Har upplevt en del stabilitetsproblemen med min HC2 speciellt kring uppgraderingar. Men mitt största problem är att HC2 inte känns riktigt modern.
Som Z-Wave-hubb fungerar den utmärkt men den har brister i hanteringen av andra tekniker som man brukar vilja ha i ett bra hemautomationssystem tex styrning av Philips HUE, Arlo, Video Doorbell, Sonos, IFTTT, Logitech Harmony, Flick osv.

Har lyckats med ett hack som kopplar Verisure med HC2 så att den känner av om jag larmar på och kan då sätta variabler och actions i HC2, men det är larvigt mycket pill om man ska få allt att fungera. Framförallt är det omöjligt att ”programmera” alla ovanstående tekniker med block-funktionen i HC2.

Det har drivit mig till att prova även Vera och SmartThings och nu väntar jag på Flic Hub. Men i dagens läge handlar det mest om att försöka integrera olika hub-tekniker.
 
Kan vara värt att kika på Homey med kanske.
Håller med dig till stor del, men även veran är hopplöst utdaterad. Och smartthings tyckte jag var väldigt inlåst.
 
Kan man koppla in en Fibaro dimmer när man har tre strömbrytare till samma lampa?
 
Har du 2 st trapp och en kors idag?

Svaret är i alla fall ja, det går. Du behöver sätta fjädrar i alla brytarna och dra en triggartråd till dimmern där alla 3 kopplas parallellt. Har du en nyare dimmer kan man använda fasen till trigggerm.
 
TeroM TeroM skrev:
Har du 2 st trapp och en kors idag?

Svaret är i alla fall ja, det går. Du behöver sätta fjädrar i alla brytarna och dra en triggartråd till dimmern där alla 3 kopplas parallellt. Har du en nyare dimmer kan man använda fasen till trigggerm.
Ja det stämmer med två trapp och en kors. Har en Fibaro Dimmer 2. Har en elektriker som ska komma närmsta veckorna så jag överlåter nog själva inkopplingen till honom men då vet jag iaf att det går.
 
Hej, total nybörjare som jag är började jag i helgen med att lägga till lite puckar i min HC2 som elektrikern satte hos mej i mitt nybyggda hus för ett år sen....
Allt har gått bra förutom mina dimmerpuckar som jag har till fönsterspottar (hide a lite). Det går att inkludera pucken men spottarna får frispel.
Att tända dom funkar, men efter ett tag börjar dom blinka och jag kan inte heller dimmra dom.
Några tankar?
 
K Kingsear skrev:
Hej, total nybörjare som jag är började jag i helgen med att lägga till lite puckar i min HC2 som elektrikern satte hos mej i mitt nybyggda hus för ett år sen....
Allt har gått bra förutom mina dimmerpuckar som jag har till fönsterspottar (hide a lite). Det går att inkludera pucken men spottarna får frispel.
Att tända dom funkar, men efter ett tag börjar dom blinka och jag kan inte heller dimmra dom.
Några tankar?
För låg last för dimmern. Lägg till en Fibaro Bypass för att öka lasten.

https://www.m.nu/tillbehor/dimmer-bypass-2-fibaro

Edit, är dina spottar dimmbara? Separat drivdon som är dimmbar?
 
Ja, spottarna är dimmbara och sen sitter det en sån här
: Blå dimbart LED-drivdon D-MAD5 från DESIGNLIGHT för inbyggda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kingsear skrev:
Ja, spottarna är dimmbara och sen sitter det en sån här
:[bild]
Testa att koppla in en bypass om du har en Fibaro dimmer 2. Vet inte hur det funkar med andra dimmers då Fibaro påstår att det är ngt aktivt i bypassen och dimmern skall köra en kalibrering efter att bypassen blivit inkopplad.
 
TeroM TeroM skrev:
Testa att koppla in en bypass om du har en Fibaro dimmer 2. Vet inte hur det funkar med andra dimmers då Fibaro påstår att det är ngt aktivt i bypassen och dimmern skall köra en kalibrering efter att bypassen blivit inkopplad.
Jag kör med Fibaro dimmer 2. Håller tummarna att det kan funka med en bypass!
Tack för hjälpen
 
D dhanjel skrev:
Kan vara värt att kika på Homey med kanske.
Håller med dig till stor del, men även veran är hopplöst utdaterad. Och smartthings tyckte jag var väldigt inlåst.
Vad är det som gör att du tycker att vera är hopplöst utdaterad?
Jag har bokat en Vera secure för att testa, var inne på Smartthing men skippar den iom att en del saker körs i cloud:et
 
Varför ser det ut så här när jag försöker öppna upp Fibaro appen?

Om jag är ansluten till mitt wi-fi så fungerar appen som den ska.
 
  • Skärmdump av Fibaro app med anslutningsproblem, uppmanar till uppdatering för återanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jimmu skrev:
Varför ser det ut så här när jag försöker öppna upp Fibaro appen?

Om jag är ansluten till mitt wi-fi så fungerar appen som den ska.
Har du koll på ditt Fibaro ID? När appen startar utanför egna nätet går trafiken via Fibaro och autentiseringen använder din Fibaro ID.
 
På tal om just Fibaro ID så skulle jag logga in via home.fibaro.com idag men då kommer man ju bara till en registreringssida och jag har redan ett Fibaro ID. Vad gör jag för fel?
 
iSnobben iSnobben skrev:
På tal om just Fibaro ID så skulle jag logga in via home.fibaro.com idag men då kommer man ju bara till en registreringssida och jag har redan ett Fibaro ID. Vad gör jag för fel?
Provat https://id.cloud.fibaro.com/ ?

Det är login länken på home. sidan.

Skärmavbild av Fibaro ID inloggningssidan med Register och Log in knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.