-RB- -RB- skrev:
Fast då håller man inte isär siffrorna.
Okej då, marginalskatt på 60% då! Räknade nog med soc i det fallet, men det betalar ju alla
 
Martin_B
F Finndjävel skrev:
Jag tror ingen har misstolkat uttrycket, däremot tror jag de många håller med om att det är ett ganska korkat uttryck i de allra flesta fall.
Stämmer dock väldigt bra i vissa fall! Och jag hänvisar därmed till de cancersjuka jag också nämnt innan, yngre personer som inom väldigt kort kommer att gå bort p.g.a cancern. De ångrar djupt att de inte levde på ett annat sätt förut. De ångrar djupt att de var "materialister" och jagade lycka på annat sätt än de nu inser de borde ha gjort. Bara en av många aspekter.
Naturligtvis skall man inte tolka det uttrycket bokstavligen, för det vore tämligen korkat att leva varje dag som om den var den sista. Men vad gäller små detaljer i livet så kan man tolka det ganska strikt faktiskt. Exempelvis när det gäller hur man beter sig mot sina närmaste.
Inte vill man exempelvis lägga sig efter att ha bråkat med någon i familjen, för att sedan aldrig mer vakna. Bara ett exempel och man skall naturligtvis helst inte bråka alls. Men vill ändå belysa betydelsen av ordspråket i fråga.
 
O
Handen på hjärtat... Hur många funderar ens på om man behöver söka bygglov för att bygga om badrummet? Jag har för mig att jag läste nånstans att om man flyttar rör så måste man söka bygglov. Men jag är väldigt osäker. Är det inte värre om det skulle krävas bygglov för att man skulle bygga om sitt badrum?
Nu funderar jag vad i Anders Malmgrens underbara bygge som kräver bygglov? Och som därefter tvingar honom att handikapps anpassa badrummet?
Själv så skulle jag aldrig söka bygglov för annat än att flytta bärande väggar och förändra fasaden. Eller om man gör tillbyggnader.

Handikappanpassning är en kostnad när man bygger om eller nytt. Men jag är positiv till det.
Dels sparas det pengar till samhället. Men det viktigaste är att man inte tvingas flytta om det händer en olycka eller att man blir gammal. En olycka händer så lätt och behöver inte vara permanent. Men under den tiden är det guld värt.

Ibland när jag är på riktigt riktigt jävligt humör så kan jag önska att de som är så negativa till handikappanpassningarna skadar sig så att man tillfälligt tvingas till att halta runt på kryckor eller rullstol.
Dock så egentligen önskar jag ingen detta... Inte ens då jag är på riktigt dåligt humör.
Men tanken är "fin" :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
-RB- -RB- skrev:
alla dessa händelser blivit normala och händer kanske dagligen överallt.
Men det är ju precis Det som sker och ÄR problemet! Det är förmodligen också därför folk är så blinda för det. De är så vana nu att de tror att allt är i sin ordning.
Detta är receptet för katastrof, möjligen inbördeskrig. Receptet för grodsoppan!
Det receptet kan ni säkert.
Lägg en groda i kokhett vatten, så kommer den illa kvickt att hoppa upp.
Men lägg samma groda i kallt vatten och låt vattnet koka upp långsamt, så har du sedan en grodsoppa.

Sveriges befolkning kokas nu långsamt och ingen märker någonting!

Läs tidningarna idag, kontrollera mot verkligheten om det stämmer och överför sedan exakt samma tillstånd på samhället en dag för 20-30 år sedan, så de märker förändringen från en dag till en annan, så skall du se att det hade blivit ramaskri från befolkningen!
Det hade blivit så kraftiga protester mot sittande regering så de hade fått fly regeringskansliet hals över huvud med skyddshjälp från polis och militär!!!

Enda anledningen att befolkningen är såpass lugn är ren naivitet och förmodligen någon avsaknad av någon sorts logik/intelligens, varför man inte rent logiskt kan jämföra mot mer "normala" tider. Finns forskare som försöker begripa sig på varför folk inte reagerar mer men man har väl fortfarande inte kommit till någon slutlig förklaring.

Men vissa (allt för många tydligen) är väl sådana, att de vill dra ut på allt tills det blir katastrof, då läget hunnit bli irreversibelt.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sverige kunde varit bästa landet i världen, titta bara på vad vi kan åstadkomma, litet land med egna stridsplan tex. Svensk ingenjörskonst är en av de bästa världen...
I detta instämmer jag till 100%!
 
O Odjuret skrev:
Ibland när jag är på riktigt riktigt jävligt humör så kan jag önska att de som är så negativa till handikappanpassningarna skadar sig så att man tillfälligt tvingas till att halta runt på kryckor eller rullstol.
Dock så egentligen önskar jag ingen detta... Inte ens då jag är på riktigt dåligt humör.
Men tanken är "fin" :)
Mysig du är
 
Martin_B
O Odjuret skrev:
Handikappanpassning är en kostnad när man bygger om eller nytt. Men jag är positiv till det.Dels sparas det pengar till samhället.
Men varför försöka spara in pengar på hederliga laglydiga invånare som snällt söker bygglov och sedan vill bygga enligt konstens alla regler, ett försök till besparing som kan leda till stora problem för den stackars laglydiga byggaren, istället för att spara in 10, kanske 100 gånger den summan på bidragsfuskare som exempelvis går på social år ut och år in fast de inte behöver, personer som kanske öppet skrattar åt det mjäkiga daltande samhället som låter de göra så?
Eller andra personer som hellre lever på andra bidrag (än soc., för det finns en hel del olika i detta land!), istället för att ta sig i kragen och gå till arbetet som oss andra?

Men för all del, lägg kostnaden på laglydiga invånare istället för kriminella. Jaga likväl de som kör 115 på motorvägen istället för 110, istället för att leta upp och lagföra våldtäktsmän, för att ge ett av många exempel.

Tankesättet är så förvridet hos många att man bara känner total hopplöshet. Bevare oss väl om någon befolkning med högre intelligens väljer att bosätta sig i Sverige, då är det ju helt kört för oss, vi kommer bara lägga oss och säga - kör över oss, och gör det helst långsamt så vi får lida på vägen till sista andetaget.
 
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svensk ingenjörskonst är en av de bästa världen...
Inom en inte allt för avlägsen framtid får du börja skriva "var" istälelt för "är" - dessvärre.
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Handen på hjärtat... Hur många funderar ens på om man behöver söka bygglov för att bygga om badrummet? Jag har för mig att jag läste nånstans att om man flyttar rör så måste man söka bygglov. Men jag är väldigt osäker. Är det inte värre om det skulle krävas bygglov för att man skulle bygga om sitt badrum?
Det är mycket sällan man behöver bygglov för badrumsrenoveringar, lite oftare kan man behöva göra en anmälan. Bygglov är nog bara när det gäller ny- eller tillbyggnad eller ändring till ett väsentligt annat ändamål: http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Bygglov/
Bygganmälan för badrumsrenovering behövs om bärande delar berörs, väsentlig ändring av ventilation och fastighet med skyddsbestämmelse: http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/a-o-lanksidor/Anmalan/
Så väldigt ovanligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket sällan man behöver bygglov för badrumsrenoveringar, lite oftare kan man behöva göra en anmälan. Bygglov är nog bara när det gäller ny- eller tillbyggnad eller ändring till ett väsentligt annat ändamål: [länk]
Bygganmälan för badrumsrenovering behövs om bärande delar berörs, väsentlig ändring av ventilation och fastighet med skyddsbestämmelse: [länk]
Så väldigt ovanligt.
Jag förstår inte ens varför man skulle kontakta kommunen när man renoverar badrummet? Kanske ifall man vill betala högre fastighetsskatt då. (Nu vet jag inte ifall ni har någon fastighetsskatt i Sverige och hur den i sånt fall räknas).
 
O Odjuret skrev:
Handen på hjärtat... Hur många funderar ens på om man behöver söka bygglov för att bygga om badrummet?
Poängen med tråden var väl att man tvingas handikappanpassa t ex badrum när man söker bygglov för något helt annat?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Orken är oftast inte särskilt stor då längre tyvärr och särskilt inte om det nu är så att man inte orkar ta sig uppför en trappa till ett badrum i tid och det gäller både orken att ta tag i att ta in hantverkare och orken med att stå ut med att ha hantverkare där i en månad eller så.
Men att orka med att totalrenovera ett befintligt handikappanpassat badrum, som är så illa sliten att det inte går att använda längre, det går för sig?
Är man så orkeslös och illa däran, så bör man kanske fundera på att inte bo i ett hus som man inte kan ta hand om? Och hellre söka sig till äldreboende? Fast jag förstår ju ifall man vill undvika äldreboende, med tanke på vilken vård man riskerar att få där idag.
Viss personal skriver inte ens avvikelser för att de varken orkar eller vill stå för konsekvenserna, det skall bara se bra ut på papper. Att inte blöjor byts enligt satt intervall är dessvärre mer regel än undantag på vissa boenden. Slarv med medicinering skall vi inte ens tala om.
Men eftersom man "råkar glömma" skriva avvikelser så kommer inte något av detta fram. Så på papper ser det jättebra ut.
Bara de ärliga som arbetar på dessa ställen, som kan vittna om verkligheten. Kommer det anhöriga som klagar så ljugs det rätt upp i ansiktet för de. Anställda skyddar varandra istället för brukarna och deras släktingar, även fast släktingarna har rätt i sina iakttagelser om hur brukarna i vissa fall sköts.
Att det sedan finns exemplariska boenden är en annan sak. Men skall inte kvalitén i våden vara hyfsat konsekvent/jämn?
 
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Jag förstår inte ens varför man skulle kontakta kommunen när man renoverar badrummet? Kanske ifall man vill betala högre fastighetsskatt då. (Nu vet jag inte ifall ni har någon fastighetsskatt i Sverige och hur den i sånt fall räknas).
Normalt varken gör man det eller ska göra det.

Fastighetsskatt finns i form av en fastighetsavgift, där en stor del betalar maxbeloppet 7412 kr i år, men det sköts via en fastighetsdeklaration som kommer vartannat (?) år.
 
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Men att orka med att totalrenovera ett befintligt handikappanpassat badrum, som är så illa sliten att det inte går att använda längre, det går för sig?
Gränsen för vad som inte går att använda pga. slitage är ju flytande och när man är gammal och orkeslös så står man ut med mycket. Man kanske tycker att visst är det mycket slitet men ett år till ska väl gå.

Martin_B Martin_B skrev:
Är man så orkeslös och illa däran, så bör man kanske fundera på att inte bo i ett hus som man inte kan ta hand om?
Man funderar nog men de allra flesta vill bo kvar hemma i sin egen vanliga trygga miljö så länge det bara går. Även i boenden med hög kvalitet som fungerar väldigt väl så är det ju mycket självbestämmande man ger upp, t.ex. när det gäller måltider.

Det är ju inte utan anledning som vanliga hus säljs i mycket nergånget skick av par/änkor/änklingar som är över 80 år.
 
F Finndjävel skrev:
Jag förstår inte ens varför man skulle kontakta kommunen när man renoverar badrummet? Kanske ifall man vill betala högre fastighetsskatt då. (Nu vet jag inte ifall ni har någon fastighetsskatt i Sverige och hur den i sånt fall räknas).
Om du flyttar tex avlopp måste du det, iaf i brf, vet inte hur det fungerar i villa. DOck räcker det oftast med kontakt i form av anmälan
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.