D
Alla system går att ta sig in i, det är bara en fråga om resurser.
Det är svårt att svara på om ena eller andra är säkert.
Ta hikvision t.ex. de "byggde" in en bakdörr för ett tag sedan i mjukvaran tills att de blev exponerade. Sedan finns det "omedvetna" brister som att mjukvaran inte underhålls eller liknande. Lättast är istället att gå på användaren som t.ex. i det uppmärksammade åtalet idag där man övervakar t.ex. din trafik och därmed får den information man behöver. Sannolikheten dock att någon aktivt försöker ta sig in i just ditt larm på det sättet är väl minimalt, utan snarare mer sannolikt att man attackerar själva tjänsten spc connect istället.
 
Hej alla lyckliga SPC ägare!
Även jag har införskaffat ett SPC larm och är mycket nöjd. Har med hjälp av den här tråden fått det mesta att fungera (Stort tack till alla hjälpsamma forum medlemmar).
Men självklart inte allt :)

Jag har kopplat min utgång 4 till garageport och fixat en MG så det funkar att öppna den i appen men när jag ska stänga den måste jag stänga av "Lampan" och slå på den igen. Går det på nå vis att får utgången att skicka en puls igen på utgång 4 när man slår av "Lampan" i appen?

Stort tack så länge, kommer säkert flera dumma frågor :)

Glömde fråga om det är fler än jag som beställt SPC Smartbox?
Jag ser ut att få min imorgon :) Blir roligt att se om en amatör som jag får igång det.
 
Redigerat:
Inga notifieringar från larmet. Jag har satt in tre epostadresser (avdelade med semikolon) via SPC Connect och kryssat för att jag ska få en notifikation vid t.ex. larm.
När vi testade larmet genom att öppna en bakdörr startade allt men ingen notifiering kom.
Inget via appen heller :( Men det kommer om ett par månader

Någon som upplevt samma problem eller har en lösning?

Misstänker att jag bara tänkt krokigt och gjort fel
/Jörgen
 
Redigerat:
shalafi shalafi skrev:
Inga notifieringar från larmet.
Somna om, testade att ladda om sidan och spara med extra kryss ibockade.
Sparade igen med rätt kryss och nu lirar det.

/J
 
Version 3.8 installerad sedan några dagar. Idag när jag bytte jordfelsbrytare i huset upptäckte jag en skillnad mot 3.6 som jag hade tidigare. Larmet skickade tidigare ut sms om "Natspanningsfel". I 3.8 saknas inte bara prickarna utan även a-na och larmet skickar nu "N tsp nningsfel"
 
Hej!
Jag och min fru byggde hus för 5 år sedan, då passade jag på att dra kablage för ett larm.
Så nu kände vi att det var dags att slå slag i saken och efter mycket läsande så tänkte jag mig ett Siemens SPC 4320. Jag har dragit kablaget i ett stjärnnät (vet inte hus jag tänkte då) men vad jag förstår så ska det funka ändå. Efter att ha försökt läsa denna tråd med 154 sidor =) så har jag ritat upp hur jag hade tänkt att koppla mitt larm (se bifogad pdf) finns garanterat saker att påpeka om det. Jag hade tänkt att dela upp larmbygget, så i framtiden vill jag även inkludera brand samt även larma vårat fristående garage men i dagsläget är det att komma igång med huset som gäller.
Den utrustning jag hade tänkt nu är denna:

*Centralapparat SPC 4320,220-L1 E63 310 72
*Manöverpanel SPCK521,100-N E63 093 07
*IR Detektor PDM-I12 x4 E63 090 76
*Siren inne SP203 E53 809 94
*Siren ute SIR016-SY E53 724 26
*GSM sändare SPCN320,000 E63 096 45
*Batteri Ritar 12V 7Ah E52 314 23
*Tag Mifare x5 E58 707 65
*Trådlös mottagare SiWay SPC W110 E63 310 44
*Trådlös magnetkontakt IMKW6-10 x2 E63 323 40

Mina funderingar om larmet är många men här kommer några iaf.
1:Har jag tänkt rätt gällande inkopplingen ?
2:Ser material specen okej ut?
3:Visst funkar mifare taggar samt kan man programmera så att det endast behövs tagg för att larma av/på (tanken är att göra det så enkelt så möjligt för svärmor)

Jag inser att det blev mycket text och sträck på ritningen men om någon vänlig själ skulle vilja titta och besvara detta så skulle vara grymt tacksam

//Tack på förhand Micke
 
Mitt larm har ingen kamera. Jag har verkligen inte någon koll på hur det fungerar.
Kopplar man en utgång till en kamera så att vid larm läggs en bild ut på en ip? Kopplas kameran in till larmcentralen? Kan man lösa så att det spelas in bilder?
VIlka kameror är prisvärda men fungerar fint med bra bild?
Jag tänker att jag själv vill kunna titta om det blir larm men också kunna koppla till larmcentral.

Någon som kan reda ut detta för mig? Hoppas att någon har tid och lust:)

Hälsningar
Jonas
 
Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
Om du skall köra på SPC så för ett bättre system så hade jag bytt ut utesiren till en Tel10 eller Tel30L(ed) båda med internt batteri som inte belastar centralen såsom den du valt.
Ställer en fråga i den här tråden istället för i Ajax-tråden angående utomhussirén. Lyckas inte hitta någon återförsäljare som har TL30. Får bara träffar på Ahlsell och Selga... där vi hemmapulare normalt inte får handla.

Någon som har erfarenhet av AS610 från UTC?
 
Deltillkoppling fungerar inte i appen men på mappen. Vanlig till och från fungerar i appen. Spc4320 nyuppsatt å allt annat verkar fungera. Någon idé ? Tack på förhand.
 
D
Chaly Chaly skrev:
Ställer en fråga i den här tråden istället för i Ajax-tråden angående utomhussirén. Lyckas inte hitta någon återförsäljare som har TL30. Får bara träffar på Ahlsell och Selga... där vi hemmapulare normalt inte får handla.

Någon som har erfarenhet av AS610 från UTC?
Maila han som driver låsshop.se och be att han tar in den igen.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
Sitter och kikar på min eventuella larminstallation. Hittade en ritning på de fördragna rören i huset (tack tidigare ägare för ditt ordningssinne!) men lyckas tyvärr inte rent fysiskt lokalisera alla anslutningspunkter som finns på ritningen. I bilden nedan är de som jag inte hittar rödmarkerade... De är antagligen igenspacklade och övermålade eller aldrig ditdragna. En anslutningspunkt som jag hittar finns inte på ritningen.

Har några frågor till er erfarna - Alla kommentarer uppskattas!

  1. Tänkte eventuellt sätta en expander (E652) i hallen (över dosan) och från den dra till MAP, magnetkontakt till dörr och sirén. Är det en dum ide? Tror det kan bli lite trångt i röret till klädkammaren.

  2. Tror ni jag behöver komplettera men trådlös detektor i allrummet eller duger det med den övervakning som ges från kök och vardagsrum?

  3. Bör man komplettera med glaskrossdetektor osv eller är det överkus i en vanlig villainstallation?

  4. Tänkte använda Mifare-taggar. Kan man köpa vilka som helst eller är det enbart Siemens/Vanderbilt som gäller?
Husriss med rödmarkeringar på oupptäckta anslutningspunkter för tänkt larminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell över hemlarmskomponenter med antal, styckpris och totalsumma, för planerad larminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RilleRock
E ed9tho skrev:
Deltillkoppling fungerar inte i appen men på mappen. Vanlig till och från fungerar i appen. Spc4320 nyuppsatt å allt annat verkar fungera. Någon idé ? Tack på förhand.
Har du fler larmområden?
Du måste Isåfall Bocka i deltill A och B i alla.
Börja testa det.
 
RilleRock
S SM6SIF skrev:
Mitt larm har ingen kamera. Jag har verkligen inte någon koll på hur det fungerar.
Kopplar man en utgång till en kamera så att vid larm läggs en bild ut på en ip? Kopplas kameran in till larmcentralen? Kan man lösa så att det spelas in bilder?
VIlka kameror är prisvärda men fungerar fint med bra bild?
Jag tänker att jag själv vill kunna titta om det blir larm men också kunna koppla till larmcentral.

Någon som kan reda ut detta för mig? Hoppas att någon har tid och lust:)

Hälsningar
Jonas
Hej Jonas,
Börja med att kolla min SPC-guide ja skrev för 1 1/2 år sedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-spc-guide.271221/#post-2706874
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Sitter och kikar på min eventuella larminstallation. Hittade en ritning på de fördragna rören i huset (tack tidigare ägare för ditt ordningssinne!) men lyckas tyvärr inte rent fysiskt lokalisera alla anslutningspunkter som finns på ritningen. I bilden nedan är de som jag inte hittar rödmarkerade... De är antagligen igenspacklade och övermålade eller aldrig ditdragna. En anslutningspunkt som jag hittar finns inte på ritningen.

Har några frågor till er erfarna - Alla kommentarer uppskattas!

  1. Tänkte eventuellt sätta en expander (E652) i hallen (över dosan) och från den dra till MAP, magnetkontakt till dörr och sirén. Är det en dum ide? Tror det kan bli lite trångt i röret till klädkammaren.

  2. Tror ni jag behöver komplettera men trådlös detektor i allrummet eller duger det med den övervakning som ges från kök och vardagsrum?

  3. Bör man komplettera med glaskrossdetektor osv eller är det överkus i en vanlig villainstallation?

  4. Tänkte använda Mifare-taggar. Kan man köpa vilka som helst eller är det enbart Siemens/Vanderbilt som gäller?
[bild]

[bild]
Hur bor du?
I ett villakvarter eller på landet?
AS610 110dB
TL30Led 114dB
Föregångaren med xenon tl30x 126dB
Tl10 126dB (endast siren)

1. Låter som en vettig idé.

2. Onödigt.

3. Överkurs.
Lägg hellre pengarna på brytskydd, bakkantslås och fönsterlås.

4. Sålänge du inte köper det absolut billigaste på Ali så brukar de funka.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
D
Vilket nerköp, har de sänkt den med 12dB?
Är det verkligen så många som vill direktdriva sirenen på klena system att de måste sänka effekten?
Tur att det uppmärksammades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.