Är det den mätaren som finns på bilden är de nog inte nätägarens elmätare eftersom alla nätägarens elmätare måste vara uppkopplade för tim-debitering och den som är på bilden är av en typ utan denna möjlighet. Sannolikt då en privat undermätare. En konstruktion som kan vara problematisk då det finns strikta regler för hur och var detta är möjligt med hänsyn till nätägarens monopolställning.
 
Jag ser ingen bild...

Men som sagts, lite mer info behövs.
- Har grannen en egen fastighet, eller står hans hus på din mark?
- Har ni separata elavtal?
- Finns det några servitut eller nyttjanderätter inskrivna i fastighetsregistret?
- Finns det några övriga servitut eller nyttjanderätter?
 
@Installatören jag ser ingen bild (eller länk) i denna tråd, jag har även tittat i TS andra tråd, ser ingen bild där heller.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Bilden finns på Facebook där Byggahus.se har länkat till inlägget. Så det behöver nog inte vara en bild som hör ihop med inlägget, alls, utan är något som Byggahus.se slängt dit för att visa en elmätare.
 
M mikael-155 skrev:
Tror nätägaren har koncession inom sitt verksamhetsområde, vet att det inte är tillåtet att föra el över en fastighetsgräns grannar emellan, men nu är det ju nätägaren som har mätaren "på fel fastighet" knepigt...
Principen är att alla fastigheter ska ha sin anslutning på den egna tomten och att man försöker undvika att dra lågspäning 400v över tomter. Detta gäller vid nybyggnation eller ombyggnad av elnätet. Sen finns det en massa historik som gör att det ser annorlunda ut. Som i det här faller där fastighetsägaren tidigare bestämt var skåpet ska stå (haha)

Har ni separata skåp eller delar ni skåp?

Prata med nätbolaget och se vad som gäller. Det är inte omöjligt att de kan tänka sig att flytta skåpet till rätt fastighet.

Jag förutsätter att ni har separata nät abonnemang oh att det inte är en undermatning det är frågan om.
 
L
Läste något om undermätare , är det du som betalar allt och dom betalar för sin del av energin
Problemet som uppstår om dom betalar dig i dag är att om en flytt ska till , kommer en ny anslutningavgift ( nytt abonnemang ) på ca 27000:- till som dom ska betala plus nytt skåp och elektriker som ska utföra jobbet , trollig slutnota på ca 35-40Kkr
Betalar dom sitt eget så kan det vara gratis med flytt av servicen , i bland och i bland inte .
En elektriker måste till ändå , att skriva alla papper , nätägaren godkänner inget annat
Skåpet flyttar inte nätägaren på , det abonnentens egendom , och vid nytt ska det vara enligt regler i dag ,
 
Den absolut enklaste och för TS billigaste alternativet måste ju vara att muntligen säga till dem att de får ta och flytta sitt skåp för du är trött på hen. Om detta går obesvarat alt om de lämnar någon otrevlig kommentar som svar, att då börja med att varje kväll alt börja med fredag/lördag när man v e r k l i g e n vill ha el, att helt sonika byta ut en eller flera av propparna i skåpet till ett trasigt dito.
Till slut tröttnar de förhoppningsvis på att gå ut och byta proppar och flyttar självmant.

Se bara till att installera lås på ditt eget skåp först om även det står utomhus.

Lycka till
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Det var ett riktigt dåligt råd. :thumbdown:
 
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ett riktigt dåligt råd. :thumbdown:
Kan du utveckla?

Hela situationen är i grund och botten allt annat än optimal. Om man först försöker prata och det inte funkar är det helt uppåtväggarna att TS ska betala x antal tusenlappar för att bli av med något som inte är hans/hennes (jag hade själv aldrig gjort det, men hade som TS nämner inte velat ha mer än nödvändigt med grannen att göra)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Tror du att det löser något att jävlas med grannen? Väx upp.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
M metalnisse skrev:
Kan du utveckla?

Hela situationen är i grund och botten allt annat än optimal. Om man först försöker prata och det inte funkar är det helt uppåtväggarna att TS ska betala x antal tusenlappar för att bli av med något som inte är hans/hennes (jag hade själv aldrig gjort det, men hade som TS nämner inte velat ha mer än nödvändigt med grannen att göra)
Oavsett om situationen är optimal eller inte, så är inte olagliga metoder det rätta att ta till. Varför ger du inte rådet att t.ex bränna ner grannens hus - är det för att du anser att det är ok att tolka lagar, som det passar dig? Hur skulle det vara att bo i ett laglöst land? Tänk om grannen tänker lika om TS och vad han/ hon då kan tänkas göra för att lösa deras pågående tvist!
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Här finns mångasvar OCH frågor som upprepas men eftersom TS inte svarat eller kommenterat så känns diskussionen rätt meningslös enl mitt tycke.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M mikael-155 skrev:
Tror nätägaren har koncession inom sitt verksamhetsområde, vet att det inte är tillåtet att föra el över en fastighetsgräns grannar emellan, men nu är det ju nätägaren som har mätaren "på fel fastighet" knepigt...
Nja, det är inte tillåtet att sälja el i sverige om du inte har ett elhandelsbolag. Men i detta fallet så finns det inget som skulle göra det olagligt att ha grannens mätarskåp på sin fastighet. Försäljningen sker ju av nätägaren.

Och om man vill ge el till grannen är detta ok
 
Sånt här kan vara svårt att bara häva. Kolla även med byggnadskontoret om där finns något servitut på att skåpet sitter där. Finns där inget servitut så kanske man kan ge grannen en chans att flytta skåpet i samråd med nätägaren. Men sen kommer ju nästa sak om nätägaren säger nej.
För det är ju inte bara att flytta då man kanske inte vet exakt var själva kabeln ligger nedgrävd och jag antar att du vill ha upp hela kabeln för att någon gång i framtiden kanske slippa gräva upp din tomt på nytt.
Är detta något du kanske är redo att bekosta själv? Räkna med att du kommer säkert få bekosta något då det helt plötsligt är du som vill ha de gjort.

Jag hoppas de löser sig och jag ska följa detta.
Mvh fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.