på alla bilder klart till nästa morgon.
Eftersom jag har viss insyn: Flera av de stora mäklarfotofirmorna skickar bilderna till Indien. De ett fåtal minuter på sig per bild att sätta blå himmel, justera vitbalans och redigera bort operfektheter.

Fotograferna kan ladda upp bilderna fram till sent på kvällen (Vilket är väldigt praktiskt eftersom de då kan få med kvällsfotograferingarna med solnedgångar i dagens batch). Bilderna är klara dagen efter.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte förvåna mig om de redigerar skabbigheter invändigt också i det fall de förekommer.
Reagerade på hur släta och vita väggarna var på mäklarens bilder på ett hus, när det i verkligheten var relativt ruff yta av gammal Treetex med gamla skruvhål, knöligheter och ojämna färglager.
Det handlar om att locka folk till visningen för att sälja in huset med känsla och snack som inte går att få fram i annonsen. För egen del är jag inte så besvärad över redigeringen, himlen varierar i verkligheten och ytskikten putsar många upp med vissa intervall ändå. Men rent principiellt undrar jag om man inte kunde tala om falsk marknadsföring när bilderna är redigerade till att visa något som inte stämmer.
 
Just nu ligger det här underbara 60-talshuset i Saltsjöbaden ute till salu. Det är t o m väldigt prisvärt. Tror det här är ett riktigt fynd för den som gillar 60-tal. Julklapp anyone?

https://www.hemnet.se/bostad/12947837?

Ett 60-talshus i Saltsjöbaden med stora fönster och svart taktegel, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Just nu ligger det här underbara 60-talshuset i Saltsjöbaden ute till salu. Det är t o m väldigt prisvärt. Tror det här är ett riktigt fynd för den som gillar 60-tal. Julklapp anyone?
Barn- och fyllevänlig terrass ändå... :)
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Barn- och fyllevänlig terrass ändå... :)
Livet måste få vara lite spännande:D:cool:
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Den där lilla halvtrappan av två förskjutna klossar upp mot vardagsrummet kändes inte helt fyllesäker heller. Är man så rund under fötterna så att man gärna håller sig i räcket så kommer man garanterat att kliva utanför trappsteget när man ska ner :p
För övrigt ett fantastiskt hus. Synd att de renoverat sönder vissa delar och inte behållit stilen på ex kök och badrum
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Den där lilla halvtrappan av två förskjutna klossar upp mot vardagsrummet kändes inte helt fyllesäker heller. Är man så rund under fötterna så att man gärna håller sig i räcket så kommer man garanterat att kliva utanför trappsteget när man ska ner :p
För övrigt ett fantastiskt hus. Synd att de renoverat sönder vissa delar och inte behållit stilen på ex kök och badrum
Haha tänkte inte på det först, men ser nu riktigt trista faceplants framför mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.