Albinp3 Albinp3 skrev:
Hur lagar man mat på riktigt? ;D
Jag menar steka kött, koka sås, värma grönsaker och en gratäng i ugnen. Typ. Inte bara värma en pizza.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hej ny här och snart "vuxenlärling" som elektriker.

Risk att bli nedskjuten här men ville bara yttra mig angående prissättningen på material.

Vi på yrkesvux har haft en del samtal om detta och det verkar vara ett generellt problem när vissa firmor utnyttjar sina kunder och debiterar höga påslag i stil med de fejkpriser och rabatter som Ahlsell och andra stora grossister tillämpar.

Jämför man priser mellan elbutik.se, Jula, Clas i sjön och grossarna så ser man verkligheten tyvärr. Alla produkter är inte samma givetvis.

Har fått information av en på Ahlsell själv att de ett tag slopade de sinnesjuka rabatterna men att stora elfirmor då protesterade, då de inte kunde "ge" sina kunder "sin" rabatt från Ahlsell som helt enkelt ser snygg ut på pappret. Alltså mellanskillnaden som inte fanns, försvann!

Exempel: 2-vägs Schneider Exxact utanpåligande 350 kr brutto, 130 kr netto + moms diff på 220 kr (kollar priset med mitt gamla ej elfirmakonto)

MEN vad får man för sina sura slantar då?

Jag vet inte mycket för jag är som sagt snart färdig och endast vuxenlärling men jag har lite koll genom mitt tidigare yrke som montör och den lilla kontakt med yrkeslivet genom APL-praktik.

Jag har diskuterat detta med han som ägde elfirman jag var på och även jämfört priser med elbutik.se och han sade som serviceelektriker hade han inget emot att kunden står för materialet. Dock är det som tidigare påtalats att blir då nåt fel och han måste åka och hämta eller fixa som kunden missat nåt så startar timern på direkten.

Garantier kan man ju också glömma att installatören tar på sig. Det får man ju stå för själv och via t ex elbutik.se. MEN installatören lämnar garanti på sitt utförda arbete och sin kompetens ofta auktoriserad elektriker eller elingenjör. Seriösa installatörer kontrollerar även enklaste 230V vägguttag med en installationsprovare som både mäter kontakt med jord och mer avancerade saker som JFB osv. Vilket innebär att man även kollar den vattenpumpen som tidigare hänvisats till.

Men en sak sade han som jag känner igen från mitt tidigare yrke samt från VVS-branschen som verkar funka likadant. Det att när du åker ut och kollar ett jobb så får du sällan betalt för den stund du går igenom jobbet på plats. Det måste bakas in på nåt vis.

Sedan om man är seriös vill säga, använder man protokoll från EIO samt gör CAD-ritning på installationen. Plus att i Göteborg/Stockholm har vi trängselskatt, parkeringsavgifter, servicebil och annat elände som skall till.

När det gäller inköp av material så är det enligt mina upplevelser som så att man åker till A och kollar ett jobb, sedan vidare till B och utför ett annat. Åker till leverantören köper in de prylar man behöver för A samt lämnar tillbaka det man inte behöver från C, rakt över disk (funkar sådär på nätbutiken). Man lappar mycket med tid, material samt har en dialog med leverantören som ofta kan svara på frågor.

Så alla som tycker att det är dyrt med material från behörig installatör, kolla om ni själva kan stå för materialet och elfirman använder det. Vägrar han/hon så är det väl antingen en viktig anledning eller helt enkelt byt firma.


Må gott och koppla torrt!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Eurotester Eurotester skrev:
Men en sak sade han som jag känner igen från mitt tidigare yrke samt från VVS-branschen som verkar funka likadant. Det att när du åker ut och kollar ett jobb så får du sällan betalt för den stund du går igenom jobbet på plats. Det måste bakas in på nåt vis.
Jag antar att du tänker på en situation då firman åker ut och tittar på ett jobb och lämnar en offert. För någon som säljer sina tjänster så ingår den delen som en naturlig del i affärsverksamheten för att skaffa kunder. Man kan som säljare av tjänster väldigt sällan räkna med 100% i debiterad tid utan att en del att tiden kommer att gå till administrativt arbete och försäljning vilket är nödvändigt för att få kunder till verksamheten. Så när man sätter den timkostnad man tar så tar man höjd för den tid man inte kan debitera och andra administrativa kostnader man har och där ingår odebiterbar tid för kundbesök och lämnande av offert. Så kostnaden bakas in i kostnaden kunden betalar och det kan så klart bli en skillnad mellan en hantverkare som får alla jobb utan att lämna offert jämfört med en hantverkare som måste jaga offerter för att få sina jobb.
 
Redigerat:
Tror inte protokollet blir något bättre för att EIO har utvecklat det eller har sin logga på, du kan ta vilket du vill eller utveckla ett eget.
EIO är väldigt vinklade i att allt som inte är kopplat till dem inte är "seriöst", tror folk hade kunnat ta dem mer på allvar om de inte överdrivit så mycket.
Där finns även mycket bra grejer att hämta hos EIO om man är medlem.

Ja, det är ofta dyrt med material från elfirman, har kanske att göra med kundens svaga ställning som beställare, kan gälla såväl privatpersoner som stora företag, sålänge man inte har koll vad och för vad man beställer kommer det alltid finnas elfirmor som utnyttjar detta.
Svåra för privatpersoner är att de ofta är fågångsbeställare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eurotester Eurotester skrev:
Hej ny här och snart "vuxenlärling" som elektriker.

Risk att bli nedskjuten här men ville bara yttra mig angående prissättningen på material.
Hej, välkommen till forumet, jag hoppas du slipper bli nedskjuten. :)

Du skriver mycket bra i ditt inlägg!

Eurotester Eurotester skrev:
Men en sak sade han som jag känner igen från mitt tidigare yrke samt från VVS-branschen som verkar funka likadant. Det att när du åker ut och kollar ett jobb så får du sällan betalt för den stund du går igenom jobbet på plats. Det måste bakas in på nåt vis.
Men samtidigt gör du här lite av samma tankefel som många andra gör, du tänker att det måste finnas en direkt kostnadstäckning för varje utgift. Drar man det tänket hela vägen måste det stå "Avgift hammare - 2:50 Avgift skruvdragare - 3:25" osv på fakturan.

I verkligheten tar man en högre timpenning än det som behövs för själva lönen och låter den mellanskillnaden sen täcka en otrolig massa små och lite större utgifter i firman.
Man kan verkligen laborera med sin affärsmodell om man vill, och gärna tänka ut varför vissa saker ska särdebiteras. Att ta ut kostnaden för bilen separat är vanligt, och kanske klokt då bilen för en hantverkare är det dyraste i firman efter lönen och bristande täckningsgrad.
En annan bra idé med att ta bilen separat är att om man smetar ut bilen i timpenningen så får en kund som anlitar en många timmar betala större andel av bilen (men fortfarande bara en körning/ 8 h) och den kunden som har ett kort uppdrag får rabatt på bilen, typ.


Som lite exempel.
Ska den anställde få 30.000:- i månaden så kostar denne företaget 504901:- per år.
Och man arbetar ca 1800:- per år så då blir lönedelen i timpenningen 280:-/timme + moms
Om sen timpenningen ligger på 450:-/ timme +moms så blir 170:- över att lattja bort i andra omkostnader. Det blir 170*1800 = 306.000:-/ år att leka försäljare för.
Men i praktiken ska detta belopp räcka till väldigt mycket.
Arbetskläder och verktyg, kostnader i firman såsom bokföring, försäkringar, porto osv. Det ska täcka icke debiterbar tid då man städar bilen, skriver fakturor, kollar och räknar på jobb och helt enkelt kanske inte har något uppdrag.

Om inte 306.000:-/ år räcker till företagets omkostnader förutom lönen, så måste man börja tjäna på materialförsäljningen också.
Men många andra företag klarar sig bra att gå runt på sådan här timpenning utan att ha andra inkomster ifrån verksamheten ...

Den som vill tjäna bra med pengar är om sig och kring sig när det gäller omkostnadssidan.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som vill tjäna bra med pengar är om sig och kring sig när det gäller omkostnadssidan.
Precis. Det är ju välkänt att det inte är de stora inkomsterna som gör en rik man. Det är de små utgifterna.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Fairlane
Eurotester Eurotester skrev:
Vi på yrkesvux har haft en del samtal om detta och det verkar vara ett generellt problem när vissa firmor utnyttjar sina kunder och debiterar höga påslag i stil med de fejkpriser och rabatter som Ahlsell och andra stora grossister tillämpar.

Har fått information av en på Ahlsell själv att de ett tag slopade de sinnesjuka rabatterna men att stora elfirmor då protesterade, då de inte kunde "ge" sina kunder "sin" rabatt från Ahlsell som helt enkelt ser snygg ut på pappret.
Hej och välkommen till forumet.

Om det ovan stämmer så visar det rätt tydligt att det inte är någon för några enstaka firmor som förstör för alla. Det är något som är satt i system av de stora jättarna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Om det ovan stämmer så visar det rätt tydligt att det inte är någon för några enstaka firmor som förstör för alla. Det är något som är satt i system av de stora jättarna.
Det kan omöjligt stämma, rabatterna kan inte skippas, det är till att börja med GNP som är för högt, för att skippa rabatter måste detta i så fall tvunget sänkas.
Men visst har Ni rätt i att det finns Jättar i görningen.
 
När man tänker efter så är det väl grundläggande princip vid försäljning att försöka få varje kundsegment att betala vad dom "tål" och accepterar (även om det är samma vara).
Tror att branschen och dom stora jättarna är väl medvetna i sin strategi.
- Betalar nän 490:- för ett vägguttag är det bra. Annars finns prutmån och det är bra affär i alla fall.
 
Redigerat:
Mikael_L
M MagHam skrev:
När man tänker efter så är det väl grundläggande princip vid försäljning att försöka få varje kundsegment att betala vad dom "tål" och accepterar (även om det är samma vara).
Tror att branschen och dom stora jättarna är väl medvetna i sin strategi.
- Betalar nän 490:_för ett vägguttag är det bra. Annars finns prutmån och det är bra affär i alla fall.
Det som nu är problematiskt med detta är att ifall man vill vara laglig så måste man anlita en elfirma som sen kan använda just detta maktförhållande till sin fördel.
Och gör ...
 
  • Gilla
Eurotester och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Dilemmat är väl att det bara är de vanliga konsumenterna som betalar överpriset. Många gånger hör man ju om hur mycket bättre det är att jobba mot andra beställare som inte tjafsar om priset. Jag är dock helt övertygad om att Skanska etc aldrig betalar de summorna för elmatrrialet.

Ibland ser man reklam på TV från någon optikerfirma om att man får sin ålder i rabatt i procent. Vissa kanske tycker det är bra att man kan få 70% rabatt. Själv känner jag bara att ett företag som kan ge 70% rabatt har fel pris från början och jag väljer hellre att handla någon annanstans.
 
  • Gilla
n0ir och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.